Перший урок для учнів 10 класу “Щоб у серці жила Батьківщина”

Про матеріал

Тема: “Щоб у серці жила Батьківщина”

Мета:

навчальна: повторити загальну географічну характеристику України та етапи становлення її державності; ознайомити учнів з маловідомими туристичними об'єктами держави;

розвиваюча: розвивати логічне та критичне мислення, вміння приймати швидкі рішення;

виховна: виховувати ціннісне ставлення до Батьківщини, культури, природи; виховувати любов та повагу до своєї країни, почуття патріотизму.

Тип уроку: нетрадиційний урок.

Форма уроку: віртуальна мандрівка

Перегляд файлу

Плетеноташлицька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Маловисківської районної ради Кіровоградської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріали до Першого уроку

 для учнів 10 класу

“Щоб у серці жила Батьківщина”

 

Підготувала урок

вчитель географії

Шабанова Лілія Сергіївна

 

 

 

 

 

 

с. Плетений Ташлик

 

Тема: “Щоб у серці жила Батьківщина”

Мета:

навчальна: повторити загальну географічну характеристику України та етапи становлення її державності; ознайомити учнів з маловідомими туристичними об'єктами держави;

розвиваюча: розвивати логічне та критичне мислення, вміння приймати швидкі рішення;

виховна: виховувати ціннісне ставлення до Батьківщини, культури, природи; виховувати любов та  повагу  до своєї країни, почуття патріотизму.

Оснащення уроку: ноутбук з доступом до мережі інтернет, проектор, політична карта України, фізична карта України, клубок ниток, капелюх, паперові голуби, коробки, пісок, морська вода, кошик, львівські кава та шоколад, каштани, сир, глиняна тарілка, дощечка, паперові серця.

Тип уроку: нетрадиційний урок.

Форма уроку: віртуальна мандрівка

Хід уроку:

І. Організаційний момент (4хв)

Вчитель: Доброго дня, любі учні! Щиро вітаю усіх присутніх!

Прийом “Етюд”

  • Підніміть праву руку ті, для кого день сьогодні і справді добрий!
  • Підніміть ліву руку ті, хто сьогодні присутній на уроці!
  • Візьміть свого сусіда правою рукою за ліве вухо, якщо ви за ним сумували, а якщо ні, то лівою рукою за праве вухо!
  • А тепер візьміть свого сусіда за руку, якщо ви знаєте, що святкувала Україна 24 серпня!
  • А тепер покладіть на серце праву руку, якщо ви щиро любите свою державу і вважаєте себе патріотом!
  • Ну і на останок поплескайте в долоні, якщо ви здогадались про що буде наш сьогоднішній урок!

   В цьому навчальному році ми починаємо  вивчати географію різних країн світу, але перед цим я хочу вам нагадати і довести, що наша Батьківщина — найкраща.

   А щоб зрозуміти,  чи співпала моя мета і ваші сподівання на урок, я пропоную вам побути трішки павучками!

Прийом “Клубок ниток”

   Вчитель: Ви говорите, що ви бажаєте своєму товаришу згадати, зрозуміти, дізнатись, побачити, відчути на уроці і передаєте йому клубок. Так клубок передається по класу у довільному порядку.

   Діти виконують завдання.

   Вчитель: Що в нас вийшло? Ось так однією ниткою ми з вами пов’язані у єдине ціле, ми — громадяни України!

   ІІ. Актуалізація опорних знань (5хв)

   Вчитель: Перш ніж знайомити вас з Україною, яку ви ще не знали, давайте перевіримо загалом, що ви знаєте про свою державу. Ви маєте дістати на осліп із капелюха питання і відразу відповісти на нього.

Прийом “Капелюх”

  1. У  якому році було проголошено незалежність України? (1991)
  2. У якому році було навернуто Русь у християнство? (988)
  3. Коли відзначають День соборності України? (22 січня)
  4. Назвіть державні символи України. (Гімн “Ще не вмерла Україна”, блакитно-жовтий  прапор, малий  Герб Тризуб)
  5. Хто є автором Державного гімну України? (Чубинський та Вербицький)
  6. Коли відзначають День Конституції? (28 червня)
  7. Назвіть народні символи України. (Верба, калина, вінок, вишиванка, соняхи та ін.)
  8. Скільки у незалежній Україні було президентів і назвіть їх прізвища. (5: Леонід Кравчук, Леонід Кучма,  Віктор Ющенко, Віктор Янукович, Петро Порошенко)
  9. Основний закон України. (Конституція)
  10.  Назвіть рік і назву революції, що пішла від цитрусового фрукту. (2004 рік, Помаранчева)
  11.  Революція, назва якої пов’язана з рисою людини, що призвела до великих змін у політиці і суспільстві. (Революція Гідності)
  12.  Назвіть національні культурні надбання України, що вирізняють її поміж інших держав. (Писанка, вишиванка, мазанка, український фольклор та ін.)
  13.  Назвіть прізвища українських спортсменів, які прославили нашу державу.(Андрій Шевченко,  Яна Клочкова, Віталій та Володимир Кличко, В’ячеслав Узєлков, Олександр Усік, Сергій Бубка,  Лілія Подкопаєва, Ганна Безсонова та ін.)
  14.  Назвіть прізвища видатних людей, що зробили Україну відомою в усьому світі. (Т. Шевченко, М. Гоголь, О. Сухомлинський, О. Довженко та ін.)
  15.  Назвіть страви національної кухні України. (Борщ, вареники, сало, голубці, банош та ін.)

   ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. (2хв)

   Вчитель: Нам здається, що ми знаємо про свою державу все і кожен бажає поїхати за кордон, щоб побачити світ. Однак хочу вам сказати, що у нашій країні стільки цікавого, що нам і життя не вистачить, щоб усюди побувати і усе побачити.

(Учні переглядають відео “Невідома Україна” - за посиланням https://youtu.be/VC5yZ9JAaW8 )

   ІV. Повідомлення теми і мети уроку. (1хв)

Прийом “Літературна хвилинка”

   Вчитель:

Країні нашій 25!!!

Потрібно нам усім згадать,

Як до цієї дати йшли,

 Мети своєї досягли.

А також потрібно усім знати:

Не варто краю іншого шукати,

Бо Україна має загадок чимало,

Де ми майже зовсім не бували.

Чудеса створили люди і природа,

То щоб тобі не було від незнання шкода

Здійснимо подорож по Україні,

Щоб у серці завжди жила Батьківщина!

  1. Вивчення нового матеріалу. (22хв)
  1. Загальна географічна характеристика України

   Розповідь вчителя з елементами бесіди супроводжується показом на карті:

Давайте разом нагадаємо, якою є наша країна. Я починаю, а ви продовжуєте!

Прийом “Пропущені слова”

   Україна — це одна з найбільших за площею країн ......(Європи).  Її площа складає...........( 603,7 км.кв.). Вона знаходиться в ценрально - східній частині Європи на перехресті важливих транспортних шляхів між державами і континентами. Вона межує з сімома країнами ....(Росією, Білорусією, Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією та Молдавією) і має вихід до ........(Чорного і Азовського морів), через які держава має вихід у ............(Світовий океан). На заході та півдні Кримського півострова високо в небеса сягають вершини ..........(Карпат та Кримських гір).

За своїм адміністративно-територіальним устроєм держава поділяється на ........(24 області, АР Крим та два міста з спеціальним статусом). Серцем України  є місто ......(Київ). В Україні приживає понад ......(42 млн. осіб), що мають різну національність і віросповідання.

Прийом “Бліц-опитування”

Наша держава є багатою країною, оскільки має:

  • найродючіші у світі ґрунти (чорноземи),
  •  великі запаси корисних копалин (залізна руда, марганцева, уранова руда, буре та кам’яне вугілля, золото та ін. ),
  • повноводні ріки (Дніпро, Дністер, Дунай, Пд. Буг та ін.),

ми маємо все, що може зробити нас однією з найрозвинутіших держав.

  1. Сторінками історії

   Вчитель: Наша держава пройшла складний шлях до своєї незалежності. Київська Русь, Запорізька Січ, УНР і нарешті 24 серпня 1991 року ми досягли своєї мети — незалежності. Але, на жаль, на цьому боротьба за неї не закінчилась. За часів незалежної України відбулось дві революції: Помаранчева та Революція Гідності, було анексовано Крим, ми дізнались, що таке війна. Давайте побажаємо миру нашій державі, адже він їй так потрібен.

У кожного з вас на столі лежить голуб, що є символом миру, давайте вкриємо небо над нашою Україною цими птахами і вшануємо хвилиною мовчання усіх загиблих борців за сучасну незалежність і єдність нашої держави.

   Хвилина мовчання.

   Учні прикріплюють голубів над картою України.

 

  1. Туристична Україна

   Розповідь вчителя:

   Не дивлячись на усі наші негаразди, наша держава — це справжній рай для любителів мандрувати. Чарівний Київ, що потопає у каштанах, дніпровський острів Хортиця, карпатська “королева гір” Говерла, Арабатська стрілка або Кінбурнська коса з піщаними пляжами і ласкавим морем, Кам’янець-Подільська фортеця, казковий Львів – ці пам’ятки знайомі практично кожному. Однак є такі чарівні і неймовірні місця: незбагнені загадки природи, неповторні особливості нашої культури, багата історична спадщина — про які ми знаємо мало, або не знаємо зовсім. У нас є свій Стоунхендж – справжнє “зачароване королівство”, і свої казкові печери гномів; романтичні замки і унікальні скельні масиви; справжні пустелі і оази. Тож запрошую вас здійснити віртуальну мандрівку по Україні. Поїхали?!

   (Розповідь вчителя супроводжується показом об’єктів на карті та презентацією у Презі “Невідома Україна” -  http://prezi.com/b832zjtesmfs/?utm_campaign=share..)

  1. На вершині гори Озирна в Національному природному парку «Синевир» знаходиться «морське око» Карпатських гір. Так називають перлину Карпат – озеро Синевир,  що утворилось близько десяти тисяч років тому.
  • Нагадайте, якого походження озеро? (В результаті потужного зсуву гірських порід.)

  Легенди озера Синевир

   Існує чимало легенд і історій, що кружляють навколо озера. Багато років тому гори належали одному графу, що мав вродливу доньку Синь. А отримала вона це ім’я завдяки блакитним очам. Збираючи квіти на гірських схилах, побачила вона пастуха Вира, що грав на сопілці. Так молоді й закохались. Дізнавшись про дівоче кохання, батько наказав вбити Вира. Підлеглі графа скинули на хлопця величезний камінь. Довго оплакувала Синь свого коханого, так утворилось блакитне, як її очі, озеро, а посередині видніється маківка того каменю. Сьогодні ви можете побачити той маленький острівець посеред синіх вод.

   2) Вирушаємо до наступного об’єкту. Мальовниче селище міського типу Петриківка Дніпропетровської області –  осередок Українського народного декоративного розпису,  історичне коріння якого походить від древніх традицій настінних розписів, що сягають у глибину тисячоліть, аж до часів появи праматері української архітектури – білої селянської хати - „мазанки”. Ці орнаменти несли глибоку космогонічну символіку та особливе магічне значення своєрідного оберегу, що як і народна пісня зцілює та оберігає душу людини. Сьогодні ці орнаменти у Петрівці не тільки у музеї, вони усюди і це варто побачити кожному.

   3) У затишному куточку Карпатських гір, серед вічно зелених гірських лісів і стрімких гострих скель, причаївся найповноводніший і красивий водопад Закарпаття — Шипіт. Вода, що стікає з полонини Боржава, мальовничими каскадами спадає з висоти 14 метрів. Ще здалеку ви почуєте рокіт водопаду, що нагадує шепіт. Я думаю, що такий “шепіт” не залишить байдужим нікого.

   4) А на нас уже чекають на південній околиці Києва. Недалеко від села Пирогів, знаходиться етнографічний музей під відкритим небом, де представлені архітектура і побут України 17–20 століть. В музеї зібрано близько 300 аутентичних пам'яток архітектури з усіх куточків України. Дивовижно, як широкі українські степи, гірські долини Карпат, південні простори України розмістились на 130 гектарах, зберігаючи при цьому свій первозданний вигляд. Тож якщо ви не любитель подорожувати, то вам буде достатньо відвідати цей музей.

   5) А любителям гастрономічних турів пропоную побувати в Ужгороді. Сирний туризм Закарпаття знайомство з культурою виробництва традиційної молочної продукції Закарпаття, овечого, козячого, коров’ячого, буйволячого молока.

   Принципи сирного туризму Закарпаття дуже прості: спробувати сир лише у місцях його виробництва по усій території Закарпатської області, побувати на пасовищах, долучитись до виробництва сирів. Ярмарки, фестивалі, свята - усе  присвячено сирам. Якщо ви любите цей продукт, то ви будете у захваті.

   6) Одна з найбільших пустель Європи знаходиться саме в Україні. Олешківські піски складаються із безмежних барханів (тутешні мешканці називають їх «кучугурами») висотою близько 5 м з негустою рослинністю.
Дніпровські піски існували здавна, але Олешківська пустеля у нинішньому своєму вигляді з'явилася порівняно нещодавно: через випасання величезних отар овець у ХІХ ст., які знищили траву, звільнилися піски, а вітрова ерозія дала їм можливість розширюватися. Якщо бажаєте африканської екзотики, то вам у Херсонську область.

   7) Хотіли б побувати у Венеції? Тоді вам у Вилкове Одеської області. Справа в тому, що частина міста розташована в буквальному сенсі на воді. Дороги від хати до хати прокладені по кладках і містках, а замість вулиць там – канали, по яких місцеві жителі пересуваються на моторних човнах і гондолах. Човен в тому чи іншому вигляді є у кожної сім’ї – це основний транспортний засіб. Тому Вилкове і нагадує Венецію, нехай не настільки доглянуту, але наповнену неповторним південноукраїнським колоритом.

   8) Справжня Мекка гончарства скромно причаїлася у невеликому селі, розташованому на кручах берегів Ворскли. Про Національний музей українського гончарства та Інститут керамології чули не всі. Побувавши в селі Опішня, ви матимете унікальний шанс познайомитися з історією гончарства, яке активно розвивається в цьому краї останні 3 тисячоліття. Не забудьте придбати опішнянську свистульку напам'ять.

   9) У Херсонській області поблизу с. Григорівка є унікальне рожеве озеро. Це озеро вважають залишками стародавнього Лемурійського моря, тому називають його -  Лемурійське озеро. Але вода тут не мертва, а навпаки цілюща!

Вода в цьому озері -  це фактично ропа, під ногами відчуваються  кристали солі. Проте дістатися дна важко – через щільність вода одразу виштовхує нагору. Тож, відпочивальники і місцеві жителі залюбки лежать на поверхні. Як запевняють медики, це не лише неймовірне задоволення, а ще й неабияка користь: «ропа тут насичена мінералами, солями хлористого магнію та калію, йодистого натрію, бромистого магнію і кислотами».

   Характерний рожевий відтінок надають цьому озеру водорості, багаті каротинами, які дуже корисні для організму. Це провітамін А – вітамін молодості, він нормалізує зір, покращує шкірні структури.

   10) А тепер запрошую вас на північ нашої країни. Неподалік від Дубна на Рівненщині на всіх цікавих чекає Тараканівський форт — укріплення, збудоване у XIX столітті. Форт можна однозначно назвати шедевром інженерної думки свого часу. Будівля має сім підземних рівнів, а в його лабіринтах ризикують заблукати навіть досвідчені туристи. Безумовно, гостям буде цікаво походити численними кімнатами споруди, а ,можливо, перевдягтися в ошатне вбрання і влаштувати артову фотосесію.

   11) Нас чекають у невеличкому селі Іза на Закарпатті. Здавалося б, маленьке село не має а ні визначних архітектурних пам'яток, а ні особливих таємниць. Втім, своєрідний колорит місця надихає людей повертатися знову і знову. По-перше, в Ізі сподобається усім небайдужим до талантів народних майстрів. Село — один з найвизначніших центрів лозоплетіння у країні, що перетворює його у своєрідний музей. А по-друге, тут працює кілька оленячих ферм. На тварин можна не тільки дивитися, а й годувати їх з рук. Між іншим, вельми романтична забавка.

  12) Подільські Товтри – це місцева назва скелястої дугоподібної гряди, висота якої у межах Національного природного парку сягає в середньому 400 метрів над рівнем моря. Над оточуючою рівниною ця гряда піднімається на 60-65 м. Подільські Товтри відзначаються своєю геологічною будовою, рідкісною та невластивою для рівнинно - платформенних областей. У цьому сенсі вони являють собою сукупність викопних рифових споруд узбережжя бар’єрного характеру, що утворилися у мілководних морях.

Прийом “Проблемне питання”

  Звідки взялись на даній широті України рифтові споруди такого розміру?

  13) А тепер запрошую вас відвідати творіння людей. Вінницький світломузичний фонтан «Рошен» визнаний одним з найбільш видовищних фонтанів Європи. Високі інженерні технології та правильно підібране освітлення забезпечують неймовірне водне шоу. Проектор, аудіосистема, підводні ліхтарі, лазери створюють цілий спектакль з живої води, падаючих хвиль і класичної музики.

 14) В Україні є власний Стоунхендж – пригоризонтна обсерваторія у Безводівці Чернігівської області. На території цього зниклого села знаходиться група древніх курганів. Матеріали аерозйомки та комп’ютерні програми дали змогу визначити призначення сукупності курганів. Якщо стати в центрі комплексу, то можна побачити, як сходить та сідає сонце за рукотворними пагорбами в дні зимового та літнього сонцестояння та дні рівнодення, які були особливими для людей з давніх-давен.

 15) Для романтиків і закоханих буде цікаво дізнатись, що у Рівненській області існує неймовірної краси “Тунель кохання”. Тунель утворили зарості дерев, кущів, які сплелися між собою у конструкцію арочної форми. Побачивши це вражаюче зелене диво вперше, важко повірити, що створила його сама природа, а не якийсь ландшафтний дизайнер.  Одна з легенд стверджує, що таке чудо природи з'явилося після трагічної смерті однієї місцевої пари закоханих. Про те, швидше за все, природа змогла створити Тунель кохання після того, як колію трохи занедбали і припинили вчасно обрізати гілля. Дерева та кущі розрослися, товарний потяг, який ходив тут щодня, скеровував напрям їхнього росту - так і утворилася природня арочна конструкція, котра тепер стала улюбленим місцем туристів та молодят.

   16) А чи відомо вам, що в Україні у Тернопільській області знаходиться найдовша гіпсова печера у світі, довжина якої понад 230 кілометрів. Вона ще не до кінця досліджена. Місцями печера важкопрохідна, але ті, хто не пожалкують сил, щоб пройти такий довгий шлях, будуть нагороджені по заслузі. Адже це надзвичайне поєднання підземних озер, наростів сталактитів і сталагмітів, сферичних поверхонь. Все це створює відчуття, наче ви потрапили до казкової країни. Якщо серед вас любителі-спелеографи, то вам туди.

   17)  Серед вас є любителі кави? А шоколаду? Тоді ваше спрямування — Львів.  У Львові “все починається з кави: ранок, справи, любов ...”. Вміння кавувати – це справжнє мистецтво, яке вимагає особливої атмосфери. Маленькі затишні кав'ярні та кнайпи Львова, аромат кави та все до кави – це справжня візитівка Львова. З шоколадом у міста взагалі особливі стосунки. Вони його їдять, п’ють, ним насолоджуються, пишаються, з ним ходять у гості та освідчуються в коханні. Саме тому тут щороку проводиться один із найграндіозніших та найочікуваніших фестивалів року – “Свято шоколаду”.

 18) Якщо ви обожнюєте природу, то Асканія-Нова те, що вам потрібно. Тут можна насолодитися красою степової природи – у парку росте понад 400 видів квітів і трав (тюльпани, гіацинти, жовтці, іриси, гвоздики, ромашки, ковила, полин і т. д.), 150 видів чагарників і дерев. Фауну Асканії-Нової представляють зебри, африканські та індійські антилопи, південноамериканські верблюди, олені, американські бізони, лами, шотландські поні, коні Пржевальського (тарпани), сайгаки і т. д. На території заповідника гніздяться білі і чорні лебеді, лебеді-кликуни, журавлі, куріпки, жайворонки, дрохви, фламінго, всього більше 60 різних видів.

 19) У Кіровоградській області є також свої неймовірні і незбагнені місця. З одним із них я вас сьогодні познайомлю. Озеро Берестувате – один із найзагадковіших куточків природи України. І найбільша загадка полягає у тому, що ніхто досі не може виміряти глибини цього озера, хоч спроб було багато, оскільки через кілька шарів торфу, що скупчувався у водоймі протягом століть, озеро має не одне дно. Дістатися до “справжнього” дна ще нікому не вдавалося. Тому і вважають Чорне озеро бездонним. Купатися в ньому заборонено. Ще одним феноменом Чорного озера є так звані плаваючі острови. Окремі ділянки суші, які постійно «мігрують» поверхнею. То ж стоячи, здавалося б, на березі, можна несподівано опинитись посеред озера. На таких острівках, де ростуть трави і дерева, квітнуть рідкісні орхідеї, а дзеркало озера прикрашають водяні лілії.

   VІ. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок. (5хв)

Робота у групах

Оскільки ми говорили з вами сьогодні про невідому Україну, то на останок пропоную закріпити знання ще одним моментом “невідомості”. Перед вами цілі «карпати» з коробок. Вони різного розміру, форми і з різним вмістом. Самий сміливий представник від кожної групи підійдіть і оберіть будь-яку коробку (можна дві). Потім у вас буде лише одна хвилина, щоб ви визначились з місцем, де це можна побачити і повідомити його нам, показавши на карті.

Прийом “Коробки”

Вміст коробок:

  • пісок (Олешківські піски),
  • морська вода (Одеса, Геніченськ, Бердянськ, Затока, Рибаківка),
  • кошик (Іза),
  • кава та шоколад (Львів),
  • каштани (Київ),
  • глиняна тарілка (Опішня),
  • сир (Ужгород),
  • шкатулка (Петриківка).

Прийом “Серце -  Україні”

   -Я думаю, що кожен з вас сьогодні знайшов для себе  місце, що стало милим вашому серцю. То ж пропоную кожному з вас взяти серце і прикріпити його на карті України там, куди б ви хотіли потрапити. І я щиро сподіваюсь, що ви усі побуваєте у цих місцях і саме Україна буде для вас найпрекраснішим у світі краєм.

   (Учні прикріпляють серця на карту України)

   VІІ.  Підсумки. (5хв)

Прийом “Лист на осліп”. Робота у парах

  • Ви усі дорослі люди, громадяни України, що мають право і повинні впливати на майбутнє нашої держави, тому пропоную вам написати незвичайного листа президенту України.

 Я передаю вам лист (лист на кожен ряд), де угорі вже написане звернення до президента. Тепер ви у парах маєте написати одним реченням вітання, побажання, прохання, питання до нього, що стосуються нашої держави. Потім ви завертаєте лист, щоб наступна пара не бачила попередньо написане.  А в кінці ми зачитаємо, що у нас вийшло...

   (Учні виконують завдання. Вчитель зачитує написане, як один єдиний лист)

Прийом “Асоціації”

  • У нас з вами на дошці записане (вертикально) таке рідне для нас слово — УКРАЇНА. До кожної з літер ми маємо підібрати слово, що характеризувало б нашу державу.

      У (унікальна, унітарна)

      К (красива, квітуча)

      Р (рідна)

      А (авторитетна, автономна)

      Ї (І) (ідеальна)

     Н (незалежна, неймовірна, наймиліша)

     А -   (Коли дійде до останньої літери, вчитель сам говорить)

   Вчитель:

  • А головне, що вона -  наша!!

   VІІІ.  Домашнє завдання

   Вчитель:  - Сподіваюсь, що вам сподобалася наша сьогоднішня феєрія мандрів. Вдома обов’язково знайдіть детальну інформацію про місце, яке ви уподобали і познайомте з ним своїх рідних.

   А урок пропоную завершити по-українському — щирою піснею про нашу славну неньку Україну!

   (Звучить пісня “Пісня про Україну”)

 

Використані джерела:

  1. Міцай Ю.В. Щоб у серці жила Батьківщина (до 25-ї річниці незалежності України). Методичні рекомендації для проведення Першого уроку в 2016-2017 навчальному році / укладачі: Ю.В.Мицай, С.М. Пляка, Л.А. Гайда, Н.І. Дяченко, О.П. Третяк. - Кіровоград: КЗ “КПІППО імені Василя Сухомлинського”, 2016.-112с.
  2. Пестушко В.Ю. Географія: Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів / В.Ю. Пестушко, Г.Ш. Уварова. - К.: Генеза, 2009. - 288с.
  3. Загальна характеристика України / Режим доступу:  http://uk.m.wikipedia.org
  4. 25 унікальних куточків України, створених природою та людиною. / Режим доступу:   http://ridna.ua/
  5. 19 унікальних сіл України  / Режим доступу: http://ridna.ua/konkursy/
  6. 7 чудес України / Режим доступу:  http://ua.igotoworld.com/ua
  7. Болото Чорний ліс та Чорне озеро / Режим доступу: http://ua.dorogovkaz.com
  8. Красива країна / Режим доступу: http://ua.112.ua/
doc
Додано
26 липня 2018
Переглядів
1113
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку