Перший урок " І чужому научайтесь і свого не цурайтесь" присв'ячений проблемі ціннісного ставлення до знань, до людей грамотних і розумних. Урок побудований на ідеї, що рідна мова, культура, нічим не гірша від іноземних освітніх та культурних надбань. Вивчаючи чуже, не потрібно цуратись свого рідного, бо Україна - це самобутня європейська держава.
Лужанський ЗНЗ вчитель початкових класів Івасюк М.М
Тема: «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь»
Мета: Сприяти усвідомленню учнями головних цінностей українського народу та Євросоюзу, пояснити значення інтеграції України у Євросоюз, ознайомити з основними положення про Євросоюз, його особливості та з цікавою інформацією про географічні назви Європи. Допомогти учням зрозуміти, що головною цінність людства є знання.
Розвивати психічні якості учнів, критичне та творче мислення, зв’язне мовлення, вміння знаходити причинно-наслідкові зв’язки.
Виховувати інтерес до здобування знань, ввічливість, повагу і вдячність батькам, патріотизм.
Обладнання: схема-квітка «Євросоюз», асоціативна модель « Знання», пакети завдань для групової роботи, розрізні прислів’я.
І. Організація класу до уроку.
1.1. Привітання
Ось перший дзвоник гучно вам лунає, -
Це школа щиро кожному бажає
Навчатись із натхненням, із любов’ю,
І бути всім родиною одною.
Учні хором:
Він, вона, ти і я – ми усі одна сім’я.
1.2. Мотивація до навчальної діяльності
- Діти, я сьогодні прийшла до вас не з порожніми руками, а принесла вам цілий кошик… Чого? (плодів винограду)
- Назвіть, будь-ласка, які плоди ви бачите у кошику? ( виноград)
- Як ви гадаєте, чому я вам принесла плоди? (Бо вони корисні, містять багато вітамінів, соковиті, смачні)
- А ви можете мені сказати, який же плід найдорожчий? (діти висловлюють свої думки)
- Ви знаєте, я теж до недавна думала, що найдорожчим є той плід, який дорого коштує або той, який у нас не родить і його дуже важко дістати, але виявляється, що це не так. Відповідь на своє запитання я знайшла у болгарській народній казці.
- Діти, а ви чули про таку країну Болгарію? Де вона знаходиться? (У
Європі)
Створення проблемної ситуації. Інсценізація болгарської народної казки «Найдорожчий плід»
а) Розчитка
Най |
солодший дорожчий молодший мудріший кращий важче |
Хорове читання чистомовки
Ець – ець – ель – дав синам я гаманець,
Іту – іту – іту – діти, йдіть по світу,
Іть – іть – іть – найдорожчий плід знайдіть,
Оду – оду – оду – дам винагороду.
б)Читання тексту учнями мовчки.
в) Читання тексту в особах
Батько. Даю вам кожному гаманець золотих. Ідіть собі по світу та шукайте найдорожчий плід. Хто його принесе мені, одержить половину мого багатства.
Пройшов час. Повернулися сини зі своїх мандрів.
Батько. Ну як, принесли мені найдорожчий плід?
1-й син. Найдорожчий плід, тату, це той котрий найсолодший. Отож я купив тобі виноград. З усіх плодів, що родить наша земля, виноград – найсолодший.
Батько. Добре, синку, гарний плід мені приніс. А що скажеш ти, мій середущий сину?
2-й син. Я думаю, тату, що найдорожчий плід той, який найважче дістати. Тому пішов я в теплі краї, і придбав плоди ті, які у нас не родять. Купив тобі кокосових горіхів, апельсинів, фініків, бананів та ще деяких рідкісних плодів, усього потроху. Ось вони, вибери собі найкращий.
Батько. І твої плоди, синку, гарні. А що ти приніс мені, мій наймолодший сину? Чому повернувся з порожніми руками?
3-й син. І справді, тату, я повернувся з порожніми руками. Але гроші, що ти дав мені, я не змарнував. Я, батьку, пішов учитися. Цілих три роки мене вчили учителі та книги. Плодів, що я здобув, не видно, бо вони в серці й розумі моєму. Гадаю, татку, що це є найдорожчі плоди.
Батько. Ти приніс мені найдорожчі плоди, синку. Ти заслужив винагороду – половину мого багатства! Бо нема плодів, дорожчих за ті, що їх дають людині знання.
Перевірка сприймання прочитаного тексту
Гра «Так чи ні»
Асоціативна модель «Знання»
Робота в групах
І група. Побудуйте схему «Де ми черпаємо знання?»
ІІ група. Складіть половини і утворіть прислів’я про знання.
Знання людині — що крила пташині.
Пташка красна своїм пір’ям, а людина – знанням.
Корінь навчання гіркий, а плід його солодкий.
Голова без розуму, як ліхтар без свічки.
Науки ні вода не затопить, ні огонь не спалить.
ІІІ група. Складіть «чарівний квадрат» з ключовим словом «знання».
Підсумок роботи в групах
(Учні презентують свої роботи)
Висновок. Як бачимо знання мають велику цінність. Знаюча, грамотна, освічена людина завжди шанована у суспільстві. У всьому світі поважають розумну, мислячу людину. Інтелект, знання – є однією з найголовніших цінностей серед Європейських країн.
1.3. Оголошення теми і мети уроку.
Тема нашого уроку так і звучить:
«І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь»
Цього українця добре знають у Європі. У багатьох країнах є його пам’ятник. Книгу, яку він написав, перекладено багатьма мовами.
Це - … (Тарас Григорович Шевченко)
ІІ. Ознайомлення з новим матеріалом
2.1. Пізнавальна гра «Що в Європі НАЙ-НАЙ?»
- А тепер прийшов час перевірити, що ви вже знаєте про Європу або познайомити вас з новою інформацією.
Робота в групах
І група «Батьки» Розмістіть європейські країни за величиною їх території у порядку зростання і визначте, яка з країн за територією є найбільшою у Європі.
ІІ група «Діти» Розмістіть європейські країни за кількістю населення у порядку спадання і дізнайтеся яка з країн Європи має найменшу чисельність населення.
Робота в трійках
Найдавніше місто в Україні. (Білгород-Дністровський)
Найвища гора України. (г. Говерла, Карпати)
Найдовша річка в Україні. (Дніпро)
Найбільше місто в Україні. (Київ)
Найвища статуя в Україні (Батьківщина-мати)
2.2. Візитка Євросоюзу (у формі квітки)
Євросоюз - це об'єднання європейських держав на основі спільних людських і демократичних цінностей для досягнення стабільності, миру та процвітання.
Мета Союзу – підтримувати мир, свої цінності та добробут своїх народів.
Заснування: 1992р.
Члени: 28 країн
Девіз: Єдність у різноманітті
Гімн: ода «До радості» Людвіг ван Бетховен
Гроші: євро
Найпоширеніша мова: англійська (51% мовців)
Всього мов : 24
2.3. Європейські цінності (у віночка із зірочок з блакитно-жовтими стрічками)
- Історія.
- Справедливість.
- Цивілізація.
- Толерантність.
- Свобода.
- Демократія .
- Творчість.
- Креативність.
- Рівність.
- Інтелект, знання.
В єднанні — перемога, у розбраті — поразка. (Англійське прислів’я)
На руці всього п'ять пальців, та й то не рівні. (Грузинське прислів’я)
Кожна лисиця своїм хвостом гордиться. (Грузинське прислів’я)
З добрим товаришем у дорозі — і пішки, а наче на возі. (Німецьке прислів’я)
За один день із жолудя дуб не виросте.(Французьке прислів’я)
Правда — як олія: завжди наверх випливе. (Французьке прислів’я)
Світ чудовий тим, що різноманітний (Італійське прислів’я)
Війна руйнує, мир будує. (Фінське прислів’я)
Як не шануєш батьків, то й тебе ніхто не шануватиме. (Грецьке прислів’я)
Перед сивою головою вклонися (Литовське прислів’я)
Цікавість — гарний учень. (Норвезьке прислів’я)
Хліб не пада з неба — працювати треба. (Польське прислів’я)
Спершу попрацюй, потому танцюй. (Естонське прислів’я)
Хто кидає бруд на інших, сам брудниться. (Шведське прислів’я)
Хто слова не тримає, той честі не має. (Чеське прислів’я)
(Діти пояснюють значення прислів’їв)
ІІІ. Підсумок уроку
3.1. Рефлексія
- Чи задоволені ви роботою на уроці?
- Що було найцікавіше?
- Що було найважче?
- Про що хотіли б дізнатися більше?
3.2. Підсумкова бесіда
Для учня
Подумайте, яке зі слів зайве? Чому?
Най |
солодший дорожчий молодший мудріший кращий важче |
Ець – ець – ель – дав синам я гаманець,
Іту – іту – іту – діти, йдіть по світу,
Іть – іть – іть – найдорожчий плід знайдіть,
Оду – оду – оду – дам винагороду.
Найдорожчий плід
(Болгарська народна казка)
Батько. Даю вам кожному гаманець золотих. Ідіть собі по світу та шукайте найдорожчий плід. Хто його принесе мені, одержить половину мого багатства.
Пройшов час. Повернулися сини зі своїх мандрів.
Батько. Ну як, принесли мені найдорожчий плід?
1-й син. Найдорожчий плід, тату, це той котрий найсолодший. Отож я купив тобі виноград. З усіх плодів, що родить наша земля, виноград – найсолодший.
Батько. Добре, синку, гарний плід мені приніс. А що скажеш ти, мій середущий сину?
2-й син. Я думаю, тату, що найдорожчий плід той, який найважче дістати. Тому пішов я в теплі краї, і придбав плоди ті, які у нас не родять. Купив тобі кокосових горіхів, апельсинів, фініків, бананів та ще деяких рідкісних плодів, усього потроху. Ось вони, вибери собі найкращий.
Батько. І твої плоди, синку, гарні. А що ти приніс мені, мій наймолодший сину? Чому повернувся з порожніми руками?
3-й син. І справді, тату, я повернувся з порожніми руками. Але гроші, що ти дав мені, я не змарнував. Я, батьку, пішов учитися. Цілих три роки мене вчили учителі та книги. Плодів, що я здобув, не видно, бо вони в серці й розумі моєму. Гадаю, татку, що це є найдорожчі плоди.
Батько. Ти приніс мені найдорожчі плоди, синку. Ти заслужив винагороду – половину мого багатства! Бо нема плодів, дорожчих за ті, що їх дають людині знання.