Систематизований цікавий матеріал про Україну, підійде для проведення першого уроку чи виховної години, орієнтований на учнів 4-6 класів. Мета: поглибити знання учнів про нашу державу – Україну; формувати національну свідомість школярів; виховувати любов до рідного краю, повагу до його історичного минулого і сучасного, шанобливе ставлення до символів держави; розвивати пізнавальні інтереси учнів.
Мета: поглибити знання учнів про нашу державу – Україну; формувати національну свідомість школярів; виховувати любов до рідного краю, повагу до його історичного минулого і сучасного, шанобливе ставлення до символів держави; розвивати пізнавальні інтереси учнів.
Обладнання: плакати із зображенням Державного Прапора України, Державного Герба України, Конституції України, запис Державного Гімну України; карта України; записи висловів про Україну, прислів’я, приказки про рідний край.
Хід уроку
Живи, Україно! Живи для краси, для сили, для правди, для волі!
В.Сосюра
I. Організаційний момент. Привітання з нагоди початку нового навчального року
Доброго дня, дорогі діти!
Сьогодні свято завітало в школу,
Бо перше вересня, і пролунав дзвінок.
Змужнілі, сонцем зласкані улітку,
Ми розпочнемо Перший наш урок.
II. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань учнів
1. Вступне слово вчителя
Наш Перший урок пропоную розпочати цікавим віршем-загадкою. Послухайте цей вірш і спробуйте відгадати, про кого у ньому йдеться.
(Український менталітет)
Ділові, немов американці, пристрасні, неначе мексиканці,
І співучі, наче італійці, і розсудливі, немов оті англійці.
Як китайці, дуже працьовиті, винахідливі, такі талановиті!
Може, навіть трохи скупуваті, та душею щедрі і багаті.
А також веселі та гостинні (в цьому, мабуть, схожі на грузинів).
Як цигани, дещо галасливі, інколи хитрющі та кмітливі.
Як французи, дуже емоційні, чуйні і ласкаві, експресивні.
Наче німці, здібні та практичні, ніби чехи, милі, симпатичні.
Як ніхто, завзяті і дбайливі, і дотепні, й мудрі, й жартівливі.
А іще міцні, сміливі, дужі, до чужого горя небайдужі.
Ще – охайні, чемні, незрадливі, а до того всього – ще й вродливі!
Здогадались? Звісно, мова йде про нас, українців. Які ж риси притаманні українському народу? А чому ми називаємось українцями?
Любi друзі! Хоч маленькi,
Ми вже добре знаєм,
Що звемося українцi,
Славних предкiв маєм.
Батько, мати, брат, сестричка
І всі iншi члени роду –
Всi належать до одного
Українського народу.
Бо родитись українцем –
це є честь i слава,
Рiдний край свiй прославляти –
Найважнiша з усiх справа.
Та щоб свою рідну землю
Міцно, щиро покохати,
Треба все її минуле
Добре вивчити, пізнати.
2. Робота з віршем, записаним на дошці
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини. (М. Чернявський)
- Про яку святиню говориться у вірші? (Про Україну.)
- Як по-іншому ще можна назвати цей вірш? (Акровірш.)
- Чим цікаві для нас такі твори? (Складаємо перші букви кожного рядка та утворюємо слово. У цьому акровірші ми відчитали назву своєї Батьківщини.)
III. Повідомлення теми і мети уроку
Тож, мабуть, ви всі здогадалися, про що буде йти мова на нашому першому уроці? Саме так, урок присвячений рідній Батьківщині – нашій неньці-Україні. І це буде дещо незвичний для вас урок: ми проведемо його у формі усного журналу і погортаємо такі сторінки:
1.Україна – моя Батьківщина.
2. Україна – самостійна, незалежна держава.
3. Географія України.
4. Державні символи України.
5. Мова рідна, слово рідне.
6. Мій край – моя історія жива.
IV. Розвиток теми
1.Україна – моя Батьківщина
Облітав журавель сто доріг, сто земель.
Облітав, обходив, крила, ноги натрудив.
Ми спитали журавля: «Де найкращая земля?»
Журавель відповідає: «Краще рідної немає!»
Є багато країн на землі,
В них озера, річки і долини…
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди – Батьківщина.
Є багато квіток запашних,
Кожна квітка красу свою має,
Та гарніші завжди поміж них
Ті, що квітнуть у рідному краю.
Є багато пташок голосних,
Любі-милі нам співи пташині,
Та завжди наймилішими з них
Будуть ті, що у рідній країні.
І тому найдорожчою нам
Є і буде у кожну хвилину
Серед інших країн лиш одна –
Дорога нам усім Україна!
*Вправа «Мікрофон»
Ще у І ст. н. е. римський державний діяч, філософ Цицерон на публічному виступі сказав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона твоя».
Подумайте і дайте відповідь, продовживши речення «Для мене Україна – це…»
Що таке Батьківщина? Під віконцем калина,
Тиха казка бабусі, ніжна пісня матусі,
Дужі руки у тата, під тополями хата,
Під вербою криниця, в чистім полі пшениця,
Серед лугу лелека, і діброва далека,
І веселка над лісом, і стрімкий обеліск.
Україна – це земля, на якій ти народився, де народилися твої батьки, усі
ми. Це твоє рідне селище, вулиця, на якій стоїть твій будинок… Це
рідна мова, якої навчили тебе мама й тато. Це казки, які розповідала
тобі бабуся, а їй розповідала її бабуся. Це зелена травичка і блакитна
річечка. Це садок біля хати. Це безмежні хлібні лани. Це наша земля
зі славною історією, народ якої протягом багатьох віків боровся за
свободу і незалежність.
2. Україна – самостійна, незалежна держава
24 серпня 1991 року Верховна Рада України прийняла «Акт проголошення незалежності України», який завершив тисячолітні прагнення українського народу до волі, до створення своєї суверенної держави. Шлях до незалежності був тяжкий і тернистий. Важко назвати країну, яка б пережила те, що пережила Україна за більш ніж півтисячолітнє поневолення (1240-1991рр.). Ми, українці, повинні пишатися тим, що наша країна ніколи не вела загарбницькі війни, а лише захищала себе від ласих на чуже добро близьких і далеких сусідів.
Нам є що вивчати і є чим пишатись.
Від княжої Русі, прадавніх часів
Складалася нація наша, державність,
Ріс Київ – культури і слави носій.
Нам є що вивчати, на чому учитись,
Помилки – це також надбання, знання.
Щоб знов не спіткнутися, не помилитись,
Потрібні уроки вчорашнього дня.
У нас є історія, пам’ять, коріння,
Є спадок славетних умів і сердець,
Є те, що єднає усі покоління, –
Традиції, мова – міцніш від фортець.
Бо сила єднання народу незламна,
Ми нація. Так, не проста наша путь,
Терниста, кривава, але не безславна!
І славу нащадки іще принесуть.
Ми нація єдності Заходу й Сходу,
Їх знань, їх культур ми ввібрали нектар.
Усе це належить Вкраїни народу.
Тож, варто гортати віків календар.
3. Географія України (робота з картами світу та України)
Україна знаходиться на материку Євразія, у його Європейській частині. За площею Україна – найбільша серед країн Європи (603,7 тис.км.кв), а за чисельністю населення посідає восьме місце у Європі. За даними останнього перепису населення, що відбувся у 2001 році, в Україні проживає понад 48,4 млн осіб (з них – 77,8 % становлять українці). Межує з Білоруссю на півночі, Польщею, Словаччиною та Угорщиною — на Заході, Румунією та Молдовою — на південному заході, Росією – на сході і північному сході. На півдні і південному сході омивається Чорним і Азовським морями. Через усю Україну протікає могутній Дніпро – одна з найбільших річок Європи. На берегах Дніпра розкинувся красень Київ – столиця нашої держави. На заході здіймаються в небо вершини Карпат, а на півдні – Кримські гори. Густі ліси на півночі – це Полісся, далі природні пейзажі переходять у великі степи. Ось така дивовижна природа нашої України.
Україна складається з різних регіонів: Буковина, Запоріжжя, Волинь, Полісся, Слобожанщина, Таврія, Галичина, Донбас… Але серед них найкраще, наймиліше те місце, де ми народилися і виросли.
Україна складається з 24 областей, Автономної Республіки Крим і двох міст зі спеціальним статусом: Київ (столиця та найбільше місто) і Севастополь. Україна є парламентсько-президентською республікою. Найвищим органом державної влади є Верховна Рада України, а главою держави — Президент України. Основний закон держави – Конституція.
4. Державні символи України
Кожна держава має свої символи. Це її візитна картка. І наша Батьківщина також має державні символи, за якими нашу країну впізнають у світі. Давайте пригадаємо їх.
Прапор
Державний прапор України має синьо-жовтий колір. Чому саме
ці два кольори вибрано для стягу нашої держави? Колір жовтий — це
колір пшениці і хліба, колір життя, а синій колір — це колір неба, колір миру.
Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави;
Це для всіх – ознака сили,
Це для всіх – ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє – небо, жовте – жито;
Прапор свій оберігаєм,
Він – святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі та єдині,
Ми навіки є народом
Українським в Україні.
Герб
Золотий тризуб на синьому тлі – герб нашої держави. Він
символізує волю, славу, силу нашого народу.
Як птах золотий в переливах,
На прапорі грає, горить.
Це знак наш, це фабрики й ниви,
Це символ, що будемо жить.
Це хліб наш, вугілля і цукор,
Степи плодовиті, моря ...
Це в праці змозолені руки,
Що подвигом завжди горять.
Це наша любов, наша мужність —
Вогняний порив боротьби,
Це наша згуртованість дружня,
Це пісня нової доби ...
Це юність, це клич покоління,
Що йдуть крізь життєву грозу,
Це слава твоя, Україно, –
Золотий непокірний Тризуб!
Гімн
Гімн – найголовніша пісня країни, яка надихає нас гордістю
за свою країну. Гімн слухати потрібно стоячи, мовчки, з гордо піднятою головою.
Слова палкі, мелодія врочиста,
Державний гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
Це клич один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна,
Хай всюди чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
Крім державних символів, є ще улюблені народні, які виразно символізують нашу країну. Спробуймо їх пригадати. (Верба, калина, жито, барвінок, мак, лелека, вишиванка, писанка…Надзвичайно багато про український народ промовляють також такі слова і поняття: козак, чумак, хлібороб, кобзар.)
5. Мова рідна, слово рідне
«Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова, вона жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподівання, розум, досвід, почування» (Панас Мирний). Мова кожного народу особлива, неповторна і своя. Наша рідна державна мова – українська. Мова наша надзвичайно мелодійна і багата. За красою звучання
вона посідає третє місце у світі (поряд з італійською та перською). Наш з вами обов’язок – плекати рідну мову.
Любіть красу своєї мови,
Звучання слів і запах слів:
Ця квітка ніжна і чудова
Широких батьківських степів.
Всі каравани знайдуть воду
В краю пустинь і злих негод:
Як річка, з роду і до роду,
Так мова з’єднує народ. (Т. Масенко)
6. Мій край – моя історія жива
На долю нашого народу випало багато героїчного і водночас трагічного. Історія України – це історія народу, який протягом багатьох століть боровся за свою незалежність. Мабуть, ніхто не уявляє України без Запорозької Січі. Ви повинні знати славні імена тих, хто віддав своє життя за щастя народу та свободу: Дмитро Вишневецький, Петро Сагайдачний, Іван Сірко, Богдан Хмельницький, Максим Залізняк, Іван Мазепа, Олекса Довбуш, Устим Кармелюк. За кращу долю народу боролися відомі всьому світові діячі культури: Григорій Сковорода, Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Михайло Грушевський. Саме завдяки таким патріотам України наша країна стала державою суверенною, вільною, незалежною.
Двадцять три роки незалежності пройшли мирно. Виросло нове покоління свідомих українців, яке шанує традиції своїх предків і героїв України та приймає виклики сьогодення. Відповіддю на такі виклики став Майдан 2014 року. Нині ми маємо згадати про героїв Небесної сотні, серед яких було багато молоді. Спочатку вони боролись за право вибору. Потім їм довелось вимагати права жити. І хоч кулі снайперів – це вагомий аргумент, але ні кулі, ні гранати, ні нелюдська жорстокість не змогли перемогти цих людей. Вони гинули, та не здавались...Так на Майдані з’явилась ще одна сотня – Небесна.
Ніколи не згасне пам’ять і про воїнів АТО, які сьогодні на передовій захищають Україну, продовжуючи традиції козаків. А для нас є святим обов’язком пам’ятати – хто і за що загинув. Слова «Слава Україні – Героям слава» перестали бути просто вітанням. Це шана найкращим синам і донькам нашої Батьківщини, які не злякалися і пожертвували собою заради рідної землі.
Ви, молоде покоління нашої держави, повинні цінувати і берегти велике та давнє прагнення наших предків – суверенність країни, будувати щасливе майбуття нашої держави.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Ми перегорнули останню сторінку нашого журналу. Давайте перевіримо, наскільки ви були уважні: проведемо бліц-опитування.
- Чим Україна є для українців? (Батьківщиною)
- Яка столиця нашої держави? (Київ)
- Якими морями омивається Україна? (Чорним і Азовським)
- Які гори найвідоміші в Україні? (Карпати)
- Яка найвища гора Карпат? (Говерла)
- Яка найдовша річка України? (Дніпро)
- Скількох держав-сусідів має Україна? (7)
- У якій частині світу розташована Україна? (Європі)
- Яке місто є обласним центром нашої області? (Львів)
- Скільки кольорів має наш прапор? (2)
- Яке слово написано на тризубі? (Воля)
- Яка головна пісня держави? (Гімн)
- Яка грошова українська одиниця? (Гривня)
- Хто з українських митців зображений на стогривневій купюрі?
(Тарас Шевченко)
- Яке місто (обласний центр) України названо на честь відомого українського прозаїка, поета, письменника? ( Івано-Франківськ)
- Хто з українських письменників узяв собі псевдонім – назву нашої національності? (Леся Українка)
- Яке найулюбленіше дерево-символ українців? (Верба)
- Яка найулюбленіша страва українців? (Вареники)
- З чим в Україні зустрічають гостей? (Хлібом-сіллю)
- Як називається обрядовий хліб, який печуть на Великдень? (Паска)
- Як називаються розписані великодні яйця? (Писанки)
- Скільки страв повинно бути на столі у Святий вечір? (12)
- Яка головна різдвяна страва? (Кутя)
- Яку річницю незалежності відсвяткували українці? (25)
VI. Підсумок уроку
1.З народної скарбнички мудрості
1.Батьківщина – мати, умій за неї постояти.
2.Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.
3.Добре тому, хто в своєму домі.
4. Всюди добре, а вдома найкраще.
5. Кожному мила рідна сторона.
6. За рідний край життя віддай.
2.Заключне слово вчителя
Любов до мами й тата, до рідних, любов до Батьківщини – це
найсвітліші й найвищі почуття. Коли така любов є у серці, тоді людина добра, щира, відважна, тоді вона може зробити все для того, щоб
Україна і надалі ставала квітучою державою, сильною і багатою. А
для цього потрібно здобувати знання, багато знати, вміти, бо ж вам
будувати майбутнє нашої держави. Тож старайтеся вчитися так, щоб вами гордилися ваші рідні, ваші друзі, вся Україна! В добрий час, дорогі діти!
Любіть Україну, як сонце любіть,
Як вітер, і трави, і води,
В годину щасливу і в радості мить,
Любіть у годину негоди!..
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
Між братніх народів, мов садом рясним,
Сіяє вона над віками.
Любіть Україну всім серцем своїм
І всіма своїми ділами.
Любіть у коханні, в труді і в бою,
Як пісню, що лине зорею,
Всім серцем любіть Україну свою, –
І вічні ми будемо з нею.
(В.Сосюра)
*Звучить «Молитва за Україну» О.Кониського
Боже Великий, Єдиний,
Нам Україну храни,
Волі і світу промінням
Ти її осіни.
Світлом науки і знання
Нас, дітей, просвіти,
В чистій любові до краю,
Ти нас, Боже, зрости.
Молимось, Боже Єдиний,
Нам Україну храни,
Всі свої ласки й щедроти
Ти на люд наш зверни.
Дай йому волю, дай йому долю,
Дай доброго світа,
Щастя дай, Боже, народу
І многая, многая літа.
*Побажання
П’ятикласник, любий друже!
Будь веселим, вмілим, дужим.
Вчись старанно і відмінно,
Бо ти – майбутнє України!
Є мета – іди вперед,
Здійснюй мрії заповітні.
Крок за кроком, день за днем,
Щоб твоя земля розквітла!