Перший урок у 4 класі:
" Це моя домівка - це моя Україна "
Мета: формувати знання про Україну як незалежну державу з давньою
славетною історією, багатою культурною спадщиною, власними
традиціями; розвивати творчі вміння; виховувати почуття гордості й
любові до Батьківщини, патріотичні почуття.
Наочне оформлення: карта України, малюнки з державними та народними
символами України,фото села, портрет князя Данила Галицького,
мультипроектор.
Музичне оформлення: пісні про Україну, фонограми
Ігорові аксесуари: паперові цеглини, саморобний будинок з дахом, паперові трикутники.
Хід гри-бесіди:
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
Добрий день, мої милі діти,
Підросли ви за літо у нас.
Знову будемо вчитись, дружити,
Радіти й називатись вже 4 клас!
Учитель: Я сьогодні всіх вас щиро вітаю в нашім дружнім колі, бажаю щастя,
радості та міцного здоров’я, любі мої. От і знову вересень настав,
покликав всіх дітей України за шкільні парти, щоб ви могли здобувати
знання, вчитися мудрості життя. Сьогодні наш урок незвичний, на
ньому ми будемо будувати наш спільний дім – єдину країну. А для
цього нам знадобляться цеглини, що є у кожного на парті.
Будівництво починається із знань. А де ми здобуваємо знання?
У школі!!!
2. Декламування вірша
Увага! Увага! Скінчилося літо!
А скільки пригод неймовірних прожито!!
Поїздки до моря, веселі походи,
Ігри та сонце, дарунки природи.
Цей день незвичайний приходить до нас,
І всім до навчання вставати вже час.
Зібрались ми разом знання вшанувати,
Бо трішки набридло вже відпочивати.
Зайчик сонячний в класі стрибає,
Починаємо перший урок.
Школа щиро дітей зустрічає –
Ми до знань робимо крок.
ІІ. Мозковий штурм
Учитель: Де ж ви відпочивали цим літом?
(Відповіді учнів : у селі, на морі, в горах, у місті, на річці).
Учитель: Де знаходяться ці місця? (В Україні).
Я зрозуміла, що всі місця, де ви відпочивали, знаходяться в Україні.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Учитель: Кожного року у школах нашої країни перший урок починається
урочисто з певної теми для всіх дітей. Цього року наш перший урок
має тему «Це моя домівка – це моя Україна».
Вправа «Дерево очікувань»
– Скажіть, будь ласка, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
(Відповіді учні пишуть на листочках і чіпляють на дереві)
– Як ви гадаєте, чому ми повинні вивчати історію своєї країни, її традиції та культуру? (Відповіді учнів)
Учитель: Сьогодні на уроці ми дізнаємося нове про Україну як незалежну
державу з давньою славетною історією, багатою культурною
спадщиною, власними традиціями;
Отож, розпочнемо нашу бесіду з того, що згадаємо останнє серпневе свято нашої країни – Свято Незалежності.
24 серпня 1991 року Верховна Рада урочисто проголосила Акт Незалежності України та створення самостійної держави.
- Чи знаєте ви,що означає слово «незалежність»?
- Чи є Україна сьогодні самостійною і незалежною державою?
Так. Ми маємо незалежну самостійну молоду державу. Їй лише __ роки. А скільки випробувань випало на її плечі. Лише за ці роки Україна пережила дві революції( Помаранчеву та Революцію Гідності),Майдан. А в цей час на сході нашої держави точаться бої. Російсько-українська війна тривожить нас усіх. На ній зараз воюють українські сини і доньки. Серед них і наші односельчани.
Нажаль, всю свою багатовікову історію Україна дорогою ціною виборювала право на існування. Не раз на наші землі зазіхали завойовники. Але від часів Київської Русі, Козацької України і в наші дні наш народ гідно бореться за право на власну державу.
То ж вшануймо пам’ять усіх полеглих захисників нашої Вітчизни хвилиною мовчання.
Хвилина мовчання. Мелодія «Плине кача»
Учитель. Але наша Батьківщина пережила багато лихоліть. І я впевнена, що і сучасні випробування ми гідно переживем. Лише для цього нам потрібно іти до мети – робити все, щоб людям на рідній землі жилося краще.
А що маєте робити для процвітання України ви?
Відповіді учнів: не бути байдужими, берегти природу, шанувати традиції, гарно вчитися,допомагати дорослим.
Із слів – промінчиків складіть сонечко,щоб дати відповідь на запитання «Що для мене Україна?»
Батьківщина рідний дім країна домівка
рідна мова слово культура родина
У К Р А Ї Н А
символ лелека барвінок калина
Вітчизна жито рушник сім’я воля
Учитель: Прочитаємо разом виділені слова.( Рідний дім, домівка, родина, сім’я ). Ці слова нагадують нам про єдність нашого народу, яка потрібна для подальшого будівництва нашого спільного будинку - процвітаючої України.
2. Гра «Добери слова»
Учитель: Пограємо з вами у гру «Добери слова». Продовжіть синонімічний
ряд, доберіть слова спільні за значенням до поданих.
Рідний дім – домівка, батьківська хата.
Родина – сім’я, батьки.
Учитель: Отже, рідний дім, домівка, батьківська хата, родина, сім’я, батьки –
все це наша Батьківщина, наша рідна Україна – єдина країна, наш
рідний край, наша дорога і мила Вітчизна, земля, де ми почули
колискову пісню, рідну мову, відчули любов і ласку.
А зараз прошу пригадати віршики і пісні про рідну Україну,рідний край, які ви вчили і виконували минулого року.
Учні декламують вірші про Україну.
Різні в світі є країни,
Різні люди є у світі,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти.
Є з усіх одна країна,
Найрідніша нам усім,
То — прекрасна Україна,
Нашого народу дім.
Там шумлять степи безкраї,
Наче вміють говорити,
Там ясніше сонце сяє,
Там солодше пахнуть квіти.
Різні в світі є країни.
Гарні є і є багаті,
Та найкраще в Україні,
Бо найкраще в рідній хаті.
3. Розповідь учителя про Україну. (Робота з картою)
Учитель: Знаходиться Україна у центрі Європи. Межує з Росією, Польщею,
Словаччиною, Угорщиною, Молдовою, Румунією. Із півдня Україну
омивають два моря: Чорне та Азовське. Площа країни 604 тисяч кв.
км. Є в Україні гори Карпати, Кримські. І для будівництва нам
потрібна саме вона – наша любов до Батьківщини. А любов до нашої
Батьківщини починається з любові до рідного села.
4. Хвилинка фантазії «Екскурсія селом»
Учитель: Уявіть собі, що до вас приїхали гості з іншого міста, куди б ви їх повели?(Відповіді учнів) А чи знаєте ви історію нашого рідного села?
Чому наше село має назву Песець?
З чиїм ім’ям пов’язана назва річки Данилівка?
Ось він ,князь Данило Галицький,що за легендою заснував наше село
( демонстрація портрету князя Данила)
Наше село живе уже восьме століття. Історія його така ж цікава, як і історія України.
А яка чудова у нас і мальовнича місцевість. Погодьтеся, село наше потопає у зелені. А на обочі, як пасеш череду, можна довго милуватися хатами і вулицями. Ось погляньте на фото і впізнайте нашу маленьку Батьківщину.
Демонстрація фото села
Але найбільше, чим ми можемо пишатися,- це нашими людьми.
Серед наших односельчан є відомі науковці, лікарі, викладачі, працівники культури. У нашому селі гарно збереглися гарні традиції і звичаї. Давайте перевіримо, чи знаєте ви їх.
Вікторина « Наші традиції і звичаї»
Коли засівають зерном у хаті?
Коли колядують і щедрують ?
Як просять на весілля?
Коли закопують вербу?
Коли запрошують на Свято села(празник)?
Учитель:Молодці. Добре знаєте наші звичаї. Вірю, що колись ви теж
прославити наш край, і вами пишатимуться рідні і односельці.
А для цього вам знадобиться міцне здоров’я. Тому шикуємось на фізкультхвилинку.
5. Фізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія» (музичний супровід) https://www.youtube.com/watch?v=Y-Tzmqmr5jM
Одягну в неділю рано вишиту сорочку,
Вийду з хати закружляю весело в таночку.
Засміється, заспіває сонце над ланами,
Прийми землю калинову срібними піснями.
В кожнім серці синьоока мрія,
Що для тебе розквітає знов.
Україно, ми твоя надія,
Україно, ми твоя любов.
Учитель. Вам потрібно багато вчитися, щоб бути успішними і розумними людьми. А мудра людина – це та ,що знає рідну мову,і береже народну мудрість.
6. Гра «Народна мудрість». Робота в парах
– У кожного із вас лежать картки із завданням. З’єднайте початок прислів’я з кінцівкою. Розтлумачте зміст.
Рідна земля там і під ялиною рай.
Без верби й калини - і в жмені гріє.
Де рідний край, нема України.
- Подивіться на екран і прочитайте зашифроване прислів'я.
Т |
А |
И |
Л |
А, |
|
|
|
|
|
|
Е |
З |
М |
Е |
Д |
|
|
|
|
|
|
М |
Л |
Я |
М |
А |
|
|
|
|
|
|
Д |
О |
Р |
А |
Т |
|
|
|
|
|
|
И |
Л |
А. |
Н |
И |
|
|
|
|
|
(Та земля мила, де мати народила)
– Як ви розумієте ці прислів’я? Які народні символи України згадано в цих прислів’ях?
Учитель: Отже, народними символами українців є батьківська хата і святий хліб, вишитий рушник і материнська пісня, верба і калина, і хрещатий барвінок, дивовижна писанка, вірний своєму краю лелека. Всі вони – наші давні та добрі обереги. ( Демонструються ілюстровані малюнки , принесені в клас обереги)
– А які ще є символи, крім народних? (Державні)
– Назвіть їх. (Державний Гімн, Державний Герб та Державний Прапор України)
- Що таке Гімн? (Гімн – це найголовніша пісня України, в якій висловлюються найсердечніше думки і прагнення народу. Слухати його потрібно стояти мовчки, із гордо піднятою головою.)
– Що таке Герб? (Герб – найголовніший із символів; тризуб символізує мир і творчу працю. А ще в ньому відображено триєдність життя - це Батько, Мати і Дитя, які символізують Силу, Мудрість і Любов.)
– Що таке Прапор? (Це для всіх – ознака сили, це для всіх – ознака слави. Синьо-жовтий прапор маємо: синє - небо, жовте – жито. Прапор свій оберігаємо. Він – святиня, знають діти. Блакитний колір – це колір води, чистого неба, це символ миру. Жовтий колір – колір вогню, сонця, без лагідних променів, якого не було б життя на Землі, це колір зерна, хліба. Ці кольори мають значення миру і багатства, бо наш народ є мирним і працелюбним.
Творчість – це одна із складових будівництва. Наша країна славетна творчими людьми, а саме: художниками, скульпторами, поетами, композиторами . Щоб надихнути вас на подальшу роботу з будівництва нашого спільного дому , прослухайте вірш видатної української поетеси Л.Костенко, поміркуйте, які почуття охоплювали поетесу, коли вона писала цю поезію.
(на фоні інструментальної мелодії)
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,
Оці степи, це небо, ці ліси,
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе як є – дорога, явори,
Усе моє, все зветься Україна.
Л.Костенко
– Як поетеса ставиться до своєї рідної землі?
– Якими словами вона виражає почуття любові до рідного краю?
– Цей вірш малює у нашій уяві дивовижні картини природи батьківського краю. Що ви уявили, слухаючи його?
– Сподіваюсь, що цей урок надихнув вас на будівництво нашого спільного будинку, єдиної країни –України.
7. Колективна аплікація
Учитель: На парті у кожного з вас лежить паперова цеглинка. Будь ласка, візьміть свою цеглинку і зачитайте побажання нашій любій незалежній країні. Із цих цеглинок ми побудуємо великий дім – дім мрій, свою країну. Хай мрії здійсняться!!!
Кожен учень підходить до дошки,зачитує побажання і приклеює цеглинку до спільного будинку на двосторонній скотч, учитель приклеює дах зі своїм побажанням Україні
V. Підсумок уроку.
Учитель: Ось і закінчили ми будувати. Діти, скажіть чи справдилися ваші очікування від уроку?
Рефлексія
- Продовжіть речення.
- Сьогодні на уроці ми вивчали …
- Тепер я знаю, що …
- Я хочу, щоб …
3. Інсценування «Ми – діти держави Україна»
Учитель. (1)Звідки ти і хто така?
Учениця. (2)Українка я мала.
1. І яку ти знаєш мову?
2. Українську, чорноброву.
1. Де живеш, дитино?
2. В тополиній Україні.
1. Ким ти станеш, як зростеш?
2. Вибір є у нас без меж.
Але завжди будем вірні
нашій матері – Вкраїні.
Учитель.У всьому світі – кожен зна:
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна-єдина -
це наша славна Україна.
Не забувай Шевченка слів
про горду славу козаків.
Не забувай, що ти дитина
землі, що зветься Україна.
А завершити урок пропоную нашою улюбленою піснею…
Пісня « Любіть Україну»
Бажаю миру рідній Україні
Бажаю щастя кожному українцеві
Зичу здоров’я усім співвітчизникам
Зичу ,щоб кожна родина була заможною
Бажаю рідній Україні процвітання
Бажаю,щоб в рідній Україні завжди лунав радісний сміх
У К Р А Ї Н А