Тема: Узагальнюючий урок з теми «Літосфера»
Мета: Систематизувати та скоригувати знання учнів з теми «Літосфера»;
продовжувати розвивати навички роботи з картою, увагу, пам’ять, пізнавальний інтерес; формувати системність знань, логічне мислен- ня, вміння розуміти причинно-наслідкові зв’язки;
виховувати свідоме ставлення до навчання, комунікабельність, естетичне сприйняття природи, екологічну культуру.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань. Форма проведення: урок-гра
Обладнання: атласи, картки з завданнями, фізична карта України, фізична карта світу, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Шкільний дзвінок уже лунав
До роботи школярів скликав.
Діти! У нас сьогодні ніби свято,
Гостей зібралося багато.
Від нас щирі привітання
Та найкращі побажання.
На нашому уроці нам потрібні уважні, розумні, організовані, кмітливі, а ще дуже дружні й веселі діти. Пильно поглянули мені в очі. Взяли від мене уважність, працьовитість, організованість.
Діти, на нашому уроці діють п’ять правил: - правило піднятої руки, - співпраця в парі, - уміння слухати, - працювати творчо, - працювати активно.
ІІ.Актуалізація опорних знань
Є на все в програмі міра Наша тема Літосфера Закінчилась нажаль І тепер нас кличе в даль. Літосфера – оболонка, Та не варто ставить крапку. Знання про земну кору Знадобляться школяру. ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності Так, сьогодні на уроці ми з вами закінчуєм вивчати дуже цікаву тему
«Літосферу». І зараз ми здійснюємо захоплюючу подорож просторами Землі. Підсумковий урок – гра з теми «Літосфера». Давайте з’ясуємо, чим запам’яталась вам ця тема? Чи знаєте ви таємниці підземних глибин? Не заблукаєте просторами Землі? Де можна спостерігати виверження вулканів, відчути силу землетрусів?
Для того, щоб з’ясувати це ми пограємо в гру «Географічний всюдихід над Літосферою» і будемо мандрувати у цю подорож на повітряній кулі очікувань. Зараз ви напишете, що ви очікуєте від нашого уроку мандруючи просторами Землі. Написали, зараз їх прикріпіть на нашій повітряній кулі.
А тепер за допомогою жестів покажемо з яким настроєм почнемо подорож. Якщо бойовий настрій Якщо невпевнені Якщо поганий Будьте активними, бажаю успіху і
попутного вітру.
IV. Станції. Початок подорожі. Отже, наша подорож розпочинається і відправимося ми зі станції
Станція « Географічні загадки»
Кожному з вас пропоную розгадати загадку для того щоб отримати квиток на подорож. 1. Плита нагріє їжу в раз, Бо в ній горить щоразу …(газ)
2.У кожнім місті і селі
Цей мінерал повсюди на столі …(кухонна сіль)
3. Ну, звичайно, це диво!-
Ось вже котрий вік
Навіть самим жарким літом
На її вершині сніг! (Гора)
4. Конус – не геометричний, жерло – не гарматне, вогнем плюється, але не дракон? (Вулкан)
5. Без праці не видобувається в шахті…(Руда)
6.В ній пісків великі купи
Називаються бархани,
І за ним ідуть верблюди,
Розтягнувшись караваном. (Пустеля)
7. Не горить , а гасити доводиться. ( Вапно)
8. Природні фонтани поблизу вулканів (Гейзери)
9. Вся земля двигтить, трясеться – все ламається і гнеться (Землетрус)
10.По мантії вони пливуть,материки та океани на собі несуть ( літосферні плити)
11.На горі високій чаша, з неї тече гаряча каша (Кратер, лава)
12.Чорне, блискуче, всіх людей гріє (Вугілля)
Так, а зараз скажіть одним словом: тверда кам’яна оболонка Землі ( Літосфера)
Молодці, бачу Ви гарно підготувалися і всі отримуєте квиток на повітряну кулю.
Перша наша зупинка на станції «Знайди мою домівку»
За допомогою географічних координат потрібно знайти географічні об’єкти та охарактеризувати їх.( Усі учні отримують картки із завданням.)
(Учні озвучують свої відповіді)
Молодці, чудово впорались із цим завданням.
Наступна станція. «Знаю Літосферу як своїх п’ять пальців»
У кожного з вас є картки двох кольорів, якщо відповідь на зачитане запитання ТАК ( піднімаєте картку зеленого кольору), якщо НІ (червоного)
1.Найважча внутрішня частина Землі-ядро.(так)
2.Рівнини з висотами від 0 до 200 м –плоскогір’я.(ні)
3.Найглибше місце світовому океані Маріанський жолоб 11022 метри. (так)
4. сейсмограф це прилад,
що фіксує коливання земної кори.(так) 5. Платформи це відносно стійкі ділянки земної кори.(так)
6.Найбільшою печерою у світі є Мамонтова.(так)
7. Материкова земна кора складається з двох шарів – гранітний та базальтовий.(ні)
8. Рівнини з висотами понад 500 метрів це низовини. (ні)
Молодці , Ви дуже добре знаєте Літосферу.
Мандруючи просторами Землі ми дісталися станції « Інтелектуальна розминка»
Щоб рушати далі Вам необхідно розв’язати декілька тестів.
1.До якого шару Землі відноситься астеносфера:
а)до ядра; б) до мантії; в) до земної кори.
2.Температура гірських порід у земній корі з глибиною:
а)знижується; б) підвищується; в)не змінюється; г) залежить від пори року.
3.В яких породах знаходять відтиски прадавніх рослин і тварин:
а)осадових; б)магматичних; в)метаморфічних.
4.Первинними вважають рівнини, що виникли в результаті:
а)підняття морського дна; б)руйнування давніх гір; в)геологічної роботи річок.
5.Найтвердіший на земній кулі мінерал:
а)корун; б)кальцій; в)алмаз; г)мармур.
6.До якого типу вивітрювання належить руйнування гірських порід і мінералів під впливом зміни температури:
а)фізичного; б)хімічного в)органічного.
Закінчили. Обміняйтесь тестами та давайте перевіримо.
Продовжуєм подорож. Прямуєм до станції
«Знайди зайве слово»
В кожному рядочку поданих географічних слів знайди зайве слово яке не відповідає даній темі
-Ядро, мантія, западина, земна кора.
-Гребінь, схил, шпиль, мілина.
-Вершина, дюни, бархани, яр.
-Жерло, вулкан, лава, гіпоцентр.
-Астеносфера, масштаб, вивітрювання.
-Магма, граніт, меридіани.
-Осередок, сейсмічні хвилі,епіцентр,кратер.
Ми з вами вже пройшли половину шляху, тому пропоную трішки відпочити та виконати руханку, при цьому також згадаєм сторони горизонту.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.
Північ, південь, захід, схід.
Флюгером покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Відпочили? З новими силами ми можемо далі мандрувати.
Наступна станція « Простори рідного краю»
Кожний з вас отримав випереджуюче завдання. З різних джерел підготувати невелику інформацію про « Простори рідного краю». Будь-ласка по черзі слухаєм ваші повідомлення.
Молодці! Усі постаралися, підготували дуже цікаву і корисну інформацію про нашу місцевість, про наш неповторний мальовничий рідний край.
Я теж підготувала вам цікаву розповідь про найвищу точку нашої області – гору Камулу. І зараз пропоную вам віртуальну мандрівку на цю вершину.
Демонстрування відео.
Станція «Мандрівка Україною»
На контурній карті України необхідно нанести низовини, височини України.
(На великій карті біля дошки показати гори України та найвищі вершини)
Молодці. В цьому конкурсі ви показали свої здібності працювати з контурними картами, та знання рельєфу України.
А зараз ми прямуємо до наступної станції
«Чорний ящик».
Слухайте уважно опис предмета і вам потрібно сказати що знаходиться у «Чорному ящику»
1.Ця корисна копалина є у нас в крові, сечі, поту і сльозах. Ми щодня споживаємо її з їжею. Що у «Чорному ящику»? (Сіль)
2.Ця корисна копалина- незмінний атрибут учителя, а ще її часто їдять малі діти, якщо кісткам не вистачає кальцію. Що у «Чорному ящику»? (Крейда)
3.Ця м’ка корисна копалина допомагає малювати, креслити, є вона у контактах електродвигунів та навіть у термостійких мастилах. Це близький родич сажі та алмазу. Якщо «одягти» її в дерев’яний корпус, вийде інструмент для малювання. Що в «Чорному ящику»? (графітовий грифель олівця)
4.Це найпоширеніший і найцінніший мінерал на Землі. Що у «Чорному ящику»?
5.Ця корисна копалина – будівельний матеріал шумерських зикуратів та матеріал для письма вавилонського клинопису, а також основа домівок українських хат. Що у «Чорному ящику»?
Молодці, і знову успішно справились із завданням.
Тож сміливо прямуємо до наступної станції
«Кубік Блума»
Нам потрібно зосередитись, бути уважними. Кидаючи кубік, будуть випадати певні запитання, на які вам потрібно дати поширену відповідь, та навести приклади.
Молодці! Ви із цим завданням успішно справились.
А зараз нас очікує станція «Казкова»
Для вас я підготувала дві невеличких казочки:
«Казка про братів-скульпторів», «Казка про гори»
Обговорення прослуханих казок. Висновки.
V. Робимо висновки.
Ми «прогулялися» з вами по мальовничих просторах землі. Ви побачили дуже багато цікавого. А зараз давайте поміркуємо, де у житті ми можемо застосувати набуті знання про Літосферу.
VI. Підсумок уроку.
Наша подорож підходить до кінця. Час повертатися додому.
Де у світі я не буду
Рідний край свій не забуду.
Ми з вами вже в рідній Галичині, в нашому мальовничому селі Кореличі. Завдяки вашим знанням з теми «Літосфера» ми дійшли до фінішу.
Всі плідно працювали, тому ви заслуговуєте на винагороду.
Молодці! Ви талановиті! Поверніться один до одного, подякуйте за співпрацю, потисніть руки один одному.
Чи справдилися ваші очікування
від подорожі? Який ваш настрій у кінці уроку?
Домашнє завдання.