Підсумковий урок повісті Андрія Чайковського «За сестрою».

Про матеріал
Підсумковий конспект + презентація. На уроці використані інтерактивні вправи: "Розумний шифрувальник", "Родинне дерево Судаків", QA коди та багато іншого. Урок пронизаний наскрізною лінією патріотизму.
Перегляд файлу

Тема: Підсумковий урок повісті Андрія Чайковського «За сестрою».

Мета: розвивати вміння учнів аналізувати прозовий твір, культуру зв'язного мовлення, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки, почуття, враження; формувати світогляд, виховувати почуття патріотизму,  любові до рідної землі, своєї родини; поваги до історичного минулого, його видатних осіб і героїв; систематизувати набуті знання з поданої теми.

Обладнання: презентація до уроку, роздатковий матеріал, відеозапис.

Тип уроку: підсумковий урок.

                                                           Перебіг уроку 

І. Актуалізація почуттєвого досвіду й опорних знань учнів

(Слайд 1)

Доброго дня. Діти,  я рада  вас  вітати  на нашому уроці. Сьогодні  особливий  урок – до нас завітали гості. Привітайтеся, будь ласка,  адже  гостям  ми  завжди  раді.  Сідайте. У вас на партах є долоньки, напишіть сімейні цінності своєї родини.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

(Слайд 2)

Епіграфом до нашого уроку будуть слова Сервантеса – іспанського новеліста, драматурга і поета, класика зарубіжної літератури.

« Історія – скарбниця наших діянь, свідок минулого, повчальний приклад для сучасності, застереження на майбутнє»

Поясніть як ви розумієте ці слова.

Мій підсумок: варто пам’ятати про минуле, брати до уваги повчальні події, вчитись на помилках предків, не повторюючи їх і впевнено творити майбутнє країни.

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

(Слайд 3)Кілька уроків ми присвятили творчості видатного митця в українській літературі Андрія Чайковського. Тому сьогоднішній урок – підсумковий.

Сьогодні, ми повторимо біографію митця, повторимо відомості із теорії літератури, пригадаємо вивчене про сам твір. Зокрема, поговоримо про сюжет, головних героїв, оскільки у творі велика увага приділена саме  козакам  дізнаємося щось нове про них. Подумаємо про актуальність та повчальність повісті.

Оскільки ми вивчали не тільки твір, а розглядали і біографію самого письменника, тому зараз дещо пригадаємо з його біографії.

IV.   План уроку

Біографія письменника на екрані (Слайд 4)

 (Слайд 5)

Подивіться на ілюстрації і пригадайте про, що розповідається у творі, які проблеми автор порушує.

Історична повість «За сестрою» повертає нас у лиховісну пору татарських набігів на Україну. Доля села Спасівка, що на правому березі річки Самари, поблизу Дніпра, ввібрала в себе гіркий талан багатьох тогочасних українських поселень. Про що ж розповідається у творі Чайковського «За сестрою»?

  1. Про напади татар на українські землі.
  2. Про життя українців у неволі.
  3. Про мужнього хлопчика Павлуся, яких докладає усіх зусиль, аби визволити свою сестру з татарського полону.
  4. Про славних козаків запорожців
  5. І про зрадників.

(Слайд 6) Ми з вами аналізували повністю твір, ви маєте можливість отримати оцінки. На ваших партах завдання – вам потрібно написати тему, ідею, головну думку та жанр. Перше, друге, третє завдання по 2 б. І 4 завдання 1 бал. Максимум – 7 балів. Але якщо ви будете старанно працювати на уроці ваші оцінки покращаться.

Давайте перевіримо. (Діти розказують тему, ідею, гол. думку, жанр).

(Слайд 7)  А що ж таке повість? А ми з вами знаємо, що це не просто повість, а героїко-романтична.

Героїко-романтична повість – це епічний твір середнього розміру, у якому діє герой (чи кілька героїв) ідеальний, духовно-багатий, він намагається вступити в боротьбу за справедливість, правду й прагне це довести на прикладі конкретних учинків, справ. Доведіть мені, що це саме героїко-романтична повість. Для цього нам потрібно згадати сюжет. Отже.

(Слайд 8) З яких елементів складається сюжет?

Де  експозиція в творі? – розповідь про історію села Спасівка та козацьку родину Судаків.

Прошу, хто скаже мені де зав’язка в творі? – напад на село татар.

А де розвиток дій в творі? – від того як померли дідусь і матір – до того як Павлусь поїхав шукати сестру.

Прошу, хто скаже мені де кульмінація в творі? – Павлусь зустрічає сестру і складає план порятунку.

А яка жрозв’язка в творі? – Девлет-гірей завдяки хлопцю знаходить свого сина Мустафу. І Павлусь і Ганнуся вільні і разом з ними Остап Швидкий.

(Слайд 9)  Ви вже трішки стомились, пропоную виконати руханку.

Робота біля дошки. Розгадаймо кросворд.

  1. Назва села, де жила родина (Спасівка)
  2. Хто продав головного героя татарам-купцям? (харциз)

З. 3aci6, за допомогою якого татари перевозили награбоване майно. (віз)

4.Козацька зброя.(шабля)

5. Командир татар.(Мустафа)

 6. Прізвище  одного з козацьких ватажків. (Тріска)

7. Час, який обрали козаки для нападу на татар. (Полудень)

(Слайд 10)  Отже, головним героєм є Павлусь. Тож за допомогою хмарки тегів, охарактеризуймо головного героя. Діти, а що таке тег? Tag -ключове слово або термін, що  асоціюється або надається   фрагменту інформації; теги  використовуються для таких ресурсів як комп'ютерні файли, веб сторінки, цифрові зображення, закладки тощо.             
(Слайд 11)- накресліть у своїх зошитах табличку і заповніть її рисами характеру Павлуся.

(Слайд 12) Шукаємо героя та його характеристику . Працюймо з підручником і QA кодом. За кодом ви дізнаєтесь чию характеристику вам потрібно знайти у творі та зачитати.

(Слайд 13-14)   В меті нашого уроку ми говорили, що найважливішим є родина. На прикладі Судаків ми можемо прослідкувати родинні зв’язки. Ми з вами складемо родинно дерево, але перше нам потрібно розгадати «Розумний шифрувальник». За допомогою цифр складіть слово і ми відгадаємо члена родини Судаків.

(Слайд 15) Молодці. Родинне дерево сформоване.

Пам’ятаєте ви вдома писали продовження повісті. Я для вас підготувала маленький сюрприз, в цьому мені допоміг учень 7-Д класу Кириченко Володимир. Ми створили відеопродовження повісті за основу взяли твір Сіваченка Віталія. (Відео).

V. Узагальнення й систематизація знань

(Слайд 16) – Діти, а хто для нас сьогодні є справжніми козаками? Чому? Отже, ми з вами повернулись до епіграфа, що дійсно ми маємо знати минуле предків для творення нашого майбутньому. Сьогодні наші козаки творять наше майбутнє. Все що зараз відбувається – це вже є історія. Потрібно шанувати та пишатися нашими воїнами, як ми пишаємося нашими козаками. А тепер напишіть на долонках, від імені своєї родини побажання воїнам. Здайте мені, я ваші побажання відправлю зсу.

VI. Підведення підсумків уроку 

Сьогодні на уроці гарно попрацювали, але я перевірю ваші роботи і оцінки зможете побачити в електронному журналі.

Домашнє завдання

Виписати прислів’я з повісті «За сестрою». 
**Написати листа улюбленому герою з твору.

 

 

 

docx
Додано
2 грудня 2023
Переглядів
332
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку