Тема: Підсумковий урок повісті Андрія Чайковського «За сестрою».
Мета: розвивати вміння учнів аналізувати прозовий твір, культуру зв'язного мовлення, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки, почуття, враження; формувати світогляд, виховувати почуття патріотизму, любові до рідної землі, своєї родини; поваги до історичного минулого, його видатних осіб і героїв; систематизувати набуті знання з поданої теми.
Обладнання: презентація до уроку, роздатковий матеріал, відеозапис.
Тип уроку: підсумковий урок.
Перебіг уроку
І. Актуалізація почуттєвого досвіду й опорних знань учнів
(Слайд 1)
Доброго дня. Діти, я рада вас вітати на нашому уроці. Сьогодні особливий урок – до нас завітали гості. Привітайтеся, будь ласка, адже гостям ми завжди раді. Сідайте. У вас на партах є долоньки, напишіть сімейні цінності своєї родини.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
(Слайд 2)
Епіграфом до нашого уроку будуть слова Сервантеса – іспанського новеліста, драматурга і поета, класика зарубіжної літератури.
« Історія – скарбниця наших діянь, свідок минулого, повчальний приклад для сучасності, застереження на майбутнє»
Поясніть як ви розумієте ці слова.
Мій підсумок: варто пам’ятати про минуле, брати до уваги повчальні події, вчитись на помилках предків, не повторюючи їх і впевнено творити майбутнє країни.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
(Слайд 3)Кілька уроків ми присвятили творчості видатного митця в українській літературі Андрія Чайковського. Тому сьогоднішній урок – підсумковий.
Сьогодні, ми повторимо біографію митця, повторимо відомості із теорії літератури, пригадаємо вивчене про сам твір. Зокрема, поговоримо про сюжет, головних героїв, оскільки у творі велика увага приділена саме козакам дізнаємося щось нове про них. Подумаємо про актуальність та повчальність повісті.
Оскільки ми вивчали не тільки твір, а розглядали і біографію самого письменника, тому зараз дещо пригадаємо з його біографії.
IV. План уроку
Біографія письменника на екрані (Слайд 4)
(Слайд 5)
Подивіться на ілюстрації і пригадайте про, що розповідається у творі, які проблеми автор порушує.
Історична повість «За сестрою» повертає нас у лиховісну пору татарських набігів на Україну. Доля села Спасівка, що на правому березі річки Самари, поблизу Дніпра, ввібрала в себе гіркий талан багатьох тогочасних українських поселень. Про що ж розповідається у творі Чайковського «За сестрою»?
(Слайд 6) Ми з вами аналізували повністю твір, ви маєте можливість отримати оцінки. На ваших партах завдання – вам потрібно написати тему, ідею, головну думку та жанр. Перше, друге, третє завдання по 2 б. І 4 завдання 1 бал. Максимум – 7 балів. Але якщо ви будете старанно працювати на уроці ваші оцінки покращаться.
Давайте перевіримо. (Діти розказують тему, ідею, гол. думку, жанр).
(Слайд 7) А що ж таке повість? А ми з вами знаємо, що це не просто повість, а героїко-романтична.
Героїко-романтична повість – це епічний твір середнього розміру, у якому діє герой (чи кілька героїв) ідеальний, духовно-багатий, він намагається вступити в боротьбу за справедливість, правду й прагне це довести на прикладі конкретних учинків, справ. Доведіть мені, що це саме героїко-романтична повість. Для цього нам потрібно згадати сюжет. Отже.
(Слайд 8) З яких елементів складається сюжет?
Де експозиція в творі? – розповідь про історію села Спасівка та козацьку родину Судаків.
Прошу, хто скаже мені де зав’язка в творі? – напад на село татар.
А де розвиток дій в творі? – від того як померли дідусь і матір – до того як Павлусь поїхав шукати сестру.
Прошу, хто скаже мені де кульмінація в творі? – Павлусь зустрічає сестру і складає план порятунку.
А яка жрозв’язка в творі? – Девлет-гірей завдяки хлопцю знаходить свого сина Мустафу. І Павлусь і Ганнуся вільні і разом з ними Остап Швидкий.
(Слайд 9) Ви вже трішки стомились, пропоную виконати руханку.
Робота біля дошки. Розгадаймо кросворд.
З. 3aci6, за допомогою якого татари перевозили награбоване майно. (віз)
4.Козацька зброя.(шабля)
5. Командир татар.(Мустафа)
6. Прізвище одного з козацьких ватажків. (Тріска)
7. Час, який обрали козаки для нападу на татар. (Полудень)
(Слайд 10) Отже, головним героєм є Павлусь. Тож за допомогою хмарки тегів, охарактеризуймо головного героя. Діти, а що таке тег? Tag -ключове слово або термін, що асоціюється або надається фрагменту інформації; теги використовуються для таких ресурсів як комп'ютерні файли, веб сторінки, цифрові зображення, закладки тощо.
(Слайд 11)- накресліть у своїх зошитах табличку і заповніть її рисами характеру Павлуся.
(Слайд 12) Шукаємо героя та його характеристику . Працюймо з підручником і QA кодом. За кодом ви дізнаєтесь чию характеристику вам потрібно знайти у творі та зачитати.
(Слайд 13-14) В меті нашого уроку ми говорили, що найважливішим є родина. На прикладі Судаків ми можемо прослідкувати родинні зв’язки. Ми з вами складемо родинно дерево, але перше нам потрібно розгадати «Розумний шифрувальник». За допомогою цифр складіть слово і ми відгадаємо члена родини Судаків.
(Слайд 15) Молодці. Родинне дерево сформоване.
Пам’ятаєте ви вдома писали продовження повісті. Я для вас підготувала маленький сюрприз, в цьому мені допоміг учень 7-Д класу Кириченко Володимир. Ми створили відеопродовження повісті за основу взяли твір Сіваченка Віталія. (Відео).
V. Узагальнення й систематизація знань
(Слайд 16) – Діти, а хто для нас сьогодні є справжніми козаками? Чому? Отже, ми з вами повернулись до епіграфа, що дійсно ми маємо знати минуле предків для творення нашого майбутньому. Сьогодні наші козаки творять наше майбутнє. Все що зараз відбувається – це вже є історія. Потрібно шанувати та пишатися нашими воїнами, як ми пишаємося нашими козаками. А тепер напишіть на долонках, від імені своєї родини побажання воїнам. Здайте мені, я ваші побажання відправлю зсу.
VI. Підведення підсумків уроку
Сьогодні на уроці гарно попрацювали, але я перевірю ваші роботи і оцінки зможете побачити в електронному журналі.
Домашнє завдання
Виписати прислів’я з повісті «За сестрою».
**Написати листа улюбленому герою з твору.