Підсумковий урок з розділу «Теплові явища» у 8 класі
««Наш дім зігрітий теплотою» - будівельний проект».
Розробка уроку належить вчителю фізики – Брайлян Світлані Володимирівні.
Мета уроку: узагальнити, закріпити й систематизувати знання учнів з теми «Теплові явища: кількість теплоти»; застосовувати набуті знання при розв’язанні фізичних задач у повсякденному житті, розвивати більш широкий спектр уявлень про оточуючий нас макросвіт; розвивати інтерес до вивчення фізики, вчити творчо мислити, швидко і правильно орієнтуватися у нестандартній ситуації, виховувати толерантне ставлення один до одного під час роботи в групах; патріотизм до своєї держави та бережливе ставлення до збереження енергетичних ресурсів.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизація знань – будівельний проект.
Обладнання: мультимедійний проектор, допоміжні таблиці, картки з задачами, роздатковий матеріал.
План уроку
Девіз уроку: Тепло й холод – це дві руки природи, якими вона робить майже все. ( Френсис Бекон)
1. Організаційний момент. Вступне слово вчителя. Актуалізація мети уроку.
2. Самоопитування учнів, повторення теоретичного матеріалу.
3. Робота в малих групах. Обговорення проекту будівництва.
4.Закріплення матеріалу: розв’язування вправ і задач практичного спрямування.
5. Цікаво знати. Поясни дослід.
6. Підсумки уроку.
7. Домашнє завдання
1. Вступне слово вчителя. Актуалізація мети уроку.
Проблема енергозбереження дуже актуальна для України, бо незважаючи на наявні запаси енергоносіїв, близько 50% із них в Україну постачається з інших країн. Збереження енергії є не лише проблемою вартості тепла, води, природного газу, а в першу чергу це є проблемою нашого майбутнього. Наші будинки далекі від енергоефективних. Багато тепла виходить назовні. Як виходить тепло з нашого дому ( слайд). Адже правильний підбір матеріалів допомагають не тільки забезпечити комфортне житло , а й з економити матеріальні витрати. Будівництво житла починається з його фундаменту, а фундаментом нам послужать ваші теоретичні знання. Отож в країну Теплота – вперед, сміливо вирушаймо, і все що вивчили раніше, давайте, пригадаймо.
2. Самоопитування учнів (орієнтовні запитання) – учні заздалегідь вдома готують запитання.
1.Який рух називається тепловим?
2. Яку енергію називають внутрішньою енергією тіла?
3. В якому з агрегатних станів речовина має найменшу теплопровідність?
4. Які фізичні величини позначаються літерами m, t ?
5. Як залежить швидкість руху молекул від температури?
6. Назвіть способи зміни внутрішньої енергії?
7.Як змінюється внутрішня енергія під час виконання роботи над тілом?
8. Які фізичні величини позначаються літерами c , q ?
9. Назвіть речовину с = 4200 Дж/ кг 0С .
10. Назвіть види теплообміну.
11. Дай те визначення кількості теплоти.
12. Як змінилася внутрішня енергія тіла якщо температура зменшилася?
13. Які фізичні величини позначаються літерами Q , U ?
14. За допомогою якої формули визначають кількість теплоти при нагріванні обо охолодженні тіла?
15. За допомогою якої формули визначають кількість теплоти при плавленні або кристалізації?
16. За допомогою якої формули визначають кількість теплоти при пароутворенні або конденсації?
17. . За допомогою якої формули визначають кількість теплоти при повному згорянні палива?
18. В яких одиницях вимірювання визначають кількість теплоти?
3. Фундамент побудували, а тепер нам необхідно приступити до нашого будівельного проекту в якому врахувати : які матеріали будемо використовувати для будівництва житла: всі за та проти, використовуючи знання які ви отримали на уроках фізики при вивченні теми: «Теплові явища», часу у нас обмаль тож кожна група отримує завдання :
Робота в малих групах.
1група. За даними таблиці теплопровідності будівельних матеріалів з’ясувати, з яких матеріалів краще будувати стіни будинку. Слухаємо ваші пропозиції: дерево, газобетон, цегла. Зверніть увагу на товщину матеріалів (економія коштів), паради утеплення стін (пінопласт).
2 група. Розглянути всі за та проти: вікна дерев’яні чи склопакети. Які використовувати двері?
3 група. Розглянути всі за та проти: дах будинку ( дерево, шифер-азбестоцементний лист, черепичне покриття – метало черепиця, або екологічний дах з очерету).
4 група. Підлога будинку (дерево, плитка, лінолеум) – враховуючи теплопровідність матеріалів.
5 група. Опалення в будівлі: - батареї (конвекційні потоки), врахувати колір, розміщення. Тепла підлога – відсутність конвекційних потоків. Сонячне опалення – підігрів теплої води (теплові насоси). Як збільшити ККД батареї?
6 група. Скласти загальні рекомендації - поради по утепленню готового житлового будинку.
7 група.Скласти загальні рекомендації – поради до тепло збереження у житловому будинку.
4.Закріплення матеріалу: розв’язування вправ і задач практичного спрямування.
Велике значення в житті людини є вміння влаштувати свій побут, а як же в цьому нам допоможуть знання з фізики. Я пропоную Вам дати відповіді на слідуючи запитання:
1. Чому в холодному приміщенні в нас насамперед мерзнуть ноги?
2. Чому влітку краще одягати світлий, а не темний одяг?
3. У якому разі людині буде тепліше – якщо вона одягне три тонких сорочки чи одну товсту?
4. Навіщо водопровідні труби закопують досить глибоко?
5. Навіщо ручки каструль і сковорідок роблять з дерева або пластмаси?
6. У якому взутті - тісному чи просторовому – швидше змерзнуть ноги?
7. З якого посуду зручніше пити чай – із залізного кухля чи фарфорової чашки?
8. У яких рукавичках тепліше – в тих, у яких хутро ззовні, чи в тих, у яких усередині?
9. Чому вислів «шуба гріє» - неправильний?
10. Хто в нашій школі щодня мимовільно проводить досліди з тепловими явищами?
11. Хто в нашій школі щодня спостерігає явище горіння природного газу?
12. Чому кути приміщення найвологіші, частіше всього вкриваються грибком?
13.Задача. Температура повітря в кімнаті розмірами 5х4х3 м знизилася за ніч від 200С до 160С. Визначте кількість теплоти, віддану повітрям. Питома теплоємність повітря 1000Дж/кг0С, густина повітря 1,29 кг/м3.
14.Задача. У ванну налито 50л води при температурі 100С. Скільки окропу необхідно налити в ванну, щоб температура води стала дорівнювати 370С.
15. Задача. В алюмінієвий чайник, маса якого 800г, налили 2л води при температурі 200С та нагріли її до кипіння. Яка кількість теплоти піде на нагрівання чайника та води?
5. Цікаво знати. Поясни досліди.
6. Підсумки уроку.
Про теплоту закінчили ми мову
Все згадали і закріпили знову.
І переконались: життя проходить не спроста
Без цієї пані, що зветься теплота!
При повторенні вивченого матеріалу, Ви всі гарно виконували завдання, склали поради для майбутнього заощадження енергетичних ресурсів та маю надію,що будете їх використовувати. Ці знання допоможуть Вам стати успішними людьми, побудувати власне житло, створити затишок в ньому, заощадити кошти за рахунок енергозбереження,берегти нашу планету, зберігати тепло в наших будинках та наших душах.
7. Домашнє завдання.
Запропонувати проект будівництва власного будинку, враховуючі теплопровідність матеріалів (з обґрунтуванням).