"Письмовий відгук про твір мистецтва (книжку, спектакль, кінофільм, картину та ін.)"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови у 10 класі на тему "Письмовий відгук про твір мистецтва (книжку, спектакль, кінофільм, картину та ін.)". Як об'єкт дсолідження взято картини Параски Хоми. Роботи майстрині – це дотик природи до людської душі. Параска Петрівна вдихала життя у свої квіти, ніби зачаровувала їх, робила неповторними і прекрасними. Олівець та пензлик ставали чарівною паличкою в натруджених руках художниці. Феноменальним самородком стала повний кавалер ордену Княгині Ольги, заслужений майстер народної творчості, народна художниця – Параска Петрівна Хома.
Перегляд файлу

10 клас

Тема: Письмовий відгук про твір мистецтва (книжку, спектакль, кінофільм, картину та ін.).

Мета :

  • удосконалювати культуру усного і писемного мовлення; актуалізувати знання про відгук як жанр публіцистики;
  • розвивати спостережливість, відчуття прекрасного;
  • виховувати зацікавленість національним образотворчим мистецтвом, зокрема творчістю Параски Хоми.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

Обладнання: мультимедійна дошка, світлини П.Хоми та фото її полотен.

Хід уроку

Феномен цієї жінки полягає в тому,

що якщо вона малює все життя квіти,

то, очевидно, всередині її душі квітне сад.

Вона щедро ділиться цим Божим даром з Україною,

з українським глядачем, з усім світом.

Микола Якименко

 

1.Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя: Кажуть, коли народжується дитина, Бог запалює на небі зірку, а коли людина помирає, зірка теж згасає. Та є люди, зірка яких не згасне ніколи, бо вони навічно залишаться в пам’яті та серці не тільки своєї сім’ї, школи, міста чи села, а всього народу, а може й світу. Таким феноменальним самородком стала повний кавалер ордену Княгині Ольги, заслужений майстер народної творчості, народна художниця – Параска Петрівна Хома.

2.Оголошення теми і мети уроку.

Слово вчителя: Роботи майстрині – це дотик природи  до людської душі. Параска Петрівна вдихала життя у свої квіти, ніби зачаровувала їх, робила неповторними і прекрасними. Олівець та пензлик ставали чарівною паличкою в натруджених руках художниці. Кожна її пелюсточка здається живою і одночасно казковою, бо ж надавала майстриня своїм квітам отої нев’янучості, вічності. Сьогодні ми з вами навчимося писати твір-опис за картиною саме цієї художниці «Квіти України» (1992 р.). Ми удосконалимо культуру вашого мовлення, поглибимо знання про стилі мовлення та виховаємо у собі ще більший інтерес до народного мистецтва.

3. Актуалізація опорних знань.

Запитання до класу:

  • Пригадайте: що таке відгук?
  • Чи доводилося вам раніше писати відгук?
  • За допомогою яких засобів описує природу художник, письменник?

4. Виконання системи завдань.

Робота над змістом поезії.  Зараз послухаймо поезію і поміркуймо над її змістом.

Край віконця сяде тихо,
Пензликом змахне ураз
Й на папері створить диво -
Зачарує усіх нас.

Оживають квіти, трави,
Щебетливі солов'ї - 
Ніжний, щирий і ласкавий
Спів квітучої душі!

Це художниця, Петрівна,
Зачаровує папір.
Між картин своїх - царівна,
Ясен місяць серед зір.

Ось тут виведе листочок,
Там – червоних маків цвіт,
Тут - з пелюсточок віночок -
Чистий, справжній дивосвіт!

Аліна Михайлюк

Запитання до класу:

  •   Що найчастіше зображала художниця?
  •   Якою ви уявляєте собі художницю?

Слово вчителя:  Народилася Параска Петрівна Хома 10 листопада 1933 року  в селі Чернятин Городенківського району Івано-Франківської області в багатодітній родині посильного Петра Даниловича та його дружини Марії Прокопівни Процюків. Свої спроби  першого живопису Параска Хома робила на стінах сусідської стайні, яка була вимурувана з каміння і ще не штукатурена.  Дівчинка малювала вапном  і оглядалась,  чи ніхто не дивиться, бо не хотіла, щоб хтось бачив її квіти. Бо вони – її особистий світ, з яким ділитись не бажала ні з ким. Головною рисою творчості Параски Хоми є квітково-рослинні мотиви, що стали її універсальною художньою мовою, засобом творчого самовираження. Художниця зображає квіткові букети у площинному розгорнутому вигляді. За допомогою кольору та контуру створюється певний ефект об’єму, контрастності та виразності форми. 

На початку роботи майстриня виконує начерки олівцем, далі заповнює площини гуашшю. Інколи найсвітліші площини заповнює аквареллю. Першими наносить світлі тони, поверх них темніші. Таким чином з використанням двох—трьох відтінків кольору утворюється світлотіньова градація форм. Більшу частину площин майстриня обводить тонким контуром гуаші коричнево-червоних відтінків.

Завдання. Погляньмо на світлини Параски Хоми (додаток 1). Чи збіглися ваші уявлення про майстриню з її фото?

Дослідження картин П.Хоми. Розгляньмо три картини художниці: «Соняшники (до пісні «Стежина» А.Малишка)» (додаток 2), «Ходить гарбуз по городу» (додаток 3), «Зацвіла в долині червона калина (Т.Г.Шевченко)» (додаток 4).

Запитання до класу:

  • Яка тема об’єднує картини?
  • Яка з картин сподобалась вам найбільше? Чому?
  • Чи свідчать назви картин про освіченість художниці?

Робота над картиною “Квіти України” (додаток 5).

  • Чи є на картині національна символіка? У чому вона виявляється?
  • Які ще кольори присутні на картині?
  • Які емоції виникають у вас від полотна?
  • Як називається вид такого малярства?

5. Засвоєння знань, умінь і навичок.

Слово вчителя: Головним у відгуку є виразно та емоційно висловлена особиста думка про твір мистецтва. Оцінка має бути обґрунтована, проте може бути цілковито суб’єктивною. Відгук цілком може містити дискусійні положення. Проте обов’язково слід бути тактовним до митців. У тексті відгуку бажано використовувати вставні слова на мою думку, як на мене, як мені здалося тощо. Це позбавить текст відтінку безапеляційності.

Орієнтовний план відгуку на картину

  1. Відгук, або рецензія, на витвір мистецтва повинні складатися з декількох пунктів. У першому пункті дайте загальні характеристики картини, її фактичний опис, докладно вкажіть, що на ній бачите саме ви. Зробіть особливий акцент на моментах, які особливо привертають увагу і залишають незабутнє враження.
  2. Далі, не зайвим буде перебрати всі асоціації, думці, які вам прийшли на думку від побаченого.
  3. У наступному пункті дайте волю всім почуттям від побаченого. Захоплення від переглянутого можете висловлювати в захопленій формі. 
  4. Розвійте свою власну ідею. Детально опишіть, що прийшло вам в голову після побаченого.
  5. На закінчення опису дайте загальну характеристику роботам художника і свою характеристику описаної картини.

Завдання: Напишіть відгук на роботу Параски Хоми під назвою «Квіти України».

6.Підбиття підсумків уроку.

Слово вчителя: Параска Хома була людиною доброю, сіяла радість не тільки своїм мистецтвом, а й вчинками: «В душі у мене – й поезія, музика, а розказати так не вмію. І сваритися не вмію, ні злоститись, ні обсуджувати. Ні на кого зла не тримаю. Я усе пісні слухала й малювала.  Погасла зірка Параски Хоми 23 вересня 2016 року після обіду на 83-ому році її життя. «Видно Богові угодно так, щоб я це творила і довиказувала те, на що здатні моє серце і руки…Бо це не мої картини. Це – моє село буде прославлятися після мене, як піду за обрій. Мій край, моя держава продовжується життям…», - зазначала мисткиня.

7.Завдання додому. Завершити відгук про картину, відреагувати написане, переписати до зошитів.

 

docx
Додано
26 березня 2022
Переглядів
844
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку