Т. Шевченко. «Садок вишневий коло хати» - перлина української та світової ліричної поезії. Художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови

Про матеріал
Дана презентація допоможе формувати у здобувачів освіти такі компетентності: предметні: ознайомити школярів із перлиною української та світової лірики Тараса Шевченка «Садок вишневий коло хати»; з історією її на¬писання, допомогти усвідомити її ідейно-художню цінність, відчути силу українського слова у змалюванні природи рідного краю та гармонії сімейних стосунків; комунікативні: розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння висловлювати власні судження; ключові: вчити дітей передавати настрої пейзажних поезій за допомогою виразного читання, описувати власні відчуття, викликані художнім словом; інформаційні: розвивати навички виявлення й аналізу наявних у тексті епітетів; загальнокультурні: виховувати почуття патріотизму, любов до батьківського дому.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Двадцять восьме березня. Дистанційне навчання

Номер слайду 2

Доброго дня, дорогі діти! Я із нетерпінням чекала сьогоднішнього уроку, адже дуже хотіла познайомити вас із перлиною української та світової лірики Тараса Шевченка «Садок вишневий коло хати», яка надихала і надихає на музичну, художню творчість багатьох митців. Дослідники творчості  Кобзаря намагалися та ще й сьогодні намагаються пояснити секрет популярності, живучості цієї поетичної ідилії, яка уособлювала собою Україну не лише для поета, а й для читачів  у  різні  періоди української історії.

Номер слайду 3

«Подаруй гарний настрій»

Номер слайду 4

«Життєвий ланцюжок»Пригадайте найсуттєвіші події, факти із життя митця, і створіть життєвий ланцюжок Тараса Григоровича Шевченка.

Номер слайду 5

Тема Т. Г. Шевченко, «Садок вишневий коло хати» - перлина української та світової ліричної поезії

Номер слайду 6

Мета : формувати компетентностіпредметні: ознайомитися із перлиною української та світової лірики Тараса Шевченка «Садок вишневий коло хати»; з історією її на­писання, усвідомити її ідейно-художню цінність, відчути силу українського слова у змалюванні природи рідного краю та гармонії сімейних стосунків;комунікативні: розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння висловлювати власні судження; ключові: вчитися передавати настрої пейзажних поезій за допомогою виразного читання, описувати власні відчуття, викликані художнім словом;інформаційні: розвивати навички виявлення й аналізу наявних у тексті епітетів;загальнокультурні: виховувати почуття патріотизму, любов до батьківського дому.

Номер слайду 7

7«Родина, родина…»

Номер слайду 8

Прийом «Кластер»(гронування)Що таке родина? Які асоціації виникають у вас при вимові цього слова?

Номер слайду 9

Прийом «Кластер»(гронування)Сім’я. Батьки. Діти. Підтримка. Затишок. Влаєморо-зуміння. Теплота. Турбота. Довіра. Надія. Це коли любиш ти,й люблять тебе. Радість. Щастя. Що таке родина? Які асоціації виникають у вас при вимові цього слова?

Номер слайду 10

Саме із сім’ї, з родини іде у світ людина і несе в нього своє серце, наповнене добротою і любов’ю, відчуттям краси і справедливості. Саме з родини несе вона у світ правду, чесність, віру, традиції і звички. То ж недарма народне прислів’я каже: «Який кущ, така й хворостина, які батьки, така й дитина». Саме про таку родину та власний будиночок в Україні із вишневим садком усе життя мріяв наш земляк Тарас Шевченко, але, на жаль, його мріям не судилося здійснитися.  Позбавлений волі, відірваний від рідної України, поет дуже часто думкою звертався до улюбленого куточку землі.

Номер слайду 11

Підтвердженням цього є слова самого поета: Поставлю хату і кімнату, Садок – райочок насаджу. Полежу я і походжу В своїй маленькій благодаті Та в однині – самотині В садочку буду спочивати. Присняться діточки мені, Веселая присниться мати, Давнє колишній та ясний, Та присниться сон мені!.. І ти!.…серце холоне…як подумаю, що може мене похоронять на чужині…

Номер слайду 12

Під час своєї останньої подорожі в Україну у 1859 році Тарас Григорович відвідав родичів та з допомогою троюрідного брата і свояка Варфоломія Шевченка намагався купити ділянку землі, яка йому сподобалася, між Каневом та селом Пекарі в поміщика Парчевського. Однак наляканий наміром «політично неблагонадійного» поета оселитися поблизу, Парчевський відмовив йому в продажі земельної ділянки. Але Тарас Григорович  не покидав надії придбати цей клаптик землі. Навіть за півтора місяця до смерті (22 січня 1861 року) хворий поет продовжує писати брату: «... роби швидше з тим сердешним ґрунтом. Та що ти зробиш, то зараз же і напиши мені, щоб я знав, що з собою робити: чи їхать мені весною в Канів, чи ні...»

Номер слайду 13

Доля Тараса Шевченка таки повернула його весною у Канів, але, на жаль, вже для вічного спочинку. Саме ці останні події і листи Шевченка стали ключовими під час прийняття рішення з визначення місця перепоховання поета.

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Історія написання поезії

Номер слайду 16

Іван Франко писав: «Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золото його душі у ржу, ані його любові до людей в ненависть і погорду… Доля не шкодувала йому страждань…»

Номер слайду 17

Тарас Григорович Шевченко прожив дуже мало - лише 47 років. Із них 34 роки провів у неволі: 24 роки - під ярмом кріпацтва і понад 10 років – у найжорсткіших умовах заслання. А решту - 13 «вільних» років перебував під невсипущим наглядом жандармів.

Номер слайду 18

Саме під час ув'язнення у казематі Петропавловської фортеці у нестерпному очікуванні вироку великий співець українського народу провів квітень і травень 1847 року. Вирок виявився жорстоким: заслання до Орської фортеці без терміну заслання рядовим солдатом, заборона писати і малювати.

Номер слайду 19

Перебуваючи в ув’язненні, Шевченкові пощастило роздобути великий аркуш паперу. Склавши аркуш учетверо, написав на ньому 13 віршів. Справжнім шедевром серед них є поезія «Садок вишневий коло хати». Ця поезія – одна з найсонячніших струн Шевченкової пейзажної лірики. Постає питання: як у жахливих казематних умовах міг бути створений такий сонячний твір?

Номер слайду 20

У оповіданні Володимира Дарди «Сильніший за долю» так уявляється психологічний стан Шевченка: «Коли виводили його з камери, глибоко вдихав пропахле весною повітря. Одного разу йому навіть вловились добре знані ще з далекого дитинства пахощі набубнявілого навесні вишняку. Ті запахи не облишили його і в камері, вперто витали довкола, аж поки не зринула перед очима до щему в серці мила картина. Пливла, розмірено погойдуючись, безкрая ніч, а в камері буяла розкішна весна, і пошерхлі вуста натхненно шепотіли…»

Номер слайду 21

Читання поезії учнями мовчки - Спробуйте відчути, які настрої передано у творі.

Номер слайду 22

«Садок вишневий коло хати»

Номер слайду 23

Аналіз поезії. Евристична бесіда- Які настрої передано у творі?- Що зображено у поезії?- Яку пору року зображено?- Яку пісню могли б співати дівчата, йдучи з поля? - Як поет описує родину?- На якому фоні зображено вечерю родини? Чому коло хати? Що можна сказати про звичаї родини?- Чи має проблеми ця селянська родина?

Номер слайду 24

Прийом «Аплікаційний скрайбінг» Створіть картину весняного вечора, яку ви уявили, читаючи поезію.

Номер слайду 25

Пропоную переглянути моє бачення цього вечора Але спочатку поділимося на три групи для пошукової роботи: під час перегляду наступних слайдів визначте образи ІІІ група ІІ група І група зорові слухові дотикові, нюхові

Номер слайду 26

Звучить мелодія «Садок вишневий коло хати»

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Визначте зорові, слухові та дотикові образи- зорові образи: садок, хата, хрущі, вишні, плугатарі, плуги, дівчата, матір, зіронька, соловейко, діточки. - слуховий образ: хрущі гудуть, плугатарі з плугами йдуть, співають дівчата, затихло все, соловейко не затих. - слуховий і дотиковий образи: плугатарі з плугами йдуть;- слуховий і зоровий образи: співають ідучи дівчата;- зоровий і дотиковий: а матері вечерять ждуть. Пошукова робота

Номер слайду 31

Якою ви побачили в цій поезії мрію Тараса Шевченка про родинне життя ?

Номер слайду 32

- це мрії про родинне щастя, благополуччя; це мрії про злагоду і затишок в оселях українців;- це мрії про щасливу долю. Усне малювання

Номер слайду 33

Робота з текстом— Яку пору року зображено у вірші? — Чому сім’я вечеряє коло хати, а не в хаті? — Чому подає вечеряти дочка, а не мати, яка її, напевно, варила? — Чого хоче научати мати? — Чому затихли всі, окрім дівчат та соловейка?

Номер слайду 34

Енциклопедична довідка. Соловейко — один з найвідоміших співочих птахів України.

Номер слайду 35

Мешкає він не тільки в лісах. Відомо досить багато випадків гніздування солов’їв у селах. За наявності сприятливих умов солов’ї оселяються поряд із людиною навіть у великих містах, де вони охоче займають зручні місця в парках, скверах, садах, річкових заростях, у придорожніх лісосмугах. На території України солов’ї з’являються в середині квітня — на початку травня. Весь період гніздування займає приблизно два місяці, починаючи з перших чисел травня до кінця червня.

Номер слайду 36

У липні молоді солов’ї стають самостійними й починають вести одиночний спосіб життя. Відліт триває з кінця серпня до початку вересня. У вподобаних місцях солов’ї гніздяться щороку, тому дуже важливо не порушувати ту обстановку, в якій вони гніздилися в попередні роки. Молоді солов’ї теж повертаються до місцевості, де вони вивелися. І чим більше таких «солов’їних місць» буде залишати людина, тим більше в нас буде весняних солов’їних співів.

Номер слайду 37

Енциклопедична довідка

Номер слайду 38

Енциклопедична довідка. Хрущ — жук родини пластинчастовусих твердокрилих комах, який має червоно-буре забарвлення. В Європі трапляється 6 видів хрущів. В Україні поширений хрущ травневий. Окремі види часто завдають шкоди сільському господарству, бо поїдають багато листя молодих дерев.https://www.youtube.com/watch?v=lv. Fc. XBAUI9g

Номер слайду 39

Жанр: пейзажна лірика.Ідея: уславлення людини праці, чарівності природи рідного краю. «Мозковий штурм» Тема: показ гармонії краси української природи і щасливого родинного життя працьовитих селян. Основна думка: мрія Т. Шевченка про щасливе життя українського народу, щоб праця для нього була насолодою, задоволенням, а не гнобленням, приниженням, тиранією. Визначте жанр, тему, ідею та основну думку вірша «Садок вишневий коло хати…»

Номер слайду 40

У поезії немає узвичаєних художніх засобів, ніяких барв, а вечір в Україні постає перед нами в усій красі. У вірші ми бачимо персоніфікацію із означенням та зменшено-пестливим словом — вечірня зіронька встає, зменшено-пестливі слова: маленьких діточок, соловейко. Усі образи в поезії становлять гармонійну цілісність. І завдяки цьому ми виразно чуємо, зримо уявляємо, бачимо все те, що Шевченко описав так просто і так геніально.

Номер слайду 41

Епітети –Метафори – Відшукайте садок вишневий, вечірня зіронька, маленькі діточки. хрущі гудуть, зіронька встає, соловейко не дає.

Номер слайду 42

Ключовим у вірші є слово «хата». Це не лише атрибут українського пейзажу  із вишневим садком, а основне пристанище родини, символ родинного затишку, родинного гнізда: тут проходить життя поколінь, передається досвід, панують моральні  закони.  Це невимушене, природне спілкування батьків  із дітьми, мудре навчання дітей, засвоєння ними всіх етичних правил, цінностей, неписаних законів, яких тримається українська родина.

Номер слайду 43

Ностальгія

Номер слайду 44

Якою ж сильною була туга поета за рідною Україною, яка багата уява, щоб створити такий шедевр (та ще й за похмурими тюремними ґратами)! Чи є ще щось краще, ніж квітучий сад, мирна хліборобська праця, дружна родина, спів соловейка? Вірш Шевченка «Садок вишневий коло хати» став «візитною карткою» України – квітучої, співучої та доброї.

Номер слайду 45

Метод «Мікрофон»- Чи вдалося нам досягти поставлених цілей уроку?- Що вас найбільше вразило?- Які почуття викликала у вас прочитана повість?- Що сьогодні стало для вас відкриттям?

Номер слайду 46

«Незавершені речення»- Мене здивувало …- Мені було цікаво …- Я зрозумів (зрозуміла), що…- Урок дав мені для життя …- Мені захотілося …

Номер слайду 47

Домашнє завдання Вивчити напам’ять «Садок вишневий коло хати», намалювати ілюстрацію до твору.

Номер слайду 48

Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіАвтор ресурсу

pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
28 березня 2022
Переглядів
1942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку