Пісні літературного походження. Тематика та особливості цих пісень. Урочисті пісні. Гімн. Павло Чубинський та Микола Вербицький. «Ще не вмерла України...»

Про матеріал
Урок у 6 класі. Література. Мета: урок спрямований на всебічне ознайомлення учнів з українським національним гімном «Ще не вмерла України…», про історію створення пісні, її авторів, а також про особливості як літературного твору, гімну та національного символу. Крім того, урок сприяє розвитку в учнів таких умінь: аналізувати художній твір, інтерпретувати художній твір, міжособистісне спілкування, патріотичне виховання.
Перегляд файлу

Тема. Пісні літературного походження. Тематика та особливості цих пісень. Урочисті пісні. Гімн. Павло Чубинський та Микола Вербицький. «Ще не вмерла України...»

Мета уроку: ознайомити учнів із поняттям «пісні літературного походження», жанровими особливостями гімну; поглибити знання про історію створення Державного гімну України та його авторів; розвивати вміння аналізувати художній твір, визначати його тематику та ідею; виховувати почуття патріотизму та поваги до державної символіки

Тип уроку: засвоєння нових знань; інтегрований урок ( українська література – музика, українська мова)

Унаочнення: презентація  «Павло Чубинського та Михайло Вербицький – автори українського гімну», підручник «Українська література», 6 клас, автори: В.Архипова, С. Січкар, С. Шило;   аудіозапис Державного гімну України, державна символіка; таблиця літературних родів та жанрів; схема «Сенкан»,  тестові завдання (Learning.Apps, Wordwall)

Форми роботи: індивідуальна, фронтальна, робота в групах, дослідницько – пошукова.

Методи та прийоми: бесіда, виразне читання, порівняльний аналіз, виконання тестових завдань, .

Теорія літератури: роди та жанри літератури: пісня - гімн, пісні літературного походження.

 Хід уроку:

Українська пісня це

геніальна поетична біографія українського народу.

Олександр Довженко

І. Організаційний момент.

Сонце встало – запалало,

І дітей всіх привітало…

Доброго ранку, сонечко!

Доброго ранку, діточки!

Доброго ранку, квіточки!

На урок старання не забудьте взяти,

Сядьте всі рівненько, будем починати.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Відгадайте загадки:

Знак держави головний –всяк його повинен знати. Воля, слава, сила в нім(Герб).

Синьо-жовте полотнище гордо майорить. Це – ознака сили й слави. Української держави(прапор).

По радіо звучить щоденно патріотична пісня, що возвеличує Вкраїну і прославля навічно(Гімн).

  1. Проблемне завдання:

Чи відповідає сучасний зміст гімну сучасним реаліям?

II. Актуалізація опорних знань

Бесіда:

  1. Що таке пісня?
  2.  Які види пісень ви знаєте?

3.Які пісні називаються народними? А які – літературними?

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

Учитель. Ми вже знаємо, що народні пісні мають колективного автора, а не конкретного. Сьогодні на уроці ми ознайомимося з піснями літературного походження, які стали народними, а також детально характеризуватимемо головну пісню нашої держави.

Запишемо дату і тему нашого уроку.

III. Мотивація навчальної діяльності.

Прослуховування уривку Державного гімну України. https://youtu.be/ouXXAE73ASY?si=ntcZehP4YawEfQIk

Обговорення:

  •      Які почуття викликає у вас ця мелодія?
  •      Що ви знаєте про історію створення нашого гімну?
  •      Яке значення має гімн для українського народу?

IV. Сприйняття та засвоєння  навчального матеріалу. Вивчення нового матеріалу:

Пояснення поняття «Пісні літературного походження»

Порівняння з народними піснями.

Приклади пісень літературного походження, крім гімну.

Пошукова робота: знайдіть  значення слова «гімн»  в електронному тлумачному словнику.

Слово гімн має  декілька лексичних значень:

Гімн (грец. похвальна пісня) 1. У Стародавній Греції урочиста, хвалебна пісня на честь богів і героїв. 2. Урочиста пісня, прийнята як символ державності( наприклад, державний Гімн України)

Правильно. Це слово багатозначне. Сьогодні воно нас цікавить, як літературознавчий термін.

РОБОТА з підручником.

Розгорнімо наш підручник на сторінці с. 41: опрацюємо статтю(самостійне читання).

Складемо питання за текстом статті:

  •      Яка пісня є Офіційним Гімном України?(« Ще не вмерла України і слава, і воля…»)
  •      Який вірш став основою «Ще не вмерла України…»( вірш «Ще не вмерла Україна»)
  •      Хто автор тексту ?(Павло Чубинський)
  •      У якому році написаний вірш «Ще не вмерла Україна»?(1862р.)
  •      Хто написав музику до гімну України?( композитор Михайло Вербицький)
  •      Відколи пісня «Ще не вмерла України і слава, і воля…» є державним символом нашої країни?( 2003 року)

Що таке гімн?

 Тож, запишімо до зошита, що таке гімн.

Виразне читання вірша «Ще не вмерла Україна»

  •      Як змінилося твоє ставлення до державної символіки України з огляду на сучасні події?
  •      Що ти відчуваєш зараз, коли звучить Державний Гімн України?
  •      Завдяки чому, на думку автора, українці — непереможний народ? А як думаєш ти?

Учитель.  Треба пригадати літературні роди та жанри:

РОДИ/ ЖАНРИ

Епос

Лірика

Драма

 

Казка

 

Вірш

Комедія

 

Легенда

 

Ода

Трагедія

 

Міф

 

Сонет

Трагікомедія

 

Оповідання

Пісня

 

 

Байка

Гімн

 

Гімн – це громадянська лірика, пісня-гімн.

Визначімо мотив, ідею гімну:

Мотив  – про що йде мова в творі.

Мотив: прагнення українців жити у волі; намагання боротися з будь – яким ворогом, захищаючи рідний край.

Ідея (головна думка твору)

Ідея- віра оборонців рідної землі у неминучу перемогу над ворогом, цілеспрямованість українців у доведенні, що « вони козацького роду».

Ідея (головна думка твору)

 Дослідницько-пошукова робота.

Попрацюймо над аналізом художніх засобів.

Об’єднуємося в дві команди: №1«Пегасик» і №2 «Муза»

Задання №1.Команда «Пегасик»: виписати до таблиці художні засоби із тесту вірша.

Завдання№2. Команда «Муза»: випишіть власні назви із тексту вірша.

Завдання№1.Художні засоби до таблиці:

Художні засоби

Приклади

Звертання

«браття українці», «Братчики-слав’яне, браття миле»,  «Ой, Богдане, Богдане, Славний наш гетьмане!»,

Епітети

«  у своїй сторонці», « в ріднім краї», «нашій Україні», «нашу свободу»,  « козацького роду» 

Метафори

 « усміхнеться доля», «Чорне море ще всміхнеться», «Дніпро зрадіє», «доленька» доспіє».

Порівняння

« згинуть наші вороженьки, як роса на сонці».

Повторення

«браття», « воля», « доля, доленька».

Зменшувально – пестливі форми:

« сторонці», « доленька».

Завдання№2. Власні назви.

Власні назви

Приклади

Країни

Україна

Річки

Сян, Дон

Гори

Карпати

Моря

Чорне море

Імена

Наливайко, Залізняк, Тарас Трясило, Богдане

Презентація робіт команд.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу. Тестування: Виконання тестових завдань для перевірки засвоєння матеріалу.

 Команда №1. «Пегасик»: виконають тестові завдання на платформі Learning.Apps :  https://learningapps.org/view27127956

Завдання№2. Команда «Муза»: пограють в гру на платформі Wordwall: https://wordwall.net/uk/resource/62720578

VІІ.   Підбиття підсумків. Оцінювання.

Учитель. Пам’ятаймо: Державний гімн України – це невід’ємна частина нашої національної ідентичності. Він об’єднує нас, надихає і нагадує про нашу відповідальність перед майбутніми поколіннями. Шанування гімну – це вияв любові до своєї країни і прагнення зробити її ще кращою.

Продовжіть речення:

Незакінчене речення: «Гімн – це не просто пісня, а.…»

VІІІ. Рефлексія

Складіть сенкан на тему «Гімн України»  за зразком:

Перший рядок: Головне слово теми.

Другий рядок: Три слова, що описують це слово (прикметники).

Третій рядок: Три дієслова, що пов'язані з цим словом.

Четвертий рядок: Фраза з чотирьох слів, яка виражає речення про це слово.

П'ятий рядок: Слово-синонім до першого слова.

Роботи учнів. Команда №1. «Пегасик»:

 Гімн України

Урочистий, патріотичний, могутній.

Об'єднує, надихає, звучить.

Символ єдності, гордості, свободи.

Наша пісня, наша сила, наша душа.

Україна.

Команда «Муза»:

Гімн України.

Сильний, мелодійний, рідний.

Об’єднує, підносить, вражає.

Символ нашої держави.

Пісня.

IХ. Домашнє завдання

  1. Вивчити напам’ять  Гімн «Ще не вмерла Україна».
  2. Написати есе «Що для мене означає гімн України?»(5-6 речень)
  3. (За бажанням) Намалювати український пейзаж, який асоціюється зі словами гімну або

створити колаж з малюнків, фотографій та інших матеріалів, що відображають тему патріотизму; виготовити обереги або талісмани з національною символікою 

 

docx
Додано
1 грудня
Переглядів
92
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку