План - конспект уроку фізика 7 клас

Про матеріал
План уроку містить теоретичну частину, розв'язок задачі та цікаву інформацію про густину.
Перегляд файлу

Конспект уроку з фізики для 7 класу. Тема: «Густина речовини»

Автор: вчитель фізики Олешнянського ліцею ім.С.Ф.Русової

Добрянської ОТГ Чернігівського району Чернігівської області

Ничипоренко Петро Олексійович

 Це нове фізичне поняття, нова фізична величина, її фізичний зміст, одиниці вимірювання, формула для обчислення, та ще й практичне застосування в повсякденному житті.

 

Мета уроку:

  • навчальна: сформувати поняття густини речовини, навчити застосовувати формулу густини при розв’язуванні задач;
  • розливальна: сприяти розвитку логічного мислення; продовжити роботу по розвитку інтелектуальних вмінь і навичок; виділенню головного, аналізувати і робити висновки, а також розвивати розрахункові навички;
  • виховна: сприяти формуванню інтересу учнів до навчання, пізнання, здійснювати умови для розвитку здібностей учнів до індивідуальної та групової роботи, відповідальності, результативності у роботі.

Обладнання: тіла однакового об’єму; тіла однакової маси; лабораторні терези, два кубик приблизно однакового розміру, шматок вати;

Тип уроку: комбінований.

План уроку.

Етапи уроку

Час

Прийоми та методи здійснення

1. Організаційний момент

2 хв.

Привітання, побажання гарного настрою, позитивного спілкування, активної роботи

2. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання.

12 хв.

Робота з усім класом

3. Мотивація. Повідомлення навчального матеріалу.

15 хв.

Бесіда, фронтальний експеримент, записи на дошці.

4. Закріплення матеріалу. Перевірка засвоєних знань.

12 хв.

 

Розв’язування задач.

Цікаво знати.

5. Рефлексія, оцінювання досягнень.

2 хв.

Коментарі вчителя та учнів.

6. Домашнє завдання.

2 хв.

Коментар учителя; записи на дошці та в щоденниках


Конспект уроку.

  1. Організаційний момент. (2 хв.)
    Перевірка підготовки учнів до уроку. Присутність учнів.
  2. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань.(12 хв.)

Визначення рівня засвоєння опорного матеріалу попередніх уроків:

Фронтальне опитування:

  1. Що називається масою?
  2. Яка одиниця вимірювання маси тіла в системі СІ?
  3. Як можна виміряти масу тіла?
  4. Що важче: кілограм заліза чи кілограм вати?
  5. Які одиниці вимірювання об’єму тіла в системі СІ?
  6. В яких станах може знаходитись тіло?
  7. 7.1. У чому полягає різниця між фізичними тілами і речовиною?
  8. 2. Які фізичні тіла перебувають у вас на парті і з яких речовин вони
    виготовлені?
  9.  Які прилади використовують для вимірювання маси?

   Мотивація. Повідомлення навчального матеріалу.(15 хв.)

Проблемне питання: Як масу з різного матеріалу(дерево,залізо) мають тіла однакового об’єму?

Чи можуть тіла однакової маси бути різного об’єму? Це нам потрібно зараз з’ясувати.

Ми з вами часто чуємо такі вирази « легкий як повітря», або «важкий як свинець»,але такі твердження є неправильними. З’ясуємо в чому тут річ.

На столі знаходяться два кубики різного об’єму та маси. Наше завдання визначити відношення маси кожного   до його об’єму, тобто визначити масу  об’ємом 1 см3.

  1. Визначаємо довжину, ширину та висоту кубика (тобто визначити V1 і V2)
  2. Визначаємо  масу кожного кубика. Будемо визначати масу на важільних терезах.
  3. Визначаємо відношення маси кожного кубика до об’єму. За формулою

р=m1/V1 ;р= m2/V2.

Провівши  всі розрахунки ми можемо дізнатися якою є маса дерева та заліза об’ємом 1см3.

Якщо для експерименту взяти інші два суцільні тіла виготовлених з іншого матеріалу, то також одержимо рівні результати, але вже інші. Відношення маси тіла до його об’єму – це характеристика не тіла, а речовини, з якої це тіло виготовлено. Цю величину називають густиною речовини.

В мене на столі стоять дві наповнені мензурки: одна водою, а
інша ... пуста. Чим наповнена друга мензурка? (повітрям). Об’єми води і
повітря однакові. А от маси ні. Можемо перевірити це за допомогою терезів.

Робимо висновки з проведених дослідів:

різні речовини однакових об’ємів мають різні маси;
різні речовини однакової маси займають різні об’єми.

 

Густина речовини – це фізична величина, яка характеризує речовину і дорівнює відношенню маси суцільного тіла, виготовленого з цієї речовини, до об’єму цього тіла

p=m/v – по іншому можна сказати так  густина речовини – це фізична величина, яка дорівнює відношенню маси тіла до його об’єму.

Фізичний зміст:

Густина показує, чому дорівнює маса речовини, взятої в об’ємі 1 м3 (або
1 см3)

Одиниці вимірювання густини в системі СІ:  1 кг/м3

C:\Users\alex\Desktop\густина.jpg

З формули густини можна знайти масу та об’єм. Але для цього необхідно переробити формули в потрібний вигляд.Дуже легко змінювати формулу, закриваючи невідому одиницю і записуючи правильне правило.

Одиниці вимірювання густини в системі СІ:  1 кг/м3 але можуть застосовувати також одиницю г/см3 . Перевести кг в г і навпаки дуже легко: 2 кг/м3  =  =  = 0,002

Отже об’єм тіл можуть бути однаковими,маси також, але виготовлені з різних речовин відповідно і густина у кожної речовини різна . Густину кожної речовини можна дізнатися за спеціальними таблицями які називаються таблиця густин речовин. Так як ми з вами згадали речовини, які бувають трьох станів, отже і густини є трьох станів.

Проведемо експеримент (на столі стоїть два стаканчика зі звичайною водою та соняшниковою олією) Давайте за таблицею густин дізнаємося яка з них важча, яка легша. Відповідно важча рідина падає на дно легша плаває. Наливаємо чисту воду, а потім соняшникову олію. (на столі стоять стакани з чистою водою та дуже солоною водою. По черзі перевіряємо де густина речовини більша.)

Досліди: 1) В один стаканчик наливаємо обережно чисту воду і солону; З отриманих результатів дізнаємося де густина речовини більша, де менша. Для більш красивішого ефект можна зафарбувати речовини різним кольором.

Таблиця густин деяких речовин

 

Густина твердих тіл

Речовина

густина, кг/м3

Речовина

густина, кг/м3

Алюміній

2700

Олово

7300

Бетон

2200

Парафін

900

Граніт

2600

Пісок (сухий)

1500

Дуб (сухий)

800

Свинець

11300

Залізо

7800

Скло

2500

Золото

19300

Сосна (суха)

400

Корок

240

Срібло

10500

Латунь

8500

Сталь

7800

Лід

900

Цегла

1600

Мармур

2700

Чавун

7000

Мідь

8900

Ялина (суха)

600

 

Густина рідин

Речовина

густина, кг/м3

Речовина

густина, кг/м3

Ацетон

790

Масло машинне

900

Бензин

710

Нафта

800

Вода прісна

1000

Ртуть

13600

Вода морська

1030

Сірчана кислота

1800

Гас

800

Спирт

800

Гліцерин

1260

 

 

 

Густина газів (за нормальних умов)

Речовина

густина, кг/м3

Речовина

густина, кг/м3

Азот

1,25

Кисень

1,43

Водень

0,09

Повітря

1,29

Гелій

0,18

Природний газ

0,8

 

Закріплення матеріалу. (12 хв.)

Розв’язання задач.

Завдання 1Умова: є алюмінієвий брусок зі сторонами 3, 5 і 7 сантиметрів. Яка його маса?

Рішення:

Спочатку знайдемо об’єм бруска:

  • V = a * b * c;
  • V = 3 * 5 * 7 = 105 см³;

Табличне значення густини алюмінію: 2800 кг/м³ або 2,8 г/см³;

Далі обчислимо масу бруска:

  • m = V * ρ;
  • m = 105 * 2,8 = 294 г.

Відповідь: m = 294 г.

5.Рефлексія, оцінювання досягнень. (2 хв.)

В кінці уроку вчитель виставляє оцінки учням які працювали протягом уроку.

  1. Домашнє завдання.(2 хв.)

За підручником Бар’яхтарова В. Г. та Божинова Ф. Я. §16 Вправа № 16 (2)

7.Цікаво знати.


«Найцінніша рідина, або аномалії води»

Вода — дивовижна рідина. У неї є аномалії (відхилення).
Для води ніби закони не писані. У природі та у дослідах вона веде себе не завжди так, як інші речовини. Але, саме завдяки цьому, існує життя на Землі.

При нагріванні речовини розширюються, а при охолодженні — стискаються. Але у води свої особливості. Вода стискається при охолодженні, але при температурі 4 градусів за шкалою Цельсія така вода взимку у водоймах опускається на дно і перебуває там до потепління. А більш холодні прошарки води лягають поверх води, тому що їхня густина і вага менші. Ось чому на дні річки чи озера взимку порівняно тепло. Це рятує життя всім мешканцям водойм, що зимують там.

 

 «Чому плаває чи тоне яйце?» (демонструється вказане явище).

Свіжість курячих яєць можна перевірити по їх густині. При довгому збереженні частина рідини випаровується через пори в яєчній  шкаралупі і замінюється повітрям. При тому ж об’ємі його густина зменшується і воно стає легшим. Свіже яйце тоне у воді, а не свіже спливає.

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Сиротюк В. Д.)
До уроку
§ 24. Густина речовини
Додано
30 січня 2023
Переглядів
973
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку