Тема заняття: «Хто це? Що це?»
Мета заняття:
● Навчальна – навчити дитину з інтелектуальними порушеннями правильно виконувати дихальну та артикуляційну гімнастику, диференціювати слова, які відповідають на питання «хто?» і «що?».
● Розвивальна – розвивати фонематичний слух, психічні процеси (мовлення, сприймання, увагу, пам'ять), слуховий та зоровий контроль. Збагачувати активний словниковий запас слів.
● Корекційна – коригувати звуковимову;
● Виховна – виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: роздатковий матеріал.
Заняття складене за програмою з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для дітей дошкільного віку з інтелектуальними порушеннями, автори Хайдарова, Блеч, Київ, 2016 р.
План-конспект індивідуального корекційно-розвиткового заняття
з розвитку мовлення
для дітей молодшого шкільного віку з інтелектуальними порушеннями
Тема заняття: «Хто це? Що це?»
Мета заняття:
● Навчальна – навчити дитину з інтелектуальними порушеннями правильно виконувати дихальну та артикуляційну гімнастику, диференціювати слова, які відповідають на питання «хто?» і «що?».
● Розвивальна – розвивати фонематичний слух, психічні процеси (мовлення, сприймання, увагу, пам’ять), слуховий та зоровий контроль. Збагачувати активний словниковий запас слів.
● Корекційна – коригувати звуковимову;
● Виховна – виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: роздатковий матеріал.
Заняття складене за програмою з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для дітей дошкільного віку з інтелектуальними порушеннями, автори Хайдарова, Блеч, Київ, 2016 р.
Хід заняття:
I. Організаційний етап
1. Привітання. Повідомлення теми та мети заняття
-Доброго дня! Як настрій? Сьогодні у нас буде дуже цікаве заняття.
-Ти готовий/готова? (Так)
II. Формувальний етап.
1. Логопедична зарядка
А) Дихальні вправи
1) «Кулька»
-Уяви що в животику у тебе надувна кулька. Вдих носиком - кулька надувається і становиться велика-велика. Животик випинається. Видих - кулька здувається із звуком [ш]. Виконаємо цю вправу 3-4 рази.
2) «Квітка»
- Уяви що ти зараз на полі квітів, зриваєш одну квітку і нюхаєш її - вдих носиком. Видих ротиком зі звуком [а] як пахне квітка. Понюхай 4-5 квітки.
●Комплекс вправ на вироблення цілеспрямованого струменя видихуваного повітря:
1) Вправа «Подути на широкий язик».
-Відкрий широко ротик та розслаб м`язи язика, потім докладай зусилля щоб подути на свій язик. Подивись на мене та повтори!
2) Вправа «Здування з кінчика язика».
-Зараз я тобі на кінчик язика топокладу маленький шматочок серветки, а ти намагайся її здути.
Б) Артикуляційна гімнастика
Примітка: Всі вправи виконуються перед дзеркалом, або перед дзеркальцем тримаючи у руках.
1) «Хоботок»
В зоопарку ми були,
там великі є слони.
А маленький Раві
привітався з нами.
Хобот свій він витягав,
«Всім привіт!»- немов казав.
Щоб йому відповісти,
Хоботок зроби і ти.
Краще губи витягай,
Раві швидше привітай.
Інструкція: Витягнути губи сильно вперед, напружити, як при вимовлянні звука У.
2) «Лопаточка»
Широким я язик зроблю,
на нижню губу покладу.
Гарна вийшла і пласка
моя лопатка з язика.
Жаль, така лопатка
не скопає грядки.
Інструкція: Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не дрижав. Утримувати у такому положенні 10-15 секунд.
3) Вправа «Маляр»
Інструкція: Висунути язик, рот трохи відкрити. Облизувати спочатку верхню, а потім нижню губу по колу. Виконати 10-15 разів, змінюючи напрям.
2. Засвоєння нового матеріалу
● Дидактична вправа «Хто це? Що це?»
Мета: вчити розрізняти живі та неживі предмети, істоти. Ставити до них питання.
- Розглянь малюнки. До слів, що означають живі істоти, постав питання «Хто?», а до слів, що означають неживі предмети – питання «Що?». З’єднай лінією малюнки з відповідним словом.
● Дидактична гра «Дай відповіді на запитання»:
Фізкультхвилинка
«Листочки»
Ми листочки осінні,
На гілках ми сидимо. (присісти)
Дмухнув вітер - полетіли,
Ми летіли, ми летіли (легкий біг по колу)
І на землю тихо сіли. (присісти)
Вітер знову набіг
І листочки всі підняв. (легкий біг по колу)
Закружляли, полетіли
І на землю тихо сіли. (присісти)
● Вправа «Склади речення з кожним малюнком».
- Тобі потрібно буде скласти речення з будь-яким із цих слів. Наприклад, речення зі словом морква. Морква дуже корисна для зору.
● Вправа «Постав запитання хто? або що?»
- Поставимо запитання до слів «хто?», «що?»:
Кухар, ведмідь, день, актриса, ґудзик, день, учень, ім’я, дитина, країна, дуб, олень, дельфін, вулиця, вулик, доба, зебра, співак, жайворонок, журнал, ранок, соловей, книга, клен, карась, яма, школа, подруга, вихователька.
● Вправа «Впізнай за тінню та постав запитання хто? або що?»
IІІ. Заключний етап
● Дидактична гра «Плескай, якщо…»
- Тобі потрібно буде плескати у долоні коли почуєш слова, що відповідають на запитання «хто?», слухай уважно:
Мовленнєвий матеріал: Білка, стілець, ліжко, собака, кіт, коза, корова, ручка, олівець, альбом, сонце, лисиця, слон, равлик, яблуко, телефон, книга, іграшка, сова, папуга, хліб, молоко, сумка, машина, кінь.
● Релаксація.
Бесіда: