План – конспект
інтегрованого уроку
на тему:
«Різноманітність молюсків, їх роль у природі та значення у житті людини».
Підготувала
Оксана Огниста, вчитель біології Городищенського ліцею
Козівської селищної ради,
спеціаліст вищої категорії
ТЕМА УРОКУ. Різноманітність молюсків, їх роль у природі та значення у житті людини
Цілі уроку:
навчальна: ознайомити учнів з різноманітністю молюсків у зв’язку з пристосованістю їх до місця існування; їхньою роллю в екосистемах і житті людини; звернути увагу на необхідність охорони молюсків;
розвивальна: розвивати творчу активність, інтелектуальні здібності, пізнавальні інтереси, вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки на основі подібності та відмінності організмів; розвивати загальнонавчальні вміння і навички –роботи з текстом, додатковою літературою, аналізу і синтезу інформації будь-якої складності, складання схем, таблиць, презентацій (інформаційно –комунікативна компетентність) ; розвивати вміння переносити знання з однієї галузі в іншу, аналізувати й порівнювати складні процеси та явища навколишнього світу, встановлювати міжпредметні зв’язки, використовувати елементи біоніки (міжпредметна компетентність); удосконалювати вміння працювати в групах, стимулювати моральні переживання взаємного навчання, почуття зацікавленості в успіхові товариша(соціальна компетентність);
виховна: виховувати в учнів інтерес до предметів природничого циклу, емоційно-ціннісне ставлення до природи; формувати вміння встановлювати гармонійні стосунки з природою.
Обладнання: таблиця «Молюски», комп’ютер, екран, проектор, дидактичний матеріал для перевірки знань, учнівські презентації, картки самооцінки, аркуші ватману, олівці, фломастери, маркери, ножиці, клей, ілюстрації молюсків Тип уроку: засвоєння нових знань; інтегрований (біологія-фізика-історія) Методи та прийоми: робота в групі, прийом «Склади слово», метод «Кластер», «Мозковий штурм», імітаційна динамічна пауза «Ми - веселі», метод «Дивуй», випереджувальні завдання, метод «Встанови відповідність».
Збільшення наукових знань швидко стирає межі між окремими науками. Вчені дедалі більше спеціалізуються не за науками, а за проблемами.
Це дає змогу, з одного боку, надзвичайно глибоко вивчати явище,
а з іншого - охоплювати його з усіх точок зору.
В. Вернадський
Хід уроку
І. Організаційний момент. (Привітання, створення психологічного настрою та налаштування на співпрацю) Добрий день, діти!
Продзвенів уже дзвінок, Всіх він кличе на урок. Тож за парти ви сідайте, Не лінуйтесь, а навчайтесь! Всі отримані знання, Знадобляться вам сповна!
Вчитель біології. Щоб наш урок був продуктивним, необхідно співпрацювати та мати хороший настрій. Народна мудрість стверджує, що посмішка породжує посмішку. Отже, посміхнулися одне одному і розпочинаємо роботу. Девіз уроку: «Твій успіх іде на користь мені, а мій – на користь тобі, бо він у нас спільний». Кожний із вас буде свій успіх оцінювати самостійно, виставляючи бали за всі види діяльності в картку самооцінки.
ІІ. Актуалізація опорних знань. (Діагностика наявних знань) Прийом «Склади слово»
Вчитель біології. На попередньому уроці ви дізналися про дуже цікаві створіння - молюски, а саме про особливості їхньої організації, які відрізняють цих істот від інших представників тваринного світу. Філософ Конфуцій зазначав, що навчання без міркування – марна праця, тому пропоную перевірити знання за допомогою незвичайних тестів. Для цього вам необхідно об’єднатися у три групи. (Учні об’єднуються у групи і отримують відповідні тести) Вчитель біології. Виконавши правильно дані завдання, у яких варіанти відповідей крім літер (а, б,в) містять ще інші-п, р, с, т, м…,ви складете ключове слово- назву своєї творчої групи.
Завдання І групи. 1.Молюски живуть: п) на суходолі; р) на суходолі, у прісних і солоних водоймах; с) у водоймах. 2.Тіло молюсків вкрите: а) черепашкою; б) роговими лусками; в) хітином. 3.У черепашці виноградного слимака: н) відсутнє устя; о) відсутнє спіральне закручування; п) наявне устя. 4.Мантія – це: а) складка шкіри; б) черепашка; в) оболонка, яка захищає тіло від шкідників. 5.Молюски дихають: л) легеневими мішками; м) трахеями; н) зябрами або легенею. 6.Перламутровий шар черепашки молюсків: а) внутрішній; б) середній; в) верхній.
1 2 3 4 5 6
Р |
А |
П |
А |
Н |
А |
Завдання ІІ групи
1. Тіло молюсків: м) несегментоване; н) має однакові сегменти; о) сегментоване. 2. Тулуб у молюсків з боків оточений: з) кутикулою; и) хітиновим покривом; і) мантією. 3. Порожнина тіла у молюсків: в) відсутня; г) первинна; д) вторинна; 4. Устя – це отвір у черепашці: і) виноградного слимака; Ї) жабурниці; й) мідії; 5. Черепашка у беззубки: я) має дві стулки; ю) спірально закручена; є) відсутня.
1 2 3 4 5
М |
І |
Д |
І |
Я |
Завдання ІІІ групи
1 2 3 4 5 6 7
К |
А |
Л |
Ь |
М |
А |
Р |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Вчитель біології.
Рапани, мідії, кальмари – це представники різних класів типу Молюски. Саме молюски є одними з найбільш численних мешканців нашої планети. Різноманітність їх видів, аж ніяк не обмежується тими, що відомі всім – насправді їх набагато більше. Перші молюски з’явилися на Землі близько 540 мільйонів років тому. Вони успішно пройшли крізь різні епохи і вижили, хоча, звичайно, і не всі. Проте, еволюція відмінно пристосувала їх до виживання. Як вони адаптувалися до відповідних середовищ, які особливості їхньої будови, процесів життєдіяльності та яку роль в природі та житті людини вони виконують дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці.
ІV. Повідомлення теми, завдань уроку та очікуваних результатів Сприйняття та засвоєння нового матеріалу. Робота в творчих групах Метод «Кластер» Учні складають кластери на окремих аркушах (ватмані) з ключовими поняттями: відділи тіла молюсків, будова черепашки, середовище існування, спосіб живлення, симетрія тіла, дихання, рух, розвиток, представники. Опрацьовують матеріали підручника, додаткової літератури; використовують маркери, фломастери, зображення представників певної групи молюсків) Група «Рапана». Завдання. Характерні особливості будови та процесів життєдіяльності черевоногих молюсків. Група «Мідія». Завдання. Характерні особливості будови та процесів життєдіяльності двостулкових молюсків. Група «Кальмар». Завдання. Характерні особливості будови та процесів життєдіяльності головоногих молюсків.
Опрацювавши завдання, групи презентують свої роботи, відзначають ознаки подібності та відмінності у представників різних класів типу Молюски. Порівнюючи їх рухову активність, учні відзначають, що Головоногі молюски пересуваються з великою швидкістю, завдяки реактивному руху.
Мозковий штурм. Вчитель фізики. 1. Завдяки чому рухаються автомобілі, люди, тварини? Учень. Відштовхуються від поверхні землі. 2. Чому літають птахи? Учень. Відштовхуються від повітря. 3. Чому плавають риби, катери, човни? Учень. Відштовхуються від води. Отже, всі перелічені тіла від чогось відштовхуються.
Вчитель фізики. У багатьох людей саме поняття «реактивного руху» міцно асоціюється з сучасними досягненнями науки і техніки, особливо фізики, а в голові з’являються образи реактивних літаків або навіть космічних кораблів, що літають на надзвукових швидкостях з допомогою реактивних двигунів. Насправді ж явище реактивного руху набагато більш древнє, ніж сама людина, адже воно з’явилося задовго до нас, людей. Так, реактивний рух активно представлений в природі: медузи, восьминоги, каракатиці ось вже мільйони років плавають у морських безоднях по тому ж самому принципу, за яким сьогодні літають сучасні надзвукові реактивні літаки.
Вчитель історії. Протягом всієї своєї історії людина вчилася у природи, створювала штучні системи за принципом природних. З давніх часів різні вчені спостерігали явища реактивного руху в природі, так найраніше про нього писав давньогрецький математик і механік Герон, правда, далі теорії він так і не зайшов. Якщо ж говорити про практичне застосування реактивного руху, то першими тут були винахідливі китайці. Приблизно в XIII столітті вони здогадалися запозичити принцип руху восьминогів і каракатиць при винаході перших ракет, які вони почали використовувати, як для феєрверків, так і для бойових дій, в якості бойової та сигнальної зброї. Трохи пізніше цей корисний винахід китайців перейняли араби, а від них вже й європейці.
Вчитель фізики. Кальмари, восьминоги, каракатиці здавна користуються реактивним рухом, не замислюючись про його фізичну суть. Фізика пояснює процес реактивного руху законом збереження імпульсу, про який ви дізнаєтеся в наступних класах. (демонстрація досліду з повітряною кулькою) Вчитель фізики. Якщо надути повітряну кульку і, не зав’язуючи її відпустити в політ, то вона буде стрімко летіти, поки не витратиться запас повітря. За схожим з кулькою принципом працює і ракета, яка на величезній швидкості викидає частину своєї маси, при цьому отримує сильне прискорення в протилежному напрямку. Але найцікавіший реактивний двигун створений природою є у кальмарів, яких цілком справедливо можна назвати «живими торпедами». Адже навіть тіло цих тварин за своєю формою нагадує ракету, хоча по правді все якраз з точністю до навпаки – це ракета своєю конструкцією копіює тіло кальмара.
Якщо кальмару необхідно здійснити швидкий кидок, він використовує свій природний реактивний двигун. Тіло його оточене мантією, особливою м’язовою тканиною і половина всього обсягу кальмара припадає на мантійну порожнину, в яку той всмоктує воду. Потім він різко викидає набраний струмінь води через вузьке сопло, при цьому складаючи всі свої десять щупалець над головою таким чином, щоб придбати обтічну форму. Завдяки досконалій реактивній навігації кальмари можуть досягати вражаючої швидкості – 60-70 км на годину. У сучасній техніці реактивний рух відіграє дуже важливу роль, так реактивні двигуни приводять у рух літаки, космічні кораблі. (Демонстрування відеофільму «Реактивний рух в природі») Вчитель історії. Мабуть, лаври першовідкривача реактивного руху в «новому часі» можна присудити Миколі Кибальчичу, не лише талановитому винахіднику, але і за сумісництвом революціонеру-народовольцю українського походження.
Свій проєкт реактивного двигуна і літального апарата для людей він створив, сидячи в царській тюрмі. Схему апарата арештант надряпав уламком гудзика на стіні каземату. Пізніше Кибальчич був страчений за свою революційну діяльність, а його проєкт так і залишився припадати пилом на полицях в архівах царської охранки. Пізніше роботи Кибальчича в цьому напрямку були відкриті і доповнені працями ще одного талановитого вченого К. Е. Ціолковського.
Вчитель біології. Отже, і історичні факти, і досягнення науки і техніки, особливо фізики свідчать про те, що оригінальні системи і технологічні процеси створені людиною на основі ідей, знайдених і запозичених у природи. Вивченням біологічних систем, їх властивостей, принципів і закономірностей з метою використання для вирішення інженерних завдань, принципів і закономірностей при створенні штучних систем займається наука біоніка. Метод «Дивуй».
«Диво –школа».
У США є будинок початкової школи, біологічним прототипом якого є черепашка черевоногого молюска. Із основної частини школи зручно потрапляти в приміщення, які розміщені по спіралі. Від кімнати вчителів №5 близько розміщені навчальні приміщення №1, кабінет з наочними посібниками №3, дитячий театр №2, приміщення для адміністрації №4. «Диво-равлик допоможе створити фантастичну броню» Нещодавно у глибинах Індійського океану вчені виявили черевоногого молюска на глибині 2415-2460 м, де наявні гідротермальні джерела-«чорні курці». Черепашка цього молюска дуже міцна, завдяки « чорним курцям», які багаті на сульфіди та метали. Даний молюск отримав назву « броньований», оскільки його черепашка складається з трьох шарів:
-зовнішній «виготовлений» із сульфіду феруму; - середній товстий –це органіка; - внутрішній шар складається переважно з кальцію.
Вчені заявили, що у черепашці молюска закладений величезний потенціал для розробки і вдосконалення несучих і захисних матеріалів. Отже, живі організми- це своєрідні «ключі» до нової техніки.
Імітаційна динамічна пауза « Ми - веселі» Дружно разом піднялись, Вліво, вправо подивись. Потім хутко повернись, Всім навколо посміхнись, Поплескали, пострибали. «Хай лунає всюди сміх, Ми найкращі від усіх»
Вчитель біології. Світ молюсків надзвичайно різноманітний, цікавий, загадковий. Важливу інформацію про різноманіття молюсків, їх роль в природі та житті людини підготували групи учнів, які працювали над випереджувальними завданнями. Захист учнівських проєктів у супроводі презентацій PowerPoint. І група. Різноманітність черевоногих молюсків, їх роль в природі та житті людини. ІІ група. Різноманітність двостулкових молюсків, їх роль в природі та житті людини. ІІІ група. Різноманітність головоногих молюсків, їх роль в природі та житті людини.
V. Закріплення знань учнів. Метод «Встанови відповідність» Завдання. До кожного рядка, позначеного цифрою, учні добирають відповідник, позначений літерою і вписують у таблицю (може бути декілька відповідників). 1. Черепашка, що складається з двох стулок наявна у…. 2. Тіло асиметричне у….. 3. Здатна утворювати перлини….. 4. Багатокамерну черепашку має молюск….. 5. 8 щупалець є у……. 6. Принцип руху ракети запозичений у ….. 7. З чорнильної залози кальмарів отримують фарбу…. 8. Найкрупніший морський молюск( вага 350кг)…. 9. Завдає шкоди днищам кораблів….. 10. Спричиняє смертельно небезпечні отруєння….. 11 . Черепашка відсутня у черевоногого молюска….. 12. «Керівні копалини» - це….
А. Перлівниця; Б) наутилус; В) сепія; Г) виноградний слимак; Д) беззубка; Е) тридакна; Є) кальмар; Ж) восьминіг; З) корабельний черв’як; И)тропічний молюск з роду Конус; І) голий слизун; Ї) черепашки молюсків.
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
Є |
Ж |
З |
И |
І |
Ї |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VI. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання навчальних досягнень учнів. Виставляння балів у картку самооцінювання.
Види діяльності на уроці |
Максимальна кількість балів |
Бал учня (самооцінка) |
«Склади слово» |
1 |
|
Робота в групі |
3 |
|
Випереджувальні завдання |
4 |
|
Мозковий штурм |
1 |
|
Додаткові запитання |
1 |
|
«Встанови відповідність» |
2 |
|
Всього балів |
12 |
|
Рефлексія. 1) Чи виправдилися ваші очікування? 2) Що найбільше запам’яталося? 3) Як працювалося в групах? 4) «Чи пішов мій успіх на користь тобі, а твій –на користь мені» 5) Що ще ви би хотіли дізнатися з цієї теми?
VII. Домашнє завдання. 1. Завдання для всього класу: опрацювати відповідний параграф підручника. 2. Індивідуальні та творчі завдання: написати міні-міркування «Що я сказав би людству від імені молюсків?».
3. Скласти сенкан про молюски.
1