План-конспект інтерактивного заняття з профілактики булінгу в ЗО.

Про матеріал

Поняття "Булінг" достатньо нове, але, явище, яке воно означає, відомо вже тривалий час та представляє собою одну з актуальних проблем для сучасної дитини. Сучасному вчителю варто бути готовим до реалізації антибулінгової політики держави у освітньому середовищі. Щодо дітей...статистика засвідчує, що більш ефективними є інтерактивні форми подання інформації. За посиланням: фото з заходу https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=445434946066985&id=100018014505009&__tn__=K-R

Перегляд файлу

План-конспект інтерактивного заняття 

 «Протидіємо булінгу в дитячому середовищі»

 

МЕТА ТА - спонукання до негативного ставлення щодо булінгу (неприпустимості проявів ЗАВДАННЯ: булінгу в дитячому середовищі); 

-     ознайомити вихованців з поняттями «насильство», «булінг», видами та

проявами булінгу, варіантами поведінки у випадку  цькування;

-     проінформувати про настання відповідальності за цькування (ст.1734 КУпАП);

-     програмою Мінюсту «Я маю право»;

-     про права дітей на отримання безоплатної правової допомоги. 

 

ОБЛАДНАННЯ: дошка, маркер, мультимедійний екран, ноутбук,  інформаційні плакати та буклети з тематики заходу

 

ТИП ЗАХОДУ: комбінований, з елементами лекції, візуального перегляду відеоматеріалу,  дискусії

 

ЦІЛЬОВА  

ГРУПА: 4-7 клас

ХІД ПРОВЕДЕННЯ

1.  Привітання.

2.  Обговорення правил поведінки під час дискусії (відповідь після піднятої руки).

 

3.1.  Запитання до вихованців:

Чи знайоме вам таке слова як «булінг»? 

Які прояви булінгу ви знаєте? (записати відповіді на дошці). Можливо застосовувати підказки: якщо обняти, то це булінг? якщо разом переглянути фільм? якщо постійно підніжку ставити або насміхатися?

 

3.2.  Надати визначення булінгу. 

Булінг- від англ. - хуліган, забіяка, залякувати. 

Це навмисна повторювана поведінка, що проявляється у вигляді цькування, бойкоту, насмішок, знищення особистих, речей або побиття. 

Це небажана агресивна поведінка дітей шкільного віку, яка призводить до цькування дитини

іншою дитиною або групою дітей з метою приниження, залякування та демонстрації сили.

 

3.3.  Пропоную ознайомитися,  як класифікують булінг науковці (розмістити роздруківку на дошці): Фізичний: штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, стусани, ляпаси, побиття.

Економічний:крадіжки, пошкодження чи знищення особистих речей та одягу, вимагання грошей. Психологічний: презирливі погляди,  жести, образливі жарти, поширення  образливих чуток,  ігнорування, погрози,  шантаж.

Кібербулінг: цькування за допомогою гаджетів,  мережі інтернет, соціальних мереж.

Завдання: розібрати, до якої категорії відносяться прояви булінгу, що були названі вихованцями на початку. 3.4. Запитання: На вашу думку, що може стати підставою для образ?  Чому? Запропонувати різні варіанти, чим перевірити уважність та критичне мислення

-  недорогий, пошарпаний одяг, який можливо має неприємний запах, плями або дірки;

-  пригощає цукерками, печивом;

-  має неприємну зовнішність (прищі на обличчі, немите волосся, тощо);

-  має національність, відмінну від українка/українець

-  не комунікативна (дитина замкнута, не вміє спілкуватися з однокласниками)

-  погано вчиться, з за цього клас сварять і кажуть, що він поганий;

-  добре вчиться та допомагає однокласникам  з домашнім завданням;

-  добре вчиться, нікому ніколи не допомогає;

-  невпевнена вимова (заїкання);

-  дитина з багатодітної / малозабезпеченої родини. 

 

3.5. Перегляд відеоматеріалу. Обговорення. Мультфільм «Про пташок»

Історія про зграю горобчиків, які спілкуються між собою, сидячи на дротах. До них прилетіла доброзичлива чуднувата пташка, зовсім не схожа на них, тому горобці не прийняли її до гурту, хоча вона цього хотіла.

Щоб позбутися настирної гості, спільнота горобців спочатку її ігнорує. Потім закльовує, намагаючися зігнати зі спільного дроту, не розуміючи, які саме наслідки це може мати для них самих.

Цей мультфільм демонструє, що будь-які конфлікти впливають на кожного, незалежно від того,

гурт це чи одна особа.

 

Мультфільм «Жив собі чорний кіт»

Мультфільм про те, як живеться чорному коту. Через людські забобони з ним ніхто не спілкується, тому він опинився у повній ізоляції. Всьому причина – чорний колір його шерсті.

Що відчуває кошеня, наскільки йому сумно і самотньо? Про це ніхто навіть не замислюється. Щоб не мати клопіту, всі його намагаються обійти десятою дорогою. Однак варто котові забруднитися у білу фарбу – ставлення до нього вмить змінюється.

Переглянути  мультфільм з учнями та проаналізувати, чи справедливе було ставлення до кошеняти? Чи розумно будувати відносини з оточуючими, ґрунтуючись на їхніх вроджених особливостях чи зовнішності?

 

3.6. Завдання вихованцям.

Уявіть, що ви працюєте на Національній дитячій «гарячій лінії». Вам подзвонила дитина і розповіла свою історію. Необхідно визначити вид булінгу, хто потерпає від булінгу, а хто його вчиняє? 

Запропонувати  прочитати дітям

Історія_1 

«Мене звати Олег. Я вирішив до Вас звернутися, через те, що у мого кращого друга є проблема. Його звати Сашко. Це мій однокласник. Нам по 12 років. Останнім часом его сильно ображать однокласники. Вони постійно забирають у нього гроші, які мама дає йому та змушують кожного дня просити ці гроші у мами знов. Він дуже сильно боявся мені про це розповісти, через те що «старшаки» йому сказали, якщо Сашко комусь про це скаже, то вони його поб’ють. 

Історія_2 

«Мене звати Ярослава. Мені 12 років. Я проживаю в Києві. Мої проблеми почалися після того, як я перейшла на початку навчального року до нової школи. Всі мої однокласники мене ображають, інколи навіть б’ють. Це все відбувається через те, що я дуже погано розмовляю, бо маю певні проблеми зі здоров’ям. Але ж я в цьому не винна. Я відчуваю, як мої однокласники стараються вижити мене з класу. Як мені знайти з ними спільну мову? Насправді, я дуже хочу з ними дружити.»

 

Варто донести, що в ситуації булінгу завжди беруть участь три сторони:

-            переслідувач (кривдник) 

-            той, кого переслідують  -   спостерігачі

І спостерігачу не варто мовчати. Якщо ви в своєму класі скажете переслідувачу, що це не є нормально, не є смішно, що вам не подобається те, що він робить, щоб він припинив це. І в 99% булінг припиняється. 

 

3.7. Що  можна порадити в таких випадках? Роздати дітям для читання.

Порада_1   Спокійно спитати: чи розуміє кривдник що він здійснює насилля, яке має назву

«Булінг»? Повідомити, що відтепер за цькування є відповідальність, і його батьки сплатять штраф від 850 до 1700 грн чи будуть виконувати громадськими роботами , а за знущання, вчинені повторно упродовж року – штраф вдвічі більший.

Порада _2  Обов’язково поговорити з дорослим, якому довіряєш. Це можуть бути батьки, вчитель або вчителька чи спортивний тренер, шкільний психолог, старший брат чи сестра, інший/інша родич.

Ніхно не повинен/повинна протистояти наодинці.

Порада _3   Якщо важко говорити, то написати  про те, що відбувається, та надіслати дорослому електронною поштою або соцмережею. 

Порада _4    Варто довіритися батькам та попросити їх  поговорити з батьками кривдника. Це часто допомагає вирішити проблему.

 Порада _5  Намагатися бути серед дорослих людей, особливо на перервах та під час обіду.

Уникати відлюдних  місць, де зазвичай відбувається цькування. 

Порада _6   Триматися поруч з приятелями, які можуть захистити тебе. Подумати, на кого ти можеш розраховувати, а хто може розраховувати на тебе у подібній ситуації. 

Порада _7    Якщо ти бачиш, що хтось інший страждає від булінгу, не мовчати.  Пропонувати допомогу та кликати дорослих.

Порада _8    Спробувати ігнорувати  глузування та йти від кривдників. Змусити їх думати, що тобі цілком байдуже. Часто глузування закінчуються, коли агресори не отримують  реакції (плачу, страху). 

Порада _9   Якщо це відбувається в мережі Інтернет: неприємні повідомлення, коментарі..  Одразу блокувати цих людей.

Порада _10   Але якщо ситуація дійшла до фізичної розправи, крадіжок або пошкодження речей,

звертатися необхідно до поліції .

 

 

3.8. Повідомлення, до кого ще можна звернутися, якщо ти став/стала жертвою або свідком ситуації булінгу?

-  Національна дитяча «гаряча» лінія: 

116 111 (безкоштовно з мобільних)

0 800 500 225 (безкоштовно зі стаціонарних телефонів) 

 

-  116 000 Гаряча телефонна лінія щодо булінгу (безкоштовно)

 

-  Всеукраїнська гаряча лінія правової допомоги 0-800-213-103 (цілодобово та безкоштовно зі стаціонарних і мобільних телефонів в межах України).

 

3.9.  Ознайомити з проектом Міністерства юстиції «Я МАЮ ПРАВО»(роздати флаєри).

 

3.10.      Роздати дітям роздруковані емблеми та запропонувати на зворотньому боці зафіксувати номери «гарячих ліній».

 

4. Рефлексія (зворотній зв’язок).

Запропонувати вихованцям створити СПІЛЬНИЙ ПОРАДНИК для дитини, якщо та стане свідком або учасником ситуації булінгу. 

 

(Роздати різнокольорові стікери з клейовою стрічкою та запропонувати написати пораду, яку вони вважають найкращою з тих, що розглядали). Варіанти розмістити на листі, що заздалегідь оформлений деревом (серцем, сонечком). Коли дитина виходить клеїти, вона озвучує свій варіант поради.

 

Література:

1.      Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню): Закон

України від 18 грудня 2018 № 2657-VIII // Верховна рада України. Офіційний веб-сайт. URL:  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19   

2.      Комплект освітніх програм «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації». – К. – 2018. – 140 с.

3.      Черниш О.С., Мельничук В.О. Протидія шкільному насильству: дистанційний курс. ТОВ «Всеосвіта»: ЗМІ (Свідоцтво № КВ 23246-13086Р від 19.04.2018 р., що видано Міністерством юстиції України). URL: https://naurok.com.ua/course/protydiia-shkilnomu-nasylstvu-1.html 4. «Не смійся з мене: просвітницько-профілактична програма тренінгових занять» : Навч.-метод.

посібник / Авт. Лора Паркер Роерден, за заг. ред. Лях Т. Л. – К. : YMCA, 2013. – 100с.

5. Загальнонаціональний право просвітницький проект «Я МАЮ ПРАВО» // Міністерство юстиції у співпраці з системою безоплатної правової допомоги. URL: https://pravo.minjust.gov.ua/ua

 

Розробила: Ситченко Діна Миколаївна, керівник гуртка

            ПНЗ «ЦДДЮ Вознесенівського району» Запорізької міської ради                                        

Додаток 1  Історія_1 

«Мене звати Олег. Я вирішив до Вас звернутися, через те, що у мого кращого друга є проблема. Його звати Сашко. Це мій однокласник. Нам по 12 років. Останнім часом его сильно ображать однокласники. Вони постійно забирають у нього гроші, які мама дає йому та змушують кожного дня просити ці гроші у мами знов. Він дуже сильно боявся мені про це розповісти, через те що «старшаки» йому сказали, якщо Сашко комусь про це скаже, то вони його поб’ють. 

 

Історія_2 

«Мене звати Ярослава. Мені 12 років. Я проживаю в Києві. Мої проблеми почалися після того, як я перейшла на початку навчального року до нової школи. Всі мої однокласники мене ображають, інколи навіть б’ють. Це все відбувається через те, що я дуже погано розмовляю, бо маю певні проблеми зі здоров’ям. Але ж я в цьому не вина! Я відчуваю, як мої однокласники стараються вижити мене з класу. Як мені знайти з ними спільну мову? Насправді, я дуже хочу з ними дружити.»

 

Порада _2  Обов’язково поговорити з дорослим, якому довіряєш. Це можуть бути батьки, вчитель або вчителька чи спортивний тренер, шкільний психолог, старший брат чи сестра, інший/інша родич. Ніхно не повинен/повинна протистояти наодинці.

 

Порада _3   Якщо важко говорити, то написати  про те, що відбувається, та надіслати дорослому електронною поштою або соцмережею.

 

Порада _4    Варто довіритися батькам та попросити їх  поговорити з батьками кривдника. Це часто допомагає вирішити проблему.

 

 Порада _5  Намагатися бути серед дорослих людей, особливо на перервах та під час обіду. Уникати відлюдних  місць, де зазвичай відбувається цькування.

 

Порада _6   Триматися поруч з приятелями, які можуть захистити тебе. Подумати, на кого ти можеш розраховувати, а хто може розраховувати на тебе у подібній ситуації.

 

Порада _7    Якщо ти бачиш, що хтось інший страждає від булінгу, не мовчати.  Пропонувати допомогу та кликати дорослих.

 

Порада _8    Спробувати ігнорувати  глузування та йти від кривдників. Змусити їх думати, що тобі цілком байдуже. Часто глузування закінчуються, коли агресори не отримують  реакції (плачу, страху).

 

Порада _9   Якщо це відбувається в мережі Інтернет: неприємні повідомлення, коментарі..  Одразу блокувати цих людей.

 

Порада _10   Але якщо ситуація дійшла до фізичної розправи, крадіжок або пошкодження речей, звертатися необхідно до поліції.

Фізичний: 

- штовхання - підніжки - зачіпання - бійки - стусани - ляпаси -  побиття       

Економічний

 - крадіжки

-    пошкодження - знищення  особистих речей, одягу - вимагання грошей Психологічний:  

-образливі жарти 

-жести -поширення  образливих чуток

-погрози

-шантаж

-ігнорування

 

            

Кібербулінг:

-    цькування за допомогою

гаджетів, 

 

мережі інтернет, 

 

соціальних мереж

 

   

 

pdf
Додано
7 грудня 2019
Переглядів
2266
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку