План-конспект уроку 10 клас "Медична генетика"

Про матеріал
Розробка уроку "Сучасні завдання медичної генетики. Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація" для 10 класу за новою програмою
Перегляд файлу

 

Шевченко Оксана Анатоліївна, вчитель біології КЗ «Маріупольська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №40 ім.Миська Є.М.» м.Маріуполь Донецька область

10 клас, біологія

Тема Сучасні завдання медичної генетики. Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація.

Мета ознайомитись із завданнями медичної генетики, методами діагностики та профілактики спадкових хвороб людини, розвивати розуміння необхідності медико-генетичного консультування; вміння оцінювати  генотип людини як цілісну інтегровану систему, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, виховувати ціннісне ставлення до свого здоров’я, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя, сприяти професійному самовизначенню.

Тип уроку комбінований

Обладнання презентація, підручник «Біологія і екологія (рівень стандарту)» В.І.Соболь, матеріали  з інтернет-джерел

Хід уроку

І Організаційна

ІІ Актуалізація знань

Виконати тест

Підручник стор. 219, взаємоперевірка за відповідями на слайді 1

(1 Б, 2 А, 3А, 4 Б, 5 Б, 6Б, 7А, 8А, 9Г, 10 А, 11 А, 12 В)

ІІІ Мотивація

1.У Талмуді (ІІ століття нашої ери) описано смертельні випадки кровотечі у хлопчиків після обрізання. Лікарі приписували всіх родичів чоловічої статі по жіночій лінії не обрізати. Чому? Про яку хворобу йдеться? (слайд 2)

2.В Японії батько віддаючи доньку заміж повинен був дати сім’ї ділянку землі, тому наречених підбирали з близьких родичів. У таких сім’ях спостерігали підвищення вірогідності спадкових хвороб. Чому?

3. Згасання династії Габсбургів (слайд 3)

Тож спадкові хвороби знайомі людству з давнини.  Які сучасні методи діагностики пропонує медицина, та чи можна попередити ці захворювання?

 Тема уроку (слайд 4)

ІV Вивчення нового матеріалу

Повідомлення учнів (випереджувальне д\з)

1.Медична генетика та ії завдання (слайд 5)

Галузь медицини, наука, яка вивчає явища спадковості і мінливості у різних популяціях людей, особливості прояву та розвитку нормальних і патологічних ознак, залежність захворювань від генетичних або епігенетичних аномалій. Завданням медичної генетики є виявлення, вивчення, профілактика і лікування спадкових хвороб, розробка шляхів запобігання впливу негативних факторів середовища на спадковість людини. 

Питання для бесіди: 1. Де готують фахівців з цих питань? Чи актуальні  ці професії у сьогоденні та у майбутньому?

2.Які генетичні методи застосовують?  (проговорити сутність кожного)  (Слайд 6)

2. Особливості розвитку полігенних (мультифакторіальних) захворювань та їх профілактика

Мультифакторіальні (полігенні) захворювання - це захворювання зі спадковою схильністю, у генезі яких поєднуються взаємодія спадкових і зовнішніх факторів. (слайд 7)

Мультифакторіальні захворювання - це такі патологічні стани, для прояву яких необхідні дві умови:

1. Наявність спадкової схильності.

2. Несприятливі впливи зовнішнього середовища.

Мультифакторіальні захворювання посідають одне з провідних місць серед хронічних неінфекційних хвороб людини. Складна взаємодія генетичних і зовнішньосередовищних факторів призводить до формування клінічної сталості мультифакторіальних захворювань в окремих родинах і популяції в цілому.

До мультифакторіальних захворювань належать: цукровий діабет, гіпертонічна хвороба, виразкова хвороба шлунка, атеросклероз, ішемічна хвороба серця, бронхіальна астма, шизофренія, епілепсія та ін.

Необхідно враховувати, що об'єктом спостереження лікаря будь-якої спеціальності повинен стати не тільки хворий, але й члени його родини. Лікар "загальної практики" і особливо сімейний лікар повинен уміти на підставі методів клініко-генетичного обстеження хворого і його родичів виявляти групи підвищеного ризику, в яких, у першу чергу, потрібно застосовувати відповідні профілактичні заходи.

Мультифакторіальні хвороби чи хвороби зі спадковою схильністю складають у даний час 92 % від загальної патології людини.

Питання для бесіди:

1. Які заходи профілактики допоможуть уникнути цих хвороб? (слайд 8)

2.Чому психо-емоційні стани людини є однією з причин порушення здоров’я людини?

3. У медико-генетичний центр звернулась сімейна пара з приводу успадкування шизофренії. Поміркуйте, що зробить генетик? Які поради він дасть?  (Обговорення)

(Перевірка за текстом підручника: встановлення діагнозу, визначення типу успадкування захворювання, розрахування ризику повторення захворювання, пояснення змісту прогнозу, поради щодо можливої профілактики)

Розв’язати задачу на успадкування шизофренії (впр.2 стор.212 у підручнику). Перевірити відповідь.

4. Генотерапія та ії перспективи

Редагування генів вважається технологією майбутнього, яка може допомогти вченим боротися з хворобами, які обумовлені генетично. До них належить і рак, і десятки інших смертельних недугів. Абревіатура CRISPR уже сьогодні, бо завтра, найімовірніше, змінить ваше майбутнє. Адже саме таку назву носить одна з найбільш перспективних технологій редагування генів.

Перегляд відео (  https://www.youtube.com/watch?v=Rk_h1_ns_l0)

V Рефлексія

Ваше ставлення до генної терапії: «за» та «проти»  «Редагування людського генома має величезні перспективи для розуміння, лікування або профілактики багатьох руйнівних генетичних захворювань, а також для поліпшення лікування багатьох інших хвороб.  Проте редагування генома для поліпшення рис або здібностей крім звичайного здоров’я викликає побоювання, бо є певна вигода і ризики »- повідомила Альта Чаро, співголова дослідницької комісії Національної академії наук, біоетик Університету Вісконсін-Медісону (слайд 9)

«ЗА»

Теза

«ПРОТИ»

 

«Редагування людського генома має величезні перспективи для розуміння, лікування або профілактики багатьох руйнівних генетичних захворювань, а також для поліпшення лікування багатьох інших хвороб.  Проте редагування генома для поліпшення рис або здібностей крім звичайного здоров’я викликає побоювання, бо є певна вигода і ризики. »

 

 

VI Домашнє завдання (слайд 10)

1. Опрацювати параграф 51

2.До нас звернулось керівництво перинатального центру з проханням створити буклети для розміщення в інформаційних куточках з тем (проект – одна тема на вибір):

Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

Скринінг-програми для новонароджених.

Генотерапія та її перспективи. 

3. З метою підготовки до ЗНО та закріплення   знань з теми «Спадковість та мінливість» пройти тестування на Тесторіумі ( https://www.testorium.net/ )

 

 

 

docx
Додано
17 липня 2019
Переглядів
3560
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку