БОБРОВИЦЬКИЙ ЗЗСО І-ІІІ СТУПЕНІВ № 1
План-конспект уроку
з природознавства
для 5 класу за темою:
Атоми й
МОЛЕКУЛИ. ДИФУЗІЯ
Підготувала:
вчитель географії
Прокопенко Марина Миколаївна
2020 р.
Урок природознавства № 11 5 клас 09.10.2020 М.М. Прокопенко
Тема: Атоми й молекули. Дифузія
Мета: сформувати в учнів уявлення про будову речовин; закріпити знання про агрегатні стани речовин; сформувати уявлення про атомну та молекулярну будову речовин, рух молекул; ознайомити з найпоширенішими хімічними елементами довкілля; розвивати уміння знаходити причинно-наслідкові зв'язки, робити висновки, працювати за зразком з коментуванням своїх дій; виховувати потяг до дослідництва; розвивати в учнів пізнавальний інтерес до вивчення природничих дисциплін.
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття і терміни: атом, молекула, хімічний елемент, дифузія.
Обладнання: таблиця Менделєєва, моделі або малюнки атомів та молекул, підручник, зошит, два склянні стаканчики, склянна паличка, перманганат калію, вода.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Прийом «Бліцопитування»
1. Що таке тіло?
2. Що таке речовина?
3. Чого більше у природі тіл чи речовин? Чому?
4. Наведіть приклади речовин і декількох тіл, з яких вони виготовлені.
5. У яких трьох агрегатних станах може перебувати речовина? Які їх особливості?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Щодня нас із вами оточують дуже багато різноманітних тіл, які утворюються з речовин. А з чого ж складається речовина? Давньогрецький філософ і вчений Демокріт Абдерський, який жив 2500 років тому, прагнув зрозуміти чому вода кудись зникає під час кип’ятіння. Роздумуючи на цим, він дійшов висновку, що всі тіла тільки здаються суцільними, але ми не бачимо того тому, що вони складаються із дуже дрібних частиночок. Саме про це ми й поговоримо сьогодні на уроці. Чому ми чуємо запах підгорілої на кухні їжі, парфумів? Відповіді на ці запитання ми зможемо дати впродовж сьогоднішнього уроку. Запишіть у свої зошити число, класна робота та тему уроку (запис на дошці).
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь з елементами бесіди.
Частинки, з яких «збудована» речовина, називають атомами, що означає «неподільний». Адже речовини можна руйнувати не нескінченно, а лише до атомів. Атом - це найдрібніша, неподільна частинка речовини. Учені довели, що атоми мають дуже маленькі розміри. У крапці, поставленій на папері графітовим стрижнем олівця, атомів більше, ніж зірок на нічному небі.
Нині відомо 118 видів атомів. (Демонстрування таблиці Д. Менделєєва). Їх називають хімічними елементами. Кожний хімічний елемент має свою назву та умовне позначення у вигляді хімічного символу. Наприклад, графіт, з якого складаються стрижні олівців, утворений атомами Карбону.
А давайте спробуємо встановити, з атомів яких хімічних елементів складаються ці тіла? (Демонстрування залізного цвяха (Fe), золотої обручки(Au), срібних сережок(Ag)). Атоми одного виду можуть входити до складу різних речовин. (Для порівняння на дошці зазначається формула цукру і олії).
Атоми у складі речовин можуть існувати окремо або сполучатися між собою, утворюючи молекули. Молекули – найменші частинки речовини, що мають її властивості.
З яких атомів складаються молекули води, кисню, озону? Молекула води складається з трьох атомів - одного атома Оксигену і двох атомів Гідрогену. Молекула кисню утворена двома атомами Оксигену, молекула озону - трьома атомами Оксигену. А молекула цукру складається аж із 45 атомів трьох видів — Карбону, Оксигену і Нітрогену. (Демонстрування моделей молекул або їх малюнків).
2. Робота з підручником.
Погляньте на сторінку 26 параграф 6, де показано умовне зображення атомів Оксигену та Гідрогену й молекул речовин кисню і водню. Так само ми можемо зобразити на дошці 2 атоми Гідрогену й 1 атом Оксигену, якщо вони об’єднаються, то ми отримаємо молекулу води.
3. Робота з ілюстраціями.
Розгляньте рисунок, на якому показано поширення хімічних елементів на Землі. «Чемпіонами» є Оксиген, Силіцій, Алюміній та Ферум.
Прийом «Логічний ланцюжок»
Складання логічного ланцюжка «Атоми, молекули, речовина, тіло».
4. Розповідь з елементами бесіди.
Учені довели, що молекули перебувають у безперервному русі. Коли, малюючи аквареллю, ви промиваєте пензлик у склянці з водою, то вона набуває кольору акварельної фарби. Що ж відбувається? Під час руху, молекули фарби заповнюють проміжки між молекулами води. Це явище дістало назву дифузія.
Прийом «Словникова робота»
Дифузія – це явище проникнення частинок однієї речовини між частинками іншої.
При підвищення температури рідини частинки починають рухатися значно швидше, тобто швидкість руху молекул зростає, і їхні удари на інші частинки стають частішими й сильнішими. Значно швидше дифузія відбувається в газах, адже відстані між молекулами набагато більші. У твердих тілах дифузія теж відбувається, але набагато повільніше.
4. Виконання досліду «Дифузія в рідинах».
Прийом «Практична теорія»
1. Ознайомлення з обладнанням: склянні стакани з холодною водою та марганцівкою (перманганат калію), склянна паличка.
2. Завдання для спостереження.
а) Зміна забарвлення води в склянці після додавання марганцівки.
б) Швидкість забарвлення води у склянці.
3. Проведення досліду і висновки.
4. Бесіда за питаннями. Що ви спостерігаєте?
Молекули речовин, що входять до складу марганцівки, рухаючись безладно і хаотично, проникають між молекулами води і забарвлюють її.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
Прийом «Розгадайте кросворд»
По вертикалі:
1. Явище проникнення молекул однієї речовини між молекулами іншої речовини.
2. Найменша, хімічно неподільна частинка речовини.
По горизонталі:
3.Частинка речовини, що має її властивості.
4.Наука, що вивчає речовини та перетворення одних речовин на інші.
Прийом «Контрольно-перевірна бесіда»
4. Що таке дифузія?
5. Наведіть докази руху молекул.
6. Як агрегатний стан речовини впливає на дифузію її молекул?
7. Де в живій природі можна спостерігати явище дифузії?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Вчитель відмічає учнів, які були найактивнішими на уроці, оголошує та аргументує оцінки.
VII. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати матеріал підручника § 6, с. 26-27, дати відповіді на питання після параграфу.
2. Вивчити конспект у зошиті.