План-конспект уроку біології 10 класу на тему: «Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування»

Про матеріал
Мета уроку: навчальна: ознайомити учнів із неклітинними формами життя; розглянути особливості будови й життєві цикли вірусів; обговорити можливі шляхи виникнення вірусів; порівняти віруси з клітинними формами життя; виховна: виховання культури праці; розвиваюча: розвиток пізнавального інтересу, мисленнєвих операцій (абстрагування, аналіз, синтез, узагальнення, порівняння), уваги, уяви, пам’яті, вміння формувати закономірні взаємозв’язки між будовою й функціонуванням вірусів. Компетентності: предметні компетентності (знання основних законів та закономірностей, володіння основним термінологічним апаратом, що дозволяє розуміти принципи функціонування вірусів, уміння застосовуючи сучасні інформаційно-комунікаційні технології із дотриманням етичних норм проводити пошук, обробку та поширення інформації про актуальні наукові питання), основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися впродовж життя, спілкування державною мовою. Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації «Будова віріона», альбом зі сторінкою «Різноманіття вірусів». Методи й методичні прийоми: розповідь, бесіда, пояснення, робота з падлет-дошкою, таблицями, малюнками, конспектування, прийом «Мозковий штурм». Тип уроку: засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

Урок №___          Дата: _______________

План-конспект уроку біології і екології на тему:

«Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування»

Мета уроку: навчальна: ознайомити учнів із неклітинними формами життя; розглянути особливості будови й життєві цикли вірусів; обговорити можливі шляхи виникнення вірусів; порівняти віруси з клітинними формами життя;

 виховна: виховання культури праці;

 розвиваюча: розвиток пізнавального інтересу, мисленнєвих операцій (абстрагування, аналіз, синтез, узагальнення, порівняння), уваги, уяви, пам’яті, вміння формувати закономірні взаємозв’язки між будовою й функціонуванням вірусів.

Компетентності: предметні компетентності (знання основних законів та закономірностей, володіння основним термінологічним апаратом, що дозволяє розуміти принципи функціонування вірусів, уміння застосовуючи сучасні інформаційно-комунікаційні технології із дотриманням етичних норм проводити пошук, обробку та поширення інформації про актуальні наукові питання), основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися впродовж життя, спілкування державною мовою.

Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації «Будова віріона», альбом зі сторінкою «Різноманіття вірусів».

Методи й методичні прийоми: розповідь, бесіда, пояснення, робота з падлет-дошкою, таблицями, малюнками, конспектування, прийом «Мозковий штурм».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1. Чим відрізняються клітини прокаріотів та еукаріотів?

2. Які типи нуклеїнових кислот є в клітинах?

3. Як розмножуються клітини?

Робота з Падлет-дошкою

Ознайомлення з інформацію про Світ Вірусів, ступінь його вивчення, кількість вірусів тощо.

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

Робота з падлет-дошкою + конспектування

Будова вірусів

Віруси — це паразитичні неклітинні системи, здатні розмножуватися в живих клітинах. Вивчення вірусів було розпочато в 1892 році Д. Й. Івановським, який з’ясував, що збудник мозаїки тютюну не росте на поживних середовищах і проходить крізь бактеріальні фільтри.

Демонстрування таблиць, малюнків

Характерними особливостями вірусів є наявність у них лише одного типу нуклеїнової кислоти (залежно від виду віруса це може бути ДНК або РНК) і відсутність у них власних систем синтезу білків та перетворення енергії. Через це віруси не можуть розмножуватися самостійно і є облігатними внутрішньоклітинними паразитами. Наразі описано вже більше двох тисяч видів вірусів, які уражають представників усіх царств живої природиПоза клітиною-хазяїном віруси існують у формі віріонів. Їх розмір дуже малий — від 20 до 400 нанометрів. Віріон — це нуклеїнова кислота, упакована в спеціальну білкову оболонку — капсид. Якщо віріони вірусу мають тільки білкову оболонку, то такий вірус відносять до простих вірусів.

На відміну від них група складних вірусів має ще одну оболонку — суперкапсид, яка формується із фрагмента мембрани клітини-хазяїна. У цю мембрану вбудовуються білки та глікопротеїди самого вірусу. Кількість білків, з яких складається капсид, невелика. Їх характерною властивістю є здатність до самозбирання. Морфологічні форми капсидів також не дуже різноманітні. У більшості випадків вони мають форму палички, нитки, кульки або правильного багатогранника. Проте, трапляються віруси, які мають і більш складну форму.

Невеликий розмір і простота будови вірусів пов’язана з невеликою кількістю генів у їхньому геномі. Деякі віруси кодують лише один білок (віруси-сателіти, які можуть розмножуватися лише з допомогою інших вірусів), багато вірусів кодує 5–10 білків, а деякі, найбільші, віруси можуть кодувати до 200 білків. Рекордним є геном мімівіруса (паразит амеб), який містить понад 900 генів. Це навіть більше, ніж кількість генів у геномі деяких найменших клітинних організмів. Проте, як і всі інші віруси, мімівірус не має генів, які кодують рибосомальні білки. Він нездатний самостійно рости й розмножуватися поза клітиною-хазяїном та підтримувати гомеостаз. Його компоненти синтезуються окремо системами клітини-хазяїна й самозбираються в цілий вірус, що теж є характерною для вірусів ознакою.

Демонстрування за малюнками атласу, падлет-дошки

Життєвий цикл вірусів

Життя вірусу можна поділити на дві головні фази. На одній з них він існує у вигляді віріона поза клітинами живих організмів, а на другій — усередині живих клітин. У формі віріона віруси не здатні до росту й розмноження та підтримання гомеостазу.

Але в цьому стані вони здатні утворювати кристали, що не є характерним для живих організмів. Головне завдання віріона — знайти потрібну клітину і проникнути до неї. Здійснюватися це може як шляхом простого механічного переносу (наприклад, крапельний

шлях передачі вірусу грипу), так і з допомогою посередників (наприклад, перенесення вірусів рослин з допомогою попелиць).

Після виявлення потрібної клітини (вірус упізнає її за специфічними рецепторами, які розташовані на мембрані) вірус проникає в її цитоплазму. Це може досягатися кількома шляхами. Віруси тварин можуть маскуватися під якусь важливу макромолекулу, і клітина сама їх поглинає шляхом ендоцитозу. Віруси рослин проникають у клітини, використовуючи механічні пошкодження клітинної стінки, а потім поширюються по цитоплазматичних містках між клітинами. Деякі бактеріофаги з допомогою спеціальних структур капсида просто протикають клітинну стінку й мембрану клітини і впорскують усередину свою нуклеїнову кислоту.

Після потрапляння в цитоплазму вірус блокує роботу ДНК клітини-хазяїна й починає керувати роботою систем клітини. Він використовує її ресурси для синтезу власних білків та нуклеїнових кислот. Із синтезованих білків і нуклеїнових кислот шляхом самозбирання утворюються нові віріони. Коли ресурси клітини закінчуються, вона гине, а віріони виходять у навколишнє середовище.

Існує ще один варіант розвитку подій після потрапляння вірусу в клітину. У цьому випадку ДНК вірусу (або ДНК, синтезована з вірусної РНК з допомогою спеціального фермента зворотньої транскриптази) вбудовується в ДНК клітини-хазяїна. У такому стані вона може залишатися неактивною дуже довго. Цікаво, що під клітинного розмноження клітина буде відтворювати і ДНК віруса, передаючи його двом своїм дочірнім клітинам. Такий стан клітини називається носійством. Якщо організм хазяїна через якісь причини починає слабшати і зменшує активність своєї системи захисту, прихована вірусна ДНК може розпочати активну діяльність і викликати гостру фазу вірусної інфекції.

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів. Оцінювання НЗ

Дати відповіді на питання:

1. Чим віруси відрізняються від прокаріотичних та еукаріотичних організмів? (письмово)

2. Яку будову мають віріони?

3. Які форми життєвих циклів є у вірусів?

4. Чи можна вважати віруси живими організмами?

V. Пояснення домашнього завдання

Прочит. § ___ (Соболь В.І.) або § ____ (Шаламов Р.В.). Заповнити порівняльну таблицю

Для СР: 1. Що вивчає систематика? 2. Які системи організмів називають штучними, а які - природними (філогенетичними)? 3. Які групи організмів називають монофілетичними? 4. Що таке класифікація організмів? 5. У чому полягає принцип подвійних назв організмів? Наведіть приклади. 6. Чим характеризуються прокаріоти та еукаріоти?

Поміркуйте

Чому філогенетичну систему організмів вважають відображенням процесу еволюції?

docx
Додано
27 січня 2019
Переглядів
4125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку