План-конспект уроку "На дозвіллі"

Про матеріал
Урок стане в нагоді вчителям, які працюють за підручником Prepare 5 (Англійська мова: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти/Джоанна Коста, Мелані Вільямс. – Київ: Видавництво «Лінгвіст», 2022). Це підсумковий урок з теми Дозвілля Unit 6. Party Time, який дозволить перевірити рівень сформованості навичок володіння лексичним матеріалом розділу та граматичним матеріалом, а саме вживання модального дієслова "can". Урок відповідає модельній навчальній програмі «Іноземна мова. 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Зимомря І. М., Мойсюк В. А., Тріфан М. С., Унгурян І. К., Яковчук М. В.), яку рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України № 235 від 19.02.2021 в редакції наказу Міністерства освіти і науки України № 1120 від 09.08.2024).
Перегляд файлу

План-конспект уроку      25       у 5Б/В класі

 

Тема: На дозвіллі

Мета: активізувати лексику з теми, практикувати учнів у вживанні тематичної лексики; формувати артикуляційні навички, навички розпізнавання нових ЛО на слух та в тексті; навчити правильно вимовляти слова, наближено до апроксимованої вимови; удосконалювати навички вживання модального дієслова can в усному мовленні на рівні фрази; навчити ставити запитання загального типу, використовуючи модальне дієслово can; розвивати вміння давати розгорнуту відповідь на поставлене запитання; формувати рецептивні граматичні навички.

Розширити лінгвістичний кругозір учнів.

Розвивати мовну здогадку та мовленнєву реакцію учнів; розвивати вміння логічно та послідовно висловлюватися іноземною мовою; розвивати здатність порівнювати мовні явища рідної та іноземної мов.

Розвивати критичне мислення учнів.

Очікувані результати: на кінець уроку учні зможуть вживати  ЛО до теми «Дозвілля», розповідати про свої уміння, використовуючи модальне дієслово can у розповідних, запитальних та заперечних реченнях.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Procedure

I. 1. Mutual greetings and aim

  •       Glad to see you. Good morning.
  •       How do you feel today? (emojis)

Today we're going to practice the words we learned at the previous lesson and review the modal verb can. You will listen to the text, do different tasks, play games, discuss some important questions etc.

By the end of the lesson, you'll be able to talk about what you can or can’t do, ask questions. But first of all, let's revise some words.

 2. Warming up.

a) Phonetic drill (sounds [θ], [ð])

b) Lexical drill. Noughts and crosses

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Match the parts of the word-combinations (in pairs)

cook spaghetti, swim underwater, sing a song, speak English, paint a picture, play the guitar, sail a boat, ride a horse, remember special dates, ice skate

4. Wordwall (З’єднати словосполучення)

https://wordwall.net/uk/resource/26551137/english/activities-and-skills-prepare-unit-5

5. Work out

II. 1. Grammar Revision. Modal verb CAN

Look at this photo.

This girl can ride a horse or she has the skill to do it. So, when you have some skills, you say that you CAN do it.

What about this girl. Can she ice skate?

Right. She cannot/can’t ice skate

 

I/ We/ You/ He/ She/ It/ They can … (ice skate).

I/ We/ You/ He/ She/ It/ They cannot/can’t … (sing).

Can I/ we/ you/ he/ she/ it/ they … (ride a bike)?

Yes, I/ we/ you/ he/ she/ it/ they can

No, I/ we/ you/ he/ she/ it/ they can’t.

2. Grammar Practice. Unscramble the sentences.

your / Can / pencil / Mark / use?

a horse / Luka / draw / Can?

sing / Can / mum / your?

remember / teacher / Can / your / your / name?

underwater / swim / Can / you?

3. Listening Comprehension WB p. 24 ex. 3-5 track 7-1

a) Pre- listening activity

  • What are the children doing?  WB p. 24 ex. 3

b) While listening activity WB p. 24 ex. 4 WB

Choose the right (BD21300_) sentence.

1.   A Ella can speak French.

      B Luca can speak French.

2.   A Ella can’t sing.

      B Luca can sing.

3.   A Ella can cook spaghetti.

      B Luca can’t cook spaghetti.

4.   A Ella can swim underwater.

      B Luca can’t swim underwater.

c) Post- listening activity

Listen again. Write Ella or Luca.

1. Luca’s mum is from Italy.

2. Luca’s spaghetti is very nice.

3. Ella can’t ice skate.

4. Luca can’t remember phone numbers.

 

4. Grammar Practice.

And now let’s talk about yourselves. What can you do? Put a / (yes) or a X (no) in the me row of the table. Ask and answer with your partner. Use can and can’t.

 

Can you ...

play the guitar?

ride a bike?

cook spaghetti?

ice skate?

 

me

 

 

 

 

 

my partner

 

 

 

 

 

 

Read the sentences in the table. Say one sentence about you and one sentence about your partner. Use and, but and or in your sentences.

I can sing and play the guitar.                           BD21300_            BD21300_

I can sing, but I can’t play the guitar. / BD21300_ X

I can’t sing or play the guitar.  X X

I can take photos and paint a picture. Dasha can’t speak Chinese or swim underwater.

 

Summing up

H/t

GB p. 16

WB p. 25 ex. 1, 2

 


cook spaghetti    swim underwater    sing a song   speak English   paint a picture    play the guitar   sail a boat   ride a horse   remember special dates   ice skate

cook spaghetti

 swim underwater

 sing a song  

speak English

paint a picture

play the guitar

sail a boat

  ride a horse

 ice skate

remember special dates


Can you ...

play the guitar?

ride a bike?

cook spaghetti?

ice skate?

 

me

 

 

 

 

 

my partner

 

 

 

 

 

Can you ...

play the guitar?

ride a bike?

cook spaghetti?

ice skate?

 

me

 

 

 

 

 

my partner

 

 

 

 

 

Can you ...

play the guitar?

ride a bike?

cook spaghetti?

ice skate?

 

me

 

 

 

 

 

my partner

 

 

 

 

 

Can you ...

play the guitar?

ride a bike?

cook spaghetti?

ice skate?

 

me

 

 

 

 

 

my partner

 

 

 

 

 

Can you ...

play the guitar?

ride a bike?

cook spaghetti?

ice skate?

 

me

 

 

 

 

 

my partner

 

 

 

 

 

Can you ...

play the guitar?

ride a bike?

cook spaghetti?

ice skate?

 

me

 

 

 

 

 

my partner

 

 

 

 

 

Can you ...

play the guitar?

ride a bike?

cook spaghetti?

ice skate?

 

me

 

 

 

 

 

my partner

 

 

 

 

 

Can you ...

play the guitar?

ride a bike?

cook spaghetti?

ice skate?

 

me

 

 

 

 

 

my partner

 

 

 

 

 

 

 


I

We

You

He             can.

She

It

They

I

We

You

He cannot /.

She can’t .

It

They

I

we

you

Can he ?

she

it

they

I

we

you

Yes, he   can.

she

it

they

I

we

you

No, he    can’t.

she

it

they

your / Can / pencil / Mark / use?

 

a horse / Luka / draw / Can?

sing / Can / mum / your?

remember / teacher / Can / your / your / name?

underwater / swim / Can / you?

 


 

 

 

 

 


Определение CROSS в кембриджском словаре английского языка

       0