План роботи щодо забезпечення адаптації учнів
до навчання у п’ятих класах у 2022_/2023__ навчальному році
Строк виконання |
Зміст роботи |
Відповідальні |
Травень — початок вересня |
Провести психолого-педагогічне діагностування психологічної готовності учнів до навчання у п’ятому класі |
Заступник завідувача гімназії з навчально-виховної роботи (НВР)
Учителі-«предметники», які працюватимуть з учнями п’ятого класу Класний керівник |
Ознайомити батьків із психологічними особливостями учнів цієї вікової категорії |
Класний керівник |
|
Провести консультування для вчителів-«предметників» та класного керівника щодо особливостей адаптаційного періоду учнів п’ятого класу |
Заступник завідувача гімназії з навчально-виховної роботи (НВР)
|
|
Вересень– жовтень |
Спостерігати за адаптацією учнів до навчання у п’ятому класі на уроках та в позаурочний час за такими параметрами: особистісні особливості учнів формування передумов навчальної діяльності взаємини з однокласниками |
Заступник завідувача гімназії з навчально-виховної роботи (НВР) Учителі-«предметники» Класний керівник |
Провести роботу з учнями п’ятого класу для профілактики дезадаптації |
Класний керівник |
|
Організувати методичну роботу учителів-«предметників» та класного керівника щодо структурування навчального процесу відповідно до індивідуальних особливостей учнів |
Заступник завідувача гімназії з навчально-виховної роботи (НВР)
|
|
Провести групові та індивідуальні консультації учителів- «предметників» та класного керівника |
Заступник завідувача гімназії з навчально-виховної роботи (НВР)
|
|
Виробити єдиний підхід до кожного учня і єдину систему вимог до класу |
Заступник завідувача гімназії з навчально-виховної роботи (НВР) Учителі-«предметники» Класні керівники |
|
|
Виявити ознаки, основні причини дезадаптації учнів п’ятого класу, здійснювати корекцію дезадаптації |
Психолог опорного ліцею
Класний керівник |
Провести консультативну і просвітницьку роботу з батьками щодо ознайомлення їх з труднощами адаптаційного періоду |
Класний керівник Учителі-«предметники» |
|
Провести анкетування та тестування батьків щодо додаткового визначення рівня адаптації учнів до навчання у п’ятому класі та їх ставлення до навчального процесу |
Класний керівник |
Строк виконання |
Зміст роботи |
Відповідальні |
|
Узагальнити інформацію про процес адаптації кожного учня п’ятого класу |
Класний керівник Учителі-«предметники» |
Проаналізувати роботу педагогічного колективу та батьків під час адаптаційного періоду учнів п’ятого класу; визначити тих учнів, які зазнали труднощів під час адаптаційного періоду |
Учителі-«предметники» Заступник завідувача гімназії з навчально-виховної роботи (НВР)
|
|
Провести засідання педагогічної ради за результатами аналізування підсумків роботи щодо адаптації учнів до навчання у п’ятому класі |
Адміністрація освітнього закладу Учителі-«предметники» Класний керівник
|
|
Жовтень– грудень |
Здійснити корекційно-розвивальну роботу з учнями у формі індивідуальних занять та занять у малих групах щодо подолання труднощів під час адаптаційного періоду |
Психолог опорного ліцею |
Провести консультації для батьків учнів п’ятого класу |
Класний керівник Учителі-«предметники» Психолог опорного ліцею |
|
Проаналізувати адаптаційний процес учнів п’ятого класу |
Адміністрація освітнього закладу Учителі-«предметники» Психолог опорного ліцею
Класний керівник |
Довідка
про адаптацію учнів 5 класу до навчання в основній ланці
Чумаківської гімназії Саксаганського ліцею
у І семестрі 2022-2023 навчального року
Відповідно до річного плану роботи гімназії на 2022-2023 навчальний рік, протягом вересня-жовтня 2022 року в освітньому закладі здійснювався класно-урочний контроль та проводилось психодіагностичне дослідження адаптації учнів п`ятого класу НУШ , з метою виявлення неадаптованих та дезадаптованих учнів.
Адміністрація гімназії відвідала уроки у 5 класі, під час яких досліджувався рівень навченості та вихованості школярів, провела анкетування серед учнів 5 класу та їх батьків з метою з’ясування особливостей проходження адаптаційного етапу. Було відвідано уроки української мови-1; математики-2; англійської мови- 1; інформатики-1; досліджуєм історію і суспільство- 2; здоров’я, безпека і добробут-1; пізнаємо природу-1; зарубіжна література-1.
У 5 класі в І семестрі навчалося 8 учнів: 2 хлопців та 6 дівчат.
Класний керівник – Н.О.Васюк.
Початок навчання учнів в основній школі є серйозним випробуванням для всіх учасників освітнього процесу: дітей, педагогів, батьків. Труднощі, з якими стикаються учні 5 класу, пов’язані насамперед, з переходом на предметне навчання. Адже звичні вимоги одного чи кількох вчителів, змінилися великою кількістю вимог різних вчителів-предметників, зросло навчальне навантаження, застосовуються нові форми та методи навчання. Особливі виклики перед учасниками освітнього процесу становить організація навчання із застосуванням дистанційних технологій.
Усе це впливає на розвиток предметних компетентностей та успішність учнів, які залежать як від їхніх індивідуальних особливостей та рівня готовності, так і від ефективності реалізації принципу наступності та перспективності між початковою та основною ланками освіти, правильно підібрані методи та види навчальної діяльності.
На поведінку та рівень знань учнів 5 класу впливають психічні та фізіологічні особливості. Оскільки у цей період нервова система дітей недосконала, деякі учні класу періодично стають роздратованими, збудженими, не здатними до самоконтролю, тому необхідною складовою освітнього процесу, як завжди, залишається увага до психологічного комфорту учнівства в умовах дії правового режиму воєнного стану.
Аналіз рівня знань дітей за вересень-жовтень 2022-2023 навчального року, який проводився шляхом виконання діагностувальних робіт з математики, та української мови показав, що відносно легко переступили поріг 5 класу Пухальська Людмила, Шкварець Каміла та Матвійчук Родіон. Ці учні можуть досить детально переказувати текст, висловлюють власні думки і судження, дають оцінку своїм діям, досягненням, виявляють навчально-пізнавальну активність, самостійність.
Деяким п’ятикласникам ще потрібен час для усунення недоліків у навчанні та поведінці. Мають труднощі в адаптації до основної школи Чекноскулов Михайло, Чередніченко Вікторія. Ці діти повільно включаються в роботу, не встигають виконувати завдання, повільно читають і пишуть.
Аналіз відвіданих уроків, діагностувальних робіт, щоденників спостережень вчителів-предметників свідчить, що в оцінюванні навчальних досягнень у 5 класі, у порівнянні з початковою школою, значних розбіжностей не спостерігається. Майже всі учні продовжують навчатися на тому рівні, на якому і навчалися.
Більшість учнів класу навчається на достатньому та середньому рівнях.
З метою визначення мотивації учнів до навчання, визначення ставлення до навчальних предметів, діагностики вад особистісного розвитку, було проведено ряд досліджень на основі різних психодіагностичних методик.
№ з/п |
Назва методики |
Мета дослідження |
Примітки |
1. |
«Ставлення до навчальних предметів» опитувальник за методикою С.Левченко |
Уточнення «проблемних предметів», що можуть викликати дезадаптацію. |
Пізнаємо природу Досліджуєм історію і суспільство |
2. |
Діагностика вад особистісного розвитку (ДВОР; З. Карпенко) |
Виявлення вад особистісного розвитку учня та встановлення рівня їх вираженості |
Тривожність (2 учні;середній рівень) Замкнутість(1 учень; високий рівень) Невпевненість (3 учні; низький рівень) |
3. |
Визначення мотивації школяра до навчання в школі. (Анкетування за методикою О.Ануфрієва, С.Костроміна) |
Встановлення рівня мотивації учня до навчання. |
Високий рівень мотивації- 3 учні; Позитивне відношення до школи-3 учні; Низька шкільна мотивація- 1 учень; Негативне відношення до школи- не виявлено. |
4 |
Анкетування батьків «Ваша дитина» |
Встановлення рівня самостійності дитини та виявлення актуальних проблем у навчанні |
|
5 |
Анкетування класного керівника « Класний колектив» |
Вивчення процесу адаптації молодших школярів до навчання у середній школі |
|
6 |
Психолого-педагогічний консиліум «Адаптація до навчання в середній школі учнів 5 класу»
|
Всебічно вивчити процес адаптації учнів 5 класу щодо навчання в середній школі; окреслити коло основних проблем; виробити рекомендації щодо їх вирішення.
|
|
Також були запропоновані діагностичні анкети для батьків . Позитивне ставлення до освітнього закладу мають 100% опитуваних дітей і батьків (анкети додаються).
У 5 класі учням подобаються нові вчителі, класний керівник, двоє п’ятикласників знайшли нових друзів. 56 % школярів бачать гімназію і, особливо, уроки тим місцем де вони можуть показати свої здібності і досягнення. У той же час найбільшу тривогу у 67% учнів 5 класу викликає також гімназія, зокрема нові навчальні предмети, які вони почали вивчати саме цього навчального року, відсутність друкованих підручників, необхідність працювати з електронними.
Інтелектуальний розвиток особистості залежить від пізнавальної мотивації. У ході діагностики було виявлено, що тільки 3 учнів мають високий рівень шкільної мотивації, 3 – середній рівень, 1 учень – низький рівень мотивації.
При анкетуванні батьків було з’ясовано, що 71% батьків не помітили зниження загальної успішності своїх дітей у 5 класі та вважають, що кількість домашніх завдань для п’ятикласників є достатньою. Більшість учнів витрачає на виконання домашніх завдань від 1 до 2 годин, троє учнів витрачають на самоосвіту 3 - 4 години . Батьки 50% дітей допомагають їм, постійно або періодично, виконувати завдання вдома. В усіх батьків налагоджено контакт з класним керівником і тому вони отримують достатню та вичерпну інформацію про шкільне життя своїх дітей. Водночас батьки нарікають на перевантаженість дітей завданнями з деяких предметів (українська мова).
Кожній дитині вкрай важливо бути визнаною колективом та друзями. Зміна соціального середовища є складним моментом особистісного розвитку. Кожна дитина повинна самоствердитися, бути частиною колективу класу. Проведені соціометричні дослідження показали, що в класі є лідери (Пухальська Л., Шкварець К.), яких діти обирали найчастіше. Один з учнів за результатами соціометрії має статус «ізольованого» (Черноскулов М.). За результатами анкетування цей учень має також низький рівень соціальної адаптації. Інші учні показали середній (70%) та високий (20%) рівні соціальної адаптації. У класі дружні міжособистісні стосунки. Якщо виникають непорозуміння між членами класного колективу, то вони розв’язуються з допомогою класного керівника. Серйозних конфліктів не виникало.
Зміна вікового середовища також є причиною певних труднощів. У початковій ланці навчання вони були випускниками і вважалися найстаршими, а в основній стали наймолодшими. У 5 класі учні більше втомлюються. У ході дослідження виявлено 2 дітей з середнім рівнем тривожності . Соціальний стрес переживає та відчуває великий страх самовираження 1 учень – Чорноскулов М. Цій дитині властиві негативні емоційні переживання ситуацій, пов’язаних з необхідністю саморозкриття, пред’явлення себе іншим, демонстрації своїх справжніх можливостей.
Шкільну бібліотеку відвідують всі учні класу. Найактивнішими читачами є Пухальська Л., Матвійчук Р., Шкварець К.. Основна частина літератури, яку опрацювали учні протягом вересня-жовтня, відповідає навчальним програмам зарубіжної та української літератури: казки, легенди, міфи.
Виходячи з вище зазначеного можна вважати, що адаптація учнів 5 класу у 2022-2023 навчальному році пройшла задовільно.
За результатами вивчення стану адаптації учнів 5 класу до навчання в основній школі
РЕКОМЕНДОВАНО:
Заступник завідувача гімназії з НВР В.В.Затинацька