Планування "Досліджуємо історію та суспільство"

Про матеріал
ДОСЛІДЖУЄМО ІСТОРІЮ І СУСПІЛЬСТВО (інтегрований курс) 5 клас (35 годин на рік, 1 година на тиждень) За модельною програмою «Досліджуємо історію і суспільство. 5-6 класи (інтегрований курс)» включаючи орієнтовні види навчальної діяльності для закладів загальної середньої освіти» (автори Пометун О.І., Ремех Т.О., Малієнко Ю.Б., Мороз П.В.), за підручником (Пометун О.І., Ремех Т.О., Малієнко Ю.Б. - Київ: Видавничий дім «Освіта», 2022)
Перегляд файлу

ДОСЛІДЖУЄМО ІСТОРІЮ І СУСПІЛЬСТВО (інтегрований курс)

5 клас (35  годин на рік, 1 година на тиждень)

За модельною програмою «Досліджуємо історію і суспільство. 5-6 класи (інтегрований курс)»

для закладів загальної середньої освіти» (автори Пометун О.І., Ремех Т.О., Малієнко Ю.Б., Мороз П.В.),

за підручником (Пометун О.І., Ремех Т.О., Малієнко Ю.Б. - Київ: Видавничий дім «Освіта», 2022)

№ уроку

5-А

5-Б

Теми уроку

Очікувані результати

Орієнтовні види навчальної діяльності

Вступ. Людина. Суспільство. Історія.

  1.  

01.09

05.09

Людина – неповторна особистість. Гідність людини. Людина серед людей. Суспільство

Розповідає про унікальність і неповторність кожної людини, зв’язок людини і суспільства

Пояснює, що таке гідність людини (з допомогою вчителя)

Поводиться з повагою до гідності інших осіб

Пояснює, як погляди та потреби людей сьогодні і в минулому пов’язані з подіями їхнього життя, станом суспільства

Розрізняє локальні, регіональні, національно-культурні спільноти, співвідносить себе з ними

Описує та характеризує себе за належністю до різних спільнот

Пояснює, як людина своєю діяльністю впливає на різні спільноти

Пояснює термін «історія» в різних значеннях, про що і про кого розповідає історія як наука

Розповідає, хто такі історики, що досліджує історія світу та України

Обґрунтовує присутність минулого в сучасності, взаємопов’язаність минулого, теперішнього і майбутнього

Висловлює оцінні судження щодо необхідності вивчення історії свого народу і країни та збереженні пам’яті про минуле

Самостійно використовує підручник як джерело знань, коментує його текст під час читання, складає запитання до нього 

Пошукові завдання

З’ясування значення понять

«ідентичність», «гідність людини»,

«суспільство», «спільноти», «історія»,

(самостійно та/або з допомогою

вчителя); створення хмарин слів

  1.  

08.09

12.09

Історія як минуле людини і суспільства. Історичні дослідження

Творчі завдання (індивідуально, в

парах/групах)

Інтерв’ювання батьків/представників

родини: до яких спільнот належать

представники нашої родини?

  1.  

15.09

19.09

Історія України – частина європейської та світової історії. Практична робота. Історія мого краю. Хронологія.

Обговорення та дискусії «Що для мене означає історія мого краю?»

  1.  

22.09

26.09

Урок узагальнення та корекції знань з теми Вступ. Людина. Суспільство. Історія.

Пошукові завдання за темою

Розділ 1. Історичний час і простір

  1.  

29.09

03.10

Синхронність і послідовність подій в історії. Практична робота. Основні періоди історії людства.

Пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу і співвідносить їх (рік – століття – тисячоліття)

Установлює одночасність подій в історичному просторі, тривалість подій, явищ, процесів та їх часову віддаленість одних від одних (у межах теми, з допомогою вчителя)

Установлює послідовність історичних подій за допомогою лінії часу

Пояснює, як географічне положення впливає на спосіб життя і світогляд людей

Виявляє вплив діяльності людини на навколишнє середовище; висловлює оцінні судження щодо їх взаємодії

Розрізняє поняття «географічний» та «історичний» простори

Виокремлює основні елементи карти та пояснює їх значення

Визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження

Розрізняє умовні позначки на географічній та історичній картах

Ідентифікує на різних картах кордони України та її сусідів, етнографічні регіони України

Пояснює окремі географічні назви та їх історичне походження

Співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації 

Короткі повідомлення учнів

Як ведуть відлік часу (день, тиждень,

місяць, рік)?

Практичні завдання

Розв’язання хронологічних

задач/завдань із тем розділу.

Креслення і позначки на лінії часу,

пов’язані, зокрема, і з місцевою

історією

  1.  

06.10

10.10

Людина у просторі життєдіяльності. Географічний та історичний простір.

Обговорення «Де ми живемо (характеристика

географічного та історичного простору

з допомогою вчителя)?»

  1.  

13.10

17.10

Взаємодія людини і природи. Історична мапа

Практичні завдання Читання легенди карти, опрацювання контурних карт за темами розділу

  1.  

20.10

31.10

Україна та її сусіди на географічних та історичних картах. Локальна історія

Творчі завдання. Історико-літературний екскурс «Як в

українських прислів’ях віддзеркалено

ставлення до часу та простору?»

  1.  

03.11

07.11

Суверенна Україна та сусідні держави на карті світу та Європи.

Практичні завдання Читання легенди карти, опрацювання

контурних карт за темами розділу

  1.  

10.11

14.11

Етнографічні регіони України. Географічні назви в історії

Творчі завдання (індивідуально, в

парах/групах)

Уявна екскурсія етнографічними

регіонами України

  1.  

17.11

21.11

Урок узагальнення та корекції знань з Розділу 1. Історичний час і простір

Пошукові завдання за темою

Розділ 2. Джерела інформації. Історичні джерела

  1.  

 

24.11

 

28.11

Джерела інформації та їх види. Первинні та вторинні історичні джерела.

Розрізняє джерела інформації за видами (матеріальні/нематеріальні, первинні/вторинні, текстово-візуальні тощо) 

Наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні – топоніміка, лексика, фольклор, соціальні практики тощо

Визначає ознаки, що пов’язують документи, артефакти (музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал з історичним періодом (у межах теми)

Пояснює і доцільно застосовує терміни, поняття, які вжито в запропонованих джерелах

Визначає тему і походження запропонованого джерела історичної та суспільної інформації

Використовує в поясненнях інформацію з різних джерел, зокрема тексти та відеоматеріали, усні історичні свідчення, музейні експозиції, власні спостереження

Виокремлює основне і другорядне в тексті джерела

Формулює питання різного типу до тексту / медіатексту, візуальних джерел

Розрізняє факт і судження в запропонованому тексті / медіатексті

Формулює запитання щодо достовірності інформації з різних джерел

Пояснює способи нагромадження та пошуку інформації

Характеризує способи збереження інформації про минуле та пояснює необхідність збереження історичних джерел у минулому й сьогоденні

Оцінює інформацію щодо її достовірності, надійності та повноти

Використовує пошукові системи для отримання інформації, дізнається значення незнайомих слів

Короткі повідомлення учнів

Історичні джерела та місця їх

зберігання

Пошукові завдання

Термінологічні вправи з визначення,

застосування, ілюстрування

понять за темою

  1.  

01.12

05.12

Практична робота. Писемні історичні джерела. Речові історичні джерела. Візуальні історичні пам’ятки.

Практичні завдання для розвитку

критичного та системного мислення

Аналіз і синтез

історичних/громадянознавчих джерел

за видами; Формулювання запитань до джерела в

цілому та поданої в ньому інформації

  1.  

08.12

12.12

Мова, топоніміка, фольклор як джерела знань про минуле Текст та медіатекст. Факти і судження. Достовірність джерел.

Обговорення та дискусії Як оцінити достовірність поданої в

джерелі інформації?

Практичні завдання Створення медіатексту з тем розділу

для обговорення з однокласниками

його особливостей

  1.  

15.12

19.12

Книги в історії людства. Йоганн Гутенберг. Іван Федоров. Архіви, музеї, бібліотеки України та світу.

Короткі повідомлення учнів

книгодрукарі Йоганн

Гутенберг та Іван Федоров

Проєкти (групові)

Яке значення має книга для людини? Мої улюблені книги

  1.  

22.12

09.01

Пошукові інтернет-системи отримання інформації. Урок узагальнення та корекції знань з Розділу 2.  

Пошукові та творчі завдання за темою

 

 

Розділ 3. Мандрівки у минуле України

  1.  

12.01

 

16.01

Історичні події і процеси. Причини, приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів. Історичні постаті

Пояснює, що таке історичні події і процеси

Виявляє і розрізняє з допомогою вчителя на прикладах матеріалу теми причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів

Установлює одночасність, хронологічну тривалість і послідовність зазначених подій та процесів та їх віддаленість одних від одних, співвідносить подію, історичне явище і століття (у межах теми, з допомогою вчителя)

Співвідносить з вивченим періодом (епохою) відомі історичні події та особи, визначає сфери суспільного життя, які зазнавали змін

Визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій, згаданих у змісті теми

Описує перебіг історичних подій у межах теми та визначає їхню тяглість в історичному процесі

Добирає приклади, які розкривають поняття/терміни, що використовуються в межах теми

Формулює запитання щодо можливого

впливу тих чи інших подій на життя суспільства, окремих груп людей

Формулює оцінні судження про вчинки історичних осіб та сучасних діячів, події, явища, процеси з урахуванням отриманих знань та власного досвіду

Пошукові завдання

З’ясування значення, знаходження у

різних джерелах, застосування понять за темою

Короткі повідомлення учнів

визначні

постаті України

  1.  

19.01

23.01

Русь-Україна і Королівство Руське. Княгиня Ольга. Король Данило

Обговорення та дискусії Як вчинки людей впливали/впливають на суспільні події, явища, процеси?

  1.  

26.01

30.01

Українське козацтво у військовий та мирний час. Практична робота «Мій улюблений історичний діяч» 

Творчі завдання

Усний/письмовий твір-роздум «Мій

улюблений історичний діяч»

  1.  

02.02

06.02

Українська революція (1917–1921). Михайло Грушевський. Євген Петрушевич

Пошукові завдання

З’ясування значення, знаходження у

різних джерелах, застосування понять за темою

Короткі повідомлення учнів Визначні

постаті України

 

  1.  

09.02

13.02

Голодомор в пам’ятниках України і світу Україна у Другій світовій війні (1939–1945)

Обговорення та дискусії

Яких змін і чому зазнавали різні сфери

суспільного життя?

Короткі повідомлення учнів за темою

 

  1.  

16.02

20.02

Утворення держави Україна. Віхи становлення української державності. В’ячеслав Чорновіл

Пошукові завдання Самостійний добір

історичних/громадянознавчих джерел

для опису історичної події/історичного

діяча

  1.  

23.02

27.02

Історія мого краю: від минулого до сьогодення. Історія моєї родини.

Урок узагальнення та корекції знань з Розділу 3.

Практичні завдання для розвитку

критичного та системного мислення Аналіз, синтез, застосування

інформації, отриманої з різних джерел,

для опису/пояснення причин, приводів,

результатів і наслідків історичних

подій, явищ, процесів, життєдіяльності

людей у минулому й сьогоденні (в межах теми)

Розділ 4. Історія навколо нас

  1.  

01.03

05.03

Зміни в житті людини і суспільства. Чинники змін. Зв’язок минулого і сьогодення

Розрізняє природні, економічні, соціальні, технологічні та культурні зміни та наводить приклади їх впливу на життя людини і суспільства в минулому і теперішньому

Пояснює, як життя людини і суспільства залежить від природних змін, науково-технічних винаходів, соціальних обставин

Виявляє чинники, що впливають на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій (клімат, географічне розташування, доступ до природних ресурсів)

Використовує в поясненнях інформацію з різних джерел, зокрема тексти та відеоматеріали, усні історичні свідчення, музейні експозиції, власні спостереження

Формулює висновок, оцінні судження на основі наведених фактів

Визначає придатність отриманої інформації для добору аргументів з допомогою вчителя

Послідовно викладає інформацію, будує виступ із дотриманням структури

Короткі повідомлення учнів

Зв’язок минулого і теперішнього;

Пошукові завдання

З’ясування значення, застосування та

ілюстрування прикладами понять до теми

  1.  

08.03

12.03

Господарство, підприємництво, гроші упродовж історії людства

Короткі повідомлення учнів

Зв’язок минулого і теперішнього;

зміни в господарстві, науці, техніці

Практичні завдання для розвитку критичного та системного мислення

Аналіз і синтез запропонованої

інформації для опису/пояснення

взаємозалежності життя людини,

суспільства і природних змін, науковотехнічних винаходів, соціальних

обставин (із допомогою вчителя)

  1.  

15.03

12.03

Освіта, наука і техніка у минулому й сьогоденні

Короткі повідомлення учнів

зміни науці, техніці

Творчі завдання (індивідуально,

у парах/групах)

Добір/створення

усних свідчень за темою «Українці у світі»

  1.  

22.03

19.03

Місто і село: від виникнення до сучасності.

Практична робота

«Пам’ятки господарської, наукової і технічної діяльності, доброчинності в Україні, Європі та світі в минулому й сьогоденні»

Творчі завдання (індивідуально,

у парах/групах)

Твір-роздум,

«Пам’ятки господарської, наукової і

технічної діяльності, доброчинності в

Україні, Європі та світі в минулому й

сьогоденні»

  1.  

05.04

02.04

Дозвілля і спорт колись і тепер. Подорожі та міграції. Українці у світі

Проєкт

«Віртуальні, уявні, реальні подорожі

історично-культурними і природними

пам’ятними місцями України і світу

(у межах теми)»

  1.  

12.04

09.04

Доброчинність і волонтерство: історія і сучасність.

Урок узагальнення та корекції знань з Розділу 4.

 

Практичні завдання для розвитку

критичного та системного мислення Аналіз, синтез, застосування

інформації, отриманої з різних джерел,

для опису/пояснення причин, приводів,

результатів і наслідків історичних

подій, явищ, процесів, життєдіяльності

людей у минулому й сьогоденні (в межах теми)

Розділ 5. Розмаїття України

  1.  

 

19.04

16.04

Полікультурність: етнічне, релігійне, культурне та інше розмаїття в Україні та світі в минулому і сьогоденні.

Наводить приклади етнічного, релігійного, культурного та іншого розмаїття в Україні та світі в минулому і сьогоденні

Пояснює причини та наслідки розмаїття в сучасній Україні, аналізує культурне розмаїття України та світу

Висловлює власне ставлення про культурне розмаїття та його цінність для суспільства, виявляє зацікавленість переконаннями інших людей

Визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій

Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані

Описує і характеризує за певним алгоритмом пам’ятку природи, історії та культури

Порівнює однотипні пам’ятки історії, природи та культури і пояснює їх значення

Послідовно викладає інформацію, будує виступ із дотриманням структури

Дотримується визначених правил і пропонує у разі потреби зміни до них під час організації подорожей для пізнання пам’яток історії та культури, туристичних об’єктів, а також для прогулянок і відпочинку

Оцінює значення події, явища, цінність пам’ятки культури для конкретного історичного періоду

Пояснює, як погляди та потреби людей сьогодні і в минулому пов’язані з подіями їхнього життя, станом суспільства, як пов’язані минуле, теперішнє і майбутнє в житті кожної людини і суспільства у цілому.

Короткі повідомлення учнів

Полікультурна Україна

 

  1.  

26.04

23.04

Замки, фортеці, палаци України.

Короткі повідомлення учнів

місцеві

історико-культурні пам’ятки

Творчі завдання (індивідуально, у парах/групах)

Екскурсійні маршрути,

пам’ятними місцями мого

краю

  1.  

03.05

30.04

Релігії і храми в Україні.

Обговорення та дискусії

Як співіснують різні культури в моєму

регіоні?

Пошукові завдання

З’ясування значення, застосування та

ілюстрування прикладами понять до теми

  1.  

10.05

07.05

Історичні та природні заповідники.

Короткі повідомлення учнів

місцеві

історичні та природні заповідники.

  1.  

17.05

14.05

Практична робота.

Культурне розмаїття мого краю  Взаємодія культур у минулому і сьогоденні

Практичні завдання для розвитку

критичного та системного мислення

Коментування та аналіз тексту,

візуальних матеріалів підручника,

інших джерел із тем розділу.

  1.  

24.05

21.05

Зв’язок минулого, теперішнього і майбутнього в житті людини та суспільства. Урок узагальнення та корекції знань з Розділу 5.

Пошукові та творчі завдання за темою

  1.  

31.05

28.05

Підсумкове узагальнення «Подорожуємо новими шляхами»

Пошукові та творчі завдання за темою

 

docx
Додано
19 березня
Переглядів
62
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку