Плавлення і тверднення кристалічних тіл

Про матеріал
Урок може бути використаний під час вивчення розділу "Теплові явища", зокрема теми "Плавлення і тверднення кристалічних тіл".
Перегляд файлу

Тема. Плавлення і тверднення кристалічних тіл

Мета. Продовжити формувати знання учнів про агрегатні стани речовини. Навчити учнів розуміти суть теплових процесів плавлення і кристалізації. Переконати їх у сталості температури під час плавлення і кристалізації речовини. Розвивати логічне мислення, виробляти вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами природи.

Тип уроку: урок вивчення нового  матеріалу.

Обладнання: кусок льоду, таблиці.

Хід уроку

І.Активізація розумової діяльності учнів.

  • У яких станах може перебувати речовина?
  • Які загальні властивості твердих тіл, рідин, газів?
  • У якому стані перебуває речовина, якщо вона легко змінює форму, а  об’єм залишається сталим?
  • У якому стані перебуває речовина, якщо нею не можна наповнити посудину до половини?

Вчитель. Роздивіться таблицю «Будова твердих тіл, рідин і газів».

  • Що можна сказати за молекули однієї тієї самої речовини?
  • Які особливості молекулярної будови газів, рідин і твердих тіл?
  • Чим визначається той чи інший агрегатний стан речовини?

Що відбувається взимку з водою?

В що перетворюється лід весною?

Вчитель. Отже, лід і вода – це одна і та ж сама речовина, яка може перебувати в різних агрегатних станах, переходити з одного агрегатного стану в інший.

ІІ. Новий матеріал.

1. Оголошення теми і мети уроку.

2. Дослід:

В гарячу воду кидають кусочок льоду.

Вчитель. Що відбувається з льодом?

Після відповіді учнів вчитель робить висновок: надаючи тілу енергії, тіло можна перевести із твердого стану в рідкий. Перехід речовини з твердого стану в рідкий, називають плавленням.

Діти зачитують визначення з підручника.(ст. 51)

 Вчитель. Що буде з водою, яку ми винесемо взимку на двір? Який це стан речовини?  А що відбувається з енергією води?

Висновок: забираючи енергію у води, вона перетворюється із рідкого стану в твердий. Перехід речовини із рідкого стану речовини в твердий, називається кристалізацією або твердненням.

Зачитати з підручника  визначення, який процес називається кристалізацією. (ст.52)

 Якщо лід внести з морозу в кімнату, то він одразу не плавиться. (Дослід.) Чому?

Висновок: щоб розплавити тіло, його нагрівають до певної температури, яку називають температурою плавлення – це температура, при якій  речовина плавиться

Розглянемо таблицю «Температура плавлення різних речовин». (ст. 229)

Запитання до таблиці.

  • Чи всі речовини плавляться при одній і тій самій температурі?
  • Знайдіть, при якій температурі плавиться лід, залізо.
  • Знайдіть у таблиці речовину, у якої найменша температура плавлення, найбільша.
  •  Чи плавитиметься цинк, якщо його кинути у розплавлений свинець? Чому?

Розглянемо графік плавлення і тверднення льоду.

02_01_03_09

Вчитель разом з дітьми називає, які процеси відповідають кожній ділянці на графіку.

Запитання:

  • При якій температурі лід твердне?
  • Яку температуру називають температурою тверднення?

Що можна сказати за температуру плавлення і тверднення льоду?

Який висновок можна зробити із цього для всіх речовин?

(Висновок: речовини тверднуть при тій самій температурі, при якій і плавляться.)

З графіка ми бачимо, що на ділянці ВС  до льоду підводиться енергія, але температура не підвищується. На що ж витрачається енергія палива при плавленні кристалічного тіла, нагрітого до температури плавлення?

ІІІ. Закріплення.

Літературна сторінка.

1. Випав сніг на поріг,

Кіт зліпив собі пиріг,

Поки смажив, поки пік,

А пиріг водою стік.

Про який процес ідеться в уривку вірша?

( Відповідь: плавлення – перехід речовини із твердого стану в рідкий.)

2. Білесенькі сніжиночки

Вродились ми з води, 

Легенькі, як пушиночки,

Спустилися сюди.

Які перетворення речовини відбулися?

(Відповідь: перехід із рідкого стану в твердий - кристалізація ).

Робота в групах.

 І група.

Чи плавитиметься свинець, якщо його кинути в розплавлений алюміній?

ІІ група.

Чому для вимірювання  температури зовнішнього повітря в холодних районах, застосовують термометри із спиртом, а не з ртуттю?

ІV. Підбиваємо підсумки уроку.

На уроці ми дізналися….

Я зромів/ла, що…..

V. Домашнє завдання.

Вивчити § 11, виконати вправу 11 (завдання 1, 2).

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
Додано
10 грудня 2022
Переглядів
789
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку