Тема. Плавлення і тверднення кристалічних тіл
Мета. Продовжити формувати знання учнів про агрегатні стани речовини. Навчити учнів розуміти суть теплових процесів плавлення і кристалізації. Переконати їх у сталості температури під час плавлення і кристалізації речовини. Розвивати логічне мислення, виробляти вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між явищами природи.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: кусок льоду, таблиці.
Хід уроку
І.Активізація розумової діяльності учнів.
Вчитель. Роздивіться таблицю «Будова твердих тіл, рідин і газів».
Що відбувається взимку з водою?
В що перетворюється лід весною?
Вчитель. Отже, лід і вода – це одна і та ж сама речовина, яка може перебувати в різних агрегатних станах, переходити з одного агрегатного стану в інший.
ІІ. Новий матеріал.
1. Оголошення теми і мети уроку.
2. Дослід:
В гарячу воду кидають кусочок льоду.
Вчитель. Що відбувається з льодом?
Після відповіді учнів вчитель робить висновок: надаючи тілу енергії, тіло можна перевести із твердого стану в рідкий. Перехід речовини з твердого стану в рідкий, називають плавленням.
Діти зачитують визначення з підручника.(ст. 51)
Вчитель. Що буде з водою, яку ми винесемо взимку на двір? Який це стан речовини? А що відбувається з енергією води?
Висновок: забираючи енергію у води, вона перетворюється із рідкого стану в твердий. Перехід речовини із рідкого стану речовини в твердий, називається кристалізацією або твердненням.
Зачитати з підручника визначення, який процес називається кристалізацією. (ст.52)
Якщо лід внести з морозу в кімнату, то він одразу не плавиться. (Дослід.) Чому?
Висновок: щоб розплавити тіло, його нагрівають до певної температури, яку називають температурою плавлення – це температура, при якій речовина плавиться
Розглянемо таблицю «Температура плавлення різних речовин». (ст. 229)
Запитання до таблиці.
Розглянемо графік плавлення і тверднення льоду.
Вчитель разом з дітьми називає, які процеси відповідають кожній ділянці на графіку.
Запитання:
Що можна сказати за температуру плавлення і тверднення льоду?
Який висновок можна зробити із цього для всіх речовин?
(Висновок: речовини тверднуть при тій самій температурі, при якій і плавляться.)
З графіка ми бачимо, що на ділянці ВС до льоду підводиться енергія, але температура не підвищується. На що ж витрачається енергія палива при плавленні кристалічного тіла, нагрітого до температури плавлення?
ІІІ. Закріплення.
Літературна сторінка.
1. Випав сніг на поріг,
Кіт зліпив собі пиріг,
Поки смажив, поки пік,
А пиріг водою стік.
Про який процес ідеться в уривку вірша?
( Відповідь: плавлення – перехід речовини із твердого стану в рідкий.)
2. Білесенькі сніжиночки
Вродились ми з води,
Легенькі, як пушиночки,
Спустилися сюди.
Які перетворення речовини відбулися?
(Відповідь: перехід із рідкого стану в твердий - кристалізація ).
Робота в групах.
І група.
Чи плавитиметься свинець, якщо його кинути в розплавлений алюміній?
ІІ група.
Чому для вимірювання температури зовнішнього повітря в холодних районах, застосовують термометри із спиртом, а не з ртуттю?
ІV. Підбиваємо підсумки уроку.
На уроці ми дізналися….
Я зромів/ла, що…..
V. Домашнє завдання.
Вивчити § 11, виконати вправу 11 (завдання 1, 2).