Тема. Плід. Способи поширення плодів. Лабораторне дослідження: будова плоду
Мета. Ознайомити учнів з особливостями будови квіткових рослин; розглянути значення плодів для рослини та способи їх поширення; розвивати вміння порівнювати біологічні процеси в природі; продовжити формувати вміння і навички працювати з текстом і малюнками підручника , розпізнавати різні типи плодів; робити відповідні висновки; виховувати розуміння значущості плодів і насіння в житті рослин, бережливе ставлення до рослин.
Обладнання. Підручник, роздатковий матеріал, таблиці, колекція сухих плодів, зразки соковитих плодів.
Хід уроку.
І. Організація уроку
Позитивне налаштування на урок
Всі ми з вами різні, але чимось схожі. Перевіримо?
- хто любить фрукти ? ( підніміть праву руку)
- у кого вдома є домашні тварини? ( підніміть ліву руку)
- хто любить свою сім”ю? (поплескайте в долоні)
- у кого є друзі ( посміхніться)
Тепер ми більше знаємо один про одного а, значить, ми одна команда і будемо працювати разом, і дух партнерства допоможе нам в цьому.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Виконати вправу за посиланням
А) головна частина насінини... ( зародок рослини)
Б) зародок насінини складається з ..... (зародкового корінця, стебла, бруньки, сім”ядолей)
В) зародок пшениці , кукурудзи містить ... ( одну сім”ядолю)
Г) в ендоспермі міститься ... (запас поживних речовин)
Д) насінна шкірка утворена з ... ( покривів насінного зачатка)
Е) розвиток та вихід з насінини назовні проростка - це ... ( проростання насіння)
Є) схожість насіння - це ... ( його здатність до проростання)
Ж) для проростання насіння потрібна сукупність певних умов: ... ( вологість, температура, світло, повітря)
ІІІ. Мотивація навчально - пізнавальної діяльності
Діти, у мене є чарівна скринька. Я хочу, щоб ви здогадалися що в ній знаходиться.
1. - У Вавілоні жреці забороняли їсти це простим людям, щоб не порозумнішали. В цьому була доля істини, бо вони укріпляють пам'ять. Ці плоди часто використовують в кулінарії, додають у шоколад, до випічки та навіть у салати (Горіх).
2. - Про ці золоті «молодильні» плоди розповідають і слов'янські народні казки. У Древній Елладі, наприклад, цей плід вважався символом любові і присвячувалося богині краси Афродіті (Яблуко).
Діти, правильно це яблуко та горіх. А скажіть, чим же відрізняються ці плоди?
Оголошення теми, мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
Після того як квітка відцвітає, настає новий етап його розвитку — утворення плоду.
Плід — найважливіший орган розмноження квіткових рослин, що утворюється з квітки після запилення і запліднення.
Плід — генеративний орган квіткових рослин, у якому містяться насінини.
Основні функції плоду:
захищає насінину від несприятливого впливу довкілля;
сприяє поширенню насіння;
створює додатковий запас води і поживних речовин.
Будова плодів
Плід складається з оплодня та насіння.
Значення плодів
У рослинному світі роль плодів має надзвичайно велике значення.
Найважливіші функції плодів:
В залежності від кількості насінин розрізняють однонасінні і багатонасінні плоди.
В залежності від кількості води в оплодні розрізняють соковиті та сухі плоди. Дозрілі соковиті плоди мають у складі оплодня соковиту м'якоть. Дозрілі сухі плоди соковитої м'якоті не мають.
Використовуючи матеріал параграфа 38 с. 141-142 , заповнити таблицю
Назва плоду |
Сухий чи соковитий |
Розкривний чи нерозкривний |
Однонасінний чи багаонасінний |
|
|
|
|
Перегляд відеоматеріалу “Способи поширення плодів” за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=yheB38b5FVk
Запис в зошит.
- саморозкидання ( автохорія)
- вітром ( анемохорія)
- водою ( гідрохорія)
- птахами ( орнітохорія)
- тваринами ( зоохорія)
V. Закріплення вивченого матеріалу
1.Виконання лабораторного дослідження с.142
2. Прийом «Так-ні».( червоні та зелені картки, правильна відповідь - зелена картка)
VІ. Підсумок
Рефлексія
«Квітка уроку»
Доберіть прикметники для характеристики уроку, уписуючи їх на пелюстках ( радісний, успішний, очікуваний, корисний, креативний, ігровий, пізнавальний)
VІІ. Д/з. Опрацювати параграф 38, скласти сенкан “Плід”
Використана література.