Поглибити знання учнів про значення імені;
- ознайомити з історією походження імен, прищеплювати бажання дізнатися історію і значення свого імені;
- виховувати повагу до людей.
Підготувала вчитель
початкових класів
Гімназії № 34 м. Кам’янське
Бура Н. С.
Мета: - поглибити знання учнів про значення імені;
Хід заходу
Ведуча: - Діти, сьогодні ми поговоримо на дуже цікаву тему. А ось
на яку – зараз з’ясуємо.
Уявіть собі таку ситуацію: ви опинилися у незнайомій компанії. Що ви будете робити? Правильно, знайомитися. А щоб познайомитися з іншою людиною, треба назвати те, що належить тобі, але інші ним користуються частіше, ніж ти. Що це? Правильно – ім’я!
Кожне дитя при народженні отримує ім’я і ми з вами живемо у світі імен.
І учень: - А якими ж були перші імена?
ІІ учень: - Дитину називали залежно від певних ознак чи обставин, через які вона народилася.
І учень: - Кожне ймення було загальною назвою, а не власною.
ІІІ учень: - Наприклад, дивлячись на характер і повадки – Сміян, Гордій, Малуша, Живосил, Дев’ятко.
ІV учень: – А довгожданих дітей батьки називали Жданом, Богодаром.
ІІ учень: - До речі, більшість нових імен примандрували до нас зі стародавніх країн – Греції, Єгипту.
ІІІ учень: – Кожне з них має своє значення. Скажімо, грецькою Олена – це «світла, сонячна», Оксана – «гостинна», Ірина – «мир».
ІV учень: – Те саме можна сказати і про хлопчиків: Олександр – «захисник людей», Андрій – «мужній, хоробрий», Леонід – «левеня».
Ведуча: - Історії виникнення імен різні за походженням і цікаві. Та до нас прийшли гості і вони вас не знають. Тож, давайте їм представимося.
(Діти (не всі) по черзі називають своє ім’я і розповідають хто і чому їх так назвали)
- Хто носить це ім’я – приклад широкої натури. Якщо потрапить в екстремальну ситуацію – ховатися не буде. Величезне задоволення отримує від будь – якої вдало виконаної роботи. Це дуже талановита людина. Може опанувати декілька професій. (Костянтин)
- Це ім’я з хорошим енергетичним потенціалом. Його носій спокійний і надзвичайно старанний. Має багато друзів. Та може бути впертим. (Назар)
- Змалечку ця дитина вигадниця і фантазерка. Клопоту батькам не завдає. Буває непосидючою, зате рідко капризує і ніколи нікому не жаліється на свої дитячі біди. (Аліна)
- Ця дитина має впертий характер, який допомагає в житті досягти мети. Має потребу в похвалі. Це надає їй впевненості в собі. Любить читати. (Наталія)
- З дитинства любить бути в центрі уваги. Всі свої вчинки обдумує заздалегідь. Має артистичні здібності. Дуже домашня дитина. (Дарія).
Ведуча: - Як ви пам’ятаєте, на нашому святі присутні гості. Тож, давайте їх вшануємо і покажемо, що ми знаємо також і про їхні імена.
1 учень: - Лариса - походить з Греції від назви міста Ларисса. Або ще означає «приємна, солодка» від грецького «ларос», або ж від латинського «ларус» - «чайка».
2 учень: - Галина - грецького походження «тиша, лагідність, штиль на морі, тиха погода».
3 учень: – Світлана - зразками його створення могли бути латинські й грецькі наближення Клара (Кларисса), Фотина та Лукія, що перекладаються як «світла, ясна, та, що сяє».
4 учень: – Людмила – слов’янського походження, що означає «людям мила».
5 учень: – Ірина – залетіло до нас із неблизького Балканського півострова через Візантію. У перекладі з грецької воно означає «мир».
6 учень: – Алла – походить з грецької у значенні «інша».
7 учень: - Лілія (Ліліана) – що латинською означає «лілієва».
8 учень: – Марина – що латинською означає «морська».
(Діти, розповідаючи про імена гостей, дарують їм сувеніри)
Ведуча: - А ще я запросила до нас групу експертів, які провели цікаве статистичне дослідження. Зустрічаємо їх.
(Група дітей - статистиків)
Статистики: 1 уч.– Ми дослідили імена учнів школи і виявили цікаву картину:
2 уч. - Найбільше в нашій школі:
Анастасій – 28,
Владиславів – 23,
Євгенів (Євгеніїв), і Богданів – по 17,
Євгеній і Катерин – по 13,
3 уч. – Вікторій – 19,
Анн (Ганн), Данилів, Олександрів – по 20,
Микит – 10,
Марій, Алін, Дарій (Дарин), Денисів, Діан – по 10,
Юріїв – 5.
4 уч. – Дуже багато дітей з ім’ям, яке зустрічається тільки один раз. Наприклад: Галина, Сюзанна, Рамеш, Варвара, Надія, Гюнай, Кіра та інші.
5 уч. – Цікава інформація і по працівниках гімназії: найбільше у нас працює
Наталій – аж 9,
Ларис, Олен, Ірин, Тетян – по 3,
По 2: Марини, Валентини, Галини, Людмили, Світлани, Тамари, Юлії,
6 уч. – одна Алла, Вікторія, Лілія, Лідія, Катерина, Альона, Любов, Ніна, Надія, Оксана, Антоніна, Раїса, Алевтина, а також
1 Олександр і
1 Анатолій
Ведуча: - Тільки що ви почули, що в гімназії багато людей з однаковими іменами. Як називають таких людей? (тезками).
В нашім класі є потреба
Розповісти гостям про себе:
Є Тетянка в нас, є в нас Аня,
Два Данила, два Дмитра
(це, шановні, вам не гра),
Аж чотири Даші в нас -
Це дівчатка супер-клас!
Дар’я, Дарії і Даша
Зараз номер свій покажуть.
Ведуча: - Вибираючи ім’я, не треба забувати, що воно вічний супутник людини. В основі багатьох українських імен, як відомо, дуже часто лежать різні загальновживані й давні назви прикмет. В народі кажуть:
(Приказки й прислів’я говорять діти)
1 учень: - А Віталик і Даша гарний «Джайв» вам покажуть
(Діти виконують танець)
Ведуча: - А зараз я запрошую вас на бал квітів.
(Дефіле дітей у костюмах квітів)
Фіалка – Моє ім’я походить від цієї квітки – Віола, Віолетта, Іоланта.
Лілія – послужила аналогом імені Лілія
Троянда – дала привід називати дівчаток іменем Роза, Ружана, Ружена.
Маргаритки – з грецької – «перлина».
Різні квіти - слов’янське ім’я Квітана - «квітуча»
Васильки – створили імена і для хлопчиків – Василь, і для дівчаток - Василина
Ведуча: - Як ви вважаєте, чому саме ці квіти запрошені на бал? А чому батьки називають дівчаток квітковими іменами?
(Хочуть бачити їх такими ж ніжними, тендітними, гарними)
(Діти виконують танець )
Ведуча: - подивіться уважно, подумайте і розгадайте кросворд.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Псевдонім (несправжнє, помилкове ім’я ) — ім’я, використовуване людиною замість справжнього (даного при народженні, зафіксованого в документах) в тій або іншій публічній діяльності. Найчастіше псевдонімами користуються діячі мистецтва, письменники та політики.
Ведуча: А чи можете ви назвати псевдоніми найвідоміших українців минулого і сучасності? (Леся Українка, Олена Пчілка, Верка Сердючка, Тіна Кароль, …)
Історія налічує багато відомих людей, що використовували псевдоніми. Цікаво, що Іван Франко творив під псевдонімами Дженджалик, Іван Живий, Хома Брут, Віршороб, Голопупенко – всього він мав близько 99 псевдонімів.
Панас Мирний – при народженні: Рудченко Панас Якович
Остап Вишня – при народженні Павло Михайлович Губенко
Олександр Олесь – при народженні Олександр Іванович Кандиба
Марко Вовчок – при народженні Марія Вілінська
Олена Пчілка – при народженні Косач Ольга Петрівна
Леся Українка -ім`я при народженні Лариса Петрівна Косач
Тіна Кароль – ім’я при народженні Тетяна Григорівна Ліберман
Вірка Сердючка - ім`я при народженні Андрій Михайлович Данилко
Ведуча: Пограємо в гру « Знайди ім'я».
1-Й ВАРІАНТ ГРИ «ПЕРЕСТАВАША»:
Переставити букви так, щоб утворилося ім'я хлопчика
Траса - ...., Тонна —..., Норма —..., Рамка —....
2-Й ВАРІАНТ ГРИ «СЛОВО У СЛОВІ»:
У кожному слові «сховалося» ім'я. Знайди його.
Доля, васильки, романтик, хустина, колеги, Бориспіль, Миколайчук.
Ведуча: Чи сподобалась вам наша подорож? Що нового дізналися?
Ми всі такі різні та об’єднує нас єдина мета – бути щасливими. І я прошу вас: від свого імені щось побажайте гостям і однокласникам.
(Діти групами читають вірш - побажання)
Ведуча: Найкраще, наймилозвучніше ім’я можна забруднити, заплямувати поганими вчинками і, навпаки, звичайне ім’я можна зробити хорошим, незабутнім для людей. Бережіть чистоту свого імені, прославляйте його добрими ділами. Пам’ятайте народну мудрість: «Не ім’я прикрашає людину, а людина прикрашає ім’я». Пам’ятайте про це.
Дякую за участь, за увагу.