Тема :Покритонасінні рослини.
«Природа – справжній мудрець: усе продумала!»
Народна мудрість
Хід уроку
I. Організація класу. Добридень всім: всім учням і гостям,
Здоров’я щиро зичу Вам.
А ось іще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб упірнуть в біологічну нам безодню!
Наш урок починається з посмішки. (сл. 1) Адже посмішка має бути єдиною розрадою і втіхою, рятувальним колом у важку хвилину. Скоро весна, найулюбленіша пора року більшості людей, рослин, тварин. Ми чекаємо весни всю довгу зиму, особливо цієї весни, чекаєм і з надією думаєм: «Що ця весна принесе нам щастя і миру !» Весну порівнюють з життям. Я бажаю, щоб з цією весною у наші домівки прийшов мир, порозуміння, і нове життя, а в наших серцях оселився вогник тепла і доброти, і сяяв протягом життя, а ще – під час проведення сьогоднішнього уроку,тож: “Досліджуй і твори, фантазію, цікавість прояви . Активним допитливим будь , про рослинний світ навколо, друже, не забудь “ ІІ. Актуалізація опорних знань. Ось уже багато годин ми подорожуємо по країнах Ботаніки. Робимо крок за кроком і чим далі, тим цікавіша, різноманітніша, складніша постає перед нами панорама царства Рослини. Ми побували у країні Водоростей, Вищих спорових рослин, Голонасінних.
погляньте і скажіть, що зображено на малюнку (сл.2 ) Свої відповіді- бали діти заносять у картки самоконтролю (бали – смайлики).
Йдете лісом і бачите, з усіх боків свіжі ялинки , що вивернуті з коренем, а на голій високій скелі притаїлася сосна, що неушкоджена. Чому це так? -
Закінчили вже виконання ? Тож перевіримо завдання
А допоможе в цьому нам уже знайомий метод вам .
Зробіть ви зошитами обмін з сусідою своїм по парті..(сл.4)
III. Мотивація уроку: (сл. 5)
Навколо тебе чарівний природи світ.
Зумій його пізнати, роздивитись.
До нього тільки серцем доторкнись -
Байдужим буде важко залишитись.
Неможливо залишатися байдужим до тих, хто біля тебе і кого добре знаєш(сл. 6). Діти, перенесімося до лісу, заплющіть очі і уявіть, що ви у лісі,(звучить спів пташок, про ліс). Ліс,ще дрімає в передранішній тиші. Непорушно стоять дерева загорнуті в сутінь,рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги…Лиш де-не-де прокинеться пташка. Непевним голосом обізветься вона зі свого затишку… Що довкола вас, які рослини ви бачите? - відповіді дітей.
Більшість рослин, які ви назвали відносять до відділу Покритонасінних або їх ще інакше називають Квіткові. Так, характерною ознакою цих рослин є наявність квітки та насінини.,та є ряд інших ознак. Тож ми сьогодні повинні зрозуміти чому покритонасінні рослини займають панівне місце на Землі, є переможцями в боротьбі за існування?
IV. Повідомлення теми і мети уроку :
« Покритонасінні рослини»
Мета уроку: сформувати поняття про різноманітність квіткових рослин, з’ясувати поняття однодольні, дводольні покритонасінні. Навчити порівнювати будову рослин різних класів; розвивати спостережливість за розвитком покритонасінних рослин та логічне мислення; виховувати любов до природи, екологічну свідомість школярів.
Давайте працювати і пам'ятати китайську мудрість: «Скажи мені, і я забуду, покажи мені, і я запам'ятаю, дай можливість діяти, я навчуся»! (робота з підручником) Усім вам відомо, що рослини відіграють у житті людини не аби – яку роль:вони є і сировиною для текстильної, деревообробної, парфумерної промисловості, з них виготовляють ліки, є джерелом їжі для людей , тварин та просто милують око. Пшениця чи дуб, береза чи ліщина, конвалія чи дзвіночки - кожна з цих рослин є обов’язковою і невід’ємною складовою природи та людського життя. Які несхожі між собою темний липовий ліс (сл. 7) і веселий березовий гай! Як відрізняються рослини квітучих зелених лук від рослин палючих піщаних пустель.
V. Вивчення нового матеріалу за слайдами
(сл. 8) Покритонасінні – це найбільший за обсягом відділ вищих рослин. Число видів складає 272 000, число родів – 13400, квіткові рослини значно перевершують всю решту груп вищих рослин, разом узяті.
(сл. 9) Вони поширені на всіх континентах, крім Антарктиди, і відіграють важливу роль в утворенні рослинних угруповань. Квіткові рослини найбільш високоорганізована група, вони найскладніші з усіх рослин за своєю будовою, розвитком і процесами, які в них відбуваються.
- Чи відомо вам, що…( сл. 10) рослини-рекордсмени
- Цікаві рослини.( сл. 11,12) довговічні (сл. 13-16)
- А що дає велика кількість насіння? - збільшення кількості видів (підсумуємо сл.. 17)
- Життєві форми рослин : дерева, кущі, трави – (сл.18,19).
- Як ви гадаєте чи важливу роль для людини відіграють квіткові рослини, яку саме роль? (робота біля дошки – прийом «фішбоун») Діти,погляньте на дошку. Сьогодні ви відчуєте себе архітекторами та будівельниками. І нашим завданням є збудувати біологічний будинок. Те , що стосується нашої теми, ми поміщатимемо на дошку. Ми розпочинаємо від «фундаменту». І попрацюємо із термінами (дитина, яка клеїть у будиночок ознаку, вибирає термін і дає відповідь).
- середовище існування,місцезростання (ліс, луки), умови середовища(холод, волога, суша), поєднуються різні життєві форми(дерева, кущі, трави). Так, у квіткових коренева система окрім функції прикріплення до субстрату і всмоктування води з мінеральними речовинами, виконує ще функцію запасання речовин,а в пагонах, інтенсивний транспорт речовин,відбувається завдяки вдосконаленню тканин: провідної, покривної,основної. (навести дітей на думку), що 1.рослини є частиною життя людини, рослина-життя, чи уявляєте ви Землю без квіткових ? – світ людини.
VI. Узагальнення вивченого матеріалу.
- Робота в групах
«Анаграма (сл. 20,21) – Рослина бере енергію від неживої природи.
- Який важливий процес відбувається у рослинах? формула фотосинтезу 6Н2О +6СО2 енергія сонця = С6Н12О6 + 6О2 (сл.22)
- Завдання «Розірвана шпаргалка» (сл. 23)
- Завдання «ВІДШУКАЙ» завдання практичне (3 група) - Серед кімнатних рослин кабінету знайти і показати: І – рослини з різними типами жилкування (паралельним, дуговим, сітчастим) ІІ - рослини з різними видами листорозміщення (черговим, супротивним, кільчастим) ІІІ - рослини з різними видами листків (прості, складні).
– Завдання: «Лист від Незнайка» Він пише, що вирішив усерйоз зайнятися ботанікою та почав складати вірші, але, як завжди, все наплутав. (сл. 24)
- класифікація рослин (сл. 25)Завдання щодо класифікації (сл. 26)
1.В квітконіжці у рослини є розширена частина . Хто здогадається як вона називається ( Квітколоже)
2.Як продовження стебла у рослини називається, на якому, власне , квітка тримається (Квітконіжка). 3. Назвіть для квітки на рослині головні її частини (Маточка та тичинки) . 4. А яка частина квітки для комах дуже помітна ?Як називається та з чого складається ? (Віночок, складається з пелюсток)
5.Зазирнемо ми у квітку і побачимо тичинку. Хто здогадається, з чого вона складається (З тичинкової нитки і пиляка)
6. Пилкові зерна в пиляку зберігаються, а сукупність зерен цих як називається (Пилок). 7. Запилення, запліднення в квітці відбувається . А з насінного зачатку що розвивається (Насінина).
8.В квітці в кожній маточці на горі частина є, яку назву вона має ? Яку роль відіграє(Приймочка, приймає пилок).
9.Який процес здійснюється за допомогою квітки?
10.В чому суть подвійного запліднення? (відповіді дітей)
11. Що утворюється в процесі запліднення? - насінина
VІI. Фізкультхвилинка Хто там, хто вже там стомився?
І додолу похилився.
Треба дружно всім нам встати
Фізкультпаузу почати: вище руки підніміть
І спокійно опустіть, розведіть їх в сторони,
Щоб були опорою, плесни, плесни кілька раз
І за парту знову сядь
VIIІ. Закріплення вивченого матеріалу.
IX. Підсумок уроку:Висловлювання дітей :я дізнався... навчився… зрозумів…(сл. 29) (сл.30,31) Цікавий рослинний гороскоп хто, коли народився , яка рослина йому відповідає .
X.Оцінювання. Подайте свої картки самоконтролю, сьогодні активними були…
Вам вдячна учні за увагу, за вашу щирість, доброту, Я зичу вам умінь, наснаги, знання хапайте на льоту!
XI. Домашнє завдання: з додаткових джерел підготувати цікаві повідомлення про різноманітність покритонасінних, опрацювати параграф підручника.
Ти думаєш, деревам не болить?
Ти думаєш, в дерев немає серця?
Та чую я – з корінь до верховіть
Мій любий клен так жалібно трясеться...
Hy, заспокойся! Ти рану вже промив.
Ще пройде дощ, і стане тобі краще!..
Ішов хлопчина тут і гілку одломив.
Таке ледащо, сам не знає нащо...
До себе вабить лісова краса,
Дерева небо прихиляють низько.
Радіє все ... Але я бачив сам,
Як ліс ридав, як плакали берізки.
Від сліз беріз так солодко було
Тим сокопивцям, що не знають жалю,
Що, позабувши про добро і зло,
Ножа встромляють в кору, наче жало.
Комусь повужчав шлях – і напролом!
Від лісу вже відрізано окраєць.
Машини йдуть, неначе бурелом...
Держись, дубки, тікай, сороко й заєць!
Ти, хлопче мій, із лісом подружи,
За дихання своє йому віддячуй.
Залиш отут, в казковості стежин,
В цій дивині ти погляд свій гарячий.
Трудом тяжким посаджено колись...
Тепер тут медозбір – і повна чаша!
Ти шапку скинь і низько поклонись,
Бо ліс – це світлий храм. Святиня наша.
ВчительМи всі з українського поля, З блакиті його висоти, Тому – то нам випала доля не гнутись – до сонця рости. Тож будемо віщими, вищими, нехай нам не згубиться лік. Якщо ми себе не понищимо, ніхто нас не знищить повік.