Покриви тіла тварин.

Про матеріал
Ознайомити учнів з покривами тварин їх значення,як результат пристосування до умов існування.
Перегляд файлу

Тема: Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторне дослідження №3. Особливості  покривів тіла тварин

Мета уроку:

навчальна – ознайомити учнів з покривами безхребетних та хребетних тварин, їх різноманітністю, визначити їх біологічне значення; звернути увагу на будову шкіри ссавців;

розвивальна – розвивати інтерес до вивчення навчального матеріалу про покриви різних груп організмів; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, уміння робити висновки;

виховнасприяти вихованню допитливості, формування пізнавального інтересу до теми, що вивчається і предмету в цілому; бережливе ставлення до тварин та навколишнього світу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи навчання: словесні (розповідь, фронтальне опитування), наочні (зображувальні), інтерактивні (гра «Мікрофон» , «Вірю- не вірю», «Асоціаційний кущ»).

Очікувані результати: учні характеризують різноманітність покривів тварин; пояснюють значення покривів тіла для організму; роблять висновки про ускладнення будови організму, пов’язані з ускладненням функції.

 

Обладнання, наочні матеріали: таблиця «Шкіра тварин», «Шкіра ссавців», малюнки й фото тварин із різними покривами тіла.

Ключові компетентності:спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність.

Наскрізні змістові лінії: « Екологічна безпека та сталий розвиток», «Здоров’я і безпека», «Громадянська відповідальність» .                                                

                                                       Хід уроку

І Організаційний етап.

Добрий день! Я вітаю вас з  гарним  днем і хочу, щоб  цей день був тихим,  без сигналів повітряної тривоги.  А якщо під час уроку пролунає сигнал повітряної тривоги, вам потрібно вийти з уроку і йти  до найближчих до вас укриттів та перебувати там.

Любі діти! У наш клас завітали гості щирі.

   Ми вам  раді, люди добрі

   і вітаєм щиро вас,

   і запрошуєм ласкаво

   на урок у сьомий клас .

 

2.Психолого-емоційне налаштування. Прийом «Смайл - настрій»

Мені дуже хочеться, щоб наша співпраця принесла вам задоволення і підвищила вам настрій, тому хочу перевірити ваш настрій на початку уроку і в кінці. Покажіть відповідний смайл- вашого настрою.

Девізом уроку будуть слова відомого ірландського письменника  Бернарда Шоу : «Єдиний шлях до знань  -  це діяльність». Тож не будемо витрачати марно час і починаймо діяти!

Щоб побачити результат своєї праці- У кожного з вас є індивідуальна картка для оцінювання своїх знань. (На гуглкласі )За кожний вид роботи на уроці ви ставите собі оцінку згідно розроблених рекомендацій і підраховуєте загальну кількість балів ( і потім як завжди надішліть мені на перевірку)

ІІ Актуалізація опорних знань.

Перевірка домашнього завдання

Вправа «Вірю-не вірю».( якщо вірите - піднімаєте руку, якщо ні – то не піднімаєте).

Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ними.

1. Кільчасті черви мають променеву симетрію тіла.(-)

2. Формування різних видів симетрії тіла пов’язане з певним типом живлення, характером руху тварини та середовищем існування.(+)

3. Гідра і медузи — радіально-симетричні тварини.(+)

4. Прямокрилі комахи здатні до стрибків.(+)

5. Тварини, які здатні до активного руху, мають променеву симетрію тіла.(-)

6. Усі рептилії переміщуються дуже повільно.(-)

7. У літаючих ссавців добре розвинений кіль.(+)

8. Для двостулкових молюсків характерний реактивний рух.(-)

9. У тварин двобічна симетрія проявляється у схожості або майже повній ідентичності лівої і правої половин тіла.(+)

10. Найшвидший бігун серед наземних тварин — гепард.(+)

11. Справжній політ — це активний рух за допомогою крил.(+)

12. У радіально-симетричних тварин є верхня і нижня частини, але правої і лівої, передньої і задньої немає.(+)

ІІ Вивчення нового матеріалу.

1 Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

Запитання до учнів:

— Який орган захищає тварин від дії навколишнього середовища? (Покриви тіла.)

Постановка проблемного питання:

— Якби до вас прийшла жаба за порадою, змінювати їй шкіру чи ні, або бурий ведмідь — змінювати йому коричневе хутро на біле чи ні, що б ви їм порекомендували? (Не змінювати, тому що вони пристосувалися до свого середовища існування.)

---— Чи можна за зовнішньою будовою тварини встановити спосіб її пересування?

 

2 Повідомлення теми, постановка мети і завдань уроку

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

Так, як ви здогадалися, тема уроку :Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. ( підручник параграф  37 с.148  ) запис в зошиті.

План пояснення нового матеріалу

1. Покриви тіла тварин, їх різноманітність.

2. Функції покривів тіла.

         3 Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу

 

  • Вправа «Асоціаційний кущ» (які у вас виникають асоціації з терміном Шкіра )

Слідкуйте, чи вірно я записую слова.

 

  • Покриви тіла тварин, їх різноманітність

Слово вчителя

Покриви тіла тварин — це візитна картка, за якою тварину зустрічають.

Завдання для учнів:

— Визначте, яким групам тварин належать зображені покриви.

Проектування зображення на екран.

http://im1-tub-ua.yandex.net/i?id=c21a01ca90ee5fe21f79f8c35003f039-16-144&n=21

http://thumbs.dreamstime.com/x/close-up-four-horned-chameleon-skin-21401683.jpg

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRvMLzSnd3m3XhgLXHknTb855l5L06aaNymnKgJn7GXSyjlPLuv

http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=c3a70763ff9ecda4b6a339cdd8956a48-35-144&n=21

http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=76d389e2fa0856b373c3007967de69ec-122-144&n=21

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTvf1qZI_2IAo3f5LS_mwJB4HT378jdUr5o4fO5BEan_YIQtzCs

Відповіді:

Верхній ряд (зліва направо): змія, жаба, птах.

Нижній ряд (зліва направо):риба, ящірка, ссавець.

Хочу додати , що і в нас час знаходяться люди, для яких наявність хутра є також візитна картка. Потрібно пам’ятати, що для того, щоб отримати цей продукт люди вбивають велику кількість тварин. Часто це є ще й незаконно. Тому перед тим, як купувати такі вироби, будь ласка, задумайтесь чи дійсно ви не можете без них обійтися. Можливо, нам, людям ХХІ століття, не обов’язково, як неандертальцям, обвішуватися хутром тварин.

 

  • Вправа «Мікрофон»

— Які функції виконують покриви різних груп тварин?

Учитель записує відповіді учнів на дошці, потім учні разом обговорюють їх і складають опорний конспект:

 

Функції покривів тіла тварин:

1) захисна;( від шкідливих впливів довкілля;)

2) видільна;

3) дихальна;

4) терморегуляційна;

5) обмінна;

6)     опорно- рухова;

7)    запасаюча;

8)   секреторна;(секреція)

9)  нападаюча.(напад, маскування- мімікрія).

 

4 Осмислення об'єктивних зв'язків і взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Переглянемо таблицю, зачитати хто зможе ( демонстрування підручника)

 

Запитання до учнів:

— Чим покрите тіло одноклітинної тварини? Яка функція цього покриву? ⬇ Скачать картинки Амеба, стоковые фото Амеба в хорошем ...

Обговорення відповідей учнів. ⬇ Скачать картинки Амеба, стоковые фото Амеба в хорошем ...Амеба фото, будова, життєвий цикл і спосіб пересування

 

— Які покриви характерні для тварини, зображеної на екрані? Яка функція цього покриву?

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS91-VwuG3n59lo_7pLjQHw3BYWSBpAdfQEm-NolI7YUR10a_3q

 

Очікувана відповідь учнів:

Зовні тіло кільчастих червів укрите кутикулою (шаром щільної речовини, що утворює епітелій). Під нею розташований одношаровий епітелій. У більшості видів на поверхні тіла поодиноко або пучками розташовуються щетинки. Епітелій має залози, що виділяють слиз. Основні функції покриву в кільчастих червів: захисна, видільна, дихальна, сприяє руху (слиз зменшує тертя).

— Які покриви характерні для тварини, зображеної на екрані? Яка функція цього покриву?

http://im1-tub-ua.yandex.net/i?id=b7e7bceef15ac3a31a6ac69a00873e14-17-144&n=21

 

Очікувана відповідь учнів:

 

--- Шкіра з багатошарового епітелію і дерми. Укрита лускою і містить багато слизових залоз.

— Які покриви характерні для тварини, зображеної на екрані? Яка функція цього покриву?

Картинки по запросу кажани

Очікувана відповідь учнів:

Шкіра товста з багатошарового епітелію і дерми. Утворює різноманітні похідні — шкірні залози (потові, сальні, пахучі, молочні), волосяний покрив

 

 

Розгляд малюнка в підручнику.

Картинки по запросу будова шкіри

 

Покриви хребетних тварин утворені епідермісом і дермою, або власне шкірою. Нижній шар епідермісу утворюють живі клітини, що діляться і формують верхні шари. Клітини верхніх шарів мертві і сплощені. Самі верхні шари поступово злущуються та замінюються новими. Іноді верхній шар епідермісу роговіє — стає щільним і товстим, як у плазунів.

Епідерміс може формувати різні захисні структури: у риб — це луска, у рептилій — рогові луски і щитки, які запобігають перегріву та ушкодженням; у птахів — дзьоб, кігті та рогові щитки, що покривають шкіру нижніх частин ніг, а також пера.

До похідних епідермісу ссавців відносять нігті, кігті, копита, порожнисті роги, луски і волосся. Розрізняють три типи волосин. Ость — це довгі й товсті волосини. Більш м’яке і коротке волосся — підшерстя. Найдовші і найтовстіші волосини — вібриси. Це органи дотику. Найчастіше вони розміщені на голові, але можуть розміщуватись і по всьому тілу: на лапах, грудях, кінчику хвоста тощо. У їжаків і дикобразів деякі волосини видозмінилися на голки, які слугують засобом захисту.

Що таке линяння?.

Линяння — періодична зміна зовнішніх шкірних покривів та різних їх утворень (кутикули, луски, пер, шерсті) у тварин. Линяння може бути віковим (відбувається у перші місяці життя), сезонним (у певні пори року) і постійним (упродовж усього року)..

Що стосується  нового матеріалу вам все ясно? Питання є?

Зараз зробимо Дихальну гімнастику

Заплющте очі і глибоко повільно вдихніть. Відчуйте, як ви наповнюєтесь енергією. Видихніть швидко, ви можете подолати всі перешкоди. Ще раз глибоко вдихніть і видихніть - ви готові продовжувати роботу!.

ІІІ  Узагальнення і систематизація знань.

Вправа «Хто Я?»

  Я  читаю загадку - опис, ви відгадайте тварину і вкажіть тип покриву тварини і її особливості.

 

  • Я  пуголовком народився,
    В пострибунку перетворився.
    Я зеленая квакушка,
    Язиком хапаю мушки.
    Хто я? (жаба)
  • Господаря я зустрічаю,
    Радісно хвостом виляю.
    Чужаків не пропущу,
    Я сердито загарчу.
    Хто я? (собака)
  • Щоб гребти під водою, я ласти маю,
    А панцир надійно мене захищає.
    Хто я?( черепаха)
  • Хоча я і птаха, та все ж не літаю.
    А в море з засніжених гірок пірнаю!
    Хто я?(пінгвін)
  • Я морем пливу і здобич хапаю,
    Зубатою пащею всіх я лякаю.
    Хто я?(акула)

 

IV.Підведення підсумків

  ВИ дуже добре попрацювали під час уроку.

 «Найвищим благом серед людей є знання,які потрібні людині в житті,

  Їх не забрати, вони неоціненні, вони ніколи не зникнуть»- записано у скарбниці    Давньої Індії.

  • Рефлексія вражень

Вправа «Зроби вибір»

( учням пропонується прочитати цитати видатних постатей і обрати ту, яка найкраще характеризує їхні враження від уроку)

 

«Я знаю, що я нічого не знаю, але багато хто не знає і цього» ( Сократ)

 

«Вам не обов’язково все знати самому, але ви маєте знати, де і як знайти все, що відомо про те, чого ви потребуєте» ( Генрі Форд)

 

 «Як приємно знати, що ти щось дізнався» ( Мольєр)

  • Під час уроку я:

                            Дізнався….

                                Навчився….

                                Усвідомив…..

                               Зрозумів…..

                                Вивчив…..

                                Розглянув….

 

                               Запам’ятав…..

                               Прослідкував…..

 

 

 

  • Прийом «Смайл - настрій»

Який настрій у вас зараз, покращився чи гірше ста?Покажіть відповідний смайл- вашого настрою.

V. Домашнє завдання.

Ми бачимо, що покриви тіла кожної групи тварин мають тільки їм притаманні ознаки. Які ж особливості будови покривів інших тварин? Щоб відповісти на це запитання: прочитайте параграф 37 у безпечний та вільний час. і виконайте лабораторне дослідження №3 с.212.Зробіть висновок :

  • Різноманітність середовища, у якому живуть тварини, позначається на формуванні та будові покриву і його похідних.ІVрівень – виконати вправу « Кола Вена» Порівняйте покриви плазунів і птахів. Установіть ознаки подібності та відмінності. Як будова покривів цих тварин пов’язана з пристосуванням до середовища існування?

 

 

Заповніть лист само оцінювання. Надішліть все повідомленням в гуглклас.

Вірш «Заповіт молодому поколінню»

      Не зростай  пустоцвітом у світі,

Пам'ятай, що життя лиш одне,

Будь привітним і щедрим як літо,

Як те сонце  у небі ясне.

 

Зігрівай добрим словом людину

Що схилилась низенько в журбі.

Не ламай дивоцвіту калини,

Що плоди подарує тобі.

 

Не руйнуй гнізд ніколи пташиних,

Бо не чутимеш більше  пісень,

Вболівай всім серцем за Україну,

За її прийдешній щасливий день.

О.Маліновська

 

Лабораторне дослідження особливостей покривів тіла тварин

Мета: розглянути покриви тіла тварин різних груп та встановити особливості їх будови.

Матеріали та обладнання: живі біологічні об’єкти (акваріумні риби та молюски, черепаха, птахи, хом’ячки, кролики) або зображення тварин.

Хід дослідження

1. Розгляньте покриви тварин різних систематичних груп. Зверніть увагу на колір покривів, їх еластичність, рухливість та міцність.

2. Установіть особливості будови покривів кожної тварини у зв’язку з пристосуванням до середовища існування.

 

Після лабораторного дослідження вчитель пропонує учням заповнити таблицю:

Характерні ознаки покривів тварин різних груп

Тварини

Особливості покривів тіла

Одноклітинні

Тіло вкрите зовнішньою клітинною мембраною. У багатьох найпростіших (джгутикові, інфузорії) є еластична оболонка — пелікула

Кишковопорожнинні

Епітеліально-м’язові клітини зовнішнього шару (ектодерми) виконують покривну функцію

Кільчасті черви

Одношаровий епітелій (епідерміс) і тонка кутикула, яка виділяється епітелієм. Багато слизових залоз

Молюски

Тіло вкрите шкірною складкою — мантією, що вистелена одношаровим епітелієм, у якому міститься велика кількість залозистих клітин

Членистоногі

Одношаровий епітелій, який утворює товстий шар хітинізованої кутикули. У ракоподібних кутикула насичується кальцій карбонатом і перетворюється на панцир

Риби

Шкіра з багатошарового епітелію і дерми. Укрита лускою і містить багато слизових залоз

Амфібії

Шкіра гола з багатошарового плоского епітелію і дерми. Містить густу сітку кровоносних судин і слизові залози

Рептилії

Шкіра суха з багатошарового епітелію і дерми. Шкірні залози відсутні. Характерне зроговіння епідермісу і наявність рогових лусочок, щитків або пластинок, які вкривають тіло

Птахи

Шкіра суха, тонка з багатошарового епітелію і дерми. Шкірні залози відсутні (крім куприкової). Є похідні епідермісу — пір’я, рогові чохли (утворюють дзьоб, кігті, рогові щитки (вкривають нижню частину ніг)

Ссавці

Шкіра товста з багатошарового епітелію і дерми. Утворює різноманітні похідні — шкірні залози (потові, сальні, пахучі, молочні), волосяний покрив, кігті, нігті, копита, луску тощо

 

Формулювання висновку

Різноманітність середовища, у якому живуть тварини, позначається на формуванні та будові покриву і його похідних.

 

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
15 лютого 2023
Переглядів
2066
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку