Порівняльна характеристика клітинної будови рослинного та тваринного організмів.

Про матеріал
Розширити знання учнів про клітинну будову рослинного та тваринного організмів; розвивати аналітичне і критичне мислення в учнів, уміння працювати з текстом, порівнювати, робити висновки й узагальнення; формувати почуття відповідальності під час роботи в групах, активність і самостійність.
Перегляд файлу

 

 

Тема:  Порівняльна характеристика рослинного та тваринного організмів.

Мета:  сформувати в школярів поняття про царство Тварини, царство Рослини як складову частину природи. Показати відмінності тваринного організму від рослинного.

Обладнання: плакати, схеми, малюнки, що дозволяють ілюструвати схожості та відмінності тваринного організму від рослинного.

Базові поняття: еукаріоти, прокаріоти, автотрофи, гетеротрофи, органели, рівні організації живої матерії.

Хід уроку.

 

І  Організаційний етап.

 

Оголошення  теми, мети уроку.

Ознайомлення учнів з картками оцінювання знань та вмінь.

( червона картка - 10-12 б., синя - 7-9 б., зелена – 4-6б., жовта – 1-3б. )

 

ІІ  Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

 

  1. Головоломка " Зашифрований вислів"

Рухаючись у напрямку, вказаному стрілками, ви прочитаєте вислів російського письменника І. Тургенева.       Відповідь: "Природа не храм, майстерня, а людина в ній робітник".

 

П  И  И  Т  О  Б  А  Р  Е  І  Р  В  М  Н  М  Д  Й  Л  Т  Я  Р

 

 

К  Р   Н  Р І  Д  О  Н  Й  Х  Н  А  А  А   И  А  Ю С  А  Е   Н

 

  1. Головоломка " Зашифровані слова ".

Виберіть із кожного рядка літери, які зустрічаються один раз, ви одержите терміни, які потрібно пояснити.

 

                

у

б

р

а

у

б

о

а

ф

і

с

т

л

т

ф

і

л

а

и

р

а

н

л

р

о

о

с

н

н

о

с

а

 

                                                                   

у

к

п

с

у

л

и

с

р

о

а

і

т

о

р

а

с

и

л

і

н

с

л

і

у

н

к

а

н

у

к

к

                                                                            

 

р

т

р

ю

в

ю

о

о

с

д

а

в

в

р

с

д

е

и

м

е

н

м

у

у

і

к

к

а

і

п

п

п

 

 Відповідь: 1 – рослина, 2 – клітина, 3 – тварина.

 

 

ІІІ  Вивчення нового матеріалу.

 

 1.Обговорення питань:

А) На які царства поділяється живе на планеті Земля?

( Царство Дроб`янки, царство Рослини, царство Тварини, царство Гриби, царство Віра.)

Б) Що є спільним для цих царств?

( представникам цих царств притаманні процеси життєдіяльності.)

В) Заповнити таблицю " Основні процеси життєдіяльності організмів ".

( учень праву частину таблиці заповнює біля дошки, учні класу допомагають.)

 

Характеристика процесів

Функції живих організмів

Отримання поживних речовин з навколишнього середовища

Живлення

Поглинання кисню і виділення вуглекислого газу

Дихання

Виділення в навколишнє середовище продуктів життєдіяльності

Виділення

Надходження речовин, їх перетворення, виділення продуктів життєдіяльності

Обмін речовин

Збільшення маси і розмірів організмів

Ріст

Якісні зміни організмів

Розвиток

Зміни положення тіла в просторі

Рух

Здатність сприймати і реагувати на подразники навколишнього середовища

Подразливість

Здатність утворювати собі подібних

Розмноження

 

Г) Зробити порівняльну характеристику царства Рослини і царства Тварини.

Д) Користуючись картками " Рівні організації живої матерії ", розподілити рівні живого від найменшого до найбільшого.

( два учня змагаються, хто з них швидший.)

 

рівні організації живого

 клітинний

 тканинний

 організмовий

 видовий

 біогеоценотичний

 біосферний

 

           2. Використовуючи таблиці " Рослинна клітина "; " Тваринна клітина ", знайти характерні відмінності у будові клітин.

( рослинна клітина має целюлозну клітинну стінку, пластиди ( хлоропласти, хромопласти, лейкопласти ),

вакуоль з клітинним соком; у тваринної клітини наявна еластична оболонка, відсутні пластиди, вакуоль відсутня, або дрібних розмірів.)

             3. Гра " Перестав літери ".

потрібно переставити літери в словах так, щоб утворилися нові слова – терміни.

акуліво ( вакуолі )

хропостилла ( хлоропласти )

плитоцзама ( цитоплазма )

лобокона ( оболонка )

бориосим ( рибосоми )

мотохіднірї (мітохондрії )

 

          

  4. Конкурс " Цитологічна квітка ".

( Учень відриває пелюстку і називає написану частину клітини, дає визначення. )

 

 

 

 

 

 1. рибосома – відповдає за синтез білка; 2. мітохондрія – внутрішньоклітинне дихання. запас енергії; 3. лізосома – " травна система клітини "; 4. клітинний центр – бере участь у розмноженні клітини; 5. комплекс Гольджі – " ДЕПО " клітини. 

                                                

ІV  Самостійна робота учнів.

 

Підготувати комікс " Розвиток живого ".

 

                 V  Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів.

 

                Термінологічний диктант:

1. За типом живлення більшість тварин…( гетеротрофи )

2. Процес злиття двох статевих клітин відносять до ………….(статевого ) розмноження

3. Рефлекси притаманні організмам царства… (Тварини )

4. В`язка рідина клітини, в якій містяться органели… ( цитоплазма )

5. Зерна, що утворюються в ядрі і беруть участь у синтезі білка… ( рибосоми )

6. Центр керування клітиною…( ядро )

7. Організми в клітинах яких наявне ядро…( еукаріоти )

8. Неклітинна форма життя це є царство…( Віруси )

9. Хлоропласти – це органели …….( рослинної ) клітини

10. Прокаріотичні організми – це……..( бактерії ).

              

                 VІ  Підбиття підсумків уроку.

 оцінювання учнів за кольоровими картками.

 

            VІІ  Домашнє завдання:

підготувати повідомлення за темою: Підцарство Одноклітинні організми.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
22 лютого 2021
Переглядів
3714
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку