Порівняльний аналіз
«Модельна навчальна програма
«Інформатика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В.)
Модельна навчальна програма
«Інформатика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Морзе Н.В., Барна О.В.)
Всім програмам надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795) Програми мають: 1. Вступна частина - Пояснювальна записка. 2. Основна частина - сама програма,де висвітлюються очікувані результати, зміст ,види навчальної діяльності. 3. Прикінцева частина-міститься інформація про оцінювання результатів навчання та рекомендовані засоби навчання. У всіх програмах визначена мета базової середньої освіти - розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формування компетентностей, необхідних для їх соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, виховання відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища. Метою інформатичної освітньої галузі є розвиток особистості учня, здатного використовувати цифрові інструменти і технології для розв’язання проблем, розвитку, творчого самовираження, забезпечення власного і суспільного добробуту, критично мислити,безпечно та відповідально діяти в інформаційному суспільстві середовища, національних і культурних цінностей українського народу. |
|
Завдання з інформатики у 5-6 класах |
|
Автори Морзе Н.В., Барна О.В.) |
Автори Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В. |
1.Учень вміє застосовувати логічні міркування та обчислювальне мислення під час аналізу проблемних ситуацій та розробки рішень практичних задач, знаходити, аналізувати, перетворювати, узагальнювати, систематизувати та подавати дані, критично оцінювати інформацію для розв’язання життєвих проблем. 2.Набути навичок використання різноманітних застосунків і цифрових пристроїв до виконання завдань, у вирішенні проблем, спілкування та сприяння діяльності індивідуально та у співпраці з іншими особами. 3. Учень має зрозуміти, як і де ІКТ використовується у повсякденному житті (вдома, школі, на робочому місці рідних та близьких та в громаді) для вирішення практичних задач, усвідомлено використовувати інформаційні та комунікаційні технології і цифрові інструменти для доступу до інформації, спілкування та співпраці як творець та (або) споживач, а також самостійно опановувати нові технології. 4. Розробляти прості алгоритми, використовуючи різні середовища створення та виконання алгоритмів, у тому числі і робототехнічних. 5. Зрозуміти і пояснити етичні, соціальні та економічні проблеми, пов’язані з використанням ІКТ. 6. Проявляти мотивацію до навчання, зацікавленість та підтримувати її протягом усього процесу навчання |
1.Учень знаходить, аналізує, перетворює, узагальнює, систематизує та подає дані у різних формах, критично оцінює інформацію для розв’язання життєвих проблем. 2.Створює інформаційні продукти для ефективного розв’язування задач/проблем, творчого самовираження індивідуально та у співпраці з іншими особами з використанням цифрових пристроїв чи без них. 3. Усвідомлено використовує інформаційні та комунікаційні технології і цифрові інструменти для доступу до інформації, спілкування та співпраці як творець та (або) споживач, а також самостійно опановує нові технології. 4.Усвідомлює наслідки використання інформаційних і комунікаційних технологій для себе, суспільства, навколишнього природного середовища, дотримується етичних, культурних і правових норм інформаційної взаємодії. |
Основна частина |
|
Концентрично-лінійний принцип будови, тривалість вивчення однієї теми визначається самим вчителем індивідуально ,не обмежується використання різних видів апаратного та програмного забезпечення, передбачається реалізація вимог до обов’язкових результатів навчання у відповідній освітній галузі. |
|
Зміст навчального предмету Інформатика |
|
Автори Морзе Н.В., Барна О.В. |
Автори Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В. |
|
Зміст навчального предмету Інформатика в 5- му класі вибудовується за
Змістова лінія «Інформаційні процеси та системи» Тема 1. Інформаційні процеси та системи Змістова лінія «Комп’ютерні мережі» Тема 2. Комп’ютерні мережі. Інтернет Змістова лінія «Інформаційні технології» Тема 3. Комп’ютерні презентації Змістова лінія «Інформаційні технології» Тема 4. Текстові документи Змістова лінія «Алгоритмізація та програмування» Тема 5. Алгоритми та програми Тема 6. Практикум з використання інформаційних технологій |
Специфіка модельних програм |
|
Обов’язкові результати навчання досягаються через три концепти: ● Комп’ютер як напрямок науки ● Комп’ютер як інструмент ● Комп’ютер у суспільстві Концепт 1. «Комп’ютер у суспільстві»
Концепт 2. «Комп’ютер як інструмент» Концепт 3. «Комп’ютер як напрямок науки»
|
Організація комплексних навчальних проєктів , що передбачають розробку та презентацію певного інформаційного продукту. Виконання комплексного проєкту допоможе систематизувати та узагальнити знання та навички учнів з інформатики Основою для досягнення очікуваних результатів навчання, визначених у модельній програмі, є діяльнісний підхід, що базується на доборі інформаційних об’єктів, під час опрацювання яких формуються відповідні ключові та предметні компетентності. Діяльнісний підхід також передбачає реалізацію об’єктного підходу: інформаційні технології використовуються для опрацювання певних інформаційних об’єктів, які мають певні властивості; Алгоритмічний підхід полягає у поданні способів виконання операцій над об’єктами у вигляді алгоритмів. Це сприятиме розвитку в учнів алгоритмічного мислення, ознаками якого є уміння поділяти задачі на під задачі , чітко формулювати правила виконання окремих операцій та визначати їх послідовність, враховуючи можливості виконавців.
|
Оцінювання результатів навчання |
|
У процесі навчання інформатики передбачається оцінювати: 1. Знання та розуміння основних інформаційно-комунікаційних технології та систем, концепції, алгоритмів, прийомів та засобів. 2. Застосування знань та розумінь для аналізу та вирішення обчислювальних задач прикладного характеру, які використовуються в повсякденному житті (вдома, школі, на робочому місці та в громаді). 3. Розробка, тестування та вдосконалення рішень із використанням відповідних застосунків (програм) та / або середовища для складання та виконання алгоритмів. Складові оцінювання Зважування 1 Знання та розуміння 40 % 2 Застосування 30 % 3 Розробка, перевірка правильності, випробування та вдосконалення 30 % Всього 100 % Передбачається використання підсумкового та формувального оцінювання, включаючи самооцінювання, взаємооцінювання та групове оцінювання, зокрема таких методів та інструментів формувального оцінювання: тести, рубрики, оціночні листи, чек-листи, опитувальники, спільні дошки, карти-знань, схеми, спостереження учнів, форми, списки пріоритетів та послідовності, таблиці «З–Х–Д» тощо, які базуються на використанні ІКТ та застосунків. |
Запропоновані авторами види навчальної діяльності враховують орієнтири для оцінювання, які визначені в Державному стандарті базової середньої освіти.
Їх перелік учитель може змінювати або доповнювати іншими за умови забезпечення очікуваних результатів навчання. |
Вчитель добирає засоби, що реалізують модельну програму (підручники, е-платформи, дидактичні матеріали тощо). Навчання інформатики у 5–6 класах має відповідати принципам прикладного навчання. Пропонується використовувати такі інтерактивні та активні методи: проблемний метод, «перевернутий клас», навчальні проєкти, дослідницько пізнавальній діяльності (Inquiry based learning), гейміфікації, мікронавчання (microlearning), «навчання через дію» (мейкерство), робота в парах і групах. |
Для успішного виконання вимог Програми необхідно забезпечити підключення комп’ютерного класу до швидкісного Інтернету.
Реалізація модельної навчальної програми в умовах карантину, з активним впровадженням елементів дистанційного навчання, індивідуального навчання учнів/учениць, які з певних причин не мають можливості відвідувати заклад освіти, здійснюється з використанням он-лайн ресурсів відповідного призначення для створення та опрацювання учнями інформаційних об’єктів, а також для комунікації учителя/учительки з учнями/ученицями та моніторингу рівня їх навчальних досягнень. |