Порівняння навчальних програм з біології 10-11 клас

Про матеріал
Порівняння навчальних програм стандартного та профільного рівня з курсу "Біологія і екологія" 10-11 клас за кількістю годин, тем, лабораторних робіт, практичних робіт і проектів.
Перегляд файлу

Коротка Вікторія, 53група Завдання: Порівняти навчальні програми стандартного та профільного рівня з шкільного курсу “Біологія та екологія” 10-11 клас.

Критерії

Стандартний рівень

Профільний рівень

10 клас

11 клас

10 клас

11 клас

Загальна кількість годин

70 годин, 2 години на тиждень

70 годин, 2 години на тиждень

175 годин, 5 годин на тиждень

175 годин, 5 годин на тиждень

Кількість тем та годин

Вступ (≈4 год)

1.Біорізноманіття (≈13 год) 2.Обмін речовин і перетворення енергії (≈15 год) 3. Спадковість і мінливість (≈20 год)

4. Репродукція та розвиток

(≈12 год)

1.                  Адаптації (≈20 год)

2.                  Біологічні основи здорового способу життя

(≈12 год)

3.                  Екологія (≈15 год)

4.                  Сталий розвиток тараціональне природокористування (≈13 год)

5.                  Застосування результатівбіологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології (≈15 год)

1.                  Вступ (10год)

2.                  Біорізноманіття (25год)

3.                  Обмін речовин і енергії(50год)

4.                  Спадковість та мінливість (35год)

5.                  Репродукція та розвиток(55год):

-  Репродукція (25год)

-  Розвиток (30год)

1.                  Адаптації (60год):

-  Подразливість (15год)

-  Рух (15год)

-  Саморегуляція (15год)

-  Адаптації (15год)

2.                  Біологічні основи здорового способу життя (30год)

3.                  Селекція та біотехнологія (20год) 4. Екологія (35год)

5.Сталий розвиток та збалансоване природокористування(20год)

Стандартний рівень (10 клас)

Тема 1.  Біорізноманіття Лабораторна робота :

Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя). Навчальний проект :

Складання характеристики виду за видовими критеріями.

Тема 2.  Обмін речовин і перетво-рення енергії Практична робота :

Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини.

Тема 3.  Спадковість і мінливість Лабораторна робота :

Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості.

Практична робота :

Розв’язування типових генетичних задач.

Проект: створення буклету, постеру,  презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо (один на вибір) Орієнтовні теми:

1.   Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

2.   Скринінг-програми для новонародже-них.

3.   Генотерапія та її перспективи. 

Тема 4.  Репродукція та розвиток Лабораторні роботи :

1.   Вивчення будови статевих клітин людини.

2.   Вивчення етапів ембріогенезу.

Стандартний рівень (11 клас)

Тема 1. Адаптації Практична робота :

Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування

Тема 2. Біологічні основи здорового способу життя Практична робота :

Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань Навчальний проект :

Особиста програма зміцнення здоров’я.

Тема 3.  Екологія Проект :

Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних).

Тема 4.  Сталий розвиток та раціональне природокористування Практична робота :

Оцінка екологічного стану свого регіону. 

Тема 5.  Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології Проект: (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)

1.   Клонування організмів.

2.   Нанотехнології в біології.

3.   Трансгенні організми: за і проти.

Профільний рівень (10 клас)

Тема 1. Вступ Практичні роботи (2-3 на вибір) :

1.   Довести наявність/відсутність критеріїв життя для запропонованих об’єктів

2.   Запропонувати/спростувати гіпотезу за заданим твердженням

3.   Створити план проведення біологічного/екологічного дослідження

4.   Розрахувати основні статистичні показники для порівняння мінливості біологічних об’єктів (середнє арифметичне,медіана, стандартне відхилення, коефіцієнти Фішера та Стьюдента).

5.   Візуалізувати результати дослідження за допомогою таблиць, діаграм, графіків.

6.   Проаналізувати різні види біологічних/екологічних наукових творів, визначити їх особливості, мету та завдання,недоліки та переваги.

Тема 2.  Біорізноманіття Практичні роботи: (2-3 на вибір) :

1.   Вивчення критеріїв виду на прикладі рослин та тварин, що належать до однієї родини.

2.   Визначення систематичного положення організмів своєї місцевості.

3.   Вивчення видового складу екосистем своєї місцевості. Видова біорізноманітність.

4.   Порівняльна характеристика фауністичних царств.

5.   Порівняльна характеристика флористичних областей даної місцевості.

6.   Вивчення динаміки рослинності екосистем з використанням ботанічного моніторингу.

Проекти (один на вибір) :

1.   Здійснити оцінку стану місцевої водойми методами біоіндикації (за макрофітами та макрозообентосом).

2.   Виявлення та моніторинг поширення інвазійних рослин, безхребетних тварин на території місцевих екосистем.

3.   Вивчення стану інтродуцентів у зелених насадженнях населеного пункту, мікрорайону, навчального закладу.

4.   Вивчення основних груп одноклітинних та колоніальних водоростей місцевих водойм.

5.   Оцінка стану повітря даної місцевості методами ліхеноіндикації.

Тема 3.  Обмін речовин і енергії Практичні роботи: (4-5 на вибір) :

1.   Розрахунок основного обміну і власної добового витрати енергії, складання харчового раціону.

2.   Вивчення активності ферментів слини.

3.   Розв’язування задач на тему «Енергетичний обмін».

4.   Розв’язування задач на тему «Біосинтез білка».

5.   Розв’язування задач на тему «Фотосинтез і хемосинтез».

6.   Виділення і розділення суміші рослинних пігментів методом паперової хроматографії.

7.   Визначення інтенсивності транспірації та відносної транспірації ваговим методом.

8.   Порівняльна характеристика змін у процесі еволюції органів травлення, дихання та виділення як оптимізація їх допроцесів метаболізму.

9.   Критичний аналіз реклами харчових продуктів та біодобавок.

Тема 4. Спадковість та мінливість Практичні роботи (2-3 на вибір) :

1.   Виявлення та опис нормальних і мутантних форм дрозофіли.

2.   Вивчення мінливості рослин. Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої.

3.   Складання родоводів.

4.   Розв’язування типових задач з генетики: успадкування ознак.

5.   Розв’язування типових задач з генетики: визначення типу мутацій.

6.   Визначення характеру успадкування та мінливості організмів.

Тема 5. Репродукція та розвиток

5.1. Репродукція Практичні роботи: (2-3 на вибір) :

1.       Вивчення стадій мітозу на препараті корінця цибулини.

2.       Вивчення будови хромосом на постійному препараті гігантських хромосом мотиля.

3.       Вивчення стадій гаметогенезу на постійних препаратах сім’яників та яєчників ,таблицях малюнках.

4.       Вивчення будови статевих клітин тварин зміни їхньої будови у процесі еволюції.

5.       Нестатеве розмноження – брунькування дріжджів.

6.       Типи та способи розмноження організмів.

7.       Розв’язування задач на тему «гаметогенез, значення мейозу при гаметогенезі, кількісні зміни генетичного матеріалу».

8.       Відмінність сперматогенезу та овогенезу у людини.

9.       Цитогенетична характеристика ядра соматичної клітини у різні періоди клітинного циклу.

10.   Порівняльна характеристика мітозу та мейозу. Складання аплікаційних схем мітозу і мейозу.

5.2. Розвиток Практичні роботи: (2-3 на вибір) :

1.   Вивчення будови яйцеклітини птаха.

2.   Спостереження та опис комах на різних стадіях розвитку.

3.   Періодичність росту дерев’янистих рослин.

4.   Періодичність росту луски риби.

5.   Вивчення етапів ембріогенезу хордових тварин.

6.   Вивчення похідних зародкових листків.

7.   Форми розмноження організмів.

8.   Вивчення типів регенерації.

Профільний рівень (11 клас)

Тема 1. Адаптації

1.1. Подразливість

Демонстрування рефлексів (колінного, Ахіллового, зіничного, рефлексу кліпання, клімостатичного рефлексу

Данієлопуло, ортостатич-ного рефлексу Превеля) Лабораторні дослідження :

1.   Таксиси у протистів.

2.   Встановлення порогу чутливості смакового аналізатора.

3.   Дослідження адаптації аналізаторів. Міні-проект :

Еволюція сенсорних систем у тварин (різних видів систем: зорової, слухової, хімічного чуття, положення тіла в просторі) Формування умовних рефлексів у домашніх тварин. Практична робота :

Моделювання фізіологічних і поведінкових реакцій організмів на подразники, сформовані іншими організмами екосистеми (у вигляді розгорнутих ілюстрованих схем).

1.2. Рух Практичні роботи (дві на вибір) :

1.   Дослідження особливостей будови плодів і насіння залежно від способу поширення.

2.   Дослідження залежності між типом руху організму і будовою його тіла.

3.   Напрямки та результати одомашнення.

4.   Дослідження шляхів міграції мічених тварин.

5.   Ростові рухи рослин на прикладі проростків насіння.

Проекти (один на вибір) :

1.   Дослідження зв’язку між чисельністю одомашнених тварин і розвитком людства.

2.   Ріст рослин в умовах невагомості.

3.   Створення моделі еукаріотичного джгутика (війки).

1.3. Саморегуляція Практична робота :

Моделювання механізмів підтримання гомеостазу (Укладання схем регуляції рівня глюкози в крові, водно-сольового гомеостазу, рівня кальцію в крові) Проект (один на вибір) :

1.   Формування первинної і вторинної імунної відповіді на проникнення антигенів.

2.   Регуляція харчової поведінки у людини і тварин.

3.   Використання фітогормонів для укорінення живців, прискорення дозрівання плодів та у якості гербіцидів.

4.   Дослідження добових біоритмів.

1.4. Адаптації Практичні роботи (одна на вибір) :

1.   Виявлення морфологічних та фізіологічних адаптацій рослин до умов існування (екскурсія).

2.   Моделювання адаптаційних змін в організмі людини (або тварин) при зміні умов (спека, холод, підйом в гори).

3.   Дослідження змін кровообігу та дихання людини при фізичному навантаженні.

4.   Вплив температури та рівня зволоженості ґрунту на інтенсивність транспірації (або закриття і відкриття продихів) Проект (один на вибір) :

1.   Планування подорожі в субекстремальні умови (джунглі, пустелю, Арктику, підйом у високогір’я,  занурення наглибину).

2.   Проектування процесу формування адаптацій у тварин до життя на субекстремальних глибинах.

 Тема 2. Біологічні основи здорового способу життя Практичні роботи (2-3 на вибір) :

1.   Моделювання поширення глобальної інфекції ресурсами комп’ютерної гри «Plague Inc».

2.   Визначення харчового статусу організму.

3.   Визначення індивідуальних біоритмів.

4.   Порівняльний аналіз складу енерготоніків на основі інформації, поданої на етикетках.

5.   Санітарний аналіз повітря у приміщенні. Виготовлення найпростіших респіраторів.

6.   Складання раціону (денного, тижневого) з урахуванням енергетичних витрат і збалансованої їжі.

7.   Розроблення власної програми фізичної самопідготовки.

8.   Вивчення (складання) вмісту аптечки для надання першої медичної допомоги.

9.   Надання першої медичної допомоги при:

-   пошкодженнях опорно-рухової системи;

-   кровотечах;

-   сонячному й тепловому ударах;

-   обмороженні;-  опіках;

-   укусах отруйних тварин.

Проекти (один на вибір, може бути виконаний групою учнів) :

1.   Вивчення поінформованості населення щодо здорового способу життя (соціально орієнтоване дослідження).

2.   Вивчення тенденцій у виборі продуктів харчування населення України, аналіз їх причин і наслідків (соціально-,економічно- та валеологічно орієнтоване дослідження).

Тема 3. Селекція та біотехнологія Практична робота :

1. Порівняльна характеристика порід тварин (сортів рослин).

Тема 4. Екологія Практичні роботи (2-3 на вибір) :

1.   Розрахунок чисельності, середньої та екологічної щільності для субпопуляційної групи (учнів у класі).

2.   Моделювання професійної ніші (екологічної ніші) у первісному суспільстві та в сучасному суспільстві. Поясненняпричин збільшення професійних ніш.

3.   Аналіз розподілу населення людини на планеті, встановлення справедливості (несправедливості) законівфакторіальної екології для людини.

4.   Розкриття трофічної структури біоценозу за наданим переліком видів. Встановлення біоценотичної ролі для окремихвидів.

5.   Складання блок-схем енергетичних потоків в екосистемах різних типів. Розрахунок ефективності переходу енергії нарізних трофічних рівнях.

6.   Розрахунок енергетичного балансу біосфери. Оцінка ролі продуцентів в енергетичному балансі.

7.   Визначення оптимального та песимального значення екологічного фактору, зони толерантності та проведенняпорівняння екологічної валентності модельних видів.

Тема 5.  Сталий розвиток та збалансоване природоко-ристування Практичні роботи (2-3 на вибір) :

1.   Розрахунок екосистемних послуг за наданими умовами. Проведення їх порівняльного аналізу.

2.   Критичний аналіз існуючих класифікацій природних ресурсів.

3.   Порівняльна характеристика наслідків «м'якого» і «жорсткого» управління природними системами. 

4.   Укладання плану заходів щодо екологізації окремої  форми антропогенної діяльності (на прикладі виробництва,транспорту,  рекреаційно-туристичної діяльності тощо). 

5.   Аналіз власної повсякденної діяльності відповідно принципів сталого розвитку. 

6.   Розрахунок екологічних збитків через забруднення довкілля, знищення мисливських видів та видів, занесених доЧервоної книги України.

ВИСНОВКИ :

                1. Предмет «Біологія і екологія» у 10 класі вивчається:                    В 11 класі:

- на рівні стандарту - 2 години на тиждень;        - на рівні стандарту – 2 години на тиждень; - на профільному рівні - 5 годин на тиждень.         - на профільному рівні - 5 годин на тиждень.

2. Навчальний матеріал з курсу “Біологія і екологія” в програмі на рівні стандарту розподілено за темами:

                     10 клас - «Біорізноманіття» (13 год; одна лабораторна робота; один навчальний проект); «Обмін речовин і перетворення енергії» (15 год; одна практична робота)«Спадковість і мінливість» (20 годин; одна лабораторна робота; одна практична робота; один проект); «Репродукція та розвиток» (12 год; дві лабораторні роботи).

-   Найбільшою темою є “Спадковість та мінливість”;

-   На 10-й клас з даної дисципліни припадає: 4 лабораторні роботи, 2 практичні роботи, 2 навчальні проекти.

                     11 клас - «Адаптації» (20 год; одна практична робота); «Біологічні основи здорового способу життя» (12 год; одна практична робота; один навчальний проект); «Екологія» (15 год; один проект); «Сталий розвиток та раціональне природокористування» (13 год; одна практична робота); «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології» (15 год; один проект).

-  Найбільшою темою є “Адаптації”;

-  На 11-й клас з даної дисципліни припадає: 3 практичні роботи, 3 навчальних проекта.

Кількість годин на вивчення тем є орієнтовною і може бути змінена  Резервні години можуть бути використані для повторення, систематизації, узагальнення навчального матеріалу, контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів.

За навчальною програмою на рівні стандарту вчитель може творчо підходити до реалізації її змісту, добирати об'єкти для вивчення та включати в зміст освіти приклади зі свого регіону, змінювати послідовність вивчення окремих питань у межах теми.

Позитивно мотивують пізнавальну діяльність випускників створення дослідницьких проектів, робота з базами даних, застосування інформаційно-комунікаційних технологій для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією під час виконання практичних і лабораторних робіт, мінімум яких передбачений програмою.

3.                  Навчальний матеріал з курсу “Біологія і екологія” в програмі на профільному рівні розподілено затемами:

                     10 клас - “Вступ” (10 год; 2-3 практичні роботи на вибір); “Біорізноманіття” (25 год; 2-3 практичні роботи на вибір; один навчальний проект на вибір); “Обмін речовин і енергії” (50 год; 4-5 практичних робіт на вибір); “Спадковість та мінливість” (35 год; 2-3 практичні роботи на вибір); “Репродукція та розвиток” (55 год): “Репродукція” (25 год; 2-3 практичні роботи на вибір); “Розвиток”(30 год; 2-3 практичні роботи на вибір).

-  Найбільшою темою є “Репродукція та розвиток”;

-  На 10-й клас з даної дисципліни припадає: 14-20 практичних робіт, один навчальний проект.

                     11 клас - “Адаптації” (60 год): “Подразливість” (15 год; одна демонстрація; 3 лабораторні дослідження; один минипроект; одна практична робота); “Рух” (15 год; 2 практичні роботи на вибір; один навчальний проект на вибір); “Саморегуляція” (15 год; одна практична робота; один навчальний проект на вибір); “Адаптації” (15 год; одна практична робота на вибір; один навчальний проект на вибір); “Біологічні основи здорового способу життя” (30 год; 23 практичні роботи на вибір; один навчальний проект на вибір); “Селекція та біотехнологія” (20 год; одна практична робота); “Екологія” (35 год; 2-3 практичні роботи на вибір); “Сталий розвиток та збалансоване природокористування” (20 год; 2-3 практичні роботи на вибір).

-    Найбільшою темою є “Адаптації”;

-    На 11-й клас з даної дисципліни припадає: одна демонстрація; 3 лабораторні дослідження, один мини-

проект, 4 навчальні проекти, 12-15 практичних робіт.

Послідовність тем курсу відповідає зворотній послідовності рівнів організації життя, що реалізує концепцію пізнання від цілого до окремого.

На профільному рівні предмет вивчається поглиблено і передбачає більш повне опанування понять, законів, теорій; використання інноваційних технологій навчання; організації практичної, дослідницької та проектної  діяльності учнів; забезпечує також прикладне спрямування навчання за рахунок інтеграції знань і методів пізнання та застосування їх у різних сферах діяльності, у тому числі і професійну орієнтацію учнів на майбутню діяльність, яка користується попитом на ринку праці.

4.                  Розглянувши більш детально навчальні програми стандартного та профільного рівня, ми можемо чітконазвати певні відмінності.

                     На стандартному та профільному рівнях вивчаються одні й ті ж теми, але в програмі профільного рівняприділяється в 2,5 рази більше часу на вивчення кожної з них. Ця відмінність особливо помітна при розгляді таких тем, як: “Обмін речовин і енергії” (15год — 50год), “Репродукція та розвиток” (12год — 55год), “Адаптації” (20год — 60год).

                     В програмі профільного рівня більше уваги надається практичним роботам учнів (26-35 практичних робіт за 10-11 клас). Базовим поняттям предмету є неперервність життя та його нерозривний зв'язок з довкіллям.

                     Профільне навчання спрямоване на забезпечення умов для якісної освіти старшокласників у відповідності зїхніми індивідуальними нахилами, можливостями, здібностями і потребами, забезпечення професійної орієнтації учнів на майбутню діяльність, яка користується попитом на ринку праці, встановлення наступності між загальною середньою і професійною освітою, забезпечення можливостей постійного духовного самовдосконалення особистості, формування інтелектуального та культурного потенціалу як найвищої цінності нації.

pdf
Пов’язані теми
Біологія, 10 клас, Планування
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
17 жовтня 2021
Переглядів
3409
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку