Навчально-методичний посібник схвалено на засіданні методичної ради Ясногірської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 від 15 січня 2021р.
Автор: Вознюк Вікторія Анатоліївна, вчитель початкових класів Ясногірської ЗОШ І-ІІІ ст.
Навчально методичний посібник
«Використання цеглинок LEGO в освітньому просторі НУШ» - Ясногірка, 2021
В посібнику викладено теоретичні та практичні аспекти використання LEGO- технології в освітньому просторі Нової української школи. Технології «Шість цеглинок» на уроках навчання грамоти, математики, та інтегрованого курсу «Я досліджую світ».
Посібник адресовано вчителям початкових класів.
НАВЧАЛЬНО – МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК
ВИКОРИСТАННЯ LEGO В ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ НУШ
Зміст
Вступ …………………………………………………………………………
Розділ 1. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ВКЛЮЧЕННЯ LEGO- ТЕХНОЛОГЇ
В ОСВІТНІЙ ПРОСТІР НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
1.1. Актуальність роботи
1.2 Педагогічна система LEGO
Розділ 2.ПРАКТИЧНЕ ВПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДИКИ КОМПЕТЕНТНІСНОГО НАВЧАННЯ «ШІСТЬ ЦЕГЛИНОК» В ОСВІТНІЙ ПРОСТІР НУШ……..
2.1. Технологія «Шість цеглинок» на уроках навчання грамоти ……
2.2. Технологія «Шість цеглинок» на уроках математики
2.3. Технологія «Шість цеглинок» на уроках з інтегрованого курсу «Я досліджую світ»…
ВИСНОВКИ……..
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ…
ДОДАТКИ….
Вступ
Гра – це іскра, що запалює вогник допитливості і любові до знань.
В.Сухомлинський
Як зробити урок не просто змістовим, а насправді цікавим для дітей? Це одне з ключових запитань, яке ставить собі кожен вчитель. Відповідь – перетворити урок на захопливу гру!
Через гру діти досліджують і пізнають навколишній світ. Коли діти граються, то у них розвиваються важливі навички, що допомагають їм протягом життя. Процес гри повністю захоплює їх: вони беруть на себе відповідальність, стають цілеспрямованими та зосередженими, а головне – почуваються комфортно та щасливо.
Саме під час гри у дітей розвиються такі навички:
• спілкування;
• критичного мислення;
• командної роботи;
• оперування інформацією;
• прояву ініціативи;
• генерації нових ідей;
• ментальна гнучкість.
Навчатися у процесі гри – це значно цікавіше, ніж вчити теоретичні матеріали, що сприяє кращим та ефективнішим результатам.
Час вимагає змін підходів до навчання. Від формального навчання, де дорослий передає інформацію, а дитина – пасивний реципієнт, до навчання через гру – де дитина відчуває себе вільно і радісно. Саме у грі діти здобувають готовність до викликів сучасного світу!
Основне завдання сучасної школи – створити таке середовище, де дитина зможе розкрити власний потенціал та можливості. Нова роль педагога полягає в тому, щоб організувати і обладнати відповідне середовище та спонукати дитину до пізнання та діяльності.
Розділ 1. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ВКЛЮЧЕННЯ LEGO- ТЕХНОЛОГЇ В ОСВІТНІЙ ПРОСТІР НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
Гра – це не лише розвага. Для сучасних дітей ХХІ сторіччя – це ефективний метод навчання, здатний заохотити до пізнання світу та сформувати ключові компетентності, що допоможуть у подальшому легко і швидко адаптуватися до змін у майбутньому.
Зважаючи на це, Концепція Нової української школи передбачає використання у навчання учнів початкових класів ігрових конструкторів LEGO. Меморандумом, «The LEGO Foundation» передбачено, що протягом 2018-2019 навальних років всі перші класи будуть забезпечені безкоштовними наборами LEGO, а для кожного учня передбачене отримання набору «Шість цеглинок» серії LEGO DUPLO.
Освітнє середовище LEGO об’єднує в собі спеціально скомпоновані для занять в групі комплекти LEGO, ретельно продуману систему завдань для дітей і чітко сформульовану освітню концепцію.
Довідка
Історія ЛЕГО почалася в Данії, коли тесля Оле Кірк Крістіансен зробив для свого сина звичайну дерев’яну іграшку. Поклавши початок сімейного бізнесу в 1932 році, дідусь теперішнього Глави Lego Group не думав, що дитячі забави будуть приносити його нащадкам величезні доходи. Спочатку компанія робила дерев’яні іграшки, прасувальні дошки. Бренд LEGO є сьогодні найвідомішим у світі іграшок. Навіть більше відомим, ніж лялька Barbie. Назва LEGO походить від слів «Leg» і «Godt», що в перекладі з данської означає «добре грати» або «захоплююча гра».
Не менш цікаві факти про LEGO:
Тож чому ЛЕГО? Основним видом діяльності молодших школярів є гра. Робота з конструктором ЛЕГО дозволяє учням у формі пізнавальної гри дізнатися багато важливих ідей і розвинути необхідні в подальшому житті навички. Відбувається знайомство з навколишнім світом за допомогою гри та творчості. На кожному занятті педагог пропонує певну тему, що стосується історії, географії, культури, техніки, містобудування та ін. А діти конструюють на задану тему. Особливості конструктора ЛЕГО, його висока якість дозволяє дітям втілити найрізноманітніші проекти, працюючи за своїм задумом і в своєму темпі, самостійно вирішуючи поставлену задачу, бачити продукт своєї діяльності, конструювати свої простори, в яких можна з задоволенням грати, змінювати і вдосконалювати.
Відомо, що мислення дитини відрізняється від дорослого. В дитинстві переважає предметно-дієве мислення — рішення завдання здійснюється шляхом реального маніпулювання предметами, випробуванням властивостей об’єктів.
Дитина порівнює предмети, накладаючи один на інший або приставляючи один до іншого; вона аналізує, ламаючи по частинах свою іграшку; синтезує, складаючи з кубиків або паличок «будинок»; вона класифікує та узагальнює, розкладаючи за кольорами. Дитина не ставить перед собою мети і не планує своїх дій, вона мислить діючи. Предметно-дійове мислення виявляється вкрай необхідним, коли заздалегідь неможливо повністю передбачити результати яких-небудь дій (робота випробувача, конструктора). Потім у дитини розвивається наочно-образне мислення пов’язане з оперуванням образами, коли людина, вирішуючи завдання, аналізує, порівнює, узагальнює різні образи, уявлення про явища і предмети. Пізнаючи об’єкт, дитині зовсім не обов’язково торкатися його руками, але їй необхідно чітко сприймати і наочно уявляти цей об’єкт. Конструктор ЛЕГО допомагає розвивати саме ці типи мислення.
За допомогою конструктора ЛЕГО вирішуються завдання освітньої діяльності початкової школи за наступними напрямками:
Добре організована робота з конструктором ЛЕГО має великий виховний потенціал: допомагає виробляти певні якості особистості – посидючість, терпіння, взаємоповагу, охайність. Все це разом узяте і дозволяє активізувати мислення, формувати стійкий інтерес до організованості.
«Від кольорової цеглинки, до розумної дитинки» - цікавий і дуже влучний вислів, знайдений на просторах інтернету. Він повністю розкриває всю суть та педагогічну систему набору LEGO «Шість цеглинок».
Діти – це і є природжені конструктори, дослідники і винахідники. Ці закладені природою задатки найшвидше реалізуються й удосконалюються під час роботи з конструктором, який створює поживний ґрунт для гри, навчання, та польоту дитячої творчості.
Багато хто за старою звичкою сприймає конструктори від LEGO як цікаву іграшку, якою можна гратися дома, а от до школи - зась. Проте не все так просто. В освітніх цілях його почали використовувати ще в 1960-х роках минулого століття.
LEGO – одна з найвідоміших і поширених нині педагогічних систем, широко використовує моделі реального світу і предметно – ігрове середовище навчання та розвитку дитини.
Діти народжують нові ідеї, втілюючи в реальність те, що могло б бути насправді. І допомагають їм у цьому різноманітні набори ЛЕГО, які створюють поживний ґрунт для гри, навчання, творчості, фантазії.
«Шість цеглинок» - це ігри-завдання із набором з шести цеглинок LEGO DUPLO певних кольорів (червоного, помаранчевого, жовтого, зеленого, блакитного та синього). Для роботи за цією методикою учні та учитель мають індивідуальні набори з шести цеглинок.
«Шість цеглинок» - це інструмент та практичний засіб, який дає змогу реалізувати ігрові та діяльнісні методи навчання НУШ.
Особливості ігор – завдання з шістьма цеглинками:
Отже, «Шість цеглинок» LEGO на уроках своїм змістом, формою організації та результативністю сприяє формуванню вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, виділяючи характерні особливості героїв, подій і т.д., що впливає на розвиток уваги, спостережливості, пам’яті, просторових уявлень, уяви.
РОЗДІЛ 2. ПРАКТИЧНЕ ВПРОВАДЖЕННЯ ТЕХНОЛОГІЇ «ШІСТЬ ЦЕГЛИНОК» НА УРОКАХ.
Робота з конструктором LEGO дозволяє учням формі пізнавальної діяльності дізнатися багато важливих ідей і розвинути необхідні в подальшому житті навички.
На кожному уроці учитель пропонує певну тему, а діти конструюють на задану тему. На уроках навчання грамоти набір «Шість цеглинок» - помічник та наочне пояснення при вивченні звуків та букв. Можна використовувати як тренажер для читання. Дитина, за допомогою цеглинок, може створити свого Колобка або Вовка і наділити його тими якостями, якими він хоче. За допомогою героїв казки, виконаних своїми руками, дитині легше розкрити свої індивідуальні особливості.
Діти починають створювати цікаві споруди та декорації, владаючи в них своє ставлення. Діти вибирають цеглинки певного кольору, з яким в них асоціюються ті чи інші предмети. На своїх уроках я використовую набір «Шість цеглинок» у роботі із казкою, загадками та прислів’ями. Також мої учні вивчали букви не тільки в Букварі, але й будували їх з цеглинок.
Нижче подані приклади ігор та вправ, які можна використовувати із учнями на уроках навчання грамоти.
Вправа «Який звук?».
Домовляємося з учнями, що червона цеглинка позначає голосний звук, синя- твердий приголосний звук, зелена – м’який приголосний. Вчитель промовляє звук, учні показують кубик ЛЕГО відповідного кольору.
Вправа «Звуковий аналіз слова».
Діти з LEGO складають звукові схеми, використовуючи цеглинки: голосні – кладуть цеглинку вертикально, приголосні – горизонтально. Якщо слово менше шести звуків діти працюють самостійно, якщо більше шести звуків – в парі. Наприклад, вчитель показує надруковане слово «школа», або ж називає його, діти викладають на парті звукову модель слова. (Додаток 1.)
Гра «Збери букву».
Під час вивчення букв можна запропонувати викласти зображення літери на парті, таким чином будуть задіяні дрібна моторика, зорові аналізатори та тактильні відчуття. Можна завдання змінити – скласти літеру в об’ємі.
Гра «Малюємо» літери деталями ЛЕГО по зразку.
Треба роздрукувати на окремих аркушах паперу літери з алфавіту. Кожна літера повинна бути відповідною шириною. Дитина бере одну деталь конструктора і веде нею по букві, яка зображена на трафареті. Після нього на цьому трафареті викладає букву уже з декількох деталей ЛЕГО. (Додаток 3.)
Вправа «Склади»
Цю вправу можна використовувати коли учні вміють читати. Учитель дає завдання поділити слова на склади. Скільки складів у слові, стільки викласти цеглинок. (Текст надрукований).
Гра «Знайди слово»
У кожної дитини набір «Шість цеглинок». Відповідь – це колір цеглинки. Діти читають слова, обирають, яке з них відповідає малюнку.
Показують відповідь кольором цеглинки. (Додаток 4.)
Вікторина по казках.
Цікаве завдання для здобувачів освіти, яке можна використовувати на літературному читанні або під час уроків навчання грамоти. Це цікава міні-вікторина, на знання дитячих казок. Завдання дітей викласти цеглинку з правильною відповіддю. Є два варіанти цієї вікторини: з описом казки, та ілюстрацією. (Додаток 5)
Гра «Складіть слово»
Потрібно скласти слово – підпис до малюнку, за допомогою цеглинок. Кожна цеглинка – позначає якусь літеру. Учні викладають ці цеглинки в потрібній послідовності. Вчитель перевіряє або показує правильну відповідь для самоперевірки. (Додаток 6)
Вправа «Побудуй алфавітну вежу»
Цікаве завдання для учнів початкових класів з використанням цеглинок LEGO , для активізації навчальної діяльності. Вправа використовується під час вивченні та закріплення алфавіту. Учням необхідно розташувати слова в алфавітному порядку, та побудувати вежу із цеглинок. Кожній цеглинці відповідає певне слово. Можна також використовувати картки для самоперевірки. (Додаток 7)
Набір «Шість цеглинок» - це практичний інструмент та дієвий засіб, який дає змогу реалізовувати ігрові та діяльнісні методи на уроках математики в початковій школі.
Цеглинки LEGO дозволяють перетворити числа в реальні моделі, які можна чіпати, обговорювати, змінювати. Наприклад, на заняттях математики можливе вирішення завдань за допомогою LEGO: використання цеглинок при вивченні цифр, складу числа, демонстрація чисел при усному рахунку, побудова логічних ланцюжків, закономірностей, вивчення геометричного матеріалу.
Розглядаємо вправи та ігри з використанням «Шість цеглинок» на уроках математики.
Вправа «Усний рахунок».
Діти мають набори із шести цеглинок, де кожна цеглинка означає якесь число. Вчитель показує на екрані або роздруковує завдання. Учні рахують приклад і показують відповідь цеглинкою відповідного кольору. Можна використовувати на уроках в бідь-якому класі. (Додаток 1 )
Цікаві задачки з LEGO.
Використовуючи ці задачки на уроці математики, можна урізноманітнити різні види роботи, а також використовувати у математичних вікторинах. А також допомгає учням підтримувати увагу на уроці. (Додаток 2)
Вправа «Склад чисел»
Цікава вправа, яку можна проводити під час вивчення складу чисел та на закріплення теми. Учням пропонується вибрати число, яке складається з даних чисел. Свою відповідь показують цеглинкою певного кольору. (Додаток 3 )
Вправа «Складаємо вирази»
Кожна дитина на 3-х своїх цеглинках пише цифри фломастером, а ще на 3-х – математичні знаки «+», «=», «-«. З отриманих чисел і знаків складають вирази, записують і розвязують. Можна працювати в парах або мінятися цеглинками. (Додаток 4)
Вправа «Прямі, криві, ламані лінії»
Діти разом з вчителем згадують або вивчають поняття «точка», «лінія». Якими можуть бути лінії – прямими, кривими, ламаними. Самостійно діти викладують за допомогою цеглинок пряму лінію, а потім криву.потім в парах діти викладують найкоротшу пряму лінію, і найдовшу ламану лінію. Рахуют за допомогою скількох цеглино у них вийшла крива лінія, пряма лінія.
Лічимо гроші з LEGO.
Дана вправа використовується при вивченні чисел в межах 100. Вчимо учнів оперувати грошима, та вміти порівнювати «більше», «менше». Зображення купюр можна роздрукувати , показувати на екрані, або придбати сувенірні гроші. Завдання учнів полічити гроші, та обрати цеглинку – правильний варіант відповіді. (Додаток 5)
Гра «Веселі фігури»
Потрібно поділити учнів на невеликі групи. Пропонуємо викласти великі геометричні фігури (трикутник, прямокутник, ромб, квадрат). Далі учні називають які фігури вони виклали. Та запитуємо в них, які предмети в приміщенні схожі на геометричні фігури, які вони виклали.
Метою гри в «LEGO» є ефективне сприяння розвитку дітей. На роках «Я досліджую світ» дитина доповнює уявлення про навколишій світ. Граючи дитина не тільки пізнає світ, а й висловлює до нього своє ставлення. Дитина не споживає, а творить: створює предмети, світ і життя. Маніпулючи з елементами LEGO, дитина вчиться добра, радості, творчості.
Процес навчання відбувається за допомогою «сюжетів навколишнього світ». Навіть зі складними, на перший погляд, завданнями діти швидко впораються, якщо побудувати такі уроки як гру.
Пропоную приклади завдань, які використовувала на своїх уроках.
Гра «Ланцюг живлення»
Гра розвиває творчу уяву та здібності до вирішеня проблемних ситацій. На цеглинки приклеїти малюнки ланцюга живлення, а діти в свою чергу повинні будуть відтворити. Запропонуйте дітям будувати вежі. Така весела гра захопить дитину, і вона легко запамятає послідовність.
Гра «Пори року»
Діти вчаться бти важними, утримувати інформацію в памяті. Вчитель пропонує дітям виставити 4 цеглинки – пори року. Можна запропонвати їм кольори: блакитна – зима, зелена – весна, червона – літо, жовта – осінь, а можна щоб вони самостійно вибрали кольори, які в них асоціюються із порами року. Далі учням пропонуємо назвати місяці кожної пори року. Можна ще такий варіант: називаємо місяць, а учні піднімають цеглинку того кольору, яка відповідає даній порі року.
«Який у тебе сьогодні настрій?» Мета гри: сприяти усвідомленню дітьми власних емоційних станів та стимлювати до пошуку причини тих чи інших переживань. Вправу доцільно використовувати на початку уроку.
Учням пропонують вибрати цеглинку LEGO, що найбільше схожа сьогодні на їх настрій, та пояснит свій вибір.
Гра «Живе та неживе»
Гра стимулює інтерес і допитливість. Розвиває фантазію та уяву учнів. Діти працюють в групах: 1,2 роблять з цеглинок неживу природу, 3,4 – групи живу природу. Потім всі групи обєднуються і роблять одну велику композицію з «LEGO» - ПРИРОДА.
Висновки
В силу своєї педагогічної універсальності набори «Шість цеглинок» служать найважливішим засобом розвивального навчання. Як і інші види діяльності творча діяльність дитини завжди приваблива і змушує її думати, оскільки повязана зі створенням чогось нового, відкриттям нових можливостей.
Набір «Шість цеглинок» сприяє розвитку не тільки дрібної моторики, а й розвитку мовної активності у учнів. Особливість використання цеглинок полягає в тому, що вона, як і гра, відповідає інтересам і потребам дитини. Учні мають можливість діяти з геометричними тілами, на практиці пізнавати їх колір, форму, величину. Ігрова форма використання цеглинок сприяє розвитку у дітей пізнавального інтересу, активізує часту зміну позицій.
Фантазування при використанні цеглинок допомагає дітям втілювати в життя свої задумки, будувати, захоплено працювати і бачити кінцевий результат своєї роботи.
Ця методика використання набору «Шість цеглинок» сприяє розвитку мислення, спритності, а також інтелекту, уяву та творчих задатків. Також сприяє формуванню таких якостей, як уміння концентруватися, здатність співпрацювати з партнером, і найголовніше – почуття впевненості в собі. Якщо з дитинства прагнути до пізнання – це перейде в уміння вчитис сприймати нове з великим інтересом.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Нова українська школа:порадник для вчителя / за заг.ред. Н.М.Бібік.-Київ:Літера ЛТД,2018.-160с.
2. Каталог освітніх наборів на базі конструкторів LEGO DACTA. М., 2016. – 40 с.
3. Комарова Л.Г. Будуємо з LEGO / Л.Г. Комарова. – М., 2011. – 88 с.
4. Методичний посібник «Шість цеглинок в освітньому просторі школи»
5. Методичний посібник «Гра по-новому,навчання по-іншому»
6. Лусс Т.В. Формування навичок конструктивно-ігрової діяльності у дітей за допомогою ЛЕГО / Т.В. Лусс. – М., 2013. – 96 с.
7. Максаєва Ю.А. Легоконструювання як фактор розвитку обдарованості ]/ Ю. А. Максаєва // Початкова школа плюс . − 2012. − № 9. − С. 66-69.
8. Максаєва Ю.А. Інтеграція легоконструювання в освітню діяльність / Ю. Максаєва // Дошкільне виховання. − 2012. − № 8. − С. 104-108.
9. Міхєєва О.В. LEGO: середовище, іграшка, інструмент / О.В. Міхєєва, П.А. Якушкін // Інформатика і освіта. – 2016. – № 6. – С. 54-56.
10. Міхєєва О.В. Набори LEGO в освіті, або LEGO + педагогіка = LEGO DACTA / О.В. Міхєєва, П.А. Якушкін //Інформатика і освіта. – 2016. – N 3. – С.137-140.
Технологія «Шість цеглинок» на уроках навчання грамоти.
Додаток 1
Додаток 2.
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5
Вікторина по казках (Варіант 1)
Варіант 2
В лісі звірям всім на втіху
Щось згубив старенький дід.
Влізли мишка туди й жабка, заєць, лиска, вовк, ведмідь.
Ще й кабан-іклан.
Будь ласка,
Пригадайте, що за казка.
(Рукавичка»)
***
У селі у діда й баби
Гарна куроча була.
Щось маленьке і кругленьке
Вона дідові знесла.
Мишка, хоч і не хотіла
Зачепила і розбила.
(«Курочка ряба»)
***
Знайшов Півник колосок,
Змолотив зерна мішок.
Спік негайно у печі
Пиріжки та калачі.
Мишенят не пригощав –
Жоден з них не помагав.
(«Колосок»)
***
На городі виростала,
Сили набирала,
Непомітно, дуже швидко,
Великою стала.
Став дід усіх гукати
Та красуню рвати.
А цю казку, діти, ви
Встигли відгадати?
(«Ріпка»)
Ой, набридло на віконці
Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ.
( «Колобок» )
***
В полі зявився будинок.
Оселилися в будинку:
Мишка по імені Шкряботушка,
І лягушечка Скрекотушка,
Їжак, Лисиця і Зайчик.
А ще кошлатий Ведмедик
Пізніше оселився тут.
Як все будиночок- то звати?
Вється димок над трубою.
Цей будиночок –
(«Теремок»)
Додаток 6
Додаток 7.
Технологія «Шість цеглинок» на уроках математики.
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5
1