Мій улюблений робочий зошит
Географія в малюнках та схемах
6 клас
(Частина перша)
Яловчук Л.П.
Робочий зошит з географії
Посібник являє собою робочий зошит учня, складений згідно Програми з географії для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. Призначений для використання учнями на уроці, для вчителів з метою підготовки до уроків.
Робочий зошит містить матеріал, викладений у вигляді конспектів, малюнків, схем, завдань з елементами новітніх освітніх технологій: скрайбінгу, сторітерлінгу. В зошиті вказані веб - адреси додаткової інформації , відеофільмів, флеш-ігор. Зміст посібника орієнтований на державні стандарти НУШ, які полягають у формуванні вмінь учнів застосовувати теоретичні знання у практичній діяльності, створенні основи для адаптації школяра до навколишньої діяльності, сприяння розвитку його загальної культури.
Дорогий Пізнайку!
Цей зошит допоможе вам поринути у цікавий незвичайний світ географії.Також пропонує цікаві завдання, запитання, ситуації, роботу з малюнками таблицями, схемами.
В опрацюванні матеріалу стане в нагоді рубрика «Мій конспект», а дізнатися більше цікавого корисного допоможе рубрика «Дізнайся більше». Рубрика «Попрацюй додатково! Це – цікаво» дасть змогу отримати практичні вміння і навички, погратися у флеш-ігри, подивитися відео, скориставшись вказаними електронними адресами. Поміркувати, скласти розповідь, дати відповідь на цікаве запитання допоможе рубрика «Поміркуй». «Для нотаток» допоможе вести власні цікаві записи.
Дата_____________
Вступ. Розвиток географічних знань про Землю
Урок№1 Географія як наука про Землю. Значення географічних знань та умінь. Джерела географічних знань та вмінь
Завдання 1. Вставте пропущені слова.
Завдання 2. Зобразіть малюнком як ви зрозуміли слово географія.
Завдання 3. На якому з малюнків зображенні об’єкти фізичної географії
Мал. 1 Мал. 2 Мал. 3
«Поміркуй»
Ви плануєте поїздку до Єгипту . Які знання з географії вам знадобляться?
Завдання 4. Дайте відповіді на запитання
Яке джерело географічної інформації зображено на малюнку? __________________
Із яких телевізійних передач ви найбільше дізнаєтеся про землю ?_______________
__________________________________________________________________________
Як ви ставитеся до передачі «Світ навиворіт»?
Для нотаток
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата_____________
Урок№2 Методи географічних досліджень. Особливості організації власних географічних досліджень. Дослідження №1 «Спостереження за змінами у природі» (протягом навчального року щомісяця)
Завдання 1. Які методи географічних досліджень відображають подані тексти та зображення.
1.Дніпро – найбільша річка України; тече територією Росії, Білорусі та України. Протяжність – 2201 км, з них 1005 км – територією України, площа бассейну – 504 тис. кв. км.
Дніпро починається у північній частині Валдайської верховини у Смоленської області Росії, біля села Бочарово Сичевського району, неподалік від озера Гаврилівське, а впадає у Дніпровський лиман Чорного моря в Україні.Дніпро – ріка рівнинна, течія переважно швидка, але зустрічаються тихі плеси й вири зі зворотною течією. Глибини різні – існують перекати, де глибина може досягати 0,5 м, а є ще ями глибиною 20-30 м; добре розвинута водна рослинність.
_____________________
2.У давні часи річка згадувалася під іншими назвами. Так давньогрецький історик Геродот називав її у своїх історичних трактатах Борисфеном (що означає "ріка, яка тече з півночі"). Римські історики називали річку іменем Данапріс, яке через століття перетворилося на Дніпро.У період Київської Русі річку називали Славутичем (ріка слов'ян), у ті часи вона була частиною торговельного шляху, що з'єднував Прибалтику з Причорномор'ям і відомого в історії як “Шлях з варяг у греки".
_____________________
3.
________________________
4.
______________________
5.
__________________________
«Попрацюй додатково! Це – цікаво»
Завдання 2. Пригадай прилади географічного майданчика
https://quizlet.com/357261134
Для нотаток
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата_____________
Урок№3.Уявлення про Землю в давнину. Зображення Землі на картах Ератосфена, Птоломея.
Завдання 1.Під малюнками підпишіть давні народи, яким відповідає дане уявлення про землю.
____________________ ____________________ ________________________
Завдання 2. Прочитайте текст підручника і вставте пропущені слова.
Найдавніші географічні відкриття зробили стародавні ……….. . Вони жили в Африці на берегах Середземного і ……. морів. У ті часи ще ніхто не знав, що Африка ( тоді її називали ………) з усіх боків омивається морями. Це відкриття зробили ………… - народ, який жив на східному узбережжі Середземного моря.
Завдання 3. Дайте відповіді на запитання.
_____________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Мал.4 Мал.5
Для нотаток
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата_____________
Урок№4.Відкриття нових земель. Плавання вікінгів. Подорожі Марко Поло.
Завдання 1.Отримавши необхідну інформацію, дайте відповіді на запитання.
________________________________________________________________
«Дізнайся більше»
Передивись мультфільм Вік-вікінг та розкажи: який головний убір носили вікінги, якими фізичними особливостями вони володіли, що вони найбільше не любили робити.
«Великий європеєць»
Користуючись поданим кросингом розкажіть про видатного мандрівника Марко Поло
«Дізнайся більше»
Фільм «Марко Поло» https://www.youtube.com/watch?v=YtuYVhfYb
Дата_____________
Урок№5.Пошуки морського шляху в Індію. Відкриття Америки Христофором Колумбом. Перше навколосвітнє плавання під керівництвом Фернана Магеллана.
Завдання 1. Закінчіть речення.
Кінець XVта серединаXVII ст- це епоха ____________________________________
Завдання 1.Розгадайте ребус та дізнайтесь назву країни до якої європейці мріяли дістатися по морю.
,, , ,,
Завдання 2.Читайте підручник та вставте пропущені слова.
Розпочав пошук морського шляху до Індії у 1468 португалець ........... ........ . В результаті його подорожі на карті з҆явилася назва мис .... .....
Завдання 3. Розгляньте подану карту . Кому належить маршрут, яким було вперше здійснене плавання до Індії.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
«Ех Колумб, Колумб»
Що хотів відкрити Х. Колумб?
Що відкрив Х. Колумб?
Чому він був упевнений що відкрив Індію?
Скільки подорожей здійснив Колумб до Америки?
Як могла б називатися Америка якби Колумб не допустився рокової помилки
Завдання 4. Кому з мореплавців відповідають дані твердження, поставте відповідні цифри
1.В честь нього Америка отримала свою назву ______________
2.Завдяки йому з’явилися племена індіанців___________________
3.Він відкрив морський шлях до Індії _____________________
4.Йому не судилося дізнатися про величне географічне відкриття_______________
1. 2. 3.
«Дізнайся більше» https://timegeo.ru/velikie-lyudi/vasko-da-gama/
Дата_____________
Урок №6 Навколосвітні подорожі. Відкриття Австралії і Антарктиди
Завдання 1. Прочитайте текст підручника та вставте пропущені слова.
Перша навколосвітня подорож розочалася в ……… році. ЇЇ очолив португалець ……… ………. . Кінцева мета подорожі полягала у досягненні …………. .. ….. островів. Плавання закінчилося у 1522 році на чолі із …… ……. .
Завдання 2.Які назви з’явилися на карті в результаті першої навколосвітньої подорожі Ф. Магеллана____________________________________________________
Завдання 3.На контурній карті позначте цифрами:
1 – країну з якої розпочалася перша навколосвітня подорож
2 - Магелланову протоку
3 – Тихий океан
4 – місце загибелі Магеллана
5 – Індійський океан
Завдання 4. Прочитайте текст підручника та вставте пропущені слова.
У 1606 році корабель на чолі з ........ ......... досяг північно-західних берегів Австралії
Завдання 5. Дайте відповіді на запитання.
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
«Відважний англійський капітан»
1.Кого вважають другим відкривачем Австралії? _____________________________
2.Що завадило Джеймсу Куку відкрити Антарктиду?__________________________
3.Яка була мета третьої подорожі Джеймса Кука ? Чи здійснив він її?__________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 6. Вставте пропущені слова.
Першу в історії Російської імперії навколосвітню подорож здійснили у ___________ рр. росіянин _______________ та українець за походженням ____________________________.
Завдання 7. «Впізнай хто»
Юрій Лисянський Фадей Беллінсгаузен Михайло Лазарєв
Джеймс Кук
1.Англійський мореплавець, відкрив східну Австралію, уклав карту Нової Зеландії, відкрив Гавайські острови, де й загинув у 1779 році. _________________________________________________________________
2.Один з капітанів першої Російської навколосвітньої подорожі, український Магеллан. ________________________________________________________
3.Капітани російської експедиції, результатом якої стало відкриття Антарктиди.________________________________________________________
Завдання 8. Маршрут якої експедиції зображений на карті___________________
_______________________________________________________________________
«Попрацюй додатково! Це – цікаво»
Флеш-ігри https://quizlet.com/357112237/match
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата_____________
Урок№7 Сучасні дослідження Землі у ХХ та початку ХХІ століття.
Завдання 1. У таблиці перепуталися події, дати та відкривачі. Встановіть правильну відповідність.
Дата |
Мореплавці |
Події |
1492 |
Христофор Колумб |
Відкриття морського шляху до Індії |
1519-1522 |
Васко да Гама |
Відкриття Америки |
1497 |
Фернан Магеллан |
Перша навколосвітня подорож |
Завдання 2. Розставте в правильному порядку географічні об’єкти, якими мандрував Фернан Магеллан.
Атлантичний океан, Тихий океан , Магелланова протока, Індійський океан, Молуккські остров
Завдання 3. Отримавши необхідну інформацію, заповніть пропуски у реченнях.
протягом кількох десятиріч проводив дослідження рослинного і тваринного світу морів та океанів француз__________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 4. Розкажи або опиши історію «Моя незабутня подорож». При бажанні використай метод кросингу або звичайний малюнок.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата_____________
Урок№8 Підсумковий урок з тем « Вступ. Розвиток географічних знань про Землю»
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата_____________
Земля на плані і карті
Урок№9 Способи орієнтування на місцевості. Компас.
Завдання 1. Підпишіть основні (червоним) та проміжні (чорним) сторони горизонту
Завдання 2. Поясніть, що розповідають подані малюнки.
Завдання 3. Розгляньте малюнок, дайте відповіді на запитання:
__________________________________________________________________________
Мал.6
Завдання4. Дайте визначення поняття.
Компас -_________________________________________________________________
Завдання5 . Дайте відповіді на запитання:
_________________________________________________________________________
Дата_____________
Урок№10 Поняття про азимут.
Завдання 1. Вставте пропущені слова.
Азимут - ...... між напрямом на ....... і данним об’єктом.
Мал.7
Завдання 2. На малюнку позначте будинок з азимутом 75° і колодязь з азимутом 290°
Завдання 3. Схематично зобразіть напрямки руху учнів.
Учні пройшли 100м за азимутом 270° , потім стільки ж за азимутом 180°, 90° і ще 360°. Де вони закінчили свій шлях. Використайте М в1см – 20м.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
«Попрацюй додатково! Це – цікаво»
http://geografichka.blogspot.com/p/6.html флеш- ігри «Азимути»
Дата_____________
Урок№11 Способи зображення Землі
Завдання 1. Порівняйте всі способи зображення землі і дайте відповідь на запитання:
Які з них найбільш точно зображують земну поверхню________________________
Які ви можете створити власноруч _________________________________________
На яких ми бачимо реальні об’єкти _________________________________________
З яких ми можемо дізнатися назви об’єктів ___________________________________
Який спосіб зображення землі може допомогти відшукати певний об’єкт на місцевості ________________________________________________________________
Завдання 2. Що вам відомо про прилад, зображений на малюнку. Чи можна його віднести до способів зображення Землі?
Для нотаток
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата_____________
Урок№12 Масштаб та його види. Практична робота № 1 «Розв’язування задач з використанням різних видів масштабу» (початок)
Завдання 1.Вставте пропущені слова.
Масштаб- величина, яка показує в скільки разів ……………. відстань на карті в порівнянні з реальною вістанню на …………..
Завдання 2.Використовуючи отриману інформацію закінчіть схему:
Види масштабу
Завдання 3.Дайте відповіді на запитання.
В записі якого виду масштабу використовуються лише числа?_________________
Який масштаб визначається за допомогою циркуля?__________________________
Завдання 4. Відкрийте будь-яку сторінку свого атласу та знайдіть масштаб, у якому створена карта. Який вид масштабу використовується найчастіше на географічних картах?
Завдання 5.За малюнком визначте вид масштабу та скажіть скільки метрів /кілометрів у одному сантиметрі. Запишіть у числовому та іменнованному масштабах.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 6.Розвяжіть задачу використовуючи дані малюнка.
Реальна відстань між містами становить близько 712 км. В якому масштабі складена карта .
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Мал.8
Завдання 7.
____________________________________________________________________
______________________________________________________________________
«Попрацюй додатково! Це – цікаво»
Користуючись картою, знайдіть відстань між обласними центрами України Ужгородом і Луганськом _____________________________________________
______________________________________________________________________
Для нотаток
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата____________
Урок№13 План, його основні ознаки.
Завдання 1.Опрацювавши умовні знаки, зробіть відповідні малюнки та підписи.
Завдання 2. Прочитайте маршрут за умовними позначеннями.
Завдання 3.Зобразіть маршрут умовними позначеннями:
Наш шлях проходив від залізничної станції по лісовій дорозі до річки із металевим мостом. Далі ми рухалися по луках вздовж болота до ділянки вирубаного лісу . Ближче до вечора ми ввійшли в мішаний ліс, пройшли 2 км по стежці і в будинку лісника зупинились на ночівлю.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
«Попрацюй додатково! Це – цікаво»
http://geografichka.blogspot.com/p/6.html флеш- ігри «Умовні знаки»
Дата____________
Урок№14 Абсолютна і відносна висота місцевості, їх визначення за допомогою горизонталей та шкалою висот
Завдання1.Які прилади зображені на малюнках
Мал.9 Мал.10
_____________________ ___________________
Завдання 2. Закінчіть речення:
Для зображення нерівностей земної поверхні на плані та картах використовують …………..
Це лінії, що з’єднують точки з однаковою ………… ……….
Щоб зрозуміти, що показано підвищення чи зниження використовують - …………………………………..
Завдання3. Розгляньте малюнок і визначте:
Яка абсолютна висота пагорба - ____________________________________________
Яка абсолютна висота точки А; точки Б:
__________________________________________________________________________
Яка відносна висота точки А і точкиБ:
__________________________________________________________________________
Яка відносна висота точки А і точки В
__________________________________________________________________________
Для нотаток
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата____________
Урок№15 Географічні карти, їх елементи. Види географічних карт Практична робота № 1 «Розв’язування задач з використанням різних видів масштабу» (закінчення)
Завдання 1.
Поясніть вислів: «Карта – вікно у світ»
Завдання 2.Ви плануєте поїздку до якоїсь країни, вам нічого про неї невідомо, яку інформацію ви можете отримати про країну за звичайною фізичною картою.
«Мій конспект»
Елементи карти
Завдання 3.Розгляньте подану карту та з̕ясуйте чим представлені допоміжні елементи карти.____________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 4. Продовжіть перелік:
Умовні знаки: масштабні , значкові, ________________________________________
Завдання 5.Розглянувши подану легенду з̓ясуйте, які умовні знаки на ній є значковими, лінійними та кольоровими .
____________________________________________
____________________________________________
____________________________________________
____________________________________________
____________________________________________
Атлас - збірка карт.
Завдання 5. Вставте пропущене:
Класифікація географічних карт
За масштабом
• великомасштабні (1:10 000 - 1:200 000 включно)
• …………………… (1:200 000 - 1:1 000 000 включно)
• дрібномасштабні (1: ………… і дрібніше)
За охопленням території
• карти світу і півкуль
• карти …………… і ………
• карти держав і їх частин
За змістом
• загальногеографічні
• ……………………..
За призначенням
Завдання 6. Скориставшись атласом, порівняйте фізичну карту світу та фізичну карту України відповідно класифікації карт
«Попрацюй додатково! Це – цікаво»
Складіть невелику розповідь , розпочавши словами: «Для мене карта – це …..»
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата____________
Урок№16. Градусна сітка на глобусі й карті
«Пригадай»
Хто у своїх ще у ІІ ст., описуючи природу на населення відомих йому земель, вже навів понад 8 тис. географічних об’єктів з зазначенням їх географічних координат, а також достатньо точно наніс їх на карту, використавши градусну сітку.
«Мій конспект»
Меридіани –лінії проведені від полюса до полюса на карті чи глобусі полуденна лінія
Пн. Полюс -Пд. Полюс
10 =111 км
1 меридіан = 1800
північ - південь
Паралелі - лінії паралельні екватору
10 =111,3 км
Екватор - 40 076 км.
Захід - схід
Довжина паралелі зменшується від екватора до
Полюсів
Градусна сітка - перетин паралелей та меридіанів
Дата____________
Урок№ 17. Географічні координати Практична робота №2 «Визначення географічних координат за географічною картою
Географічні координати - географічна широта та довгота
Географічна широта - відстань від екватора до заданої
точки
Географічна широта – від 00 до900 (пн., пд.).
Завдання 1. Робота з підручником
• За малюнком 55 підручника визначити, які точки розміщені у Північній, а які — у Південній півкулі.
• На яких паралелях розміщені точки?
• Яку широту мають ці точки?
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 2. Робота з картою
• Визначте географічну широту Північного і Південного полюсів, Києва, Лондона, Москви, Пекіна.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Географічна довгота - відстань від нульового
меридіана до заданої точки.
Географічна довгота - від 00 до 1800 (зх., сх.).
Завдання 3. Робота з підручником
• За малюнком 56 підручника визначити, у якій півкулі розміщені точки.
• Визначити географічну довготу цих точок.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 4. Робота з картою.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Щоб знайти об’єкт на карті за координатами потрібно:
1) з’ясувати , у якій півкулі (пн., пд., зх.,сх.) розташована точка
2) за числами широти і довготи визначити відповідні їм паралель і меридіан
3) знайти точку їх перетину
Завдання 5. Виконайте завдання
через любу точку можна провести один меридіан. А який материк
перетинають всі меридіани ?
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
«Попрацюй додатково! Це – цікаво»
В яких галузях особливо необхідні знання про географічні координати .
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата____________
Урок№ 18 Географічні координати свого населеного пункту. Практична робота №2 «Визначення географічних координат за географічною картою»
Завдання 1. Дайте відповіді на запитання.
Завдання 2 .Використовуючи карту виконайте завдання практичної роботи
Дата____________
Урок№ 19. Підсумковий урок з теми: «Земля на плані і карті»
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата____________
Урок№20. Літосфера. Внутрішня будова Землі
Завдання 1. Отримавши необхідну інформацію, вставте потрібні підписи.
Внутрішня будова Землі
Завдання 2. Доповніть визначення:
Літосфера - верхня ……………. оболонка Землі, до якої входить …….. ……….. і верхня частина …………… до шару астеносфери.
Типи земної кори
материкова океанічна
осадовий осадовий
гранітний базальтовий
базальтовий
20 – 70 км 5- 10 км
Завдання 3. Заповніть таблицю.
Назва шару |
Місце розташування, потужність. |
Стан речовини |
Температура |
Земна кора |
|
|
|
Астеносфера |
|
|
|
Мантія |
|
|
|
Ядро -зовнішнє -внутрішнє |
|
|
|
Завдання 4. Знайдіть відповідність між поняттям і визначенням:
З. Повітряна оболонка Землі.
«Попрацюй додатково! Це – цікаво»Склади розповідь «Моя уявна подорож до центру Землі».
Дата____________
Урок№21. ЛІТОСФЕРНІ ПЛИТИ. ПОХОДЖЕННЯ МАТЕРИКІВ І ОКЕАНІВ
Завдання 1. Літосферні плити - це__________________________________________
__________________________________________________________________________
Завдання 2. Вставте пропущене:
Походження сучасних материків і океанів:
1912 році …….. учений Альфред ……….. висунув гіпотезу ………… ……………..
Складання ОЛС Походження сучасних материків і океанів:
|
Завдання 2. Дайте відповіді на запитання:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата____________
Урок№22. Внутрішні процеси. Рухи земної кори.
«Мій конспект»
ОЛС Рухи літосферних плит, їх наслідки.
Внутрішні процеси Землі
Рухи літосферних плит
повільні швидкі
Горизонтальні Вертикальні Землетруси
Горизонтальні
мат. к. мат. к ок. к. ок. к. мат.к
ок. к.…..
Гори СОХи (в океанах океанічні жолоби
Місто Херсонес було засноване древньогрецькими колоністами більше ніж 2500 тисячі років тому на південному заході Криму. Нині його руїни - одна з найвизначніших пам'яток Севастополя.
Залишки міста Херсонес
Завдання 1. Поясніть причини затоплення міста Херсонес______________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Для нотаток
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата____________
Урок№23. Землетруси. Сейсмічні пояси землі. Практична робота № 3 «Позначення на контурній карті рівнин, гір, вулканів суходолу» (протягом теми)
Завдання 1. Дайте визначення поняття.
Землетруси - __________________________________________________________
Завдання 2. Опрацюйте «Сейсмічний словничок»
Сейсмічний словничок
Завдання 3. Отримавши необхідну інформацію, вставте потрібні підписи.
Завдання 4. Опрацюйте таблицю .
Завдання 5. Прочитайте опис та наслідки поданих нижче землетрусів. Спробуйте визначити, у скільки балів оцінювалась їх сила.
4 грудня 1911 землетрус стався в місті Вірний (сьогодні Алмати). Область повного руйнування охопила територію площею 15 тис. кв. км. Гірські хребти і долини були розсічені розломами протяжністю до 200 км. Смуга найбільших порушень земної поверхні (шириною 500 м і довжиною 100 км) була зафіксована на південному березі Іссик-Куля. Змістилися мільйони тонн грунту.
4 грудня 1957 на півдні Монголії стався землетрус. Почався він близько полудня сильним поштовхом. Жителі встигли вибігти з приміщень, і, коли наступний головний удар стер з лиця землі будівлі, в них вже майже нікого не залишилося. Над горами піднялися величезні темні хмари пилу, приховали спочатку вершини. Пил швидко поширився, закривши весь гірський ланцюг протяжністю 230 км. Коливання ґрунту спостерігалися на території площею 5 млн. кв. км.
_____________________________________________________________________________________________
Завдання 6.Опрацювавши тектонічну карту зробіть висновок:
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
ОЛС Сейсмічні пояси Землі.
……………………………… ………………………………………
Завдання 7. Практична робота № 3(нанесення на контурну карту сейсмічих поясів)
Завдання 8. Дайте відповіді на запитання.
«Попрацюй додатково! Це – цікаво»
1.Ви висококваліфікований інженер. Вас запрошують на будівництво хімічного заводу у три країни. м.. Сантьяго (Чилі) , м. Оттава (Канада) м. Варшава (Польща) В яких із запропонованих країн ви згодилися б будувати підприємство з точки зору безпеки. Відповідь обґрунтуйте стосовно кожного міста.
2.Ви їдете відпочивати Перед вами стоть вибір. Курорти Туреччини, Тайланду, чи теплого узбережжя Франції. Який вибір ви зробили б з точки зору небезпек природного походження.
3.Чому, на вашу думку, у 1987 році в Україні були припинені всі роботи по будівництву Кримської АЕС. Чи правильним було таке рішення.
Для нотаток
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата____________
Урок№24. Вулканізм і вулкани. Гейзери. Практична робота № 3 «Позначення на контурній карті рівнин, гір, вулканів суходолу»
Завдання 1. Доповніть схему:
Внутрішні сили Землі |
………………………….. |
……………… |
Внутрішній |
Завдання 2. Яке явище зображене на малюнку? Зробіть відповідні підписи.
1 - _______________________;
2 - ______________________;
3 - _______________________.
4 - _______________________;
5- ___________________________;
6- _________________________.
Завдання 3. Підпишіть назви післявулканічних явищ:
……………………………….. ………………………………………….. ……………………………………….
«Попрацюй додатково! Це – цікаво»
«Поміркуй»
Для нотаток
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата____________
Урок№25. Зовнішні процеси, що зумовлюють зміну земної поверхні.
«Поміркуй»
Усім вам відомий процес ліплення фігурок з пластиліну, глини. Людина, яка це робить, — скульптор. Як працює скульптор? Він завжди ліпить двома руками. Природа Землі — також скульптор, вона невтомно «ліпить» і створює образ поверхні нашої планети. Робота однієї «руки» — внутрішні сили Землі, які створюють гори, рівнини. А що ж робить «друга рука» природи? Чому поверхня Землі така різноманітна? Як- от: кам'яний гриб, величезна застигла жаба, ще більша черепаха. В інших місцях немов виточені на замовлення кулі і кам'яні мости, споруджені невідомими будівельниками. Хто ж вони, ці умілі майстри?
«Мій конспект»
Завдання 1. Отримавши необхідну інформацію, доповни ОЛС.
ОЛС Зовнішні процеси, що зумовлюють зміну земної поверхні
Зовнішні процеси землі |
Руйнування |
……………………………………………. |
………………………………………… |
Вивітрювання |
………….. |
Фізичне вивітрювання |
хімічне вивітрювання |
………………………….. |
Бархани |
дюни |
………………… |
………………… |
……….. …………... |
Робота людини |
Робота води |
Вимоїна |
яр |
…………... |
…………… |
морена |
цирки |
……………. |
терикони |
…………….. |
………………….. |
Завдання 2. Наслідки роботи яких зовнішніх чинників зображено на фото.
_________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Для нотаток
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата___________
Урок№26. Мінерали, гірські породи. Корисні копалини та їх значення у житті та діяльності людини
«Пригадай»
Земна кора складається з мінералів і гірських порід
Завдання 1.Якими цифрами позначені:
1. 2. 3.
4. 5. 6.
Завдання 2.Визначте до якої групи за утворенням відносять перелічені гірські породи:
Нафта, пісок, граніт, крейда, мармур, базальт, торф.
Завдання 3. Закінчіть речення:
Гірські породи, які людина використовує для своїх потреб називають - ………………... ………………………………
ОЛС Корисні копалини
……………. ………… ………………
«Поміркуй»
Завдання 4.Встановіть зв'язок між корисною копалиною та малюнком, який відображає її використання.
Для нотаток
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата___________
Урок№27. Основні форми рельєфу суходолу. Рівнини Практична робота № 3 (продовження)
Завдання1.Доповніть схему.
Первинні Низовини до200м Плоскі
……………………. ……………………. .… …………
Плоскогір’я понад ….
Завдання2.За малюнком визначте форму рельєфу ____________________________
Завдання3. . Установіть відповідність між назвами великих рівнин та цифрами, якими вони позначені на картосхемі.
А. Східноєвропейська |
В. Декан |
Б. Амазонська |
Г. Західносибірська |
|
|
|
|
Для нотаток
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата___________
Урок№28. Гори. Практична робота № 3 (продовження)
Завдання1. Зробіть відповідні підписи.
«Мій конспект»
Класифікація гір
За висотою
низькі (до 1 км) середні високі (понад 2 км).
Кримські від 1до2 км Гімалаї, Кавказ
Уральські
Завдання 2.Класифікуйте Українські Карпати:
За висотою _____________________________________________________________
За віком _________________________________________________________________
За зовнішнім виглядом _____________________________________________________
За способом утворення _____________________________________________________
Завдання 2.Установіть відповідність між формами рельєфу та їхньою класифікацією:
А |
низовини |
|
1 |
Анди, Кордильєри, Карпати |
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Б |
височини |
2 |
Бразильське, Декан |
А |
|
|
|
|
|
||
В |
плоскогір’я |
3 |
Амазонська, Причорноморська |
Б |
|
|
|
|
|
||
Г |
гори |
4 |
Декан, Атлас |
В |
|
|
|
|
|
||
5 |
Придніпровська, Подільська |
Г |
|
|
|
|
|
«Поміркуй»
Для нотаток
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата___________
Завдання2 . Отримавши необхідну інформацію, дайте відповіді на запитання
«Поміркуй»
Це унікальний острів. Чудес і красот природа для цього далекого острова - "відлюдника Атлантики" - явно не пошкодувала: серед них гейзери і гарячі джерела, льодовики і айсберги, водоспади і гірські озера ... А всього в тут відкрито 250 груп термальних джерел, що включають 7000 гарячих ключів - більше, ніж де б то не було в світі. На острові біля 130 вулканів, з яких 18 вивергалися після заселення людьми, близько 900 року нашої ери.
Про який острів йде мова ? Як він утворився?
«Дізнайся більше»
http://29palms.ru/index.php?link=iceland-island
Для нотаток
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата___________
Урок№30. Унікальні форми рельєфу земної кулі, їх охорона
Відеоурок
http://mandrivnikl.blogspot.com/2014/12/blog-post_7.html
Завдання1.За переглянутим фільмом заповніть таблицю.
Унікальна форма рельєфу |
Країна |
Долина монументів |
США |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 2. Розгляньте малюнки. Яку діяльність людини вони зображують, які її наслідки?
Завдання3. Доповнфіть схему:
Наслідки діяльності людини
Для нотаток
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Дата____________
Урок№ 31. Підсумковий урок з теми: «Літосфера»
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Зміст
Дорогий Пізнайку!...................................................................................... 3
Вступ. Розвиток географічних знань про Землю
Урок№1 Географія як наука про Землю. Значення географічних знань та умінь. Джерела географічних знань та вмінь………………………………………………. 4
Урок№2 Методи географічних досліджень. Особливості організації власних географічних досліджень. Дослідження №1 «Спостереження за змінами у природі» (протягом навчального року щомісяця)………………………………. 6
Урок№3.Уявлення про Землю в давнину. Зображення Землі на картах Ератосфена, Птоломея……………………………………………………………………………… 9
Урок№4.Відкриття нових земель. Плавання вікінгів. Подорожі Марко Поло… 11
Урок№5Пошуки морського шляху в Індію. Відкриття Америки Христофором Колумбом. Перше навколосвітнє плавання під керівництвом Фернана Магеллана………………………………………………………………………… 12
Урок №6 Навколосвітні подорожі. Відкриття Австралії і Антарктиди………… 14
Урок№7 Сучасні дослідження Землі у ХХ та початку ХХІ століття…………… 19
Урок№8 Підсумковий урок з тем « Вступ. Розвиток географічних знань про Землю»……………………………………………………………………………… 21
Земля на плані і карті
Урок№9 Способи орієнтування на місцевості. Компас………………………… 22
Урок№10 Поняття про азимут………………………………………………… .. 24
Урок№11 Способи зображення Землі ………………………………………….. 26
Урок№12 Масштаб та його види. Практична робота № 1 «Розв’язування задач з використанням різних видів масштабу» (початок)……………………………. . 28
Урок№13 План, його основні ознаки…………………………………………… 31
Урок№14 Абсолютна і відносна висота місцевості, їх визначення за допомогою горизонталей та шкалою висот…………………………………………………… 33
Урок№15 Географічні карти, їх елементи. Види географічних карт Практична робота № 1 «Розв’язування задач з використанням різних видів масштабу» (закінчення)………………………………………………………………………… 36
Урок№16. Градусна сітка на глобусі й карті……………………………………….39
Урок№ 17. Географічні координати Практична робота №2 «Визначення географічних координат за географічною картою»………………………….. 40
Урок№ 18 Географічні координати свого населеного пункту. Практична робота №2 «Визначення географічних координат за географічною картою»………… 42
Урок№ 19. Підсумковий урок з теми: «Земля на плані і карті»……………… 43
Літосфера
Урок№20. Літосфера. Внутрішня будова Землі………………………………… 44
Урок№21. Літосферні плити. Походження материків і океанів……………… 46
Урок№22. Внутрішні процеси. Рухи земної кори…………………………….. 47
Урок№23. Землетруси. Сейсмічні пояси землі. Практична робота № 3 «Позначення на контурній карті рівнин, гір, вулканів суходолу» (протягом теми)……………………………………………………………………………… 49
Урок№24. Вулканізм і вулкани. Гейзери. Практична робота № 3 «Позначення на контурній карті рівнин, гір, вулканів суходолу» ……………………………. 52
Урок№25. Зовнішні процеси, що зумовлюють зміну земної поверхні………. 54
Урок№26. Мінерали, гірські породи. Корисні копалини та їх значення у житті та діяльності людини……………………………………………………………… 56
Урок№27. Основні форми рельєфу суходолу. Рівнини Практична робота № 3 (продовження)…………………………………………………………………… 58
Урок№28. Гори. Практична робота № 3 (продовження)……………………… 60
Урок№30. Унікальні форми рельєфу земної кулі, їх охорона………………… 63
Урок№ 31. Підсумковий урок з теми: «Літосфера»…………………………… 65
1