Поговоримо про те, як захопити учнів вивченням творів зі шкільної програми.

В епоху гаджетів і соціальних мереж необхідність читати об'ємні літературні твори зі шкільної програми викликає захоплення далеко не в кожного учня. І певною мірою це зрозуміло. Утім, успішно вбудувати класичну літературу в сучасні декорації цілком реально!

«Зламана казка»

Пропонуємо дієвий спосіб активізації пізнавальної діяльності школярів. Запропонуйте дітям скласти власну історію на заздалегіть визначену тему у формі «зламаної казки». Як уже зрозуміло з назви, це буде не просто казка. Це буде несподівана інтерпретація твору, яка дозволить якнайкраще зрозуміти навчальний матеріал. А ще це просто дуже цікавою Розкажіть учням, що є декілька способів, за допомогою яких можна трансформувати твір:

  • поміняти місцями жертв і переслідувачів;
  • об'єднати персонажів із декількох творів; 
  • змінити стать або вік головного героя;
  • розповісти історію з позиції негативного персонажа; 
  • вигадати продовження або альтернативний фінал; 
  • замінити деякі старовинні предмети сучасними. 

Це завдання здатне не тільки покращити настрій, воно ще й чудово розвиває міжособистісні стосунки. Адже літературні твори – це своєрідний психологічний квест, що пропонує «проходження» різного роду критичних ситуацій і неочікуваний фінал. Заохочуйте школярів не лише створити «зламану казку», а й подумати над тим, чим відрізняється її мораль від оригінального твору. 

Літературне кафе

Урок, проведений у форматі дружніх посиденьок, допомагає створити невимушену обстановку у класі та закріпити вивчений матеріал. Особливо ефективною така стратегія буде під час роботи над складними творами чи обговорення суперечливих моментів біографії письменників. Адже не кожен школяр готовий висловити свою думку під час звичайного опитування, а ось зробити це, наприклад, від особи вигаданого критика набагато цікавіше! Вправа проходить у декілька етапів:

  • заздалегідь повідомте учням завдання, розподіліть ролі та запропонуйте підготуватися вдома (знайти аргументи та іншу додаткову інформацію на користь своєї позиції);
  • аби учні почували себе комфортніше та впевненіше, перед уроком розташуйте меблі нестандартним способом;
  • під час проведення дискусії заохочуйте кожного учня висловлювати власну думку та робити висновки. А ще можна запропонувати виконати нестандартне домашнє завдання. 

А чому б не запросити до «кафе» й учнів із інших класів? Буде дуже цікаво! 

Лекція із помилками

Ця техніка дозволяє розвинути в учнів уміння оперативно аналізувати інформацію, виступати в ролі експертів, опонентів і рецензентів. А ще вона неабияк активізує увагу. 

Наприкінці заняття оголосіть школярам тему наступного уроку, кількість очікуваних помилок та надайте матеріали (або посилання на джерела) для попереднього ознайомлення. 

На початку уроку запропонуйте учням об'єднатися в невеликі групи (по 3-5 осіб). Розбийте матеріал на декілька розділів і після кожного робіть невеликі (на 2-3 хвилини) паузи. Протягом цього часу школярі мають обговорити матеріал, визначити наявність помилок та їхню кількість (фіксуйте ці дані на дошці). Наприкінці заняття запропонуйте представникам кожної групи озвучити та записати всі визначені помилки, а потім попросіть опонентів спростувати або підтвердити заявлені факти.

Діаманта

Ця техніка дуже схожа на сінквейн. Її сенс полягає у встановленні подібностей та відмінностей між двома протилежними фактами, подіями, явищами чи літературними персонажами. Як і у випадку із сінквейном, маємо написати вірш. Він має складатися з семи рядків, у кожному з яких визначено кількість слів та частини мови. Наприклад:

  • перший та сьомий – ім'я позитивного та негативного персонажів (зазвичай іменники);
  • другий та шостий – найбільш суттєві ознаки головних героїв (два прикметники);
  • третій і п'ятий – дії, найважливіші процеси, що відбуваються з героями (три дієслова або дієприслівники);
  • четвертий – асоціації та порівняння двох героїв (чотири іменники або дві фрази).

Цей прийом сприяє формуванню в учнів уміння порівнювати, виділяти головне та критично осмислювати прочитане.

Фрірайтинг

Фрірайтинг – це особлива техніка письма, яка допомагає навчитися мислити нестандартно. Її сенс полягає в занотовуванні всіх думок, що тільки у вас виникли з приводу певної теми. 

Повідомте школярам тему, запропонуйте сформулювати та записати на аркуші думку, яка стане відправною точкою. Протягом 10 хвилин (це оптимальний час) діти мають записувати все, що спадає на думку, нічого не виправляти та не зупинятися. Також варто порадити учням:

  1. Якщо не знаєте, як продовжити попереднє речення – починайте писати інше.
  2. Не робіть довгих пауз. 
  3. Не варто слідкувати за пунктуацією, логікою, стилем. 

Час на роботу вичерпано? Добре, тепер діти можуть перепочити 1-2 хвилини. Потім вони мають уважно перечитати написане, виділити цікаві слова, фрази та думки, перенести їх на окремий аркуш. Зазвичай у момент вибору та перенесення з'являються чудові ідеї, які також можна виписати на окремий аркуш.

Сучасний підхід та креативність дозволяють «оживити» уроки літератури та зацікавити учнів класичними творами. Бажаєте отримати більше корисної інформації щодо технік та прийомів викладання зарубіжної та української літератури? Тоді неодмінно реєструйтеся на інтернет-конференцію «Викладання літератури в школі». Буде цікаво!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter