Огляд нормативної бази

Психологічна компетентність вчителя ЗЗСО та вихователя ЗДО входить до переліку професійних якостей, необхідних для виконання трудових функцій, визначених Професійним стандартом «Вчитель закладу загальної середньої освіти» та Професійним стандартом «Вихователь закладу дошкільної освіти» відповідно. Формування та розвиток цієї здатності дозволяє налагодити ефективну партнерську взаємодію з учасниками освітнього процесу з дотриманням принципів рівності, добровільності та поваги. 

Крім того, надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу є одним із обов'язкових напрямів підвищення кваліфікації педагогічних працівників, що регламентовано на законодавчому рівні, а саме:

Тож ми підготували огляд знань, умінь та навичок, які необхідні для формування та вдосконалення психологічної компетентності педагогів.

Бажаєте дізнатись більше про ефективні інструменти для створення безпечної та комфортної взаємодії у закладі освіти у кризових умовах? Реєструйтесь на Всеукраїнську інтернет-конференцію «Психологічна підтримка: поради та практика для учасників освітнього процесу», яка відбудеться 06.03.2025! На вас чекають виступи досвідчених експертів у галузі психології та освіти, практичні кейси, цікаві ідеї та корисні поради.

Психологічна компетентність вчителя закладу загальної середньої освіти

Психологічна компетентність вчителя передбачає  планування та здійснення освітнього процесу з урахуванням індивідуальних особливостей школярів та заохочення їх до активної взаємодії. 

Вона включає такі складові:

1) Здатність визначати і враховувати в освітньому процесі вікові й індивідуальні особливості здобувачів освіти, їхній психоемоційний стан

Це вміння педагога планувати і здійснювати освітній процес з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів і надавати підтримку учням, які мають ознаки стресу.

Сформованість цієї компетентності демонструє обізнаність педагога щодо індивідуальних особливостей учнів та їхній вплив на засвоєння навчального матеріалу й успішну соціалізацію, ознак погіршення психоемоційного стану.

У межах цієї компетеності вчитель має забезпечувати дотримання вимог щодо:  

  • комунікації: спілкуватися з учасниками освітнього процесу про індивідуальні особливості учнів, їхній вплив на засвоєння навчального матеріалу й успішну соціалізацію, важливість врахування психоемоційного стану;
  • відповідальності і автономії: відстежувати зміни щодо вікових та індивідуальних особливостей учнів та їхнього психоемоційного стану, здійснювати необхідні адаптації / модифікації в освітньому процесі.

2) Здатність використовувати стратегії роботи зі здобувачами освіти, які сприяють розвитку їхньої позитивної самооцінки, я- ідентичності

Це вміння педагога визначати прояви завищеної чи заниженої самооцінки учнів з метою їх коригування, створювати умови та використовувати основні стратегії роботи щодо формування позитивної самооцінки. 

Для формування цієї компетенції потрібно активізовувати знання з таких тем:

  • основні види самооцінки здобувачів освіти та їхні вияви; 
  • основні умови формування позитивної самооцінки здобувачів освіти; 
  • основні стратегії, що сприяють формуванню позитивної самооцінки учнів.

У межах цієї компетеності вчитель має забезпечувати дотримання вимог щодо:  

  • комунікації: спілкуватися з учасниками освітнього процесу про вияви самооцінки в учнів та умови формування позитивної самооцінки;
  • відповідальності і автономії: надавати рекомендації учасникам освітнього процесу щодо розвитку позитивної самооцінки й ідентичності здобувачів освіти. 

3) Здатність формувати мотивацію здобувачів освіти й організовувати їхню пізнавальну діяльність

Це вміння педагога застосовувати методи роботи та навчальні матеріали для розвитку пізнавальної діяльності та підвищення мотивації учнів до навчання.

Для формування цієї компетентності потрібно опанувати такі теми:

  • види пізнавальної діяльності здобувачів освіти;
  • основні умови формування мотивації здобувачів освіти до навчання.

У межах цієї компетеності вчитель має забезпечувати дотримання вимог щодо:  

  • комунікації: спілкуватися з учасниками освітнього процесу про мотивацію учнів й умови формування їхньої мотивації до навчання;
  • відповідальності і автономії: застосовувати різні підходи для формування мотивації та організації пізнавальної діяльності учнів.

4) Здатність формувати спільноту здобувачів освіти, у якій поважають і враховують права кожного

Це вміння педагога використовувати практики, що заохочують учнів до ефективної взаємодії. 

Для розвитку цієї компетентності слід опановувати різні практики, які спрямовані на посилення взаємодії здобувачів освіти.

У межах цієї компетеності вчитель має забезпечувати дотримання вимог щодо:  

  • комунікації: взаємодіяти учасниками освітнього процесу, практикувати діалогічне спілкування на основі партнерства;
  • відповідальності і автономії: дотримуватись демократичних цінностей у професійній діяльності, заохочуючи кожного учня виражати свою думку й брати участь у прийнятті рішень.

Рівень професійної компетентності вчителя аналізується під час проведення атестації, зіставляючи його діяльність із посадовими обов’язками та вимогами Профстандарту. Однак у новій редакції цього документа не передбачено конкретних вимог до присвоєння кваліфікаційних категорій. Тож ми опрацювали методичні рекомендації УІРО щодо застосування оновленого профстандарту та підготували огляд професійних якостей, якими має володіти вчитель відповідно до кваліфікаційної категорії:

Підвищення кваліфікації педагогів за напрямом «Надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу»: ідеї та пропозиції від «На Урок»

Психо-емоційна компетентність вихователя закладу дошкільної освіти

Ця компетентність передбачає здійснення самоконтролю, саморегуляції та толерантної взаємодії.

Для розвитку цієї компетеності слід приділити увагу вивченню таких тем: 

  • теорія емоційного інтелекту;
  • причини та ознаки професійного вигорання;
  • толерантність та її сутнісні характеристики. 

Ця компетентність характеризується наявністю таких умінь та навичок вихователя:

  • керування власними емоціями у професійній діяльності чи/або під час спілкування з іншими учасниками освітнього процесу;
  • запобігання емоційному вигоранню та коригування власної професійної діяльності зу крахуванням власного психолого-емоційного стану;
  • усвідомлення та конструктивне реагування на прояви емоцій, толерантна взаємодія з усіма учасниками освітнього процесу.

З метою імплементації Закону України «Про дошкільну освіту» наказом МОН від 15.01.2025 №46 затверджена Типова програма підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти щодо надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу. 

Зміст Типової програми включає:

1) теоретичну складову. Вона зорієнтована на ознайомлення педагогів із напрямами, змістом, структурою та особливостями надання психологічної підтримки кожній категорії учасників освітнього процесу ЗДО;

2) практичну складову. Вона спрямована на формування у педагогів здатності до надання та уміння психологічної підтримки учасників освітнього процесу в різних ситуаціях, установок на відновлення їхнього ментального здоров’я та безперервний особистісний та професійний розвиток; 

3) самостійну роботу, яка містить:

  • завдання, що спрямовані на ознайомлення з відповідними нормативними й інструктивно-методичними документами;
  • завдання, які дозволяють опанувати алгоритми і правила надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу ЗДО;
  • завдання пошуково-дослідницького змісту, спрямовані на визначення ефективних шляхів та оптимальних підходів до надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу ЗДО;
  • завдання на розвиток необхідних компетентностей;
  • вправи, спрямовані на рефлексію.

Зміст Типової програми складається з двох модулів та восьми взаємопов’язаних тем:

Модуль І. Психологічна підтримка учасників освітнього процесу ЗДО: зміст та основні характеристики. Цей блок включає такі теми:

  • Психологічна підтримка учасників освітнього процесу ЗДО як потреба часу.
  • Загальна характеристика психологічної підтримки учасників освітнього процесу ЗДО.
  • Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу ЗДО.
  • Педагоги ЗДО як суб'єкти надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу.

Модуль ІІ. Зміст та особливості надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу ЗДО. Цей блок включає такі теми:

  • Зміст психологічної підтримки дітей дошкільного віку в умовах ЗДО.
  • Форми і методи психологічної підтримки дітей дошкільного віку.
  • Психологічна підтримка  батьків  дітей дошкільного віку.
  • Психологічна підтримка педагогів ЗДО.

 

Бажаєте покращити свої знання та отримати практичні інструменти для психологічної підтримки дітей та дорослих у кризових умовах? Долучайтесь до нашої конференції та підвищуйте кваліфікацію разом із «На Урок»! 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter