Нестандартні прийоми для роботи з учнями.

Усі ми чули від колег або лідерів думок про те, як важливо мислити критично та креативно. Дійсно, ми всі вже знаємо, що потрібно завжди перевіряти факти та думати нешаблонно, але як саме це робити? Які техніки та прийоми використати для розвитку цих навичок?

Крістіна Бабенко, авторка курсу «Розвиток критичного, логічного і креативного мислення засобами мистецтва», пропонує набір цікавих життєвих прийомів, що навчать дітей помічати речі, над якими ті могли і не замислюватися раніше. 

Формуємо критичне мислення

Уявіть наступну ситуацію: ви хочете відсвяткувати день народження в новому ресторані. Оскільки коштує таке святкування чимало, перш ніж витрачати гроші, ви хочете оцінити рівень цін і якість кухні в закладі. 

Для цього ви заходите на офіційний сайт ресторану та читаєте 2-3 перші відгуки. «Круто!», «Дуже красивий дизайн», «Смачно», «Ціни помірні». Далі є й негативний відгук, але він уже не має значення. Ви вирішили, що вас усе влаштовує, тож вирушаєте до ресторану, аби зробити замовлення. 

Але на місці все виявляється не так добре. У закладі шумно, ціни зависокі, а каву, яку ви замовили 15 хвилин тому, не принесли, хоча зал майже порожній. Лишається лише дивуватися, як заклад із таким рівнем обслуговування отримав позитивні оцінки і відгуки про ціни «нижче середнього»? 

У цій ситуації ми припустилися низки помилок. Спочатку повірили відгукам, не перевіривши, хто їх написав – який рівень доходу, звички і смаки мають ці люди. Також ми проігнорували відгук про погане обслуговування, бо підсвідомо хотіли, аби ресторан виявився хорошим. І нарешті: не перевірили інформацію на інших сайтах, адже пари схвальних відгуків виявилось достатньо, аби: 

  • сформувати стійку симпатію;
  • підтвердити попереднє позитивне уявлення;
  • сформувати завищені очікування ще до відвідування закладу.

А тепер спробуємо уявити, який відгук написали би ви? Чи зможете ви дібрати такі слова, аби донести реальну ситуацію до читача, і зробити це так, аби її однаково зрозуміли всі? Чи вдасться вам знайти правильні слова? Звідки ви знаєте, що саме ці вирази спрацюють? Наскільки об’єктивні ваші факти? Обдумайте, що ви мали на увазі під певними речами, а вже потім ухвалюйте остаточні рішення чи діліться порадами.

Формуємо креативне мислення

Аби розвинути креативність дітей, спробуйте застосувати метод пошуку аналогій. Для цього запропонуйте учням виконати кумедне завдання – проаналізувати зображення тварин із середньовічних бестіаріїв (можна знайти у матеріалах курсу). 

  • Як ви вважаєте – що за звірі на них зображені?
  • Чому ви так думаєте? 
  • Які докази такої думки знаходите?

Майте на увазі: середньовічні художники часто малювали те, чого ніколи не бачили. Їм доводилось орієнтуватись на розповіді очевидців, описи авторів давнини і – як же без цього! – на власну уяву. Тож зрозуміло, чому деякі тварини з бестіаріїв такі дивні та лише віддалено схожі на справжніх. 

Спробуйте застосувати цю активність на уроках мистецтва, географії або історії. Запропонуйте учням спочатку вгадати, а потім знайти спільне та відмінне між намальованою істотою й реальною твариною (завдання може стати проєктом, результати якого діти представлять у вигляді гри на наступному уроці). 

Упевнені, багато хто чув про видатного художника Ван Гога, чиї картини вирізняються самобутністю та експресивністю. Але мало кому відомо, що на початку кар’єри Вінсент копіював роботи класиків, аби покращити свою майстерність. У матеріалах до курсу ви знайдете добірку малюнків, серед яких є як оригінали, так і копії картин інших майстрів, зроблені Ван Гогом. Запропонуйте учням роздивитися пари картин та застосуйте метод аналогій. Нехай школярі знайдуть як спільне, так і те, що відрізняє полотна Ван Гога від робіт класиків.

Формуємо логічне мислення

Наступна вправа покликана сформувати навички логічної аргументації. В її основі звичайний світлофор: червоний колір – зупиняємося біля сумнівної ідеї, жовтий – замислюємося та уважно аналізуємо ситуацію, зелений – дані не викликають сумінвів, рухаємося далі. 

Для початку оберіть тему для обговорення. В ідеалі варто обрати проблему, в якій учні зможуть поставити під сумнів точність первинного твердження. 

Схема роботи:

  • Перш ніж аналізувати тему, ви маєте дати установку. Наприклад, перед нами картина, що алегорично зображує біблійні гріхи. Або ж: полотно ілюструє одне з найпоширеніших математичних тверджень.
  • Учні уважно роздивляються картину.
  • Діти шукають дискусійні точки – деталі картини, завдяки яким первинна установка починає виглядати сумнівною. Діти позначають суперечливі зони червоним кольором або літерою «Ч» (повна невідповідність твердженням), або жовтим кольором чи літерою «Ж» (тут треба бути обережними). Усі інші зони автоматично стають зеленими.
  • Школярі пояснюють, чому позначили певні місця червоним або жовтим. Вони можуть записати ці причини або назвати їх усно. Інші учні оцінюють та критикують міркування однокласників.

Як бачите, завдання для розвитку креативного, критичного або логічного мислення можуть бути нестандартними та надзвичайно цікавими. А які методи та прийоми використовуєте ви?

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter