Про довіру між учителями та учнями говорять небагато. Можливо, причина у тому, що побудувати довірливі взаємини складно, а зруйнувати – надто легко? Дійсно, для довіри потрібні час, бажання та зусилля. Але ми переконані, що воно того варте! Коли у школі панує атмосфера довіри, успішність учнів зростає, ризик булінгу зменшується, а школярі навіть просто краще навчаються!
То що таке довіра у взаєминах учитель-учень?
Довіра – відкриті, позитивні стосунки, коли школярі впевнені у порядності й доброзичливості вчителя.
Чи можна назвати ваші стосунки з учнями довірливими? Розберемося разом!
1. Ви відкриваєте залаштунки свого життя
Ні, ми зараз не про особисте! Можливо, ви просто визнаєте власні помилки, говорите про почуття та завжди щирі зі школярами? Цього, повірте, достатньо для побудови довіри.
Порівняйте: до тих педагогів, про яких ніхто нічого не знає, які просто подають матеріал і «зникають» із життя школярів до наступного уроку, ставляться зовсім інакше. Так, їх поважають за знання та майстерність, але чи довіряться їм? А чи ви самі довірилися б людині, яку не знаєте?
2. Ви володієте мовою тіла
Положення тіла та вираз обличчя – речі, які ми «зчитуємо» несвідомо. Цікаво, що саме на основі цього наш мозок вирішує, чи довіряти людині! Це наш спадок від далеких пращурів: така властивість мозку дозволяла їм швидко проаналізувати, чи нападатиме тварина, чи вона безпечна.
То як допоможе мова тіла? Туту потрібна практика! Станьте перед дзеркалом та придивіться: порівняйте вашу напружену позу, коли ви нервуєте або боїтеся, та коли ви розслаблені, спокійні. Бачите різницю? От і діти бачать! Вони несвідомо зчитують ваш стан та переймають його.
Так само і з обличчям. Розслабтеся та посміхніться – ось так виглядає вчитель, якому довіряють!
3. Учні радо приймають нові активності
Реакція більшості на нові вправи та активності – лакмусовий папірець довіри учнів до вас. Це свідчить про те, що вони не сумніваються у вашому виборі та поважають вас як спеціаліста! Тож є сенс вводити більше цікавих вправ у навчальний процес. І особливу увагу слід приділити тим активностям, що згуртовують колектив.
4. Ви – неконфліктні та оптимістичні
Психологи стверджують, що люди, яким можна довіритися, мають спільні риси характеру! Це відкритість, щирість, надійність, неконфліктність, оптимізм, легкість у спілкуванні тощо. Упевнені, ви саме такі!
А кому учні не будуть довіряти? Наприклад, тим, кого вони вважають ненадійним чи агресивним. І це ще одне підтвердження того, що варто відходити від ієрархічної системи взаємодії у школі та спілкуватися зі школярами на рівних!
А для особливо сміливих викладачів є цікава пропозиція: проведіть серед учнів опитування. Запитайте дітей: якими словами вони можуть вас охарактеризувати? Запропонуйте кілька варіантів відповіді та, звісно, подивітся, що вони напишуть окрім цього.
5. Ви вивчаєте тему довіри і не зупиняєтеся на досягнутому
Довірливі стосунки в освітньому процесі розповсюджуються не тільки на взаємини між учителями та школярами. Важливі дійові особи – батьки, адміністрація та колеги. Як створити комфортне навчальне середовище для всіх? І рішення нібито просте, адже інструменти для створення позитивного шкільного середовища не є таємницею. Але тонкощі є! Про них ви можете дізнатися з курсу «Педагогіка довіри». До речі, педагогічна експертність – одна з найголовніших ознак того, що колеги до вас дослухатимуться, а учні довірятимуть. Розвивайте свою експертність із нами!
6. Школярі діляться з вами переживаннями
Це останній рівень довірливих стосунків! Якщо вже учні ставляться до вас як до старшого товариша і не бояться звернутися за порадою, можете бути переконані – вони вам довіряють. Пам’ятайте, що ви завжди можете відмовити в пораді, якщо учні порушують ваші особисті кордони. А якщо ви не знаєте, як допомогти дитині, завжди можна запропонувати відвідати шкільного психолога.
А скільки пунктів зі статті збіглося у вас? Діліться результатами в коментарях! І не забудьте пройти наш чудовий тематичний курс «Педагогіка довіри».
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.