Німецький педагог Фрідріх Фребель усе своє життя присвятив вивченню системи дошкільної освіти. Саме завдяки йому в ХІХ столітті у світі з'явилися дитсадки, концепція яких актуальна й сьогодні. На думку педагога, мета виховання полягає не в тому, щоби змалку готувати дітей до визначення свого місця в спільноті чи вибору професії. Радше потрібно звертати увагу на розвиток особистісних якостей! А це можливо лише при формуванні нерозривного зв'язку між мисленням та діями, пізнанням та вчинками, знанням та вмінням.
Уявіть собі, методам викладання Фребеля вже понад 250 років! А їх досі пам'ятають та активно використовують. Педагог стверджував, що дитині від природи даровані можливості пізнавати, творити й надихатися навколишнім світом. Усе це малеча робить найкращим для неї способом – граючи. Чудовим форматом гейміфікації є кейс «Дари Фребеля». Що це та як його використовують педагоги й вихователі?
Коротко про «Дари Фребеля»
Розробник кейсу вважав дитячу гру «містком від внутрішнього світу до природи». «Дари Фребеля» – це інтерактивна дидактична забавка для дітей молодшого шкільного та дошкільного віку, яка навчає. Суть – малеча розвивається, сама того не помічаючи, адже цей дидактичний набір не втомлює.
У комплекті кожного набору від офіційного виробника ви обов'язково знайдете 6 методичок та картки з детальним описом ігор. Вони допоможуть швидше розібратися з особливостями набору.
Зауважте! Набір «Дари Фребеля» можна як придбати, так і створити власноруч. І останнє – це цілком реально, адже фантазія вихователів та вчителів не має меж! Для однієї групи дітей чи класу достатньо кількох наборів.
Склад ігрового набору (14 комплектів)
Перший дар. Різнобарвні вовняні м'ячики (вік: 2-3 місяці)
М'ячики допомагають дитині навчитися розрізняти форму, колір і рух – фізичні властивості матерії. Малюк усвідомлює, що у світі є чимало круглих предметів – фрукти (помаранчева куля – апельсин), м'ячі (волейбол, футбол) тощо. А ще завдяки цьому комплекту можна пояснити, що матерія може знаходитися як у русі, так і в стані спокою.
Другий дар. Фігури (2 куби, 1 циліндр, 1 сфера; вік: 2+ роки)
За допомогою цього набору дитина зрозуміє, чим відрізняються одне від одного куб, куля і циліндр. Куб найбільш стійкий, куля не має кутів і граней, а циліндр поєднує якості обох фігур. Усі три «дарунки» мають отвори для того, щоби їх можна було покрутити на паличці та порівняти.
Третій дар. Кубики (вік: 3+ роки)
Завдяки цьому комплекту малюк пізнає, що кожен предмет може складатися з різних деталей, які разом утворюють єдине ціле. Він навчиться збирати великі предмети з маленьких частин. Це перший геометричний конструктор у житті дитини.
Четвертий дар. Куб із брусків (вік: 3-4 роки)
Це варіація «дару» №3, але прямокутні призми відкривають більше можливостей. За допомогою цього набору можна розширити словниковий запас дітей такими поняттями: прямокутник, довгастий, прямий, вертикальний, горизонтальний, висота, ширина, довжина і так далі.
П'ятий дар. Симетричність (вік: 5+ років)
Комплект складається з кубиків та трикутних призм (напівкуби та чверть куба). З їхньою допомогою можна навчати нових термінів: кут, трикутник, діагональ та прямокутна призма.
Шостий дар. Пропорції (вік: 5+ років)
Набір складається з кубиків, видовжених і пласких квадратних блоків, вузьких колон. Використовуйте ці фігури для формування відчуття краси! Наприклад, діти можуть створювати конструкції, які втілюють принципи симетрії, пропорції, балансу, сили центру, циклічності і простоти. Поясніть дитям характерні особливості цих термінів.
Сьомий дар. Поверхня (вік: 6+ років)
Набір складається з різнокольорових квадратів, трикутників, кругів, ромбів та півкругів. І якщо перші шість дарів методики Фрідріха Фребеля допомагають дитині зрозуміти тривимірні фігури, то сьомий дозволяє уявити ці об'єкти у двовимірній формі.
Восьмий дар. Пряма та крива лінія (вік: 5+ років)
Набір складається з різнокольорових дерев'яних паличок. Вони допоможуть наочно продемонструвати арифметичні дії – додавання, віднімання, множення, ділення, більше/менше.
Дев'ятий дар. Кільця і півкільця (вік: 5+ років)
Цей набір допоможе дитині вивчити кільця та півкільця. Наприклад, звертайте увагу малюків на навколишній світ: Які об'єкти є колами? На що схоже півколо? Скільки сторін має коло? Чи є в ньому кути? Чи є коло або криві навколо нас? До того ж кільця навчать розрізняти ціле/половину, діаметр/окружність, усередині/зовні.
Десятий дар. Точки (вік: 5+ років)
У комплекті є маленькі круглі фішки. З них діти можуть створювати різноманітні картинки у вигляді точкової мозаїки.
Додаткові «Дари Фребеля»
Набір №11 «Кольорові фігури» (вік: 2-3 роки)
Складається з геометричних фігур (куб, куля, циліндр). Розвиває у малюків навички сортування та порівняння об'єктів. Тренує дрібну моторику, що сприяє розвитку мовних центрів мозку.
Набір №12 «Мозаїка та шнурування» (вік: 2-3 роки)
У наборі є мозаїчне поле 10х10 клітин, дерев'яні фішки (6 кольорів) та 6 мотузок різного кольору. Навчає створювати малюнки за зразком і самостійно. Можна використовувати як доповнення до дару №10.
Набір №13 «Вежі» (вік: 4-5 років)
Складається з трикутних призм та кубів, які мають отвір для циліндрів. Цей комплект розвиває творче мислення та навички конструювання. Можна використовувати як доповнення до наборів №3 та №6.
Набір №14 «Арки та цифри» (вік: 4-5 років)
Набір містить 3 розрізані циліндри та 9 кубиків із цифрами. Допомагає дітям вивчати цифри та геометричні фігури. Розвиває сенсомоторні навички, дрібну моторику та творчі здібності.
Ідеї використання «Дарів Фребеля»
1. Гра «Чарівний мішечок» (набір №1). Дитина дістає з мішечка м'ячик, визначає його колір і вигадує словосполучення: зелене яблуко, червоний помідор, жовте сонечко тощо.
Можна ускладнити завдання. У мішечку знаходяться предмети різних геометричних фігур: куб, куля, циліндр (набір №11). Дитина опускає у торбинку руку і тактильно намагається розпізнати фігуру. Далі називає деталь, яку хоче показати. Якщо не вдалося відгадати – повторює дії.
2. Гра «Створи нове» (набір №2). Покладіть частини фігур по-різному. Наприклад, циліндр на кубі і зверху сфера – людина. Створюйте з деталей нові образи!
3. Гра «Симетричність» (набір №5). Створіть симетричну конструкцію, розберіть її та попросіть, щоби діти зробили таку саму. Ускладнена версія завдання: намалюйте конструкцію і попросіть малюків за схемою побудувати таку ж фігуру.
4. Гра «Чарівні перетворення» (набір №7). Кожна дитина бере з набору один квадрат, трикутник, круг, ромб та півкруг. Далі потрібно сказати, з чим асоціюється та чи інша фігура. Наприклад, жовтий трикутник нагадує спідничку для ляльки, червоний квадрат – скатертину червоного кольору, білий круг – білу тарілку і так далі.
5. Гра «Автобус» (набір №7). Запропонуйте малюкам розсадити «пасажирів» в «автобусі». Для цього потрібно взяти аркуш («автобус») і покласти його на стіл (вертикально). Потім повідомте дітям, що це незвичайний транспорт, адже в ньому пасажири сидять у 3 ряди: нижній, середній та верхній. Скажіть дітям, куди саме потрібно розсадити «пасажирів»:
- Пасажир «червоний трикутник» сидить у нижньому ряді ліворуч.
- Пасажир «жовте півколо» сидить у середньому ряді праворуч.
- Пасажир «зелене кільце» сидить у верхньому ряді ліворуч.
- Пасажир «синій квадрат» сидить у середньому ряді ліворуч.
- Пасажир «фіолетове півкільце» сидить у верхньому ряді праворуч.
- Пасажир «білий круг» сидить у нижньому ряді праворуч.
6. Гра «А скільки в тебе?» (набір №8). Діти беруть з набору по 10 паличок. Учитель одну за одною показує картини з тваринами (їх має бути до 10). Завдання малюків – порахувати кількість звірят та підняти відповідну кількість паличок.
7. Гра «Побудуй маршрут» (набір №8). Запропонуйте дітям уявити себе космонавтами. Для цього потрібно розкласти на парті роздруківки із зображеннями космосу, а потім поєднати їх за допомогою паличок. На місці зображень можна покласти точки із набору №10, адже так карта матиме вигляд, схожий на справжні маршрути.
8. Гра «Сусіди» (набір №14). Запропонуйте дітям розставити кубики з цифрами у порядку зростання. Тепер нехай малеча заплющить очі, а ви заберіть один будь-який кубик (наприклад, із трійкою). Коли діти розплющать очі, скажіть, що у цифр 2 та 4 загубився сусід. Потрібно відгадати, яка цифра зникла. Якщо діти називають правильну відповідь – учитель повертає кубик на місце.
9. Гра «Будинок майбутнього» (можна комбінувати будь-які набори). Запропонуйте дітям об'єднатися в декілька команд та на свій розсуд обрати 2-3 набори. З них потрібно спробувати створити модель будинку майбутнього. Діти мають пояснити, чому «саме такий» вигляд має їхня споруда.
«Дари Фребеля» потрібно використовувати в певній послідовності: від першого до чотирнадцятого. Як правило, на практиці вихователі та вчителі враховують не тільки особливості віку, але і можливості, бажання й інтереси кожної дитини. А ви вже використовували ці набори під час занять?
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.