Із 01.09.2025 на заклади загальної середньої освіти чекає важливе нововведення. Згідно з наказом МОН від 22.08.2024 №1182 у ЗЗСО будуть створюватись та функціонувати не лише інклюзивні, а й спеціальні класи - окремі класи для навчання учнів із ООП у спеціально створених умовах з урахуванням їх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів. Тож наша команда підготувала огляд актуальних нормативних документів, що регламентують організацію цих систем надання освітніх послуг.
Бажаєте долучитись до розгляду актуальних проблем та шляхів розвитку інклюзії в умовах воєнного часу? Реєструйтесь на Всеукраїнську інтернет-конференцію «Інклюзивна освіта: сучасні підходи до роботи з дітьми з ООП», яка відбудеться 23.01.2025! Під час етеру наші спікери поділяться корисними порадами щодо ефективної організації освітнього процесу в інклюзивних і спеціальних класах.
Національне законодавство України та міжнародні нормативно-правові акти
Ст. 53 Конституції України гарантує право кожного громадянина на освіту, а такі міжнародні документи, як Конвенція ООН про права дитини та Конвенція про права осіб з інвалідністю, акцентують на необхідності створення умов для навчання дітей з особливими потребами у звичайних закладах освіти разом із однолітками. Закони України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про охорону дитинства» визначають правові механізми та конкретні кроки для організації освітнього процесу, адаптації навчальних програм і надання спеціалізованих послуг дітям із ООП.
Національна стратегія розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі
Указ Президента України від 25.05.2020 № 195/2020
Цей документ спрямований на створення комфортних, безпечних і доступних умов навчання та виховання для всіх учнів у закладах освіти. Основними проблемами, що визначені в Стратегії, є недостатня увага до фізичної безпеки, невідповідність освітнього середовища санітарним нормам, екологічним стандартам, будівельним нормам з урахуванням принципів універсального дизайну та розумного пристосування. Документ передбачає заходи для забезпечення фізичної та психологічної безпеки дітей, формування здорового способу життя, а також ефективному залученню всіх учнів, у тому числі з ООП, до освітнього процесу.
Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року
Розпорядження КМУ від 07.06.2024 №527-р
Національна стратегія охоплює всі ключові сфери, пов'язані зі створенням інклюзивного освітнього середовища в Україні. Вона ґрунтується на ретельному аналізі поточних справ і спрямована на розв'язання ключових проблем:
- недостатня інклюзивність та безбар'єрність освітнього середовища;
- відсутність належних умов для отримання якісної освіти, соціалізації, підготовки до самостійного життя та професійної діяльності;
- недостатній рівень сприйняття українським суспільством багатоманітності людини.
Реалізація Національної стратегії буде відбуватися на системному та всебічному рівні, охоплюючи всі ланки, від національного рівня до закладів освіти.
Докладніше цей документ ми розглядали у матеріалі «Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року: огляд інновацій».
Порядок організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти
Постанова КМУ від 15.09.2021 №957 (зі змінами)
Цей документ визначає механізми забезпечення рівного доступу до освіти для всіх дітей шляхом створення інклюзивного середовища, яке враховує їхні особливі освітні потреби. У ньому визначено рівні підтримки учнів із ООП, описано процедури створення інклюзивних класів у закладах загальної середньої освіти та порядок залучення фахівців для психолого-педагогічного супроводу та надання додаткових освітніх послуг.
Докладніше цей документ ми розглядали у матеріалі «Новий Порядок організації інклюзивного навчання: коротко про головне». А зміни до Порядку, внесеними Постановою КМУ від 26.04.2022 № 483, – у статті «Особливості навчання дітей з ООП в закладах освіти в умовах воєнного стану».
Примірне положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти
Цей документ визначає ключові принципи, завдання та функції команди психолого-педагогічного супроводу для дітей з особливими освітніми потребами. Положення регламентує організацію діяльності такої команди в умовах інклюзивного навчання в закладах загальної середньої та дошкільної освіти, сприяючи комплексному підходу до підтримки розвитку дитини та її інтеграції в освітній процес. На підставі цього документа заклади освіти мають розробити власне положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами.
Огляд і розбір Примірного положення ми зробили у статті «Як організувати ефективну роботу команди психолого-педагогічного супроводу школярів із ООП».
Порядок утворення та умов функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти
Наказ МОН від 22.08.2024 №1182
Цей наказ набуває чинності з 01.09.2025. Цим документом затверджено новий механізм утворення та функціонування спеціальних класів у ЗЗСО (крім спеціальних закладів загальної середньої освіти та навчально-реабілітаційних центрів) та визнано таким, що втратив чинність, наказ МОН від 09.12.2010 №1224 «Про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах». Зокрема у наказі визначено такі важливі аспекти:
- до спеціальних класів зараховуються учні, які за висновком про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи, мають рекомендований рівень підтримки у закладі освіти, не нижче другого;
- за потреби до одного спеціального класу зараховуються учні різного віку, якщо їх різниця у віці становить не більше 2-х років;
- у закладі освіти створюються спеціальні групи подовженого дня;
- гранична наповнюваність спеціальних класів залежить від категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів) та рекомендованого рівня підтримки учнів;
- у початкових спеціальних класах та класах для учнів, що потребують IV-V рівня підтримки, працюють асистент вчителя та асистент вихователя групи подовженого дня з розрахунку 1 ставка на клас (групу). Їхнє педагогічне навантаження становить 25 годин на тиждень.
Докладніше цей документ ми розглядали у статті «Нові підходи до інклюзивного навчання: спеціальні класи для учнів із ООП».
Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти
Наказ МОН від 16.04.2018 №367 (зі змінами)
Цей документ регулює процедури зарахування, переведення та відрахування учнів до/з державних і комунальних закладів для здобуття повної загальної середньої освіти за денною формою навчання. Згідно з ним зарахування дітей з особливими освітніми потребами здійснюється на основі висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини або витягу з протоколу психолого-медико-педагогічної консультації.
Докладніше цей оновлений наказ ми розглянули у статті «Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів: ключові зміни та нововведення».
Порядок створення груп подовженого дня у державних і комунальних закладах загальної середньої освіти
Цей документ визначає процедуру утворення та функціонування груп подовженого дня в державних і комунальних ЗЗСО, зокрема для учнів із ООП, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах. Згідно з ним наповнюваність спеціальних ГПД має відповідати кількості учнів у спеціальних класах, а в інклюзивних групах кількість учнів із ООП визначається таким чином:
-
одна - три дитини із числа дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, затримкою психічного розвитку, зниженим зором чи слухом, легкими інтелектуальними порушеннями тощо;
-
не більш як двоє дітей із числа дітей сліпих, глухих, з тяжкими порушеннями мовлення, у тому числі з дислексією, розладами спектра аутизму, іншими складними порушеннями розвитку (порушеннями слуху, зору, опорно-рухового апарату в поєднанні з інтелектуальними порушеннями чи затримкою психічного розвитку) або тих, що пересуваються на візках.
Порядок забезпечення допоміжними засобами для навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти
Постанова КМУ від 09.12.2020 №1289
Цей документ регулює механізм надання допоміжних засобів (пристроїв, обладнання, технологій), необхідних для адаптації освітнього процесу до потреб дітей з особливими освітніми потребами. Він визначає порядок формування переліку таких засобів, їх фінансування та розподіл між закладами освіти. Ним також передбачено процедуру індивідуального підбору допоміжних засобів відповідно до рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру та контроль за їх використанням для підвищення доступності й ефективності освітнього процесу.
Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти
Наказ МОН від 12.01.2016 № 8 (зі змінами)
Цей документ встановлює порядок організації здобуття повної загальної середньої освіти за індивідуальною формою навчання в закладах освіти. Відповідно до цього Положення, особи з особливими освітніми потребами можуть здобувати освіту за різними формами, такими як екстернат, сімейна (домашня) освіта або педагогічний патронаж.
Докладніше цей документ ми розглядали у статтях «Індивідуальна форма здобуття освіти учнів: вимоги та порядок організації» та «Педагогічний патронаж: огляд змін до Положення про індивідуальну форму здобуття освіти».
Деякі питання організації дистанційного навчання
Наказ МОН від 08.09.2020 № 1115 (зі змінами)
Цей документ визначає порядок організації дистанційного навчання для здобуття повної загальної середньої освіти та використання технологій дистанційного навчання в закладах освіти. Згідно з Положенням, дистанційне навчання осіб із особливими освітніми потребами здійснюється з урахуванням індивідуальних програм розвитку та за підтримки асистента вчителя або асистента учня. Це навчання також може включати застосування спеціалізованих технологій, таких як озвучування даних з екрану, голосове введення тексту, субтитри чи клавіатури з особливими можливостями, щоб відповідати індивідуальним потребам та можливостям учнів.
Докладніше цей оновлений наказ ми розглядали у статті «Організація дистанційного навчання: огляд змін до Положення».
Типові штатні нормативи закладів загальної середньої освіти
Наказ МОН від 06.12.2010 № 1205 (зі змінами)
Дія цього наказу поширюється на всі типи ЗЗСО, включаючи опорні школи та їх філії, за винятком шкіл-інтернатів, санаторних шкіл, шкіл соціальної реабілітації, вечірніх (змінних) шкіл, спеціальних закладів загальної середньої освіти та закладів спеціалізованої освіти. Згідно з ним у школах, де організовано навчання дітей з ООП в спеціальних класах, для проведення освітнього процесу та корекційно-розвиткових занять, передбачених робочим навчальним планом, вводяться посади вчителів-дефектологів (логопеда, сурдопедагога, тифлопедагога, олігофренопедагога) та інших спеціалістів з відповідною підготовкою. У школах з інклюзивними класами посади вчителів-дефектологів (логопеда, сурдопедагога, тифлопедагога, олігофренопедагога) можуть вводитися для проведення корекційно-розвиткових занять, зазначених у індивідуальній програмі розвитку, за умови наявності не менше 9 навчальних годин на тиждень, виходячи з норми на ставку 18 навчальних годин на тиждень.
Умови допуску асистента учня (дитини) до освітнього процесу для виконання його функцій та вимог до нього
Наказ МОН від 17.11.2021 № 1236
Цей документ регламентує вимоги до асистентів учнів (дітей) та встановлює порядок їх допуску до освітнього процесу в закладах дошкільної та позашкільної освіти, а також в загальноосвітніх закладах. В наказі зазначено, що асистент повинен мати відповідні кваліфікації та знання для надання допомоги дітям з особливими освітніми потребами в процесі навчання. Тільки після підтвердження відповідності вимогам, асистент може бути допущений до роботи в класі.
Докладніше цей наказ ми розглядали у статті «Асистент дитини з ООП: вимоги, функції та обов'язки».
Положення про ІРЦ
Постанова КМУ від 12.07.2017 №545 (зі змінами)
Положення про інклюзивно-ресурсні центри (ІРЦ) регламентує їхню діяльність як установ, що забезпечують психолого-педагогічну підтримку дітей з особливими освітніми потребами. Основні завдання ІРЦ включають проведення комплексної оцінки розвитку дитини, надання консультацій педагогам та батькам, а також розробку рекомендацій для створення індивідуальних програм розвитку.
Окремий аспект оновленого Положення ми розглядали у статті «Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини з ООП: огляд важливих змін та оновлень».
Положення про спеціальну школу та Положення про навчально-реабілітаційний центр
Постанова КМУ від 06.03.2021 №221 (зі змінами)
Положення про спеціальну школу регулює діяльність закладів освіти, які забезпечують навчання, виховання та корекційно-розвиткову роботу для дітей з особливими освітніми потребами з використанням спеціальних методик і засобів навчання. Положення про навчально-реабілітаційний центр визначає правила функціонування закладів, що забезпечують комплексну реабілітацію, навчання та соціальну адаптацію дітей з тяжкими порушеннями розвитку. Центри надають психолого-педагогічну, медичну та соціальну допомогу, створюючи умови для інтеграції вихованців у суспільство.
Постановою КМУ від від 30.08.2022 № 979 ці положення доповнені пунктом, який стосується особливостей діяльності цих установ на період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду).
Порядок зарахування осіб з особливими освітніми потребами до спеціальних закладів освіти, їх відрахування, переведення до іншого закладу освіти
Наказ МОН від 01.08.2018 № 831
Цей документ регулює процес зарахування, відрахування та переведення осіб із ООП до спеціальних закладів загальної середньої освіти (крім приватних та корпоративних закладів). Порядок визначає умови та процедури, за якими учні з фізичними, психічними, інтелектуальними або сенсорними порушеннями можуть бути зараховані до спеціалізованих навчальних установ. Також зазначено, що до 1 класу зараховуються діти зазвичай не молодші ніж 6 років, проте діти з ООП мають можливість розпочати здобуття початкової освіти з іншого віку, враховуючи індивідуальні потреби.
Підвищення кваліфікації
Удосконалення знань, умінь і практичних навичок педагогічних працівників у частині роботи з учнями з ООП є обов'язковою вимогою, встановленою ст. 51 Закону України «Про повну загальну середню освіту».
У Типовій програмі підвищення кваліфікації для вчителів закладів загальної середньої освіти, які впроваджують Державний стандарт базової середньої освіти передбачено навчання педагогів за темою «Особливості впровадження інклюзивного навчання та реалізація педагогічної підтримки учнів з особливими освітніми потребами на рівні базової середньої освіти», за результатами якого вчитель має вдосконалити обізнаність у багатьох сферах, зокрема:
- основні підходи до організації освітнього процесу;
- психолого-педагогічні особливості учнів підліткового віку;
- принципи побудови та планування індивідуальної освітньої траєкторії учнів;
- нові соціально-професійні ролі вчителя;
- принципи, функції та інструменти різних видів оцінювання;
- здатність до визначення сильних сторін учнів, принципів оцінювальної діяльності на основі цілей та критеріїв;
- принципи добору інструментів для формувального оцінювання;
- основні поняття «особа з особливими освітніми потребами», «інклюзивне навчання»;
- ролі та завдання всіх учасників команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП;
- принципи універсального дизайну в навчанні та стратегій розумного пристосування.
Аби надати освітянам широкий спектр можливостей для вдосконалення педагогічної майстерності, ми підготували добірку цікавих і пізнавальних заходів за темою «Робота з дітьми з особливими освітніми потребами». Їх кількість та різноманітність розглянутих питань вражає! Ви зможете дізнатись про зміни у законодавчій базі, про різноманітні інструменти забезпечення інклюзивного навчання та отримати багато цікавих і корисних практичних порад щодо створення сприятливих умов для кожної дитини.
Бажаєте отримати відповіді на запитання щодо ефективної організації інклюзивного навчання від досвідчених експертів? Долучайтесь до нашої конференції!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.