Опановувати математику ми починаємо з таблиці множення – це базовий етап, який не омине нікого. Утім, вивчити її не так уже і просто! А все тому, що нерідко вивчення таблиці множення перетворюється на звичайне зазубрювання. То чому б не переглянути процес навчання таблиці множення? Які ігри чи навіть поробки допоможуть дітям у її опануванні? Про це ми й поговоримо у нашій статті.
Прийоми запам’ятовування
Перше, що намагаються дати дітям учителі, це підказки, що допоможуть запам’ятовувати краще. Звісно, віршики й рими – це завжди добре, але математика просякнута закономірностями, розуміння яких не лише впорядкує пам’ять, але й виконує за нас істотну частину роботи. Декілька саме таких числових послідовностей, що лежать в основі таблиці множення, ми й розглянемо у завданнях нижче.
Закономірність, що допоможе вивчити таблицю множення на 2
Намалюйте таблицю з 10 клітинок (5 у верхньому рядку та 5 у нижньому). У верхній запишіть наступні цифри: 2, 4, 6, 8, 0, а потім такі ж унизу. А тепер починається найцікавіше! Дописуємо до кожної цифри у першому рядку 0. Якщо клітина вже має 0, то спереду дописується 1, а всі наступні цифри матимуть спереду одиницю, аж поки у таблиці знову не з’явиться нуль. У такому випадку ми оновлюємо десяток та ставимо попереду цифру 2.
Запам’ятовуємо таблицю множення на 3
Малюємо квадрат зі сторонами 3х3 та заповнюємо його цифрами, починаючи з лівого нижнього кута – 1, 2, 3. Цифра 4 пишеться у наступному рядку внизу. Коли квадрат буде заповнено, напишіть нуль за межами таблиці, справа від сімки.
Тепер ділимо таблицю на секції – верхня, середня та нижня. У верхній секції приписуємо спереду до чисел нуль. У середній – одиницю, а в нижній – двійку. Там, де був нуль, дописуємо спереду трійку.
Запам’ятовуємо таблицю множення на 4
Намалюйте дві ламані лінії у вигляді літери «М» так, щоб вони розташовувалися одна над одною. Тепер на кінцях кожного відрізку (як вказано у відео нижче) пишемо наступні цифри – 2, 4, 6, 8, 0.
Ділимо малюнок на 4 секції: верхні кути першої «М», нижні кути першої «М», верхні кути другої «М» та нижні кути другої «М». У першій ліній дописуємо спереду кожної цифри нуль, у другій одиницю – (перед нулем – двійку), у третій – двійку, а у четвертій – трійку (перед нулем – четвірка).
Запам’ятовуємо таблицю множення на 5
Закономірність для запам’ятовування таблиці множення на 5 є напрочуд легкою. Малюємо таблицю з клітинок 2х5. Заповнюємо її послідовністю нулів та п’ятірок, починаючи з 5. Послідовність цифр, що треба дописати спереду наступна – 0, 1, 1, 2, 2, 3, 3, 4, 4, 5.
Решту закономірностей можна побачити у відео нижче, втім, саме перші п’ять прикладів є найлегшими та найкраще запам’ятовуються дітьми.
Математичні ігри
Закріплення знань та тренування ліку є важливим етапом засвоєння таблиці множення. Замість виконання десятків рівнянь запропонуйте дітям лік у формі змагань, спортивної або карткової гри.
Карткові рівняння
Для гри знадобиться колода карт (роль нуля може відігравати туз або джокер) та аркуш, на якому необхідно намалювати незвичне рівняння. Спершу два поля для карт, як вказано у відео, між якими ставимо знак множення. Далі символ «=» та ще два поля для карт.
Два гравці беруть із колоди по сім карт. Той, що ходить першим, має викласти будь-яке рівняння з таблиці множення. Якщо учень не може знайти комбінації (через брак карт або не пам’ятає таблицю множення як слід), то бере одну карту з колоди та передає хід іншому гравцю. Той може викласти повністю нове рівняння, або замінити лише деякі з карт. Гра продовжується доти, доки не буде використано всю колоду. Той, у кого залишається менше карт – виграє.
Швидкісне заповнення кола
Для наступної гри об’єднайте учнів у дві команди. Прикріпіть на дошку або намалюйте два кола. Кожне містить цифри, на які необхідно помножити число всередині. За сигналом діти по одному підбігають до кола та записують добуток для одного з рівнянь навпроти відповідного множника. Виграє та команда, яка найшвидше заповнить коло та матиме найменше помилок.
Баскетбол та математика
Для наступної гри вам знадобиться два кошики, паперові картки із записаними рівняннями та багато паперових кульок. Розкладіть картки на підлозі та утворіть дві команди. Кожен учень бере паперові кульки та підходить до першої картки. Якщо він/вона дає правильну відповідь на рівняння, то може підійти до наступної картки та наблизитися до кошика. Якщо відповідь помилкова, то учень або учениця мають спробувати закинути паперову кульку в кошик із того місця, де зараз знаходяться.
Що більше правильних відповідей, то менша відстань до кошика і вища ймовірність закинути кульку. Виграє та команда, у чиєму кошику буде найбільше кульок.
Поробки-тренажери
Створення навчальних матеріалів власноруч – один із найкращих способів закріпити знання. А ще поробки допоможуть поєднати математику з мистецтвом та полегшити абстрактну складову ліку. Оскільки учні початкової школи все ще відчувають складнощі із ліком подумки, можливість «помацати» і «покрутити» таблицю множення в руках може стати важливим елементом успішної роботи з цифрами.
Математичні пазли
Пазл являє собою набір карток, кожна з яких складається з трьох частин: рівняння, добуток і підказка (якщо ваше рівняння 6х3, а добуток 18, то підказка міститиме 18 кольорових зірочок). Покладіть на столі певну кількість підказок, рівнянь та добутків і попросіть учнів доповнити пазл. Такий тренажер можна як зробити вдома, так і присвятити його створенню урок.
Таблиця множення, що обертається
У звичайній таблиці множення дитина одразу бачить відповідь, тому завжди є спокуса підглянути. Утім, якщо використовувати у якості тренажера кругову таблицю, числа на якій закриті, учень отримує змогу кілька секунд подумати, перш ніж повернути коло та дізнатись відповідь.
Вивчення кожної нової таблиці множення можна супроводжувати виготовленням кругових тренажерів, якими діти користуватимуться упродовж року.
Математична квітка
Якщо звичайні таблиці виглядають для школярів надто одноманітно, спробуйте додати барв. Квітки, у яких місце рівнянь посідають пелюстки, зовсім не асоціюються із нудною математикою. Крім того, вони можуть стати чудовою окрасою класу, замінивши звичайні настінні плакати.
Усі три види робіт – теорія, практика і поробки є окремими, самодостатніми способами покращення знань. Чергуйте їх, аби уникнути втоми та отримати глибший досвід роботи з числами.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.