Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проєкт наказу «Про затвердження Порядку утворення та умов функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти». Розгляньмо, що саме пропонує МОН.
Дія наказу насамперед стосується ЗЗСО, дітей з особливими освітніми потребами та їхніх батьків. Пропонований документ покликаний сформувати новий підхід до створення спеціальних класів, базуючись на труднощах у навчанні, забезпечення права на освіту осіб з ООП і права обрання батьками закладів освіти та форм навчання, створення умов для організації навчання осіб з ООП поряд із домом.
Серед головних завдань спеціальних класів:
- Забезпечення здобуття загальної середньої освіти з урахуванням особливих освітніх потреб, індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів учнів.
- Опанування учнями освітньої програми.
- Опанування навчальних предметів, курсів, інтегрованих курсів, зокрема вибіркових.
- Реалізацію корекційно-розвиткового складника освітньої програми.
- Створення відповідних умов для здобуття освіти.
- Забезпечення системного психолого-педагогічного супроводу учнів.
- Застосування у процесі навчання найбільш прийнятних для учнів методів і способів спілкування в освітньому середовищі, які максимально сприяють засвоєнню знань і соціальному розвитку, використання в освітньому процесі української жестової мови, шрифту Брайля, альтернативної комунікації тощо.
- Викладання навчальних предметів (інтегрованих курсів) із урахуванням можливостей і потреб учнів, способами, що є найбільш прийнятними для учнів, зокрема шляхом адаптації/модифікації.
- Формування компетентностей для подальшого самостійного життя, розвиток природних здібностей і обдарувань, творчого та критичного мислення учнів, здійснення їхньої допрофесійної підготовки та соціалізації.
Реалізація корекційно-розвиткового складника освітньої програми передбачає проведення психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять в індивідуальній або груповій формі.
Умови створення спеціального класу:
- наявнсть не менше 5 письмових заяв для класів із граничною наповнюваністю більше 10 учнів (або більше 50% від граничної наповнюваності інших класів) про зарахування до закладу освіти, в яких зазначена необхідність навчання дитини у спеціальному класі;
- погодження засновником (засновниками) цього закладу освіти або уповноваженим ним органом необхідності відкриття класу відповідного профілю.
До заяви про зарахування до ЗЗСО потрібно додати висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку особи, наданий ІРЦ, де будуть зазначені категорії (типи) особливих освітніх потреб (труднощів) і рекомендований рівень підтримки (не нижче другого рівня). Додатково до заяви можна додати копії індивідуальних програм реабілітації або розвитку, складеної в закладі освіти, де особа навчалася (звісно, якщо такі документи є).
Якими можуть бути спеціальні класи
Залежно від категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів) та рівня підтримки, рекомендованого особі з ООП, створюються спеціальні класи для учнів:
- З інтелектуальними труднощами, що потребують другого рівня підтримки. Гранична наповнюваність спеціальних класів у такому випадку – не більше 12 осіб.
- З інтелектуальними труднощами, що потребують третього-четвертого рівня підтримки. Гранична наповнюваність спеціальних класів у такому випадку – не більше 8 осіб.
- З інтелектуальними труднощами, що потребують п’ятого рівня підтримки. Гранична наповнюваність спеціальних класів у такому випадку – не більше 6 осіб.
- З функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження слухової функції та потребують другого-третього рівня підтримки. Гранична наповнюваність спеціальних класів у такому випадку – не більше 12 осіб.
- З функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження слухової функції та потребують четвертого-п’ятого рівня підтримки. Гранична наповнюваність спеціальних класів у такому випадку – не більше 8 осіб.
- З функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження зорової функції та потребують другого-третього рівня підтримки. Гранична наповнюваність спеціальних класів у такому випадку – не більше 12 осіб.
- З функціональними сенсорними труднощами, що передбачають обмеження зорової функції та потребують четвертого-п’ятого рівня підтримки. Гранична наповнюваність спеціальних класів у такому випадку – не більше 8 осіб.
- З функціональними моторними або фізичними труднощами, що потребують другого-третього рівня підтримки. Гранична наповнюваність спеціальних класів у такому випадку – не більше 12 осіб.
- З функціональними моторними або фізичними труднощами, що потребують четвертого-п’ятого рівня підтримки. Гранична наповнюваність спеціальних класів у такому випадку – не більше 8 осіб.
- З функціональними мовленнєвими труднощами, що потребують другого-п’ятого рівня підтримки. Гранична наповнюваність спеціальних класів у такому випадку – не більше 12 осіб.
- З соціоадаптаційними/соціокультурними труднощами, що пов’язані із розладами аутичного спектра. Гранична наповнюваність спеціальних класів у такому випадку – не більше 8 осіб.
- Із соціоадаптаційними/соціокультурними труднощами тимчасового перебування. Гранична наповнюваність спеціальних класів у такому випадку – не більше 15 осіб.
- Із навчальними труднощами, що здобувають початкову освіту.
- Зі складними порушеннями розвитку (що передбачають поєднання різних категорій труднощів, одна з яких потребує підтримки четвертого-п’ятого рівня). Гранична наповнюваність спеціальних класів у такому випадку – не більше 8 осіб.
Важливі нюанси
До одного спеціального класу можуть зараховуватися учні різного віку. Але лише за умови, якщо ця різниця у віці становить не більше двох років.
Також варто зазначити, що освітній процес у спеціальних класах організовується за освітньою програмою закладу освіти із забезпеченням корекційно-розвиткового складника. Навчальні плани мають забезпечувати надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг.
Для учнів спеціальних класів має реалізовуватися індивідуальна освітня траєкторія, яка передбачає розроблення індивідуальної програми розвитку, індивідуального навчального плану (якщо є потреба) та здійснення психолого-педагогічного супроводу.
Із метою організації навчання та забезпечення психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових послуг у ЗЗСО мають бути створені ресурсні кімнати та медіатека. Самі спеціальні класи забезпечуються обладнанням та засобами корекції психофізичного розвитку, що допомагатимуть опанувати навчальну програму, а також необхідними підручниками та посібниками рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів.
Детально ознайомитися із проєктом наказу ви можете за посиланням. Зауваження та пропозиції до зазначеного проєкту приймаються у довільній формі до 29 травня 2022 року на електронну адресу ol.nabochenko@gmail.com або nabochenko@mon.gov.ua. Контакна особа – Ольга Набоченко.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.