Новини

Хто має відповідати за облаштування укриття у школі та як організувати евакуацію: роз'яснення Служби освітнього омбудсмена

Головне, із чим потрібно впоратися до початку нового навчального року, це зробити освітній процес максимально безпечним для всіх його учасників. Тож зараз в усіх регіонах країни працюють над облаштуванням укриттів у закладах освіти. Але, як зазначають у Службі освітнього омбудсмена, лишається певна невизначеність з розподілом обов’язків щодо підготовки укриттів. Так, в деяких містах місцева влада повністю перекладає відповідальність на керівників закладів освіти, а ті у свою чергу ухвалюють рішення залучити до роботи педагогів та батьків учнів.

У зв'язку із цим Служба освітнього омбудсмена підготувала роз'яснення стосовно того, якими мають бути укриття, хто має відповідати за їхнє облаштування тощо.

Чи дозволяє наявність підвалу в закладі освіти розпочати очне навчання?

Відповідно до законодавства, підвальні приміщення можуть використовуватися для укриття як споруди подвійного призначення та як найпростіші укриття. Але вони мають відповідати мінімальним вимогам щодо забезпечення безпеки учасників освітнього процесу та повинні бути відповідно облаштовані. Чи є підвальне приміщення безпечним має визначити спеціальна комісія. Саме від її рішення залежатиме, чи можна розпочинати очне навчання. 

Обладнання найпростіших укриттів має забезпечувати можливість безперервного перебування в них людини впродовж не менше 48 годин.

Найпростіші укриття забезпечуються:

  • місцями для сидіння (лежання) – лавками, стільцями, ліжками тощо;
  • ємностями з питною (з розрахунку 2 л на добу на одну людину) та технічною водою (за відсутності централізованого водопостачання);
  • контейнерами для зберігання харчових продуктів;
  • виносними баками, що щільно закриваються, для нечистот (для неканалізованих будівель і споруд);
  • резервним штучним освітленням;
  • первинними засобами пожежогасіння;
  • засобами надання медичної допомоги;
  • засобами зв’язку та оповіщення;
  • шанцевим інструментом тощо.

Хто визначає, чи дозволяє захисна споруда або підвал у закладі освіти розпочати очне навчання?

Для цього на рівні органів місцевого самоврядування засновник закладу створює спеціальну комісію, яка обстежує наявні будівлі (споруди, приміщення). До складу цієї комісії залучаються фахівці структурних підрозділів з питань освіти та науки, цивільного захисту, містобудування та архітектури, охорони здоров’я центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також фахівці територіальних органів та місцевих підрозділів ДСНС, Держпродспоживслужби тощо.

Чи обов'язково повинно бути два виходи в укритті?

Річ у тім, що у приміщенні, яке має лише один евакуаційний вихід, може перебувати тільки до 50 осіб. Але у закладах освіти зазвичай понад 50 осіб, за винятком окремих шкіл у сільській місцевості, тому для більшості закладів укриття з одним евакуаційним виходом неприйнятне.

Укриття має забезпечуватися не менше ніж двома евакуаційними виходами, один із яких може бути аварійним (якщо планується укриття у споруді подвійного призначення або найпростішому укритті місткістю менш як 50 осіб – у ньому допускається один евакуаційний вихід).

Коли захисна споруда вважається непридатною для укриття?

Це має встановити спеціальна комісія. Умов, коли споруда вважається непридатною для перебування, може бути багато. Якщо буде встановлено, що конструкції у споруді можуть становити загрозу життю та здоров’ю людей,  вона не має запасних виходів, відсутні засоби протипожежної безпеки, немає належної вентиляції для нормального дихання й забезпечення достатньої кількості повітря, адже невідомо, скільки часу доведеться перебувати в укритті.

Те саме стосується ситуацій, коли неможливо забезпечити базові життєві потреби людини – запаси питної води, баків для нечистот для відвідування туалету. 

Хто повинен виділити кошти на облаштування укриття у закладі освіти?

Фінансування закладів, установ і організацій системи освіти здійснюється за кошти відповідних бюджетів, а також інших джерел, не заборонених законодавством. Таким чином, фінансування укриттів у державних і комунальних закладах освіти теж має здійснюватися за кошти місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством, наприклад, благодійної допомоги, грантів тощо. Тобто органи місцевого самоврядування мають виділити кошти на облаштування укриття. Ще одним джерелом фінансування для облаштування укриттів може бути міжнародна допомога. Батьки школярів також можуть допомагати фінансово, але це має бути виключно добровільно.

Якщо заклад освіти розпочав очне навчання, чи зможуть мешканці прилеглих будівель користуватися укриттям?

Ні. В такому разі укриття розраховується лише на здобувачів освіти та працівників закладу. Але  мешканців прилеглих будинків обов'язково потрібно попередити, що в разі небезпеки заклад освіти не слугуватиме для них укриттям і надати інформацію про інші укриття у відповідному районі.

Якщо заклад освіти укладає договір про використання укриттів, які належать іншим суб’єктам, він має передбачати організацію заходів безпеки, а не лише можливість перебування учасників освітнього процесу в укритті.

У школі більше 1000 дітей, 50 працівників, укриття розраховано на 300 осіб, чи може школа розпочинати очне навчання?

У такому випадку навчання необхідно організовувати у змішаному форматі – коли у відповідні дні частина учнів навчатиметься очно, а частина дистанційно, і навпаки. Також можна організувати позмінне навчання.

Більше про важливі нюанси облаштування укриттів та організацію процесу евакуації до укриттів читайте за посиланням.

 
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter