Поговоримо про деякі аспекти організації освітнього процесу в умовах воєнного стану

Наказом МОН від 09.09.2024 №1276 затверджено Зміни до деяких нормативно-правових актів Міністерства освіти і науки України, зокрема до Положення про індивідуальну форму здобуття освіти. Тож ми підготували стислий огляд оновленої редакції цього документа, які стосуються важливих аспектів організації педагогічного патронажу.

Як зробити освітній процес цікавим і захопливим незалежно від форми навчання? Існує безліч інструментів, але одним із найефективніших стратегій справедливо вважається активна взаємодія учнів і вчителя на уроці. Тож саме про цей освітній тренд ми поговоримо під час Всеукраїнської інтернет-конференції «Практичний інтенсив: інтерактивні технології навчання», яка відбудеться 31.10.2024. Наші спікери поділяться цікавими ідеями та практичними порадами, які дозволять зробити уроки більш продуктивними та результативними.

Педагогічний патронаж є одним із способів індивідуальної форми здобуття освіти, а порядок його організації регламентується Положенням, затвердженим наказом МОН від 12.01.2016  № 8 (у редакції наказу МОН від 10.02.2021 № 160). Згідно з ним школи можуть організовувати навчання учнів на будь-якому рівні повної загальної середньої освіти незалежно від місця їхнього проживання та наявності вільних місць у класі. Але слід звернути увагу на те, що педагогічний патронаж не організовується, якщо кількість учнів не дозволяє утворити клас з дистанційною формою здобуття загальної середньої освіти (дистанційний клас).

Організацію педагогічного патронажу здійснюють педагогічні працівники закладу освіти. Ця індивідуальна форма здобуття освіти включає такі складові:

  • надання освітніх послуг у формі, яка найбільш відповідає потребам дитини, її стану стану дитини та індивідуальним можливостям;
  • періодичне залучення учня до учнівського колективу з метою соціалізації (у межах загальношкільних освітніх заходів);
  • взаємодія педагогічних працівників із закладами охорони здоров’я, закладами соціального захисту дітей, ІРЦ;
    контроль керівника закладу освіти за виконанням освітньої програми, яку опановує учень.

Зарахування учнів на педагогічний патронаж та оплата праці педагогів

Зарахування, переведення та відрахування учнів у закладах освіти державної та комунальної форми власності здійснюється згідно з Порядком, затвердженим наказом МОН від 16.04.2018 №367 (зі змінами), зарахування учнів з ООП до спеціальних закладів освіти – відповідно до наказу МОН від 01.08.2018 № 831

Зарахування на педагогічний патронаж може бути організовано для учнів віком до 18 років (за винятком випадків, коли тривалість здобуття освіти осіб з ООП було подовжено відповідно до законодавства) за наявності таких підстав:

1. Здобуття початкової та базової середньої освіти і проживання (перебування) у селах і селищах, якщо загальна кількість учнів одного року навчання не дозволяє утворити клас, у тому числі на рівні початкової освіти - з’єднаний клас (клас-комплект).

2. Взяття під варту або засудження до позбавлення волі на певний строк  (у разі якщо кількість здобувачів освіти не дозволяє утворити клас).

3. Діти-біженці, діти, чиї законні представники звернулися із заявами про визнання біженцями або особами, які потребують захисту, діти іноземців та особи без громадянства, які утримуються в пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства.

Оплата праці педагогічних працівників, які здійснюють навчання учнів цих трьох категорій, здійснюється з розрахунку:

  • 5 годин на тиждень на кожного учня 1-4 класів;
  • 8 годин на тиждень на кожного учня 5-9 класів;
  • 12 годин на тиждень на кожного учня 10-11(12) класів.

4. Перебування на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров’я або отримання реабілітаційної допомоги у стаціонарних умовах (якщо такі учні не можуть відвідувати навчальні заняття у класах, створених безпосередньо за місцем лікування або надання реабілітаційної допомоги). Педагогічний патронаж організовується закладом освіти, який розташований найближче до місця лікування, й може здійснюватись у групі, якщо кількість учнів, які проходять лікування або реабілітацію, складає 5 і більше осіб (за потреби - протягом навчального року). Результати виконання індивідуального навчального плану та результати оцінювання вказуються у довідці, що видає заклад освіти. 

5. Стан здоров’я, який не дозволяє здобувати повну загальну середню освіту за денною формою (відповідно до висновку лікарсько-консультаційної комісії закладу охорони здоров’я або медичного висновку про стан здоров’я дитини за формою, затвердженою МОЗ України). Педагогічний патронаж організовують заклади освіти, до яких вони зараховані.

Оплата праці педагогічних працівників, які здійснюють навчання учнів цих двох категорій здійснюється з розрахунку:

  • 10 годин на тиждень на кожного учня 1-4 класів;
  • 14 годин на тиждень на кожного учня 5-9 класів;
  • 16 годин на тиждень на кожного учня 10-11(12) класів.

6. Проживання (перебування) на тимчасово окупованій території України. У цьому пункті Положення умови оплати праці педагогів не зазначені.

Якщо навчальні заняття, консультації, оцінювання проводяться для групи учнів, оплата праці педагогів здійснюється відповідно до розрахунку не більше ніж на одного здобувача освіти.

За бажанням учня та одного з законних представників (з відповідним зазначенням в індивідуальному навчальному плані) навчальні заняття, консультації, оцінювання можуть проводитися:

  • за місцем проживання здобувача освіти або в закладі освіти;
  • індивідуально або для групи здобувачів освіти.

Оцінювання результатів навчання учнів

Оцінювання навчальних досягнень школярів здійснюється відповідно до законодавства та може проводитись разом з іншими учнями відповідного класу або за окремим розкладом. Учні проходять формувальне (шляхом спостереження за учнем у різних видах навчальної діяльності або за допомогою інших засобів), поточне, підсумкове (тематичне, семестрове та річне, що здійснюється за результатами семестрового) оцінювання, а також атестацію відповідно до законодавства.

Засоби оцінювання визначає педагогічний працівник, а завдання складає заклад освіти з урахуванням очікуваних результатів навчання та особливостей засвоєння освітньої програми, визначених індивідуальним навчальним планом (за його наявності). Результати оцінювання фіксуються в окремому журналі або у класному журналі, що містить відповідний розділ/додаток для обліку навчальних занять та оцінювання.

Результати оцінювання зазначаються у свідоцтві досягнень, видача документів про освіту встановленого зразка, у тому числі з відзнакою, здійснюється відповідно до законодавства.

Інформація про індивідуальні форми здобуття освіти, які впроваджуються в школі, має бути оприлюднена на її офіційному вебсайті, а керівник  закладу освіти має ознайомлювати учнів та їхніх законних представників із порядком її організації, у тому числі з процедурою та періодичністю оцінювання.

Бажаєте оперативно отримувати інформацію щодо змін у законодавстві? Долучайтеся до нашої спільноти у Facebook та телеграм-каналі та слідкуйте за анонсами!  

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter