Приклад того, як сучасне мистецтво може стати потужним дидактичним інструментом.

Чи доводилось вам бути учасниками дискусій, які стосувались таких питань: чи варто говорити з дітьми про війну? А з якого віку? А якщо говорити, то чи все? І чи доцільно це, коли діти і так бачать війну щоденно на власні очі? Або не бачать, бо батьки відвезли їх у безпечне місце, тоді і поготів - може, не варто турбувати їх інформацією про війну? А якщо в класі є учень, чиї близькі загинули?... Звісно, шукаючи відповіді на ці запитання, ми можемо стати прибічником різних таборів, які відстоюють діаметрально протилежні думки. Постійні дискусії, то у нас у крові. Одностайність знаходимо у тому, що подібні теми краще б обговорити із психологами, які знаються на дитячій психології. 

І як результат, кожен сам для себе уже визначився: що говорити, коли, скільки і на яких прикладах, залучати чи не залучати дітей у волонтерську роботу. Наша редакція неодноразово звертала увагу на цю тему у статтях чи під час ефірів. Ми сходимось на тому, що говорити, звісно треба. А от які підходи обирати, залежить від особливостей класу, взаємин між учителем і учнями, предметів, нарешті.


Ілюстрація Sveta Grib

Але разом із тим є і дещо універсальне, що допоможе говорити про війну, не лише інформуючи, але й навчаючи та виховуючи. Це мистецтво. Вічний, універсальний та ефективний інструмент, доступ до якого має кожен. І в цій статті ми приділимо увагу окремому виду мистецтва – пісенній творчості. Майже вісім місяців повномасштабного вторгнення восьмирічної російсько-української війни, яка триває понад триста років, надихнули митців творити. Малюнки, пісні, вірші, книги, фільми, мультфільми, ігри, (список невичерпний) народилися від досвіду війни. Якщо митці з допомогою пісень змогли спілкуватися із аудиторією про війну, то ви також на власних уроках зможете спробувати повторити те саме. 

Пісні – це і музика, і текст. Їх поєднання здатне доторкнутися до глибини душі. Але в текстах так само дуже багато сенсів, виплеканих поколіннями. І ці сенси можна використати із дидактичною метою також. 

Для розбору ми взяли знакові для нас пісні. Ви можете запропонувати учням власні варіанти, або ж попросити дітей поділитися тим, що їх зачіпає. Головне, аби все було щиро. Шукайте глибокі тексти, але це не універсально. Адже добре «працюють» пісні, які легко запам’ятовуються, але разом із тим є інформативними і допомоагають молодшим школярам сприймати складні моменти нашого сьогодення. Як, наприклад, руханка від Світлани Ройз та гурту ТНМК.

Пісні можна аналізувати на уроках:

  • Української мови та літерартури
  • Зарубіжної літератури (наприклад, порівнюючи контексти зразків літератур інших країн із українською)
  • Математики (ритм, кількість складів, рядків, кількість образів і прийомів)
  • Історія
  • Захист України
  • Мистецтво
  • Предмети суспільно-гуманітарного циклу.

Впевнені, що для уроків фізичної культури, трудового навчання так само можна знайти багато корисних матеріалів для роботи. Ви можете працювати в команді з іншими вчителями чи з заступником директора із навчально-виховної роботи. Адже пісні та інші засоби мистецтва здатні виховувати.

Приблизна універсальна схема для аналізу:

Про що говорити вам назва.
Як ви думаєте, чому саме цю пісню обрано.
Що вас зачепило найбільше.
Чи дізнались ви щось нове, слухаючи текст?

Головне допомогти дітям висловити власну думку. Вона може відрізнятися від вашої і породить дискусію. Але це також добре. Додавайте інші запитання, відповідно до напряму вашого навчального предмету.

Розглянемо деякі пісні та варіанти тем для обговорень

YARMAK - ДИКЕ ПОЛЕ

Завили сурми, поле палає,
Знову орда із боліт наступає
Суне і суне, та ворог не знає,
Що на нього в нашім краю
Тільки смерть чекає!
То не литаври б'ють, то серце в грудях,
Не в дзвонах лаври, тут вся сила в людях!

Лише із цього фрагменту виникає потреба звертатися до історичних джерел (і звісно, власної пам'яті), щоб розтлумачити всі символи та підтексти. Під час обговорення можете використати такі запитання:

  1. Що таке Дике поле? Чому сьогодні ця назва має символічне значення та зберігає актуальність?
  2. Побудуйте логічний ланцюжок між подіями, що відбулись, та сьогоденням.
  3. Чому автор звертається до образу орди?
  4. Чи є символічним використання музичних інструментів сурми та литаври? Як вони звучать?
  5. Як зрозуміти фразу «вся сила в людях»?

Спільно можна дійти висновку, що російсько-українська війна триває сотні років. Ця пісня поза історичним контекстом актуальна для кожного покоління. Війна триває. Але сила в людях, і ми перемагаємо. Подібним аналізом твору ми налагоджуємо зв'язки із історичними піснями, фактами та сьогоденням.


 KOZAK SYSTEM - Мольфар

Йшов мольфар по полю бою
Сипав сльозами, як сіллю
А на полі вбиті вої та вугілля
Брав мольфар в долоні землю
Шепотів землі: я мушу
Видував у попіл темний свою душу

Це доволі складна пісня, текст до якої написав Гліб Бабіч, який незадовго після виходу кліпу загинув на фронті. Вірш, який став текстом пісні, писався на фронті, де точились запеклі бої, де життя і смерть ходять поряд. Краще цю пісню обговорювати зі старшокласниками (але дійте відповідно до  особливостей вашого класу). Разом із учнями обговоріть:

  1. Хто такі мольфари?
  2. Чому цей образ актуальний дотепер?
  3. Чи можлива війна без втрат?
  4. Що значить пам’ять на війні?

І найголовніше, що відрізняє у цьому контексті нас від наших ворогів? Пам'ять про Героїв, вшанування тих, хто загинув за нашу свободу має бути наскрізною темою на наших уроках наступні десятиліття.


SHUMEI - Біля Тополі

Там біля тополі калина росте,
Мамині очі чекають тебе,
Сива у розпачі плаче,
Сина все чекає - та в Бога вже його душа.
Мам, я в бою за волю пішов в далечінь,
За правду і долю нових поколінь,
За тих, хто у морі далеко
І крилами лелеки повернуться живі.

Зверніть увагу на цю пісню, яка від початку створена не українськими митцями, а польським гутом «Enej». До вашої уваги українська кавер версія. І тут доречно буде нагадати про значення міжнародної підтримки України у цій війні. І ця підтримка показана не тільки у військовій площині, а і у сфері творчості. Такі пісні показують, наскільки сильно нас розуміють, наскільки сильно переплетені наші культури, адже навіть символи багато в чому дотичні. Обговоріть ці символи. Пригадайте народні пісні, в яких вони також згадуються. Чи відрізняються сенси?


 Jerry Heil - #МРІЯ

Вони можуть розбомбити Щастя,
Вони можуть розстріляти Мрію, 
Але вбити волю їм не вдасться!
Кожен буде жати, що посіяв!

Діти постійно потребують нашої підтримки, особливо зараз. Їм потрібен той, хто скаже їм, що все буде добре. Хто це буде – ви, їхні батьки, відомий блогер чи пісня? Варіантів може бути декілька. Це не принципово. Головне подарувати дітям відчуття, що нас не здолати, що покарання невідворотно прийде до тих, хто нас скривдив. Також такі пісні допомагають пам'ятати про знакові етапи цієї активної фази російсько-української війни.


Жадан і Собаки – Метро

Злі і веселі діти харківських підвалів.
Діти, що живуть у глибинах метрополітену.
Світ, який усе це бачив – посивів і постарів.
Але любов - це робота й нам робити цю роботу щоденну.

Як писав Григорій Сковорода – «Любов народжується з любові». І під час війни любов, як і її нестача, сприймається максимально гостро. Разом із тим любов може дарувати кожен - собі, близьким, котикам, опалому листю, небові над головою, землі під ногами. Це те, що нам потрібно щоденно і зараз, і після Перемоги. Особливо після Перемоги. Гурт «Жадан і Собаки» присвятили цю пісню дітям, які переховувались у харківському метро під час щоденних бомбардувань. В таких місцях любов відчувається особливо щемко. Розкажіть вашим учням про харківських дітей (або з інших міст, які вважаєте за потрібне), аби всі історії не лишились на екранах моніторів, а відчувались.


Війна сформувала ваш персональний музичний плейлист пісень, які назавжди асоціюватимуться із цими трагічними сторінками нашої історії. У ваших учнів так само. Спільна робота над піснями, окрім іншого, може допомогти вам стати ближчими. Хто знає, можливо це надихне когось із ваших учнів писати власні пісні, а може, всі разом ви напишете власну пісню, народжену війною. І пісню Перемоги. Адже історія твориться сьогодні. І продовжиться в наших учнях. Тому ми маємо бути з ними відвертими і чесними. І музика в цьому допоможе.

Разом із тим запрошуємо вас взяти участь у вебінарі «Як говорити з дітьми про війну засобами мистецтва: збираємо та аналізуємо матеріали для різних уроків», який відбудеться 12 жовтня, його запис буде доступним безстроково. Під час вебінару Любов Цукор поділиться ласними роздумами та ідеями того, як різноманітні засоби мистецтва використовувати в роботі з дітьми в контексті обговорення російсько-української війни та місця кожного в ній.

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter