Навчальні мультфільми допоможуть урізноманітити будь-який урок. Їх можна використовувати як інструкцію чи основу для сюжетного аналізу. На прикладах освітніх відео можна пояснювати соціальні проблеми та розвивати уважне ставлення до оточення. Найчастіше анімація асоціюється з чимось легким і яскравим. Проте фільми з глибоким соціальним змістом не завжди є милими. Якщо ви вирішите показати такі мультфільми своїм учням, підготуйтесь до аналізу та дискусії, адже дітям може знадобитись допомога в розумінні та трактуванні анімацій.
1. Об’єкт у стані спокою
Мультфільм розповідає історію скелі, яка засинає в епоху зародження життя на Землі. Вона прокидається через мільйони років, коли вже з'явилися люди, та зазнає чимало болісних перетворень. Протягом шести хвилин ми бачимо, як велика кам’яна брила перетворюється на жорно, потім стісується до розмірів гарматного ядра, а згодом розколюється до камінця та стирається у пил.
Приголомшливу історію гори, що перетворилась на пил можна використовувати як ілюстрацію геологічних, атмосферних і антропологічних процесів. Утім, у ній можна побачити історію про природу, для якої короткий період людської активності виглядає незрозумілою та невиправданою метушливістю.
2. Лісоматеріали
Сумна історія про необхідність солідарності. За сюжетом п’ять пеньків приходять до тями серед знищеного лісу. Надворі зимно, і усі п’ятеро потерпають від холоду. Аби зігріти інших, найстарший пень видобуває вогонь, жертвуючи свою палицю для спільного багаття.
Утім, як виявляється, її недостатньо, аби підтримувати тепло довгий час. Спочатку герої віддають частинки себе задля підтримання вогню, але злагода триває недовго. Серед героїв знаходиться той, хто не хоче робити вклад у спільний добробут. Він залюбки принесе інших в жертву власному комфорту.
Чи дістане героям солідарності аби захистити себе й інших? Хто вони один для одного: товариші чи просто лісоматеріали? Перегляньте з дітьми мультфільм та розберіть такі питання:
- Який вік героїв? Хто найсильніший, у кого більше здорового глузду чи емпатії? Хто наймудріший?
- Чим пожертвував кожен?
- Чи схвалюють усі жадібність хулігана? Чому береза підтримує злодія?
- Чи надовго вистачає принесених жертв? Поясніть учням, що підтримання жорстокості або несправедливості може призвести лише до короткочасного «позитивного ефекту». Утім, якщо зло виправдовують, це робить незахищеними усіх. І навіть тих, хто підтримував злочин.
- У чому полягає сенс останніх кадрів? Чому історія починається та закінчується видами вирубаного лісу? Якщо історія героїв – це міжлюдський вимір солідарності, то знищення лісу демонструє необхідність солідарності у глобальному плані. Події, що трапились з героями, неодмінно стануться після вирубки в іншому лісі.
3. «Для 585»
Мультфільм змальовує антиутопічний світ, де кожен житель має стати адептом певної ідеології. Навернення в доктрину зображено алегорично: людина-келих наповнюється вином. Після цього неофіт здобуває можливість вирости до соціального рівня повноцінного члена спільноти. Що станеться, коли хтось не захоче приймати знання? Або ж зробить з них новаторські висновки, що поставлять його над старою ідеологією?
Не варто пояснювати дітям суть мультфільму одразу. Нехай учні переглянуть сюжет та зроблять власні припущення.
4. Подвійний король
Химерна історія, після перегляду якої діти задумаються над природою влади. Поставте школярам такі питання:
- Що таке влада та для чого вона дається? У мультфільмі влада зображена як вищий прояв суті певних речей. Вона допомагає піклуватися про народ і відстоювати його інтереси.
- Чому головний герой ставить мишоловку для трьох підлеглих? Бо його не цікавить правління та люди. Він не бачить підлеглих частино спільного світу, сприймає їх лише як завойованих чужинців. Поки підкорені народи скупчуються на порозі замку, «король» займається новими завоюваннями.
- Чому корона короля-гарбуза в’яне? Герой не є представником світу рослин і не може його підживлювати. Він абсолютно не підходить на роль правителя цього народу. Тож не дивно, що зів’яла корона починає нагадувати капелюх блазня.
- Як відбувається передача влади? Чому важлива легітимність? Що вона означає? Оскільки джерелом влади є народ, легітимність означає поєднання формальних владних повноважень. Тобто народ має право на владу.
- Чому наприкінці герой женеться за папугою? Він не бачить суті влади, лише її зовнішні атрибути. Наприклад, корону. Тому він легко плутає королівський статус з папужим хохолком.
- Чому він відрізає собі палець та переживає через відсутність корони? Одержимість владою перетікає у параною. Герой не може сприймати себе повноцінною особистістю без влади.
- Як діти розуміють назву мультфыльму – подвійний король?
5. Найманий персонал
Мультфільм зображує світ, де люди наймаються на небачену для нас роботу. Вони грають роль речей: столів, підставок, машин, світильників тощо. Така кричуща неповага до людської гідності здається доведеною до абсурду. Та чи зможуть діти зрозуміти основну думку мультфільму?
Коли певний порядок стає звичним, більшість людей не буде протестувати. Навіть якщо він ганебний і несправедливий. Той, хто сам користується благами системи, сприймає за норму аналогічне поводження і з собою.
6. Щастя
Мультфільм про щурячі перегони, у яких кожен хоче вхопити шматочок щастя. Головний герой женеться за атрибутами щастя: дорогим телевізором з розпродажу чи машиною. Не знайшовши радості у речах, він звертається до алкоголю, а згодом і до наркотиків.
Після перегляду обов’язково обговоріть з дітьми такі питання:
- Чим щастя відрізняється від його атрибутів?
- Чому будь-який товар може продаватися, як обіцянка щастя?
- Чому гонитва за щастям часто обертається його протилежністю – щурячими перегонами та кабальною роботою?
7. Екологічні казочки про Компостика
Серія коротких екоказок про Компостика навчить дітей турботливого та уважного ставлення до довкілля. Головний герой – це маленький чорненький пухнастик, який охороняє Землю від загибелі. Він піклується кожною квіточкою, вбачає диво у рослинах, тваринах й інших творіннях природи. Компостику найзатишніше жити саме на природі, тому кожен з нас може дбати про домівку компостика й нашу планету. Казочки можна використовувати для підготовки екологічних проєктів у молодших класах.
Деякі серії можуть бути корисними на уроках математики («Компостик сортує» – рахунок від 1 до 10), на курсі «Я Досліджую світ» («Компостик у супермаркеті» – вивчення кольорів веселки, овочів і фруктів) тощо. Діти будуть у захваті від добрих і повчальних інтерактивних занять!
8. Ти моя мати?
Останній фільм у нашій добірці не анімація, це один із епізодів ютуб-серіалу про кота Майкла. У ньому сірий пухнастик стає матір’ю чотирьох каченят та дізнається про важкість материнства та батьківства.
Подивіться з дітьми цю стрічку, аби показати, наскільки жертовним і нелегким може бути батьківство. Бідолаха Майкл витрачає вчетверо більше грошей на прийомних дітей, змушений віддати ліжко, отримує проблеми на роботі та не може налагодити особисте життя через каченят. Дійсно, батькам доводиться жертвувати власним часом і комфортом, а інколи й відмовлятись від мрій задля дітей. Нехай школярі поглянуть на життя з позиції батьків та задумаються, у якому віці люди набувають потрібної для батьківства відповідальності.
Як гадаєте, чи легко буде дітям відшукати ідею мультфільмів? Якщо «так», то вони, розумники. А якщо ні, аналіз стрічок навчить їх бачити значно більше під час подальшого перегляду фільмів.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.