Діяльність команди Освітнього проєкту «На Урок» завжди була спрямована на покращення освіти в Україні та підтримку освітян. Ми ніколи не працювали заради хайпу та сенсацій і намагались всебічно охопити всі важливі питання, що стосуються роботи закладів освіти. Саме тому ми не могли проігнорувати проєкт документа, у якому заплановано суттєво змінити умови роботи шкіл, особливо тих, які розташовані на тимчасово окупованих територіях та в зоні бойових дій. Тож наш сьогоднішній матеріал присвячений проєкту наказу Міністерства освіти і науки України «Про затвердження порядку та умови здобуття загальної середньої освіти в державних, комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні». Оскільки цей документ відсутній в офіційних джерелах, зокрема на сайті МОН, ми підготували огляд публікацій за темою від незалежних експертів з питань дотримання норм законодавства у сфері прав людини.
Стаття 57-1. Державні гарантії в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану1. Здобувачам освіти, працівникам закладів освіти, установ освіти, наукових установ, у тому числі тим, які в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану в Україні чи окремих її місцевостях, оголошених у встановленому порядку (особливий період) були вимушені змінити місце проживання (перебування), залишити робоче місце, місце навчання, незалежно від місця їх проживання (перебування) на час особливого періоду гарантується:
організація освітнього процесу в дистанційній формі або в будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників;
збереження місця роботи, середнього заробітку, здійснення виплати стипендії та інших виплат, передбачених законом;
місце проживання (пансіон, гуртожиток тощо) та забезпечення харчуванням (у разі потреби).
Реакція суспільства
У травні 2024 року МОН надіслало до зацікавлених осіб проєкт наказу «Про затвердження порядку та умови здобуття загальної середньої освіти в державних, комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні» (далі - Проєкт). У зв'язку з тим, що громадське обговорення цього документу не проводилось, він не набув великого резонансу у суспільстві. Можливо, ми б і дізнались про нього, коли він вже набув чинності, як би не громадські об'єднання, профспілки та правозахисники. Про невідповідність даного проєкту чинному законодавству виступили такі організації:
Асоціація міст України (далі - АМУ)
АМУ зверталась з офіційними листами до представників таких органів вищої влади:
- Міністру юстиції Денису Малюсці. У листі від 14.06.2024 №5-443/24 АМУ висловила конкретні застереження щодо проєкту як такого, що порушує норми Конституції України та норми чинного законодавства та попросила не проводити його юстування. Також Міністру був направлений лист від 20.06.2024 №5-458/24, у якому АМУ зверталась з проханням надати для ознайомлення редакцію документа, що був направлений для проходження процедури юстування, та, за можливості, надіслати відгук спеціалістів Мін'юсту на вищезазначений проєкт.
- Голові Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергію Бабаку. У листі від 28.06.2024 №5-484/63/24 АМУ виклала суть проєкту наказу та зазначила, що деякі положення спричинять суттєве скорочення учнівського контингенту та працівників шкіл розташованих, перш за все, у прифронтових регіонах. Також АМУ попросила допомоги у захисті освітян та недопущення знищення української освіти у територіальних громадах, що потерпають від російської агресії.
У публікації «Всі діти України мають право на освіту в Україні» АМУ зазначило, що, всупереч усім зверненням, МОН наполягає на державній реєстрації цього наказу, який, до речі вже підписаний Міністром освіти і науки О. Лісовим та має реквізити - від 13.06.2024 №850.
Громадські організації
Нещодавно громадські організації у складі БФ «Схід SOS», ГС «Українська Гельсінська спілка з прав людини», ГО «Донбас СОС», ГО ЦГП «Альменда», ГО «Громадський холдинг«ГРУПА ВПЛИВУ», Центр прав людини ZMINA, БО БФ «Стабілізейшен Суппорт Сервісез», ГО «КРИМСОС» написали звернення Віце-прем'єр-міністру України з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Ірині Верещук щодо ризиків обмеження доступу до освіти дітей та молоді, які проживають на тимчасово окупованій території внаслідок впровадження окремих рішень МОН.
У цьому листі автори висловили застереження та просили врахувати можливість настання негативних наслідків, пов'язаних з прийняттям зазначеного Проєкту наказу, а саме:
- вивільнення близько 10 тисяч освітян, які забезпечували навчання у ЗЗСО, що були переміщеними з ТОТ (ця цифра потребує уточнення). Крім того, вони звернули увагу на лист МОН від 27.05.2024 №1/9367-24 «Про розгляд питання щодо призупинення виплат заробітної плати та простою педагогічним працівникам на тимчасово окупованій території». У цьому листі МОН вимагає від територіальних громад взяти на себе відповідальність і в односторонньому порядку припинити трудові відносини з майже 2000 педагогічними працівниками, які були вимушені залишатися на ТОТ, але підтримують постійний зв'язок з адміністрацією своєї школи;
- втрата доступу дітей з ТОТ до української системи освіти. Зокрема, у зв'язку з переведенням учнів ВПО до ЗЗСО за місцем фактичного проживання, відбудеться поступове закриття ЗЗСО, які були переміщеними та забезпечували дистанційне навчання учнів з ТОТ (мінімальна кількість учнів у дистанційному класі за новим Проєктом - не менше 20 учнів). Учні з ТОТ зможуть продовжити навчання за індивідуальною формою, але такий підхід не є прийнятним;
- втрата державою Україною зв'язків з громадянами, які перебувають на ТОТ. Нині приблизно 1,6 мільйонів українських дітей знаходяться на тимчасово окупованих українських теритріях, із них - 615 тис. шкільного віку. Тож продовження дистанційного навчання в переміщених ЗЗСО дозволяє зберегти звязок з людьми та надію на повернення.
- часткова ліквідація освітньої інфраструктури на майбутніх деокупованих територіях. Ліквідація мережі ЗЗСО завадить відбудові освітньої інфраструктури після звільнення територій;
- порушення законодавства та незабезпечення проведення консультацій з громадськістю. Проєкт наказу суттєво обмежує права учнів і батьків щодо вибору закладу освіти та виду, форм і темпів здобуття освіти. Також в умовах воєнного стану чинним законодавством передбачено гарантії учням та працівникам закладів освіти, зокрема збереження місця роботи та середнього заробітку. Проте наразі відсутній план дій щодо подальшого забезпечення відповідних гарантій. Крім того, розробка та оприлюднення Проєкту наказу відбувалось з порушенням Порядку проведення консультацій з питань формування та реалізації державної політики. Зокрема не відбувалось публічне обговорення документа (у строк не менше як 15 календарних днів) та консультування з Громадською радою при МОН.
Також у цьому зверненні громадські організації запропонувало Міністерству освіти і науки України:
- розробити та затвердити Порядок здобуття загальної середньої освіти в дистанційному порядку окремим групами з числа здобувачів освіти, в т.ч дітьми, які перебувають на ТОТ (не пізніше затвердження Проєкту);
- сформувати мережу ЗЗСО, які були переміщеними та будуть залученими до відновлення освітнього процесу після деокупації з урахуванням переміщених освітян і забезпечення їх гарантій;
- забезпечити здобуття загальної середньої освіти дітьми з ТОТ в дистанційному синхронному форматі для збереження зв’язків держави Україна з українськими громадянами в окупації.
Окрім правозахисних організацій та інших зацікавлених сторін, реакції на проєкт Наказу озвучили освітянські профспілки, органи управління освітою, керівники закладів освіти, педагогічні та батьківські колективи з різних регіонів України.
Освітній проєкт «На Урок» висловлює незгоду через появу такого проєкту Наказу, який порушує фундаментальні права здобувачів та надавачів освітніх послуг по всій Україні, в тому числі на тимчасово окупованих територіях, та тих, хто перебуває за кордоном, але здобуває освіту в українських закладах. Окремі пункти наказу спричинять скорочення учнівського контингенту, припинення освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти, звільнення значної кількості педагогічних працівників та порушення прав учасників освітнього процесу, порушивши усталену освітню систему, від чого в першу чергу постраждають діти, чиє право на освіту ми зобов’язані відстояти.
З огляду на вищезазначене, просимо відповідні компетентні органи влади відкликати та доопрацювати проєкт наказу Міністерства освіти та науки України «Про затвердження порядку та умови здобуття загальної середньої освіти в державних, комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні», врахувавши рекомендації правозахисних організацій та учасників освітнього процесу.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.