Ми опрацювали методичні рекомендації «Застосування оновленого професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти», затверджені та рекомендовані Українським інститутом розвитку освіти, і на їх основі підготували огляд професійних якостей, якими має володіти вчитель відповідно до кваліфікаційної категорії «Спеціаліст вищої категорії».
Підвищення кваліфікації вчителів: Ідеї та пропозиції від «На Урок»
Згідно з Профстандартом для успішного виконання трудових функцій педагог має володіти такими професійними компетентностями:
Мовно-комунікативна компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність забезпечувати здобувачам освіти навчання державною мовою
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- вільне володіння державною мовою, комунікація нею усно і письмово з усіма учасниками освітнього процесу;
- дотримання норм і стилів української мови, влучне застосування інтонаційних і позамовних засобів виразності мовлення;
- застосування методів і прийомів збагачення мовлення здобувачів освіти, сприяння їхньої мовної творчості;
- виявлення мовної стійкості та відповідальності у дотриманні мовного законодавства.
2) Здатність забезпечувати здобувачам освіти навчання з урахуванням особливостей мовного середовища в закладі освіти мовою відповідного корінного народу або національної меншини України
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- розробка навчальних матеріалів і викладання навчальних предметів з урахуванням особливостей мовного та культурного досвіду здобувачів освіти, які належать до корінних народів а6о національних меншин України;
- толерантне ставлення до мовних і культурних особливостей здобувачів освіти, підтримка комунікації здобувачів освіти з увагою до міжкультурної взаємодії.
3) Здатність забезпечувати навчання здобувачів освіти іноземної мови та спілкуватися іноземною мовою у професійному колі (для вчителів іноземної мови)
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- рівень володіння іноземною мовою не нижче В2;
- застосування ефективних підходів і стратегій розвитку комунікативних умінь здобувачів освіти з іноземної мови;
- комунікація іноземною мовою для підвищення професійного рівня та формування мотивації здобувачів освіти в опануванні іноземної мови;
- підтримка належного рівня володіння іноземною мовою, необхідного для виконання професійної діяльності.
4) Здатність формувати й розвивати мовно-комунікативні вміння й навички здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- взаємодія з учасниками освітнього процесу із застосуванням конструктивних стратегій комунікації;
- формування у здобувачів освіти здатності до взаεморозуміння / міжособистісної взаємодії засобами активної і пасивної комунікації.
Предметно-методична компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність моделювати зміст освіти відповідно до обов’язкових результатів навчання здобувачів освіти, визначених державними стандартами освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- знання законодавчих вимог щодо змісту повної загальної середньої освіти відповідного рівня та форм організації освітнього процесу (державні стандарти, типові освітні програми, модельні навчальні програми);
- оцінювання результатів навчання згідно з вимогами відповідного державного стандарту освіти. Адаптація змісту навчальних предметів до потре6 здобувачів освіти;
- використання навичок ефективної комунікації для досягнення навчальних цілей в освітньому процесі;
- використання різних практик для організації комунікації між здобувачами освіти та пояснення навчального матеріалу;
- володіння поглибленими знання з освітньої галузі/ навчального предмета, оперування інформацією про основні напрями розвитку відповідної галузі знань;
- участь в апробації нових методик і технологій моделювання змісту навчання відповідно до обов'язкових результатів навчання здобувачів освіти;
- надання рекомендацій іншим вчителям щодо застосування сучасних методик і технологій для формування у здобувачів освіти ключових компетентностей, що забезпечують досягнення обов'язкових результатів навчання.
2) Здатність формувати і розвивати в здобувачів освіти ключові компетентності і наскрізні вміння, визначені державними стандартами освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- знання змісту ключових компетентностей здобувачів освіти і наскрізних умінь, визначених держстандартами освіти;
- дотримання вимог до о6ов’язкових результатів навчання здобувачів освіти і рівнів сформованості їхніх компетентностей;
- використання методів і прийомів, які дають можливість учням реалізувати набуті вміння на практиці як в освітньому процесі, так у житті загалом;
- використання власних методичних розробок щодо розвитку у здобувачів освіти ключових компетентностей та наскрізних умінь.
3) Здатність здійснювати інтегроване навчання здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- використання міжпредметних зв’язків, інтегрованого підходу у викладанні предметів різних освітніх галузей;
- демонстрація навичок усного і писемного мовлення для формування у здобувачів освіти розуміння природних зв’язків між процесами і явищами, розвиток відповідних умінь;
- використання різних видів інтеграції у викладанні предметів.
4) Здатність добирати і використовувати сучасні й ефективні методики і технології навчання, виховання й розвитку здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- вибір ефективних форм, методів і засобів навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти різних вікових груп залежно від навчальних цілей;
- розуміння змісту й особливостей технологій та методик особистісно орієнтованого, компетентнісного й інтегрованого навчання та їх впровадження;
- використання технологій навчання, спрямованих на розвиток ключових компетентностей;
- використання власних методичних підходів до навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти засобами освітньої галузі з урахуванням умов професійної діяльності та індивідуальних особливостей учнів.
5) Здатність формувати ціннісні ставлення в здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- формування в учнів ціннісних ставлень до суспільства і держави, сім’ї та родини, природи, мистецтва і культури, праці, до се6е та інших осіб;
- використання комунікації як інструменту формування в учнів ціннісних ставлень;
- використання власних підходів і методичних прийомів формування та розвитку ціннісних ставлень у здобувачів освіти.
Предметно-методична компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність моделювати зміст освіти відповідно до обов’язкових результатів навчання здобувачів освіти, визначених державними стандартами освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- знання законодавчих вимог щодо змісту повної загальної середньої освіти;
- оцінювання результатів навчання згідно з вимогами держстандарту освіти. Адаптація змісту навчальних предметів до потре6 учнів;
- використання навичок ефективної комунікації для досягнення навчальних цілей;
- використання різних практик для організації комунікації між здобувачами освіти та пояснення навчального матеріалу;
- володіння поглибленими знання з освітньої галузі, оперування інформацією про основні напрями її розвитку;
- участь в апробації нових методик і технологій моделювання змісту навчання відповідно до обов'язкових результатів навчання здобувачів освіти;
- надання рекомендацій іншим вчителям щодо застосування сучасних методик і технологій для формування у здобувачів освіти ключових компетентностей, що забезпечують досягнення обов'язкових результатів навчання відповідно до держстандартів освіти.
2) Здатність формувати і розвивати в здобувачів освіти ключові компетентності і наскрізні вміння, визначені державними стандартами освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- знання змісту ключових компетентностей і наскрізних умінь, визначених державними стандартами освіти;
- дотримання вимог до о6ов’язкових результатів навчання учнів і рівнів сформованості компетентностей;
- використання методів і прийомів, які дають можливість учням реалізувати набуті вміння на практиці як в освітньому процесі, так у житті загалом;
- надання рекомендацій іншим вчителям щодо застосування ефективних методик розвитку ключових компетентностей і наскрізних умінь
3) Здатність здійснювати інтегроване навчання здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- використання міжпредметних зв’язків, інтегрованого підходу у викладанні предметів;
- демонстрація навичок усного і писемного мовлення для формування у здобувачів освіти розуміння природних зв’язків між процесами і явищами, розвиток відповідних умінь;
- надання рекомендацій іншим вчителям щодо використання різних видів інтеграції у викладанні предметів.
4) Здатність добирати і використовувати сучасні й ефективні методики і технології навчання, виховання й розвитку здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- вибір ефективних форм, методів і засобів навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти залежно від навчальних цілей;
- розуміння змісту й особливостей технологій та методик особистісно орієнтованого, компетентнісного й інтегрованого навчання;
- використання технологій навчання, спрямованих на розвиток ключових компетентностей, враховуючи необхідність розвитку комунікативних навичок здобувачів освіти;
- модифікація технології та методики навчання освітньої галузі за результатами дослідницької діяльності;
- надання консультативної підтримки та методичних роз'яснень іншим вчителям щодо використання ефективних методик і технологій з урахуванням особливостей освітньої галузі та індивідуальних особливостей здобувачів освіти.
5) Здатність формувати ціннісні ставлення в здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- формування в учнів ціннісних ставлень до суспільства і держави, сім’ї та родини, природи, мистецтва і культури, праці, до се6е та інших осіб;
- використання комунікації як інструменту формування у здобувачів освіти ціннісних ставлень;
- надання консультативної допомоги і методичної підтримки іншим вчителям щодо застосування методик формування та розвитку ціннісних ставлень в учнів.
Інформаційно-цифрова компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук і критично оцінювати інформацію
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- використання цифрових пристроїв, базового програмного забезпечення, цифрових сервісів і технологій для організації освітнього процесу, професійного спілкування;
- виконання дій відповідно до вимог законодавства щодо академічної доброчесності і використання о6’εктів авторського права під час використання та поширення електронних освітніх ресурсів;
- дотримання правил мережевого етикету у професійній діяльності;
- впевнена орієнтація в інформаційному просторі, здійснення пошуку і критична оцінка інформації, оперування нею у професійній діяльності;
- опрацювання основних типів даних (тексти, презентації, графіки, електронні таблиці, аудіо- та відеоматеріали тощо);
використання цифрових ресурсів для професійного розвитку; - уникнення небезпек в інформаційному просторі, вміння перевіряти надійність і достовірність інформації у мережі, забезпечення захисту і збереження персональних даних;
- дотримання цифрової гігієни та мережевого етикету у професійній діяльності;
- поділ власним досвідом з іншими вчителями щодо критичного оцінювання інформації у мережі, здійснення захисту пристроїв, комунікаційних мереж і баз даних.
2) Здатність ефективно використовувати наявні та створювати (за потреби) нові електронні (цифрові) ресурси
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- добір, накопичення, упорядкування та використання електронних освітніх ресурсів в освітньому процесі та професійному розвитку;
- взаємодія з учасниками освітнього процесу для розроблення / модифікації / адаптації електронних освітніх ресурсів;
- визначення потреб класу / групи, які можна задовольнити шляхом створення / адаптації / модифікації електронних освітніх ресурсів. Здійснення їх захисту, механізмів захисту власних авторських прав;
- дотримання академічної доброчесності і вимог законодавства щодо захисту авторського права, а також вжиття заходів щодо захисту власних авторських прав;
- створення нових електронних освітніх ресурсів, їх розміщення в електронному освітньому середовищі закладу освіти або у хмарних середовищах;
- створення власних електронних навчальних і методичних матеріалів, дистанційних курсів, тренінгів для професійного розвитку;
- надання консультативної підтримки вчителям щодо створення нових електронних ресурсів.
3) Здатність використовувати цифрові технології в освітньому процесі
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- використання цифрових технологій та електронних ресурсів для навчання, оцінювання, моніторингу результатів навчання та відстеження їхнього прогресу;
- організація освітнього процесу з використанням цифрових технологій (зокрема, дистанційного навчання), дотримання умов організації цифрових робочих місць;
- здійснення комунікації з учасниками освітнього процесу з використанням різних електронних засобів і сервісів;
- використання для організації навчання здобувачів освіти захищених цифрових ресурсів;
- аналіз та інтерпретація в електронному середовищі інформації про активність та ефективність навчальної діяльності учнів;
- реалізація стратегії оцінювання за допомогою цифрових сервісів;
- надання допомоги та підтримки іншим учасникам освітнього процесу в оволодінні цифровими технологіями;
- активна участь у формуванні політики цифровізації освітньої діяльності закладу освіти;
- створення електронних навчальних і методичних матеріалів для організації навчання;
- організація (участь в організації) електронного освітнього середовища закладу освіти;
- навчання інших вчителів цифровим навичкам у педагогічній діяльності.
Психологічна компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність визначати і враховувати в освітньому процесі вікові й індивідуальні особливості здобувачів освіти, їхній психоемоційний стан
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- планування та здійснення освітнього процесу з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей здобувачів освіти;
- надання підтримки здобувачам освіти, які мають ознаки погіршення психоемоційного стану та стресу;
- укладання індивідуальної програми розвитку та/або індивідуального навчального плану здобувача освіти у складі команди супроводу або самостійно;
- здійснення необхідних адаптацій/ модифікацій в освітньому процесі з урахуванням психоемоційного стану здобувачів освіти;
- консультування учасників освітнього процесу щодо врахування індивідуальних особливостей та психоемоційного стану здобувачів освіти під час викладання, впливу цих факторів на результати навчання.
2) Здатність використовувати стратегії роботи зі здобувачами освіти, які сприяють розвитку їхньої позитивної самооцінки, я- ідентичності
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- знання основних видів самооцінки здобувачів освіти, їхні прояви та умов формування позитивної самооцінки;
- спілкування з учасниками освітнього процесу про вияви самооцінки у здобувачів освіти та умови формування позитивної самооцінки;
- надання рекомендацій учасникам освітнього процесу щодо розвитку позитивної самооцінки та ідентичності здобувачів освіти.
3) Здатність формувати мотивацію здобувачів освіти й організовувати їхню пізнавальну діяльність
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- спілкування з учасниками освітнього процесу про мотивацію здобувачів освіти та умови її формування;
- використання розроблених та апробованих у власному педагогічному досвіді прийомів щодо формування й розвитку мотивації та організації пізнавальної діяльності здобувачів освіти.
4) Здатність формувати спільноту здобувачів освіти, у якій поважають і враховують права кожного
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- взаємодія з учасниками освітнього процесу з дотриманням демократичних цінностей у професійній діяльності;
- демонстрація власного досвіду дотримання демократичних цінностей у професійній діяльності;
- практикування діалогічного спілкування на основі партнерства.
Емоційно-етична компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність усвідомлювати особисті відчуття почуття, емоції, потреби та емоційні стани інших учасників освітнього процесу, керувати власними емоційними станами
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- відстеження власних відчуттів, почуттів і емоцій, особистого стану, керування ними і звертання по допомогу;
- використання способів самозбереження психічного здоров’я, запобігання професійному вигоранню, керування власними емоціями. Конструктивне реагування на стрес, володіння способами запобігання професійному вигоранню;
- комунікація з учасниками освітнього процесу на засадах конструктивної та 6езпечної взаємодії;
- надання допомоги іншим вчителям щодо вибору форм, методів, технологій та засобів навчання, які сприяють розвитку уваги і способів/методів саморегуляції, подолання стресу, керування емоціями, досягнення порозуміння.
2) Здатність конструктивно й безпечно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- володіння методами ведення діалогу та полілогу, усвідомленого й емпатійного слухання, ненасильницької та безконфліктної комунікації;
- визначення проявів неконструктивної взаємодії та реагування на них, уникаючи дій і прийняття рішень, що можуть вплинути на явний чи прихований конфлікт і, зокрема, погли6ити його;
- уникнення стереотипів й упереджень, їхнього впливу на побудову конструктивної і безпечної взаємодії з учасниками освітнього процесу;
- надання рекомендацій іншим вчителям із питань ненасильницької та безконфліктної комунікації.
3) Здатність усвідомлювати й поціновувати взаємозалежність людей і систем у глобальному світі
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- розуміння та усвідомлення змісту міжнародного і національного законодавства щодо прав людини й дитини, цілей сталого розвитку;
- взаємодія, враховуючи культурні й особистісні відмінності співрозмовників, принципи недискримінації та поваги до відмінностей, дотримання етики спілкування;
- використання стратегій попередження, подолання і трансформації конфліктів під час професійної діяльності і пошук рішень, що ґрунтується на співпраці;
- застосування стратегій поведінки щодо захисту власних прав і свобод, а також захисту прав і свобод здобувачів освіти під час освітнього процесу.
Компетентність педагогічного партнерства
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність до суб'єкт-суб’єктної взаємодії із здобувачами освіти в освітньому процесі
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- знання та виконання основних ролей вчителя у педагогічній діяльності;
- комунікація зі здобувачами освіти на засадах суб’єкт-суб’єктної взаємодії;
- створення можливостей для рефлексії, самоконтролю і самореалізації здобувачів освіти в освітньому процесі, особистісному творенні власних цілей.
2) Здатність залучати батьків до освітнього процесу на засадах партнерства
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- залучення батьків до участі в освітньому процесі, а також до прийняття рішень, що стосуються навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти;
- надання рекомендацій іншим учителям щодо організації співпраці з батьками як учасниками освітнього процесу та/чи членами команди психолого-педагогічного супроводу особи з ООП на засадах партнерства.
3) Здатність працювати в команді із залученими фахівцями для надання додаткової підтримки особам з особливими освітніми потребами
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- співпраця з асистентом учителя та іншими фахівцями на основі принципів командної взаεмодії з метою надання підтримки здобувачам освіти з ООП;
- виявлення навичок командної роботи з метою підтримки здобувачів освіти (модерування групового обговорення, спільне прийняття рішень тощо);
- проведення зустрічей, обговорення із зацікавленими сторонами основних принципів і завдань командної взаємодії, окреслення своїх ролей і завдань.
Інклюзивна компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність створювати умови, які забезпечують функціонування інклюзивного освітнього середовища
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- використання інструментів забезпечення інклюзивного навчання в освітньому процесі;
- вибір і застосування принципів і стратегій універсального дизайну та розумного пристосування для забезпечення доступності освітнього середовища.
2) 3датність до педагогічної підтримки осіб з ООП
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- знання та застосування принципів, форм і методів ефективної підтримки осіб з особливими освітніми потребами. 3а6езпечення педагогічної підтримки учням із ООП;
- здійснення необхідних адаптацій / модифікацій в освітньому процесі відповідно до особливих освітніх потреб здобувачів освіти;
- розробка індивідуальної програми розвитку, індивідуального навчального плану для осіб із особливими освітніми потребами спільно з іншими фахівцями та батьками;
- застосування власних педагогічних прийомів роботи з особами з ООП;
- консультування інших учителів із питань педагогічної підтримки осіб із ООП.
3) Здатність забезпечувати в освітньому середовищ і сприятливі умови для кожного учня з урахуванням вікових та інших індивідуальних особливостей
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- організація процесу навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб, здібностей і навчальних можливостей;
- надання інформації учасникам освітнього процесу про сприятливі умови навчання для кожного здобувача освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів;
- застосування особисто створених матеріалів, інших засобів навчання з урахуванням індивідуальних потреб і здібностей кожного здобувача освіти, залучення їх та їхніх батьків до створення сприятливих умов в освітньому середовищі.
Здоров'язбережувальна компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність організовувати безпечне освітнє середовище, використовувати здоров’язбережувальні технології під час освітнього процесу
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- дотримання правил безпеки життєдіяльності, санітарних правил і норм, протиепідемічних правил, засад раціональної організації праці та відпочинку і вимагання їх дотримання від інших учасників освітнього процесу;
- своєчасне розпізнавання ознак насильства, булінгу та здійснення заходів щодо їх запобігання та протидії;
- взаємодія з усіма учасниками освітнього процесу для організації безпечного освітнього середовища;
- інтеграція в освітній процес здоров'язбережувальних технологій, засобів і ресурсів, зокрема для запобігання та протидії насильству, булінгу, успішно апробованих у власному педагогічному досвіді.
2) Здатність здійснювати профілактично-просвітницьку роботу з учасниками освітнього процесу щодо безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- забезпечення дотримання здобувачами освіти вимог безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни;
- планування та впровадження профілактично-просвітницьких програм і проєктів;
- налагодження співпраці з відповідними державними установами та громадськими організаціями щодо безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни.
3) Здатність формувати в здобувачів освіти культуру здорового й безпечного способу життя
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- планування та здійснення освітнього процесу з урахуванням засад здорового та безпечного способу життя;
- популяризація серед учасників освітнього процесу культури здорового і безпечного способу життя, формування стійкого інтересу і позитивної мотивації здобувачів освіти до особистої гігієни, фізичної активності і відпочинку, безпечної поведінки, здорового харчування, запобігання шкідливим звичкам;
- демонстрація власного досвіду використання різних форм, засобів і стратегій формування культури здорового та безпечного життя.
4) Здатність підтримувати особисте фізичне та психоемоційне здоров’я під час професійної діяльності
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- взаємодія з іншими колегами щодо дотримання правил збереження особистого фізичного і психоемоційного здоров’я під час професійної діяльності;
- заохочення інших учителів до застосування прийомів збереження особистого фізичного та психічного здоров'я під час професійної діяльності та у надзвичайних ситуаціях.
5) Здатність надавати домедичну допомогу учасникам освітнього процесу
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- знання умов надання домедичної допомоги відповідно до законодавства;
- розпізнавання зовнішніх ознак погіршення самопочуття людини. Володіння прийомами та навичками надання домедичної допомоги у різних ситуаціях;
- надання домедичної допомоги учасникам освітнього процесу у випадку погіршення самопочуття, отримання травм та інших ситуаціях.
Прогностична компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність прогнозувати результати освітнього процесу
Ця компетентність характеризується вмінням педагога визначати шляхи запобігання можливим відхиленням від мети у процесі навчання здобувачів освіти класу/окремого здобувача освіти.
2) Здатність планувати освітній процес
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- впевнена орієнтація у змісті типових освітніх програм / модельних навчальних програм із відповідних навчальних предметів. Інформування здобувачів освіти та їхніх батьків щодо навчальних тем та очікуваних результатів навчання;
- взаємодія з колегами щодо визначення спільних підходів до планування;
- планування навчальних занять на основі модельних навчальних програм, навчальних програм;
- розробка навчальних програм на основі модельних навчальних програм;
- визначення цілей освітнього процесу на основі прогностичних методів;
- розробка власних навчальних і методичних матеріалів, поділ ними з іншими вчителями, надання рекомендацій щодо їх застосування;
- розробка навчальних програм на основі модельних навчальних програм.
Організаційна компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність організовувати процес навчання, виховання й розвитку здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- знання та розуміння вимог законодавства щодо організації освітнього процесу;
- взаємодія з учасниками освітнього процесу щодо прийняття спільних рішень стосовно організації освітнього процесу у межах шкільної автономії;
- відповідальне ставлення до прийняття спільних рішень щодо педагогічної автономії;
- використання власних методичних напрацювань щодо організації навчальної діяльності здобувачів освіти, поширення власного педагогічного досвіду серед учителів;
- надання рекомендацій іншим учителям та/або презентація власного досвіду щодо організації процесу навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти.
2) Здатність організовувати різні види й форми навчальної та пізнавальної діяльності здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- організація різних видів і форм навчальної та пізнавальної діяльності здобувачів освіти відповідно до дидактичних цілей і поставлених завдань з урахуванням їхніх вікових та інших індивідуальних особливостей;
- відповідальне ставлення до ви6ору форм навчання здобувачів освіти і розподілу навчального часу;
- здійснення пошуку нових, сучасних форм навчальної та пізнавальної діяльності здобувачів освіти й використання їх у педагогічній діяльності;
- використання власних методичних напрацювань щодо поєднання різних форм організації навчально-пізнавальної діяльності здобувачів освіти;
- надання консультативної підтримки учасникам освітнього процесу щодо ефективного залучення учнів до різних форм навчально-пізнавальної діяльності.
3) Здатність організовувати осередки навчання, виховання й розвитку здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- керування вимогами до змістового наповнення освітнього середовища;
- надання інформативної та консультативної підтримки іншим педагогам щодо змістового наповнення освітнього середовища.
Оцінювально-аналітична компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність здійснювати оцінювання результатів навчання учнів
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- дотримання визначених законодавством критеріїв та рекомендацій оцінювання результатів навчання здобувачів освіти;
- визначення та фіксація результатів навчання здобувачів освіти;
- здійснення оцінювання здобувачів освіти на основі принципів о6’єктивності, прозорості, поваги, відповідальності, справедливості, індивідуального характеру оцінювання;
- надання рекомендацій, методичної допомоги іншим учителям щодо адаптації/розроблення завдань для оцінювання, а також застосування інструментів оцінювання результатів навчання учнів.
2) Здатність аналізувати результати навчання здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується вмінням аналізувати вплив різноманітних підходів і стратегій оцінювання на процес навчання.
3) Здатність формувати спроможність у здобувачів освіти до самооцінювання і взаємооцінювання результатів навчання
Ця компетентність характеризується вмінням надавати рекомендації іншим учителям щодо застосування методів і прийомів, що сприятимуть самооцінюванню та взаємооцінювання учнями.
Здатність до навчання впродовж життя
Вона включає такі складові:
1) Здатність здійснювати власний професійний розвиток, отримувати підтримку від колег.
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- планування особистого професійного розвитку на основі вимог, визначених Профстандартом, та власних потреб;
- участь у діяльності професійних спільнот;
- відповідальний вибір суб’єкта освітньої діяльності і ресурсів для професійного розвитку;
- здійснення рефлексії щодо власної педагогічної діяльності;
- відстеження змін у системі освіти, врахування їх у проєктуванні власної педагогічної діяльності і надання інформаційної підтримки колегам.
2) Здатність надавати підтримку колегам у їхньому професійному розвитку
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- взаємодія з колегами у професійних спільнотах щодо питань професійного розвитку;
- надання методичної підтримки іншим учителям щодо набуття (вдосконалення) фахової майстерності, самооцінювання власної педагогічної діяльності.
3) Здатність до інноваційної діяльності
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- взаємодія у професійних спільнотах із питань інноваційної діяльності;
- застосування методів ро6оти з різними джерелами інформації;
- дотримання принципів академічної доброчесності;
- оцінка ефективності і доцільності застосування різних методів наукового пізнання;
- застосування особисто розроблених та/або модифікованих/ адаптованих інноваційних інструментів навчання у власній педагогічній діяльності з урахуванням освітніх потреб учнів, оцінка їхньої результативності;
- надання рекомендацій іншим учителям та/або презентація власного досвіду щодо впровадження інновацій у педагогічну практику.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.