Днями МОН презентувало Візію майбутного освіти і науки. Фактично це відображення цілей та принципів подальшого розвитку  освітньої системи. Як зазначається, запропонована візія покликана допомогти створити освітню систему, що відповідатиме потребам та запитам українців, а також враховуватиме виклики і використовуватиме наявні можливості.

У документі визначено завдання, які прагне розв'язати МОН у межах реалізації освітньої реформи. Серед іншого передбачається забезпечення гідних умов праці та її справедлива оплата для освітян, розробка нової парадигми навчання та особистісного розвитку, підтримка ментального здоров'я. Для дітей же обіцяють забезпечити свободу вибору, широкі можливості для самореалізації, безпеку, сучасний простір для навчання та розвитку, високу якість освіти і безбар'єрність.

Пріоритети та основні принципи МОН

1. Для здобувачів освіти прагнуть побудувати екосистему поваги, розвитку, інклюзивності та безбар’єрності, у якій будуть враховані потреби, інтереси й таланти кожної особистості.

2. Для педагогів і вчених обіцяють створити гідні умови праці, а також забезпечити справедливу оплату, створити можливості для безперервного професійного розвитку.

3. В основу системи освіти покладаються цінності та бачення майбутнього, які спрямовані на формування цілісної і щасливої
особистості та професіонала, громадянина України, який здатен до успішної самореалізації та розбудови суспільства та економіки.

4. Важливим кроком стане модернізація управління в освіті та науці через упровадження найкращих управлінських практик і систем
мотивації. 

5. Планується трансформувати освітній простір таким чином, щоби він стимулював розвиток та інновації, був доступним для всіх, щоби діяльність закладу сприяла процвітанню громади, регіону, держави. 

Окремо Міністерство освіти виділило ключові принципи, яким слідуватиме найближчі роки:

  • особистісно орієнтована освіта;
  • науково орієнтоване навчання;
  • євроінтеграція та глобалізація;
  • утвердження української політичної нації та розвиток громадянського суспільства;
  • безбар'єрність та інклюзивність;
  • співпраця з громадою;
  • освіта впродовж життя;
  • адаптивність до світу, що швидко змінюється;
  • формування світоглядних орієнтирів, широти світосприйняття, глибини мислення;
  • розвикто науки та інновацій.

Уся система освіти і науки, наголошують у МОН, має бути зосереджена на розвитку громадян як конкурентоспроможних на світовому рівні, інтеграції в європейський освітній і науковий простір, а також забезпеченні інклюзивності та доступності освіти для всіх українців.

Пропозиції для середньої освіти

У Візії представлене бачення всіх рівнів освіти, проте поки що зосередимося саме на системі середньої освіти.

Кінцевою метою середної освіти у МОН називають той факт, що кожен учень має бути забезпечений якісною освітою, спрямованою на академічний ріст, розвиток критичного мислення, соціальних навичок та емоційного добробуту. Як цього досягти? Для цього міністерство пропонує виконати кілька стратегічних цілей (у межах кожної з них є також операційні цілі). 

Стратегічна ціль 1. Усі діти навчаються у безпечному, сучасному та інклюзивному освітньому середовищі.

  • Операційна ціль 1.1. Оновлена модель дизайну і відновлення закладів середньої освіти гарантує комфортні та безпечні умови для учнівства та вчительства.
  • Операційна ціль 1.2. Мережа закладів середньої освіти відповідає потребам територіальних громад.
  • Операційна ціль 1.3. Оновлений сучасний освітній простір НУШ забезпечує рівні, справедливі, безпечні умови для якісного навчання.

Отже, на заклади освіти чекає масштабне оновення, адже, на жаль, не всіх їх можна назвати на 100% комфортними, а окремою проблемою є матеріальне забезпечення. Крім того, повномасштабне вторгнення ставить свої вимоги до шкіл, зокрема йдеться про створення укриттів, що відповідають всім безпековим вимогам. 

Стратегічна ціль 2. Усі діти здобувають якісну освіту відповідно до принципів та підходів НУШ.

  • Операційна ціль 2.1. Початкова освіта забезпечує всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь.
  • Операційна ціль 2.2. Базова освіта забезпечує формування компетентностей, необхідних для продовження навчання у старшій школі або здобуття професії.
  • Операційна ціль 2.3. Профільна освіта забезпечує вільний вибір освітньої траєкторії учнівства.
  • Операційна ціль 2.4. Система освітніх оцінювань на всіх рівнях здобуття освіти є справедливою та інформативною.

Найголовніше – реформа НУШ триває. І попереду на нас чекає подільший розвиток профільної освіти. Але також у планах розвиток профільної освіти, в межах якої діти зможуть вільно формувати власну траєкторію навчання. 

Стратегічна ціль 3. Усі педагоги готові реалізовувати ідеї НУШ.

  • Операційна ціль 3.1. Педагоги готові до впровадження сучасних освітніх практик відповідно до концепції НУШ та викликів сьогодення.
  • Операційна ціль 3.2. Оновлена модель сертифікації педагогів забезпечує НУШ висококваліфікованими фахівцями, відкритими до змін і нових ідей.
  • Операційна ціль 3.3. Керівники закладів освіти є лідерами шкільних команд, які реалізують освітній процес на засадах НУШ та ефективно реагують на виклики сьогодення.

Ще один важливий нюанс – підготовка та підвищення кваліфікації педагогів відповідно до концепції Нової української школи. НУШ поступово дорослішає, що ставить перед освітянами нові виклики, і МОН має допомогти із ними впоратися. І, як бачимо, сертифікація лише набирає обертів та буде розширюватися. 

Стратегічна ціль 4. Профінансована в повному обсязі система середньої освіти забезпечена ефективним управлінням і функціонує на засадах доказових даних.

  • Операційна ціль 4.1. Оновлена мережа закладів освіти має достатнє фінансування та функціонує відповідно до потреб регіонів.
  • Операційна ціль 4.2. Нова система оплати праці сприяє підвищенню престижності професії вчителя та створює конкурентні умови в педагогічній спільноті.
  • Операційна ціль 4.3. Якісні освітні послуги фінансує держава в повному обсязі.
  • Операційна ціль 4.4. Освітня політика формується на основі доказових даних та відповідає провідним міжнародним підходам і практикам.

Ця ціль – зона повної відповідальності держави. Вона має визначити, які нагальні потреби існують у закладів освіти, та забезпечити їх вчасне та повноцінне фінансування. 

А ви готові до змін в системі освіти? Які вважаєте найважливішими? 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter