Поведінка тварин у природі та методи її вивчення Урок біології у 7 класі

Про матеріал
Розробка уроку біології у 7 класі "Поведінка тварин" містить різнопланові завдання , які можна використати на уроці.
Перегляд файлу

Навчальний предмет: Біологія. 7 клас.

Розділ: Поведінка тварин.

Тема:  Поведінка тварин у природі та методи її вивчення

Тип уроку:Вивчення нового матеріалу

Підготувала Черняшенко Наталія Василівна, вчитель Бранепільського НВК «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів – дитячий садок» Богуславського району.

 Програма з біології для 7 класу Затверджено Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України

наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України
від 06.06 2012 р.  № 664 «Про затвердження навчальних програм
для загальноосвітніх навчальних  закладів ІІ ступеня»

Цілі уроку:

-освітня: познайомити учнів з наукою  етологією, дати поняття про  методи дослідження поведінки тварин, вияснити причини тієї чи іншої поведінки та значення знань про поведінку людини.

-розвивальна: розвивати вміння зіставляти і порівнювати, використовувати раніше вивчений матеріал;

-виховна: виховувати любов до природи і бережливе ставлення до тварин.

 Обладнання:фото тварин з різними поведінковими реакціями,  карта перельотів птахів

Терміни і поняття:етологія, природжена та набута поведінка, спостереження й опис; порівняння; експеримент; класифікація; мічення; кільцювання; селекція.

Очікування: учень називає:

- методи вивчення поведінки тварин;

- форми поведінки тварин;                

наводить приклади:

- проявів поведінки у тварин;

спостерігає та описує:

 - поведінку тварин;

робить висновок про

  значення вивчення поведінки тварин для людини.

ХІД   УРОКУ

І. Розминка: ось поглянте на ці чудові фото. Які почуття викликають у вас ці та подібні світлини?        

ІІ. Мотивація:Де й коли ми можемо зустріти дикого кабана? Коли краще ловити рибу?  Хто дасть відповідь на подібні питання?

ІІІ. Оголошення теми. Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку «Поведінка тварин у природі та методи її вивчення»

ІV. Мозковий штурм

1.Як називається наука про тварин?

2.Які методи вивчення тварин ви знаєте?

3.Чи важливо знати людині поведінку тварин?

V. Міні – лекція

 Чи можуть тварини спілкуватися одна з одною? Як окремим із них вдається, не збиваючись зі шляху, переміщатися на великі відстані? Як, на перший погляд, беззахисні тварини захищаються від ворогів? 
   Усі ці та інші питання здавна цікавлять людей. Частину загадок порівняно нещодавно вже вирішили, проте багато ще чого залишається таємницею. 
   Наука про поведінку тварин називається етологією. Вона займається такими проблеми, як, наприклад, скільки часу й як тварини сплять, як вони будують нори чи гнізда, яким чином спілкуються між собою, здобувають їжу, і т. п. Вчені намагаються знайти відповіді і на такі питання, як, наприклад, чому деяким тваринам є притаманний сильно розвинений материнський інстинкт, а інші залишають своїх дитинчат невдовзі після народження; чому частина тварин занурюється у зимову сплячку, а інші - ні, та інше. 
   Тварини переміщаються у різні способи - вони можуть бігати, плазувати, стрибати, плавати чи літати. Давши відповідь на ті чи інші запитання, ми краще дізнаємося про тварин і краще будемо їх розуміти. 

  Засновниками  етології вважають Конрада Лореца (1903-1989), Ніколаса Тінбергена (1907-1088) та Карла фон Фріша (1886-1982), які  у 1973 році отримали Нобелівську премію з медицини й фізіології за відкриття, пов’язані зі створенням моделей індивідуальної й групової поведінки тварин.

Поведінка тварин – сукупність пристосувальних виявів зовнішньої активності, спрямованої на встановлення життєво необхідних зв’язків організму з навколишнім середовищем.

В основі формування поведінки тварин лежить подразливість як здатність організму реагувати на вплив довкілля.

Поведінка тварин за своїми проявами є більш різноманітною й складною, ніж у рослин і грибів. Це зумовлено їхньою здатністю до активного руху й пошуку оптимальних умов існування. Наявність збудливості в клітин, функціонування  м’язових і нервових тканин, спеціалізація органів на функціях, розвиток опорно-рухової й нервової систем та органів чуття-ось неповний перелік того, що визначає прояви поведінки тварин.

Найчастіше в поведінці тварин виділяють природжені й набуті форми поведінки. У рослин спостерігається лише природжені прояви поведінки. Складність поведінки тварин залежить від рівня розвитку їхньої нервової системи.

VI.Робота в групах

Об’єднуємося в три групи: котики, песики, курочки-півники.

Завдання 1: Підготуйте і покажіть жестами, мімікою, звуками як поводять себе відповідно котики, песики, курочки-півники протягом доби.

Звідки ви це знаєте?

Отже, одним, найбільш розповсюдженим методом вивчення поведінки тварин є спостереження.

Завдання 2: Що подібного і чим відрізняється поведінка котиків, песиків та курочок-півників?

Що ми зараз робили? Порівнювали. Отже, другим методом вивчення поведінки тварин є порівняння.

А як себе поведуть тварини в певних ситуаціях?

Експеримент – ось ще один метод вивчення поведінки тварин.

Ми бачимо карту перельотів птахів. Як прослідкувати за ними? Це метод мічення.

Робота з підручником.

У параграфі 43 знайдіть за якими ознаками класифікують поведінку тварин

(Функціями, причинами, походженням тощо)

Назвати, яка класифікація є найпоширенішою? (інстинкти, научіння та розумова діяльність)

VII.Рефлексія

Вправа «Мікрофон» На цьому уроці мене здивувало…

Ми маємо вивчати поведінку тварин щоб…

Домашнє завдання;: Опрацювати §43.

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Стратегії поведінки.

 

Лабораторні дослідження:

Спостереження за поведінкою тварин ( травневий хрущ).

Мета:Ознайомити учнів з різними стратегіями поведінки тварин, загальною спрямованістю поведінки для досягнення пристосувального результату залежно від ситуації середовища, визначати  роль стимулу в поведінкових реакціях; розрізняти вроджене і набуте в індивідуальному розвитку поведінки, пояснити  принципи соціальної  поведінки;

навчити спостерігати за поведінкою тварин.

Тип уроку:комбінований

Терміни і поняття: стратегія, стратегія конфліктів; стратегія співпраці; стратегія жертовності; стратегія виживання

Очікування: учні розрізняють поняття різних стратегій поведінки, приводять приклади різної поведінки;

 вміють складати план спостережень за тваринами, спостерігають та роблять висновки

ХІД   УРОКУ

І. Розминка

Давайте покажемо рухами тіла, як котики поводяться під час агресії;

Як півень попереджає про небезпеку;

Як квочка відганяє кота.

 ІІ.Мотивація:

 Погляньте на ці фото. На них зображені різні форми поведінки шимпанзе. Яку спрямованість має така поведінка?

ІІІ.Оголошення теми

Тварини мають велику кількість різноманітних поведінкових реакцій, спрямованих на забезпечення їхнього життя. Поведінка тварин є результатом взаємодії генів та умов середовища, і в різних ситуаціях переважають різні стратегії поведінки. Тема нашого уроку «Стратегія поведінки»

ІV.Мозковий штурм

Лабораторне дослідження

Тема: дослідити поведінку тварин.

Обладнання: травневі хрущі, лупи.

Хід роботи

  1. Помістіть травневого хруща перед собою на парті.
  2. Створіть систему позначок для запису послідовності виділених елементів поведінки, наприклад6 рух прямо – кружальце, зупинка – трикутник, рух крилами – квадратик, тощо.
  3. Почніть спостереження, запишіть час початку спостереження. Спостерігайте за хрущем протягом 5 хвилин. дотримуйтесь тиші в класі.
  4. Почніть складати ехограму травневого хруща.

1)Визначте мету дослідження – (як рухається жук по лабіринту, як реагує на зелений листочок тощо.)

2) Зробіть висновок про складність і доцільність поведінка травневого хруща.

 

V.Міні –лекція

Будь-яка поведінка кота і коника, коня,і рака, ящірки, людини завжди спрямована на досягнення твариною певної мети. Найчастіше ця мета пов'язана із задоволенням фізіологічних потреб - потреби в їжі, у безпеці, у комфорті тощо. У залежності від мети поведінки, виокремлюють  декілька стратегій поведінки. Які це стратегії? Чи є спільні риси в поведінкових стратегіях різних тварин ?
Що таке стратегія поведінки? Головні життєві завдання тварини - це її власне виживання і народження потомства. Поведінка тварин є одним з головних засобів, які забезпечують виконання цих завдань. Аби здобути їжу, сховатися від ворога, піклуватися про потомство, тварині зазвичай потрібно здійснити цілий набір послідовних дій, зазвичай розтягнутих у часі та розділених просторово. Такі набори дій,сирямованих на певну мету,  називають стратегію поведінки. Залежно від мети поведінки, розрізняють кілька видів поведінкових стратегій.

 Стратегія конфліктів . Варто перелічити широке коло форм агресивної поведінки, серед яких необхідно виділити і розглянути об'єкти дослідження й аналізу. К. Мойер запропонував розрізняти кілька типів агресивної поведінки:

  • конкурентну міжсамцеву агресію,
  • територіальну агресію,
  • агресію, викликану роздратуванням, болем,
  • материнську агресію,
  • агресію в контексті статевої поведінки,
  • агресію хижака,
  • інструментальну агресію.

Стратегія співпраці –сукупність різноманітних форм поведінки, пов’язаних із поєднанням і взаємодією двох чи більше особин для виконання якогось завдання.

Найчастіше тварини співпрацюють під час захисту від хижаків, втамування голоду, догляду за молодняком. подолання перешкод. тощо.

Стратегія жертовності   (альтруїстична поведінка) - сукупність різноманітних форм поведінки особин, що сприяє підвищенню пристосованості інших особин за рахунок зниження власної пристосованості. Самопожертва, або альтруїзм, у тварин найбільш яскраво проявляється у відносинах усередині родини, але також зустрічається і серед інших соціальних груп. До альтруїстичної поведінки, наприклад, можна віднести реакцію«окрикування хижака» коли особини сигналізують про наближення ворога, попереджаючи зграю, але наражаючи себе на небезпеку. Деякі види мурашок, які відчувають, що скоро помруть, залишають свої гнізда та гинуть на самоті. Собаки та кішки часто приймають осиротілих більченят, каченят і навіть тигренят, турбуючись про них, як про своїх вчасних малюків. Дельфіни підтримують хворих або поранених особин свого виду, плаваючи під ними протягом багатьох годин та одночасно підштовхуючи їх до поверхні води, щоб вони могли дихати. Моржі інколи опікуються малюками-сиротами свого виду, які втратили батьків через напад хижаків.

Стратегія виживання (егоїстична поведінка) –сукупність різноманітних форм поведінки особин, що підвищує власну пристосованість особин за рахунок зниження безпеки інших особин. Активний захист виявляється у виді бічної стійки, вертикальної стійки. З бічної стійки тварини можуть робити «випад і укус» чи поштовхи лапами. Активний захист здійснюється у формі відходу, втечі, уникання атаки, якщо є така можливість. Пасивні форми захисту виявляються в завмиранні, тривалому збереженні нерухомості, прийнятті пози «на спині». Багато дослідників розцінюють пасивні форми захисту, зокрема позу «на спині», як вираження підпорядкування.

Спостерігаючи за тваринами при їхній втечі від небезпеки, можна помітити, що в них немає особливого страху. Але при неможливості втечі виникають агресивні реакції, спрямовані на ворога. Наприклад, у безвихідній ситуації хомяки чи пацюки атакують собаку і навіть людину.

Іноді в разі смертельної небезпеки у тварин спостерігається акінезія – своєрідний кататонічний стан (“тваринний гіпноз” за І.П. Павловим, або “іммобілізаційний рефлекс”), що рятує їм життя. Страх супроводжується вегетативними змінами: сечовипусканням (слони, пацюки), дефекацією (ведмеді, пацюки), блюванням, дрижанням, збільшенням чсс і дихання, можлива зупинка серця.

Ще один спосіб захисту від ворога – імітація пораненого, яка особливо часто зустрічається в птахів, що гніздяться на землі. Цей спосіб виник як результат конфлікту двох мотивацій: втечі і охорони гнізда. У такій стуації тварина, імітуючи пороненого, відвертає увагу ворога від гнізда, спрямовуючи її на себе. Ящірки з метою захисту відкидають хвіст, птахи – велике перо, на яке нападає хижак. Деякі ссавці, якщо схопити їх за хвіст, скидають з ньго шкіру(хомяки, лісові миші).

  •       У тварин, що живуть групами, захисна поведінка виявляється в тісному скупченні, бо хижак нападає лише на одну тварину.

VI.Робота в групах

Розгляньте запропоновані ілюстрації . Застосувавши свої знання стратегій поведінки, сформулюйте гіпотезу до кожної з них і відшукайте приклади, що її підтверджують чи спростовують.

VII.Рефлексія

Яку стратегію поведінки ілюструє фотографія на якій шимпанзе годує тигреня?

А стратегію конфліктів   

Б стратегію співпраці

В стратегію жертовності

Г стратегію виживання

 

Інтернетресурс

 gdz.masters@gmail.com 

bukvar.su › Биология

  ua-referat.com/

 

 

 

 

 

 СПОСОБИ ОРІЄНТУВАННЯ ТВАРИН. ХОМІНГ. МІГРАЦІЇ ТВАРИН

Вони мають крила

I не роблять зла нікому

А як стане зимно

То летять собі додому

Пісня Скрябіна.

Мета уроку: сформувати уявлення про способи орієнтування тварин, хомінг і міграцію тварин. Розвивати логічне мислення, уяву, пам’ять. Виховувати культуру спілкування.

Основні поняття: таксис, хомінг, міграція, міграційні шляхи.

Обладнання і матеріали:   карти міграційних шляхів тварин.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

І. Організаційний етап.

1. Організація класу.

2. Розминка «Епіграф». Як уривок пісні  Скрябіна   пов’язаний з темою нашого уроку? Чи знаєте ви, що означає англійське слово «home»? (Дім)

II. Актуалізація опорних знань.

Біологічний диктант - закінчіть речення, вставте пропущені слова (кожне речення — 1 бал).

1. Учені, які зробили внесок у розвиток етології: Ніколас Тінберген, _ (Конрад Лоренц, Карл фон Фріш)

2. Етологія - це наука, що вивчає _(поведінку).

3. Інстинкти належать до (природженої ) поведінки.

4. Цілеспрямоване сприйняття та опис поведінки тварини називають ________.

5. Етограма - це реєстрація ________.  

6. У гніздо пташки під час вивчення знакових стимулів поклали не  справжнє яйце, а його ________.  

7. Ссання молока малям теляти є поведінкою ________.

8. Научінням називають зміну індивідуальної  ________.

9. Кожен вид птахів має свою особливу форму гнізда; гніздування належить до ________.

10. Левеня в складі прайду вперше прийшло до водойми; воно п'є воду, повторюючи дії родичів. Таке научіння належить до ________.

11. Якщо першим об'єктом, який рухається, каченя бачить людину, то воно слідуватиме за нею. Це закарбування в пам'яті називають ________.

12. У клітці птахів стоїть годівниця з отвором, через яку птах може дістати корм, але зробить він це після багаторазових повторів за допомогою методу ________.

III. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Прийом «Здивуй! Зацікав!».

Вправні навігатори.

Морські зелені черепахи пливуть відкладати яйця в те саме місце, де з'явились на світ. Наприклад, бразильська популяція зеленої супової черепахи пливе від берегів Південної Америки до невеликого острова Вознесіння в Атлантичному океані, який віддалений від материка на 2 тисячі кілометрів. Щоб його знайти, вона повинна враховувати силу течії, вітер та інші чинники.

Вправну навігаційну систему мають і лососеві риби, які долають течію, пороги гірських річок, щоб повернутися саме туди, де з'явились на світ. Найімовірніше, вони орієнтуються за запахами води, але сам механізм точно не з'ясовано.

Складна система орієнтації і в європейського вугра. Він пливе на нерест в Атлантичний океан, а потім личинка протягом трьох років мігрує із Саргасового моря в Атлантичному океані назад до озер Європи.

У повітрі працюють інші навігаційні системи, тут мало допоможе нюх. Так, у птахів вроджений «пташиний компас» допомагає орієнтуватися під час перельотів і також під час повернення додому (хомінг). До складної системи орієнтації птаха входять як здатність орієнтуватися по Сонцю та зорях, так і здатність відчувати магнітне поле Землі.

IV. Засвоєння нових знань.

1. Пояснення вчителя з використанням підручника (с. 190-193): способи орієнтації тварин у просторі з використанням різних органів чуття; таксиси як примітивні реакції стосовно чинника (у молюсків, червів тощо); ехолокація ультразвуками (у кажанів, китоподібних) та за відлунням звуків (метелики, птахи); хомінг - інстинкт повернення додому (у голубів та інших птахів, у ссавців тощо); міграції (на нерест у риб; у пошуках корму в копитних, китоподібних, кажанів тощо; для розмноження - у черепахи, для гніздування - у птахів тощо).

2. Міні-проекти учнів «Міграції тварин».

V. Узагальнення і систематизація знань.

1. Вправа «Шерлок Холмс»: учні в парах складають запитання за вивченим матеріалом для інших учнів класу.

2. Робота з термінами: таксис, хомінг, міграція, міграційні шляхи.

VI. Підсумки.

Підбиття підсумків з використанням вправи «Снігова грудка»: слово (поняття), речення, запитання. Наприклад:

Перельоти птахів.

Учені схиляються до думки, що птахи орієнтуються під час перельотів за рельєфом місцевості, Сонцем та зорями і навіть магнітною силою Землі.

Чи є птахи, які на зиму прилітають в Україну?

VII. Домашнє завдання.Опрацювати § 44.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   ТЕМАТИЧНИЙ КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ З ТЕМИ «ПОВЕДІНКА ТВАРИН»

Бажайте Знань, як журавлі польоту!

Черпайте їх з Науки джерела

Мета уроку: визначити рівень навчальних досягнень учнів з теми «Поведінка тварин». Розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять. Виховувати культуру оформлення письмових робіт.

Обладнання і матеріали: картки для контролю знань.

Тип уроку: узагальнення і контролю знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап.

1. Організація класу.

2. Розминка «Епіграф». Як наведені вірші в епіграфі   стосуються нашого уроку?

II. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Слова за хвилину»: повторення термінів і понять, вивчених протягом теми. Робота в парах: хвилину називає поняття один учень, другу хвилину — інший.

III. Мотивація навчальної діяльності.

- От і ще один рубіж подолано, ще одну тему вивчено. Залишається тільки дізнатися свій рівень навчальних досягнень.

IV. Контрольна робота з теми «Поведінка тварин».

Виконайте тестові завдання 1-6, виберіть одну правильну відповідь

(кожна правильна відповідь - 1 бал).

1. Дослідник спостерігав за поведінкою дослідної тварини, робив записи і       замальовки поз тварини, усіх послідовних етапів її діяльності. На базі цього можна скласти

А логограму.

Б ехограму.

В етограму.

Г кардіограму.

2. Для мами-пташки розкритий дзьоб пташеняти є сигналом приносити їжу.   Такі сигнали називають

А знаковий стимул.

Б підкріплювальний сигнал.

В звукова модель.

Г показник голоду.

3. У собаки підіймаються вуха, коли вона чує шурхіт біля дверей до кімнати. Така реакція є

А умовним рефлексом.

Б безумовним рефлексом.

В інстинктом.

Г научінням.

4. Виберіть визначення, що відповідає поняттю імпринтинг.

А система послідовних безумовних рефлексів

Б реакція організму на зовнішнє подразнення

В фіксація в пам'яті ознак об'єктів у перші моменти після народження

Г утворення реакції на штучний подразник на базі природженої поведінки

5. Який поведінковий акт не можна віднести до грумінгу?

А пилові ванни горобців

Б купання в болоті слонів

В будування гнізда сойкою

Г чищення пір’я ластівкою

6. Дослід із ширмою під час годування, коли тварина правильно очікує їжу під час руху годівниці за ширмою, можна віднести до

А пошукової поведінки.

Б елементарної розумової діяльності.

В природженої нервової діяльності.

Г захисної поведінки.

7. Поясніть малюнки (кожен по 1 балу).

Танець бджіл під літерою А називають коловим вербувальним танцем. Що він означає?

http://subject.com.ua/lesson/biology/7klas_1/7klas_1.files/image019.jpg

Мурашки торкаються одна одної вусиками. Для чого вони це роблять?

http://subject.com.ua/lesson/biology/7klas_1/7klas_1.files/image020.jpg

8. Дайте коротку відповідь на запитання, закінчивши речення (кожна відповідь по 1 балу).

Назвіть соціальних тварин _____________   

Що таке територіальна поведінка? ________________   

9. Розгляньте малюнки. Що спільного і відмінного в поведінці цих тварин? Опишіть її біологічне значення (природжена чи набута, у чому доцільність тощо) (2 бали).

http://subject.com.ua/lesson/biology/7klas_1/7klas_1.files/image021.jpg          10.«Установи відповідність».

 .   Установити відповідність між формами поведінки  та прикладами.

Форми поведінки

Приклади

1    харчова поведінка

2    репродуктивна поведінка

3    захисна поведінка

4    гігієнічна поведінка

А   самець альтанника виконує танок,під час якого показує яскраве пір’я

Б   жаба завмирає, побачивши хижака

В   богомол очікує жертву в засідці

Г    птахи «купаються» в піску

Д   ведмеді дряпають і гризуть кору дерев

 

Відповідь:1 — В, 2 — А, 3 — Б, 4 — Г.

 

2.   Установити відповідність між формами поведінки тварин та прикладами.

Тип поведінкових реакцій

Приклади

1    дослідницька поведінка

2    гігієнічна поведінка

3    захисна поведінка

4    харчова поведінка

А   птахи будують гнізда

Б   собака зариває залишки їжі (кістки або м’ясо) у ґрунт

В   тварина обнюхує навколишні предмети

Г    тварина шукає притулку

Д   комахи чистять за допомогою кінцівок крила

 

Відповідь: 1 — В, 2 — Д, 3 — Г, 4 — Б.

 

V. Підсумки.

Підбиття підсумків роботи.

VI. Домашнє завдання.

Підготувати міні-проекти (на вибір) на теми: «Як тварини пристосовані до життя в різних умовах», «Заповідні території України».



 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

www.zoology.dp.ua/wp-content/downloads/pahomov/PA_10_04.pdf

pti.kiev.ua/.../619-dosldzhennya-povednki-tvar..

https://uk.wikipedia.org/wiki/Етологія

www.kspu.edu/FileDownload.ashx?id...064a..

gdz-masters.org/...prirodi...metodi.../2015-04-1...

www.zoolog.com.ua/povedinka.html

 

 



 

doc
Додав(-ла)
биковська ната
Додано
18 січня 2021
Переглядів
7877
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку