Позакласне заняття "Народні звичаї та обряди пов’язані з обробітком землі.Обжинкові пісні"

Про матеріал
Матеріал для вчителів початкових класів, який ознайомлює дітей з деякими народними звичаями та обрядами, виховує любов і повагу до хліба, праці землероба, рідної землі, вчить розрізняти пісні жниварського циклу.
Перегляд файлу

Тема. Народні звичаї та обряди пов’язані з обробітком землі. Обжинкові пісні

Мета. Ознайомити дітей з деякими народними звичаями та обрядами, розкрити суть і красу жниварського циклу, виховувати любов і повагу до хліба, праці землероба, рідної землі, вчити розрізняти пісні жниварського циклу.

Обладнання. Ілюстрації, вишитий рушник, народні костюми.

Хід заняття

І. Організаційна частина

ІІ. Повідомлення теми і мети заняття

  • Сьогодні ми з вами познайомимося із звичками та обрядами українців-хліборобів, які відбувалися протягом року і розглянемо три групи пісень жниварського циклу.

ІІІ. Основна частина

  1.                   Розповідь про Богів слов’янської міфології
  • Давні наші предки працювали в основному на землі, були хліборобами. Основне заняття яких – орати ниву, сіяти пшеницю, жито, коноплі. Земля їх годувала і одягала.
  • Від чого залежало життя наших предків?
  • Від того вродить земля чи ні, а інакше настане голод.
  • А від чого залежав урожай?
  • Від погоди. Чи буде дощ і сонечко, чи може град, буря знищить все. Людина була беззахисна перед природними стихіями. Від чого залежала погода наші предки не знали. От вони і придумали собі надприродні сили – Богів. Богом Сонця був Дажбог. Богом дощу і грому – Перун. Люди намагалися всіляко задобрити цих Богів, щоб все було добре. Співали на їхню честь пісні, приносили у жертву різні трави, їжу, робили з дерева фігури Богів і поклонялися їм.
  1.                   Виконання веснянок, закличок
  • Так і виникли різні замовляння, молитви, заклички.
  • Згадайте, як ми і зараз звертаємося до сонечка, до дощу. (Діти розповідають)
  • А скажіть, як  ви думаєте, з чого починався рік у хлібороба?
  • Коли все сіяли, навесні. Люди уявляли весну як живу істоту, вірили, що її треба закликати і святково зустрічати.
  • Які обрядові пісні співали при цьому? (Веснянки). Жінки випікали пташок (жайворонків). Діти вибігали з ними на двір і співали веснянки. (Учні виконують веснянки).
  1.                   Робота над прислів’ями та народними прикметами
  • З давніх-давен люди спостерігали за природою і народжувалися прислів’я, приказки, прикмети.
  • Які ви знаєте народні прикмети, пов’язані з весною? ( Весна прийшла, в поле вийти пора. Пора сіяти, орати, щоб восени врожай збирати).
  1.                   Інсценізація «Жнива»
  • Великою подією були жнива. Це було велично і святково. На поле хлібороби виходили цілими сім’ями, чисто одягнені, з хлібом у руках. (Діти в костюмах показують).
  • Господар, повернувшись на схід сонця, скидав капелюха, промовляв «Дай, Боже, час добрий і пору, в доброму здоров’ї пожати та й на той рік дочекати».
  1.                   Зажинкові, жнивні та обжинкові пісні
  • На початку жнив виконувалися зажинкові пісні. Це було за тиждень після Петра (12 липня). Зажинати починав господар або найстарша жінка. Перший вижатий сніп приносили додому, вважали, що він мав чарівні властивості. В піснях висловлювали побажання щоб женці були здорові, щоб добре працювалось і щоб гарний був урожай.
  • Під час збирання урожаю виконували жнивні пісні, щоб працювалося веселіше.
  •  Та найважливішим було закінчення жнив. В цей час виконували обжинкові пісні, а період називали обжинки. Женці прощалися з нивою, дякували їй за врожай. Давайте послухаємо обжинкові пісні, які ви знаєте. (Деякі діти виконують підготовлені пісні: «Дівка Явдошка», «Ой на горі сидить зайчик», «Занадився журавель до бабиних конопель», «Зеленеє жито»).
  • Дожинаючи ниву, женці залишали трохи недожатих стебел, зв’язували їх червоною стрічкою і називали «бородою». На полі вибирали найкращу і найдостойнішу дівчину «княгиню», клали їй на голову вінок з колосся. Вона виконувала останні обряди прощання з нивою та вела женців до дому господаря. Господар запрошував всіх женців на святковий обід. Вінок так як і перший вижатий сніп прилаштовували на найпочеснішому місці у хаті.

ІV. Підсумок заняття

1. Перун

          2. Зерно

3. Обжинкові

4. Борода

5. Княгиня

6. Жнива

1. Бог дощу і грому у слов’ян.

2. Плоди пшениці, що сіяли на ниві.

3. Пісні, які виконували під час закінчення жнив.

4. Недожаті стебла на полі, зав’язані червоною стрічкою.

5. Дівчина, яка несла вінок з поля і виконувала останні обряди прощання з нивою.

6. Як називається період робіт на ниві.

(Учні розгадують кросворд і визначають ключове слово, яке ставлення повинно бути до праці хлібороба, до традицій та звичаїв свого народу).

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Полоз Ірина
Додано
28 грудня 2020
Переглядів
895
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку