Україна починається з тебе!
Мета: доповнити і поглибити знання дітей про Батьківщину, формувати уявлення про Україну як суверенну державу з давньою історією, багатою культурною спадщиною; розвивати в учнів творче мислення, уяву , комунікабельність; формувати громадянські якості, патріотизм, людяність, працьовитість; виховувати любов і повагу до Батьківщини – України, її символів, обрядів, традицій; налаштувати учнів на плідну роботу протягом навчального року, налагодити емоційний контакт як із класом, так і учнів між собою. Обладнання: карта України, державні символи України; Конституція України, народні символи країни, плакати про Україну, роздатковий матеріал, презентація, музичний супровід, пазли.
Хід уроку
І. Організація класу
1. Привітання.
Учитель: Ось перший дзвоник гучно вам лунає,
2. Вступне слово вчителя.
Дорогі діти! Шановні батьки, я рада вас вітати у цьому світлому прекрасному класі з початком нового навчального року! Хочу побажати дітям цікавих подорожей по Країні Знань, а вам, батьки, міцного здоров’я, сімейного затишку. Впевнено крокуйте зі своїми дітьми у прекрасну Країну дитинства, разом з ними відкривайте все нове і цікаве. В добру путь! А зараз розпочнемо наш перший урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Діти! Сьогодні на уроці ми поведемо розмову про найціннііше, що є у кожної людини. А про що саме, ви дізнаєтесь, прочитавши вірш Павла Тичини.
Х*ч м*л*й, я не*ел*кий, (Хоч малий, я невеликий,
З*т* д*б*е *н*ю, Зате добре знаю,
Щ* к*ай р*д*ий – Ук*а*н*, Що край рідний – Україна,
Я ї* к*х*ю. Я її кохаю.) Україна…
В одному цьому слові для нас бринить чарівна , ніжна, мелодійна музика.
Босоніж стежка побіжить
Левадою в городи…
Як любо тут, як славно жить
Серед цієї вроди.
Кохаю край мій дорогий,
Що зветься Україна.
Вітчизні хочу я своїй
Зрости достойним сином.
«Аукціон слів» ( робота зі схемою)
Україна…Яка вона?
Пропоную вам дібрати ознаки до слова «Україна».
(Україна рідна, багата, щедра, прекрасна, співуча, люба, мила, чарівна, цінна,неповторна)
( Суверенна, незалежна, правова, соборна)
- Скласти тематичну «павутинку» до слова Україна.
(Суверенна, демократична, незалежна, соборна, правова).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми поговоримо про чарівну, багату і щедру, співочу і сповнену краси, землю, прекраснішої від якої немає у світі. Ми помандруємо просторами нашої неньки – України і відчуємо, що ми справжні українці.
Різні в світі є країни,
Різні люди є на світі,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти.
Є з усіх одна країна,
Найрідніша нам усім.
Це – прекрасна Україна,
Нашого народу дім…
Тема нашого уроку – «Україна починається з тебе!»
ІV. Робота над темою уроку
Діти! Влаштовуємося зручніше і вирушаємо в уявну подорож рідною Батьківщиною. А подорожувати ми будемо віртуально і зможемо потрапити в будь-яку частинку країни і, навіть, в далеке минуле.
Вчитель. Часу марно ви не гайте
– У мандрівку вирушайте.
Перед нами вся країна
Рідна ненька-Україна!
Запрошую до веселої подорожі. А чим можна подорожувати? Літаком, потягом, автомобілем.
І тому перша наша гра-рухавка «Транспорт».
Усі встають зі своїх і показують, як рухається літак, автомобіль, потяг. Діти запам’ятовують рухи транспортних засобів.
1-а зупинка «Виникнення української землі»
1-й учень. Багато планет, різних і таких не схожих одна на одну, створив Бог. Та всі вони були мертві. Але якось набрав Творець пригорщу родючих ґрунтів і голубих вод та й кинув чудодійний дар на планету, що пролітала поблизу. За мить та планета ожила і заграла всіма барвами.
2-й учень. Минуло багато часу, і вирішив Творець провідати ту планету. Дістав він із Божої скрині мішок і склав у нього весь свій скарб: золото і срібло, діаманти й кришталь, руду і сіль, вугілля і граніт... Кинув свій мішок у напрямку живої планети, яку щойно назвав Землею
1-й учень. Раптом мішок зі скарбом розв’язався, і почали висипатися з нього Божі дари на планету. А найбільше їх потрапило на слов’янську землю. Минули тисячі років. Якось зібрався Творець поглянути на цю маленьку планету. Облетів довкола неї й побачив дивовижний куточок, кращого від якого не було на всій цій Землі. І вигукнув Господь:
-Це справжній рай!
2-й учень. Ступив на казкову землю, яка так припала йому до душі, й нарік її Україною. Адже у цій назві було слово «рай». Ось так і виникла українська земля, яку сам Творець хотів би мати за рай. — Наша Україна – райська земля безмежних степів, неозорих ланів, прадавніх таємничих лісів. Це земля могутніх і славних предків, які залишили нам у спадок священні звичаї та прекрасні поетичні традиції, безцінні дари – слово і пісню.
Звучить «Україна моя! Це пісні солов’їні». (Музика О. Янушкевич, слова Н. Погребняк).
2-а зупинка «Моя Україна» - робота з пазлами
(діти за допомогою пазлів складають картину «Моя Україна»
4-а зупинка «Україна – незалежна держава» (розповідь про державні та національні символи України)
(перегляд презентації)
5-а зупинка «Моя рідна країна»
Вітчизна, Батьківщина…Україна, рідна ненька. Земля-годувальниця, земля- рідна мати…Які прекрасні ці одвічні слова! Велика, священна любов до Батьківщини жила і житиме в усіх чесних і щирих серцях. Україна – одна з найбільших європейських держав. ЇЇ площа – 604 тис. кв. метрів. На території України проживає понад 110 національностей. Чисельність населення становить близько 43 млн. осіб. Гори: Карпати (Говерла – найвища гора). Річок близько 70 тис. Найбільші – Дніпро, Дунай, Дністер Південний Буг, Сіверський Донець. Найбільші і найвідоміші озера: Світязь, Синевир, Ялпуг.
(Пізнавальна бесіда супроводжується показом на карті.)
5-а зупинка «Люби, вивчай свій рідний край»
А) Гра «Конверт запитань»
• Як називається наша Батьківщина? ( Україна)
• Яке найважливіше місто України? (Київ)
• Найдовший у світі музичний інструмент. (Трембіта)
• Герб України. (Тризуб)
• Чому Черкащину називають шевченківським краєм? (Тому що там народився Т. Шевченко)
• Дерево - народний символ. (Верба)
• Як називається урочиста пісня, що є символом держави? (Гімн)
• Найвища гора України. (Говерла)
• Брати- боксери в Україні. (Брати Кличко)
• Грошова одиниця України. (Гривня)
• Колір прапора України. (Блакитно – жовтий)
• Розписані великодні яйця. (Писанки)
• Найбільша річка України. (Дніпро)
• Швидкий український танок. (Гопак)
• Хто з українських письменників узяв собі псевдонім – назву своєї національності. (Леся Українка)
• Кущ – символ рідного краю.(Калина)
Б) Вікторина «Хто більше назве міст України»
6-а зупинка «Українські свята».
Перед вами аркуш, на якому ліворуч написано свято. Ваша задача поставити дату, коли в Україні відзначають це свято.
1. Новий рік _________
2. Міжнародний жіночий день ____________
3. День захисника України__________
4. Різдво________
5. День Конституції України_________
6. Старий Новий рік________
7. День Соборності України___________
8. День Незалежності України__________
9. День Святого Миколая______________
10. День знань________
Відповіді:
1. 1 січня.
2. 8 березня.
3. 14 жовтня.
4. 7 січня.
5. 28 червня.
6. 14 січня.
7. 22 січня.
8. 24 серпня.
9. 19 грудня.
10. 1 вересня.
7-а зупинка Бліц-турнір «Знаменитості України»
(Учитель ставить запитання, а учні почергово від кожного ряду дають відповіді)
8-а зупинка Робота в групах
А тепер попрацюємо в групах.
Складіть прислів’я із «розсипаних» слів та поясніть їх зміст.
1-а группа
• калини, України, нема, і, Без, верби. (Без верби і калини нема України.)
• вербиця, здорова, там, срібліє, Де, водиця. (Де срібліє вербиця, там здорова водиця.)
2-а група
• земля, в, жмені, і, Рідна, мила. (Рідна земля і в жмені мила.)
• край, життя, За, рідний, віддай. (За рідний край життя віддай.)
3-я группа
• умій, мати, Батьківщина, неї, постояти, за. (Батьківщина — мати, умій за неї постояти.)
• без, як, Батьківщини, людина, без, пісні, соловей. (Людина без Батьківщини — як соловей без пісні.)
4- а група
• край, звичай, Кожний, має, свій. (Кожний край має свій звичай.)
• мила, де, мати, Та, родила, земля. (Та земля мила, де мати родила.)
Людина народжується на світ і разом із життям отримує в спадок, мабуть, найбільше і найцінніше багатство – Батьківщину. Її не вибирають за смаком і бажанням, так само, як і не вибирають собі неньку. Вітчизна, як рідна мати, - це наша доля. Ось і добігає до кінця наша подорож. Килим повільно підносить нас до останньої зупинки під назвою «Вінок любові до України».
9-а зупинка «Вінок любові до України»
Діти, зараз візьміть підготовлену вами квітку, подумайте, чого б ви хотіли побажати рідній Вітчизні (Я бажаю любій Україні добра, миру, безпеки, процвітання, щастя тощо) і по черзі прикріпіть свою квітку по контуру до карти України, озвучуючи своє побажання. Таким чином ми сплетемо вінок для нашої Батьківщини. (Діти виконують завдання).
10-а зупинка Вправа «Мікрофон»
Учні формулюють відповідь на запитання
«Якби я був президентом України я б… »
Учитель. Правильно, діти, ви повинні настійливо йти до своєї мети і пам’ятати, що один в полі не воїн. Ми маємо бути єдині, спільно приносити нашій державі користь. Сьогодні держава дбає про вас, як рідна мати про свою дитину, а ви повинні дбати про неї, щоб вона була багата і щаслива. Ви маєте будувати своє майбутнє. І тільки спільними зусиллями ми досягнемо того, що очікуємо для України. Тільки тоді сонечко буде посміхатися і лагідними промінчиками зігріватиме Україну.
11-а зупинка Вправа «Дерево добрих справ»
Діти отримують макети яблучок, на них пишуть ті справи, які вони виконали або планують зробити в майбутньому для кращого процвітання нашої держави. Учень, яких напише прикріпляє на макет дерева.
Відео пісня Олесі Заяць «Це моя Україна!»
12- а зупинка Вправа «Пройди лабіринт»
Учитель. На останній сторінці зробимо підсумок усього сказаного, написаного, прочитаного. Якщо правильно пройдете лабіринт, то переконаєтесь у цьому.
Учні.
Красивий, щедрий рідний край
І мова наша солов'їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна!
Молитва за Україну
Діти (почергово)
1. Хай молитва до неба полине,
За всіх нас, як спокута, летить.
Та найперше за рідну країну
Буду щиро я Бога просить.
2. Боже, змилуйся, прошу, над нами,
Нагадай нам, що всі ми — брати,
Хай синів не втрачатиме мама.
Дім від ворога нам захисти.
3. Боже, дай нам і спокою, й миру,
Колоситься хай хліб золотий.
За Вкраїну молюся я щиро:
Бережи, Боже, край наш святий!
Не дивлячись на те, що відбувається зараз в Україні, я сподіваюсь, що майбутнє нашої держави буде створене кращими людьми, а ці люди це ви, які є патріотами нашої держави.
Вправа Кубик Блума
Заключне слово вчителя
Сьогодні нам доводиться захищати свою незалежність та єдність.
Пам’ятайте, діти, ви – майбутнє України. Україна – це ви! То ж своїми знаннями, працею, здобутками примножуйте її культуру, своїми досягненнями прославляйте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежністьУкраїни.