Позакласний захід до Дня козацтва

Про матеріал
Розробки для використання на класних годинах. МЕТА: розширити кругозір учнів про козацтво; популяризувати фізичну культуру та спорт; сприяти патріотичному вихованню, виховувати почуття дружби, колективізму, взаємовиручки.
Перегляд файлу

Конкурси для справжніх козаків!

Якщо дівчатка доводять свою кмітливість та винахідливість на шкільних конкурсах краси, День українського козацтва — чудова нагода показати силу м’язів та розуму для хлопчиків. Перевіримо, хто тут справжній козак?

Козацька спритністьБігова доріжка ділиться на три однакові частини. Долаючи першу дистанцію, учасники стрибають на правій нозі, другу — на лівій, а третю — на двох ногах. Назад повертаються бігом. Команда, яка першою закінчить випробування, виграє та отримує переможний бал.

 

Біжи, козаче!Учасники стають парами та беруться за руки. Поміж лобами партнерів кладуть повітряну кульку. Пари рухаються приставним кроком до відмітки на протилежному кінці зали, а потім назад до своєї команди. Естафету передають, поклавши кульку між лобами наступної пари. Переможний бал здобуде команда, яка першою закінчить випробування.

 

Готуємо куліш!Біля кожної з команд ставлять посудину з водою. У руках першого гравця — дерев’яна ложка. Після сигналу ведучого він набирає в ложку воду та несе до протилежного кінця зали, де стоїть пуста ємність, виливає воду і повертається до команди, передаючи естафету наступному гравцю. На виконання естафети відводиться 5–10 хвилин. Виграє та команда, яка протягом цього часу принесе більше води до пустої ємності.

 

Конкурс отаманівПротягом п’яти хвилин команди записують імена гетьманів часів Козачини. Команда-переможець отримує 1 бал.

 

Знайди скарб!Гравцям однієї команди зав’язують очі, виводять у центр залу. Ведучий розкидає навколо горіхи та каштани. Завдання учасників: зібрати якнайбільше скарбів, поки звучить музика (3 хв). Далі — черга наступної команди. Виграє той козацький курінь, скарбниця якого виявиться багатшою.

 

Каша, аби не наша!У центрі зали на столах лежать змішані квасоля, рис та горох. За сигналом команди біжать до столів та намагаються якнайшвидше розкласти боби та рис на різні тарілки: окремо — рис, в іншій мисці — квасоля, а в третій посудині — горох. Коли робота закінчена, команди швиденько повертаються назад. Виграє команда, яка швидше впорається з завданням

Вірю-не-вірю!Кожному учаснику обидвох команд, що змагаються між собою, по черзі дається папірець із фактом про життя та устрій запорозьких козаків. Завдання: сказати — правильне це твердження, або ні («Вірю» чи «Не вірю»). Одна правильна відповідь — 1 бал. Підказувати товаришу заборонено, кожен має відповісти самостійно.

Запитання

1. Слово «січ» означає укріплення з дерева, хмизу і глини. (+)

2. Савул відав артилерією, займався компетенцією війська. (-, обозний)

3. За відсутності гетьмана його обов’язки виконував обозний. (-, військовий суддя)

4. Для того, щоб понизити температуру тіла при гарячці, козаки вживали горілку з порохом. (+)

5. Слово «клейноди» походить із польської мови і означає «коштовності». (-, з німецької)

6. Дмитро Вишневецький 1569р. потрапив у полон в Молдавії, звідки був переданий туркам. (+)

7. Перша Запорізька Січ була заснована 1556 року. (+)

8. Нова січ була розташована на р. Кам’янка. (-, Підпільна)

9. В центрі фортеці-січі розташовувався курінь гетьмана. (-, там був майдан з православною церквою)

10. Слово «гетьман» тюркського походження. (-, це слово походить з німецької мови)

11. Перша письмова згадка про українських козаків зустрічається у книзі Мартина Бєльського «Хроніка Польщі». (+)

12. Осавул очолював канцелярію, вів документацію, листування. (-, писар)

13. Дмитро Вишневецький походив із великокнязівського роду Гедиміновичів. (+)

14. Ознака влади кошового отамана, булава, була довжиною 50–70 см. (+)

Продовж прислів’я!Ведучий говорить початок прислів’я, гравці повинні закінчити його. Учасники, що знають відповідь, піднімають руку. Відповідає команда, що першою підняла руку. За правильну відповідь — 1 бал.

Степ та воля — … (козацька доля).Слава козацька, а життя… (собацьке).Козак на печі — … (ворог Січі).Хліб та вода — то… (козацька їда).То не козак, що не… (думає отаманом бути).

А що козакові треба: … (степу, хліба й неба).

Щирий козак… (ззаду не нападає).

Що нам холод, коли… (козак молод)!

Три пани, два отамани… (а один підданий).

Знання — це сила!Команда, яка відповість першою, отримує 1 бал. Почали!

  • Що означає слово «козак»? (Вільна людина)
  • Як називався козацький човен завдовжки близько 20 м? (Чайка)
  • Хто очолював козацьке військо? (Гетьман)
  • Який стан посідав привілейоване становище в Гетьманщині? (Козаки)
  • Як називалася хата, в яких жили козаки? (Курінь)
  • Де розташовувались козацькі табори? (На Запорозькій Січі)
  • А чи знаєте ви ім`я дивовижного гетьмана-силача, який легко міг зламати руками підкову? (Іван Підкова).
  • Про яку деталь козацького вбрання казали: «Широкі, як Чорне море»? (Шаровари)
  • Як називалась козацька зачіска? (Оселедець)
  • З ким вели війни козаки за незалежність? ( З Туреччиною, Польщею)
  • Які імена козацьких гетьманів вам відомі? (Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Петро Полуботок…)
  • Що таке булава? (Кулясте потовщення на кінці палиці, символ влади кошового отамана)
  • Хто становив основу козацьких полків? (Піхота)
  • Звідки прийшло слово «козак»? (Зі сходу)

 

docx
Додано
8 січня 2022
Переглядів
329
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку