Позакласний захід. Інтелектуальна гра з фізики

Про матеріал
МЕТА: Навчальна: У цікавій формі розширити, поглибити знання учнів з фізики; показати застосування фізики у природі, житті людини, побуті, техніці; грамотно пояснювати як відбуваються фізичні явища; стимулювати пізнавальну активність і творчість учнів, кмітливість, спостережливість. Розвивальна: Розвивати мислення, практичну діяльність учнів; формувати комунікативні навички, уміння працювати в групах, уміння оцінювати діяльність товариша. Виховна: Зацікавити, пробудити інтерес та бажання до знань
Перегляд файлу

Позакласний захід

 

ТЕМА: Інтелектуальна гра з фізики

МЕТА:

Навчальна:

У цікавій формі розширити, поглибити знання учнів з фізики;

показати застосування фізики у природі, житті людини, побуті, техніці;

грамотно пояснювати як відбуваються фізичні явища;  стимулювати пізнавальну активність і творчість учнів, кмітливість, спостережливість.

          Розвивальна:

Розвивати мислення, практичну діяльність учнів; формувати комунікативні навички, уміння працювати в групах, уміння оцінювати діяльність товариша.

          Виховна:

Зацікавити, пробудити інтерес та бажання до знань.

Обладнання: комп'ютер, роздатковий матеріал, прилади для конкурсів

Аудиторія: 8 клас

Методи, прийоми: Вікторина, розв'язування задач, дидактичні ігри

Структура заходу:

  1. Організаційний етап
  2. Основна частина
  3. Підсумки заняття

І. Організаційний етап

 

Учитель: Сьогодні ми зібралися щоб провести цікаву гру, під час якої ви повинні показати свої знання.

Для проведення гри клас попередньо поділений на дві команди, знання учнів яких приблизно однакові. Кожна команда обрала собі капітана. Решта учнів класу поділяється на дві групи вболівальників. У підсумку буде врахована активність кожного і всієї команди загалом. Тому буде оцінена кожна відповідь кожного учня. Перемагає та команда, що набрала найбільше балів.

Представлення команд, капітанів, членів журі та  помічників учителя.

 

ІІ. Основна частина

 

Конкурс 1«Розминка»

 

(Кожна правильна відповідь приносить команді 1 бал.)

Запитання для І команди

1. Що в перекладі з грецької мови означає слово «фізика»? (Природа.)

2. Як у фізиці називають помилку, що утворюється в результаті округлення чи вимірювання? (Похибка.)

3. Що менше: атом чи молекула? (Атом.)

4. Яку величину отримують, коли шлях поділити на час руху? (Швидкість.)

5. Де більший тиск: на горі чи під горою? (Під горою.)

 

Запитання для ІІ команди:

1. Яка речовина зберігає об’єм і не зберігає форми? (Рідина.)

2. Що більше: дві хвилини чи 125 секунд? (125 с.)

3. Як називають процес взаємного проникнення атомів однієї речовини в іншу? (Дифузія.)

4. Яку величину отримують шляхом ділення сили на площу?(Тиск.)

5. Чи випромінює лід тепло? (Так.)

Конкурс 2 «Гонка за лідером»

 

Учитель: Я ставлю запитання після якого, ви уважно маєте вислухати першу інформацію-підказку. Якщо команда дає правильну відповідь, нараховується 3 бали, після 2-ї підказки – 2 бали, після 3-ї  підказки-1 бал.

Завдання для І команди. «Що це таке?»

Підказка 1. Воно реально існує в навколишньому середовищі.

Підказка 2. Воно не видиме, але його легко виявити, маючи, наприклад, два заряджених тіла.

Підказка 3. Воно існує навколо заряджених тіл.

                                                                                 (Електричне поле.)

Завдання для І команди. «Що це таке?»

Підказка 1. Принцип його дії підтверджує існування атмосферного тиску.

Підказка 2. Він складається з циліндра, в якому рухається поршень.

Підказка 3. На циліндрі є позначки в одиницях об’єму.

                                                                                                 (Шприц.)

Слово журі: Журі оголошує результати двох конкурсів разом.

 

Конкурс 3 «Чомучок»

 

(Кожна правильна відповідь приносить команді по 1 балу.)                

Учитель: Запрошуємо по три учні від кожної команди.

Запитання для І команди

1. Чому вовна, пух, хутро добре захищають тіло людини від охолодження.

(Між ворсинками багато повітря яке погано відводить тепло.)

2. Чому тіла під час тертя заряджаються різнойменно?

(Під час тертя електрони частково від одного тіла переходять на інше.)

3. Чому після дощу стає прохолодно?

(Після дощу інтенсивно відбувається процес випаровування, а він супроводжується поглинанням теплоти з усіх поверхонь.)

4. Чому блискавка, потрапляючи в дерево, розщеплює його?

(Температура блискавки дуже висока, тому при її ударі волога яка є в дереві, закипає і розщеплює дерево.)

 

Запитання для ІІ команди

1. Чому взимку в сонячну погоду холодніше , ніж у похмуру? Говорять: «Сонце світить , але не гріє».

(У сонячну погоду теплові промені, що попадають на землю відбиваються у космос. У похмуру - хмари погано пропускають теплові промені, що відбиваються від землі, і відіграють роль «шуби».)

 

2. Чому замерзлу взимку мокру білизну важко скласти, зігнути?

(Сили взаємодії у твердому тілі більші ніж у рідинах.)

3. Чому атом у звичайному стані електронейтральний?

(Сумарний заряд протонів дорівнює сумарному заряду електронів.)

4. Чому плавати в морі легше, ніж у річці?

(Густина і виштовхувальна сила солоної води є більшими.)

Конкурс 4 «Фізика на службі детективу»

 

(Кожна правильна відповідь приносить команді 2 бали.)

Учитель: Запитання від «Шерлока Холмса». Він був спостережливим і вмів правильно аналізувати і робити висновки.

Пропоную задачі Шерлока Холмса, пов’язані з фізикою.

Запитання для І команди

1. Холмс, увійшовши до квартири і розпочавши бесіду з її мешканцями, через хвилину сказав: «Шановні господарі, у вас на кухні кипить чайник».

Як він це визначив, якщо перебував у кімнаті, з якої кухні не видно?

(1 варіант відповіді: Вікна почали «запотівати» унаслідок підвищення вологості.

2 варіант відповіді: Коли чайник кипить, то кришка побрякує. Вона підстрибує під дією пари, що піднімається з киплячої води.)

2. Щоб швидше охолодити каструлю з молоком господиня  поставила її на лід. “Прошу Вас, краще  лід покласти на кришку каструлі», - порадив Холмс.

На чому ґрунтується його порада?

(Якщо каструлю поставити на лід, то буде охолоджуватися лише нижня частина молока, а верхня залишиться гарячою. Не буде відбуватися природня конвекція.)

3. Розглядаючи вітрильне судно, Холмс сказав: «Злочинці ввійшли в гавань удень».

На чому заснований такий висновок?

(Злочинці скористалися денним морським бризом, коли вітер дме з водойми до суходолу(берега). У денний час суша прогрівається сильніше, ніж вода. Повітря над сушею легшає і піднімається вгору. Отже, з моря на берег спрямовується потік прохолодного повітря.)

Запитання для ІІ команди

1. «Шановний Холмс, - звернувся господар до гостя. – Я прочитав в одній із вечірніх газет, що в Арктиці стовпчик ртуті в термометрах падає до - 89°С?

Чи правда це?»«Ви щось наплутали», - сказав Шерлок Холмс.

Що наплутав господар?

(Ртутний термометр може виміряти температуру до - 39°С , за більш низьких температур ртуть стає твердою (кристалізується). За низьких температур користуються спиртовими термометрами, температура кристалізації спирту       -114°С, такої температури ще не зафіксували на Землі.)

2. «Хочете чаю?» - запитав господар дому Шерлока Холмса. «Так», - відповів гість. «От і добре, - сказав господар. – Але я люблю гарячий чай, тому кладу у нього цукор тільки перед тим, як питиму.» Розумно солодити чай відразу, як тільки вам його налили, якщо ви бажаєте гарячого», - порадив Холмс.

Чи мав він рацію?

(Так, швидкість теплообміну тим більша, чим більша різниця температур між тілом і навколишнім середовищем. Підсолоджуючи чай, ми зменшуємо різницю температур, а отже і швидкість охолодження чаю. ).

3. «Млинці смачні, поки гарячі», - сказала господиня, запрошуючи Шерлока Холмса до столу. «Щоб вони довше залишалися гарячими, - продовжувала вона, - я ставлю тарілку з млинцями на плетену із дроту тацю». «Прошу  ставити їх на дерев’яну тацю», - порадив Холмс.

На чому ґрунтується його порада?

 (Теплопровідність дерева менша , ніж металевого дроту, тому процес теплообміну відбуватиметься повільніше.)

Слово журі: Журі оголошує результати третього та четвертого конкурсів, підбиває підсумки чотирьох конкурсів разом.

Конкурс 5 «Чорна скринька»

 

(Кожна правильна відповідь приносить команді 2 бали.)

 Кожній команді потрібно відгадати, що знаходиться в чорній скриньці. На обміркування відповіді відводиться до 30 секунд.

 

Запитання:

 

  1. У «чорній скриньці»  - фізичне тіло, з яким ви знайомі всі. Що це за тіло, якщо за його допомогою можна продемонструвати закон Паскаля й пружність газів. (М’яч.)
  2. У «чорній скриньці»   знаходиться пристрій, який ми всі використовуємо, а створив його один з фізиків – винахідників, щоб помститися газовій компанії. (Електрична лампочка.)

(Пристрій, бо в електричній лампочці частина електричної енергії перетворюється у світлову. Едісон створив лампочку, щоб стати незалежним від газової компаній, яка відключила газ. )

  1. У «чорній скриньці»   знаходиться предмет, який ніколи вас не обманює, але все «видає» так як є.  (Люстерко.)
  2. У «чорній скриньці»   знаходиться необхідний туристам і мандрівникам винахід відомого французького фізика. За цей винахід Наполеон присудив титул «Благодійник людства». (Французький фізик Андре Ампер винайшов металеву бляшанку для консервів.)
  3. У «чорній скриньці»  знаходиться предмет, який був винайдений наприкінці ХІХ ст. Користуємось ним і досі. Але невідомо, чи доживе він до кінця ХХІ століття.(Кулькова ручка.)

 

 

 

 

 

                                      Конкурс 6 «Змагання теоретиків - експериментаторів»

 

Учитель: Запрошую по три учні від кожної команди. Журі проводить жеребкування. Після цього перша команда демонструє дослід за допомогою наявного приладдя, що знаходиться на демонстраційному столі.

Команда – суперниця має пояснити суть спостережуваного явища. Потім команди міняються ролями.

Максимальна оцінка за правильно проведений експеримент – 3 бали, за правильне його пояснення – 3 бали, максимальна оцінка за цей конкурс – 6 балів.

Наявне обладнання: кільце Гравезанда, спиртівка, коробка сірників, алюмінієвий та залізний стрижні однакового розміру.

Варіанти дослідів:

А) Демонстрування теплового розширення твердих тіл за допомогою кульки Гравезанда;

Б) Демонстрація різної теплопровідності тіл.

Слово журі:Журі оголошує результати п’ятого і шостого конкурсів, підбиває підсумки шести конкурсів разом.

Конкурс 7 «Ліричний»

 

Учитель: Великі винахідники не весь час робили відкриття, займалися наукою. Вони вміли і відпочивати. Наприклад А.Енштейн мав ще і музичну освіту (грав  на скрипці), Томс Юнг (познайомимось у розділі «Оптика») був професійним циркачем. А. Больцман (познайомимось у розділі «Термодинаміка») писав вірші.

Я не випадково розповіла про захоплення вчених.

Запрошуємо по 2 учні від команди. Максимальна кількість балів – 5. За 5хв. вони повинні заримувати слова: вода, пара, туман, вогонь.

Наприклад: 

У казанку закипає вода,

Пара над нею туманом зліта.

Це на  тринозі, в обіймах вогню,

Варить мисливець вечерю свою.

                                                                                                 Конкурс 8 «Реванш»

 

Учитель: Запрошуємо капітанів. Максимальна оцінка за конкурс 10 балів. За 7 хв. вони повинні розгадати ребуси.

(Теплопровідність.)

(Випромінювання.)

                                                                     Конкурс 9 «Наввипередки»

 

Учитель: Поки капітани виконують свої завдання проведемо наступний конкурс. З давніх давен люди спостерігали за фізичною природою навколишнього світу. Їм бракувало наукових знань, але знання поступово формувались у народній творчості. Пропоную відгадати загадки, пов’язані із фізичними явищами.

Першим відповідає той учень, який підняв руку першим. У разі неправильної відповіді слово передається учаснику гри, який підняв руку другим, і т.д. За правильну відповідь нараховується 1 бал, а за підказку накладається штраф 1 бал.

Загадки

  1. Ні в вогні не горить, ні в воді не тоне. (Лід.)
  2. Ти за нею, вона від тебе; ти від неї, вона за тобою? (Тінь.)
  3. Не їсть, не п’є, а все ходить і б’є. (Годинник.)
  4. Літати не літає, а крила піднімає. (Вітряк.)
  5. Що видно, якщо нічого не видно?(Туман.)
  6. Хто говорить усіма мовами?(Луна.)
  7. На чужій спині їде, а на своїй тягар везе. (Сідло.)
  8. Із землі підніме й мале, але через хату не перекине й велике? (Пір’їна.)
  9.  Я стою на ходу, а спинюся упаду. (Велосипед.)
  10. Увечері додолу злітає, ніч на землі перебуває, вранці знову летить. (Роса.)

 

Учитель перевіряє розгадані ребуси, помічники підраховують бали, які заробила кожна команда за відгадані загадки.

 

 

ІІІ. Підсумки заняття

 

Слово журі:

    1.Журі оголошує загальну кількість балів за всі конкурси, оголошує команду-переможця.

2.Нагородження учасників (приз команді – переможцю, призи окремим учасникам, які відзначилися).

Учитель: Гру завершено! Для когось ця гра була більш вдалою – але перемога однієї команди не була б без гри іншої. Тому дякуємо за гру всім і кожному.

І на закінчення хочу зацитувати слова великого філософа минулого Сенека. Він писав: «Є два слова: перемога і поразка, а об’єднує їх одне слово – гра! Є два слова: знання і незнання, а об’єднує їх одне слово – навчання! Тому потрібно вчитися не заради школи, а для життя!»

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

 

  1. Тимочків М.І., М’ялковська О.Я. Дидактична гра науроках фізики у 7-9 класах: Навч.пос. – Тернопіль: Навчальна частина – Богдан, 2007. – 152с.
  2. Позаурочна робота з фізики. – Х.: Вид.група «Основа», 2008. – 192с. – (Б-ка журн. «Фізика в школах України»; Вип.5(53)).
  3. Фізика:підруч. для 7 кл. загальноосвіт.навч.закл./[В.Г.Бар’яхтар,С.О.Довгий,Ф.Я.Божинова та ін.] ; за ред. В.Г.Бар’яхтара, С.О.Довгого.-Х.: Вид-во «Ранок»,2015.-256с.:іл.,фот.
  4. Фізика:підруч. для 8 кл. загальноосвіт.навч.закл./[ В.Г. Бар’яхтар, Ф.Я.Божинова, С.О.Довгий, О.О.Кірюхіна]; за ред. В.Г.Бар’яхтара, С.О.Довгого.-Х.: Вид-во «Ранок», 2016.-240 с.:іл.,фот.

1

 

docx
Додав(-ла)
Дубогай Анна
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
Підбиваємо підсумки розділу 1
Додано
27 лютого
Переглядів
201
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку